Server til lossless- og fotosamling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Server til lossless- og fotosamling

Jeg trenger noen råd. Har lyst på en server som jeg kan streame lyd fra, og som jeg kan lagre foto på.

Den skal være så rimelig som mulig, og jeg skal kjøre linux på den. Dette er det jeg er kommet frem til så langt:
    - X-Gear Nero kabinett SORT, ATX, 400W, USB+Audio
    - ASUS M2N-E SLI Socket AM2 HK, nForce500 SLI, ATX, SATA2, 1394, 2xGbLAN
    - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2, 1MB Cache, "Windsor", 90nm, Boxed
    - Kingston 1024MB DDR2 PC5300, 667MHz, CL5, non-ECC
    - Western Digital 500GB Caviar SE SATA II, 7200RPM, 8.9ms, 16MB cache, 300Mbps (2 stk i RAID 1)
    - Asus GeForce 7100GS 512MB TurboCache, PCIe x16, Composite TV/DVI-I/ VGA, 128MB

Totalt kommer pakken på ca kr 4000,-. Fant dette på MPX, men jeg handler gjerne andre steder også. Fra før har jeg DVD RW og en disk til OS. Meningen er å handle en squeezebox til stua senere. Innspill mottas med takk!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et stort kabinett du kan putte inn flere disker i. Også greit med et HK med en del SATA-porter til en del disker om du skulle trenge det. Ville muligens sett etter HK med integrert grafikk, men det kræsjer ofte med ønsket om mange SATA-porter, men muligens det finnes noe som gir deg begge deler.

Rent hardwaremessig er jo ikke filsserver en veldig tung jobb, så det du har satt opp av CPU/Minne holder helt sikkert i massevis - særlig siden du skal kjøre Linux, du klarer seg sikkert greit med noe enda svakere om du vil spare penger, men det er jo uansett ganske billig.

Jeg har kjørt fil-, mail-, print- og litt webserver/database for noen hundre studenter med 2x Pentium på noen få hundre Mhz og 512 MB minne, det var ikke noe problem... (dog med SCSI-disker)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke skal arbeide på den. altså ha det som en dedikert server kan du få en gammel 500maskin av meg. Så legger du heller penger i diskkontroller og diskplass.
    eller eventuellt finne no gammelt ræl på QXL.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkortet jeg har tenkt på har 4 SATA2 porter, og støtter RAID 1. Skulle jeg handlet en separat diskkontroller så blir det fort dyrere. Kabinettet har plass til 6 disker, så det bør i grunn holde for min del. I og med at den kun skal være filserver og kanskje et par funksjoner til så behøver jeg ikke noe heftig grafikkort eller noe heller.

Takker for tilbudet Hansam, men det frister med nytt utstyr denne gangen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •