DVD Opptaker (m/HDD) eller HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD Opptaker (m/HDD) eller HTPC?

Nå har videospilleren takket for seg, og dette ser jeg da som en god grunn til å tenke videre på mer digitale løsninger. Men, skal jeg gå for en DVD opptaker, eventuelt med harddisk (80gb, 9000kr), eller en HTPC til omkring 6000 kr (uten DVD brenner)? Projektoren vi har her i huset har inngang for både composite og DVI, hvilken av disse gir best kvalitet på f.eks DVD avspilling? Og lyden (surround), greier PCen å slå en god DVD spiller?

Er en HTPC brukervenlig nok til bruk for en mor i 45 års alderen? Tenkte jeg skulle gå for MythTV (linuxen min begynner å gå ganske greit), er det noen som har erfaringer å komme med?

Takk

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kvalitet på videosignaler, så er jo kompositt det dårligste av alt, brukes kun i nødsfall.

Jeg vil tro at det en opptaker med kun DVD vil være noe begrenset, den kan vel ikke gi deg timeshift-funksjon? Jeg ville ikke valgt noe uten harddisk. Har selv satelittmottager med HD, det er helt suverent.

HTPC kan sikkert være veldig bra, men tror ikke det er lett å få det like brukervennlig som dedikerte løsninger. Men her er jeg sikker på at det finnes andre meninger. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ekstern dvd-opptaker (både med og uten harddisk) har flere funksjoner og er mer brukervennlig enn HTPC. Har ennå til gode å se et tv-tuner program til PC som har like mange funksjoner som programvaren som f.eks sitter i pioneer/panasonic sine dvd-opptakere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager, mente component og dvi, ikke composite.

men brukervenlighet; jeg synes da at mythtv, myhtpc, freevo, MCE osv ser ganske så brukervenlige ut. og med RF fjernkontroll blir det vel ganske enkelt. hvordan er standalone løsningene?

hvilke funksjoner ville jeg ha med en standalone DVD opptaker som ville manglet med HTPC? med f.eks mythtv kan man jo styre opptakene via internett, det er jo veldig kjekt, og så har man programguiden også.

det var egentlig kvaliteten på lyd og bilde jeg ville vite mest om. tenkte meg PVR-350/250 som tv tuner, og Radeon 9200SE som tv out til den vanlige crt TVen. ser at PVR-350 har tv out, kan jeg bruke den i stedet for den på skjermkortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iver89
    hvilke funksjoner ville jeg ha med en standalone DVD opptaker som ville manglet med HTPC? med f.eks mythtv kan man jo styre opptakene via internett, det er jo veldig kjekt, og så har man programguiden også.

det var egentlig kvaliteten på lyd og bilde jeg ville vite mest om. tenkte meg PVR-350/250 som tv tuner, og Radeon 9200SE som tv out til den vanlige crt TVen. ser at PVR-350 har tv out, kan jeg bruke den i stedet for den på skjermkortet?
    MythTV er brukervennlig, men ver forberedt på jevnlig vedlikehold, og oppgraderinger. Det kommer vel nye versjoner hver 2-3dje måned. Bruker selv MythTV, og det er to ting som jeg spesiellt liker:

- Tilgang til alle medier fra ett brukergrensesnitt (Divx,XVid,mpeg,DVD,MP3,CD, TV osv)

- Så fort du har satt opp en PC med en backend på, så kan du ha tilgang til det samme på alle PCene du har i huset. Med trådløst nett, så er det veldig greit.

Når det gjelder skjermkort, så er ikke Radeon akkurat bra støttet under Linux. Styr unna. Matrox og NVidia er valgene her. Anbefaler å bruke DVI der du har muligheten.

PVR-350 skal gi veldig bra TV ut, men har vel bare S-Video/Composite.

PVR-2/350 drivere er fremdeles ganske ferske, så det kan komplisere ting litt.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest utallige innlegg om dvd-spillere vs HTPC vil jeg hevde at HTPC er for spesielt interesserte og dedikerte hjemmekinoeiere, gjerne med egne rom spes for hjemmekino. For alle oss andre tror jeg stand alone dvd spiller er det beste valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Etter å ha lest utallige innlegg om dvd-spillere vs HTPC vil jeg hevde at HTPC er for spesielt interesserte og dedikerte hjemmekinoeiere, gjerne med egne rom spes for hjemmekino. For alle oss andre tror jeg stand alone dvd spiller er det beste valget.
    Har du bred erfaring med begge deler når du hevder dette ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bred erfaring med begge deler når du hevder dette ?
    Jeg har bred erfaring med bruk av pc og bruk av dvd-spiller. Har ikke selv brukt HTPC, men som jeg sa....etter å ha lest utallige innlegg om emne.

Hva er problemet med min påstand?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke dedikerte hjemmekinorom for å bruke HTPC :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke dedikerte hjemmekinorom for å bruke HTPC
    Det hevder jeg da heller ikke!

Jeg skrev....gjerne med egne hjemmekinorom.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! sorry my bad ops:

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Trenger ikke dedikerte hjemmekinorom for å bruke HTPC :wink:
    Bruker pc som dvd spiller nede i leiren, i et rom ikke større enn at jeg kan telle m2 på hendene. Synes det fungere bra, mye stillige innstillings muligheter. Nå er dette ikke en skikkelig HTPC så det er nok endel å gå på. Bruker en vanlig dvd spiller hjemme og det blir mye bedre bilde. Men da har jeg ektelerret og ikke kinoplakater snudd oppned og en skikkelig svideo kabel!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...vil jeg hevde at HTPC er for spesielt interesserte og dedikerte hjemmekinoeiere....
    ....
    Hva er problemet med min påstand?
    Vel, du går ut og "hevder noe" uten å ha egen erfaring med det, utenom å ha lest "utallige innlegg". Hadde du i det minste skrevet noe ut fra egen erfaring.

Jeg er verken "spesielt interessert" eller "dedikert hjemmekinoeier", men liker vel å se på film og, og har ett avslappet forhold til PCer. HTPC kan være så mangt, og når den originale posteren kommer med utsagn som "linuxen min begynner ganske greit", så burde det ikke være så vanskelig for han å få satt opp en HTPC. Jeg leser stadig vekk om folk som setter opp MythTV PCer som aldri har rørt en Linux boks fra før. Nøkkelen her er att man må være villig til å ofre litt tid til å få satt det opp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøkkelen her er att man må være villig til å ofre litt tid til å få satt det opp.
    Det er da denne ekstra tiden man bruker på dette som gjør at man blir nettopp en dedikert, spesielt interessert hjemmekinoeier er det ikke?

Og for all del. Det er på ingen måte negativt å være det. Jeg vil hevde at det er positivt. Men det er ikke alle som har tid eller lyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøkkelen her er att man må være villig til å ofre litt tid til å få satt det opp.
    Det er da denne ekstra tiden man bruker på dette som gjør at man blir nettopp en dedikert, spesielt interessert hjemmekinoeier er det ikke?
    Ja, det er vel avhengig av hva man legger i det. Det kan man vel si om de som diskuterer på AVForum og :wink: .Generellt er det jo slik att jo mindre man kan om noe, desto lengre tid bruker man på det. Eller gir opp. Det er jo mange nok folk som har problemer med å koble SCART og diverse andre kabler riktig og.

Jeg er bare litt trøtt på alle de som fremstiller HTPC som noe man må være "über-geek" for å benytte / ha glede av.

For de som er nysgjerrige på MythTV og har lyst til å komme lett i gang, kan jo kikke her

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare litt trøtt på alle de som fremstiller HTPC som noe man må være "über-geek" for å benytte / ha glede av.
    Har du brukt pc før klarer du nok også å sette opp en HTPC. Det å få innstillingene helt perfekt blir gjerne ikke like lett. Men så lenge du ikke vet at bildet ditt ikke er helt perfekt og har heller ingen ting å utsette på det..så er du vel en happy fyr!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Har du brukt pc før klarer du nok også å sette opp en HTPC. Det å få innstillingene helt perfekt blir gjerne ikke like lett. Men så lenge du ikke vet at bildet ditt ikke er helt perfekt og har heller ingen ting å utsette på det..så er du vel en happy fyr!
    Perfeksjon er aldri lett :wink: Happy kan man jo være, selv om ting ikke er helt perfekt. Når jeg tenker meg om, så vet jeg ikke om noe jeg eier som er helt perfekt. Så lenge det er godt nok for meg, så er jeg fornøyd. Men den lista skyves jo som kjent bare en vei...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg er fornøyd holder det lenge. Og skulle jeg klare å få bilde enda bedre blir jeg bare enda mer Happy

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er interessert i å høre hvilke funksjoner du får på en DVD-opptaker som ikke er tilgjengelig på en PC?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SCART utgang
    digital NICAM lyd (såvidt jeg vet finnes det ingen TV kort med digital lydutgang)
    Brukervennlighet deluxe.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •