Løsning: Overscan + Vista + Nvidia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Løsning: Overscan + Vista + Nvidia

Tenkte jeg skulle si at jeg har funnet en "permanent" løsning for overscan problemet i Vista som jeg har sett flere her på forumet har.

Hovedsaklig gjelder dette folk som har TVer som overscanner component eller hdmi og som i XP brukte custom oppløsninger for å få bukt med problemet, men som nå har gått over til Vista og merket at custom oppløsninger ikke lenger er støttet av Forceware driverene.

Nvidia har lenge lovet overscan korrigering, men ikke levert. Det er mulig overscan justering er støttet i de nyeste driverene (de kaller det underscan compensation, så hvem vet..), men da bare for component og ikke HDMI.

Løsningen er som følger:
    Last ned Rivatuner her: The Guru of 3D Download Section

Legg så inn den oppløsningen du ønsker under
    Driver Settings -> Customize -> Custom Display Modes/Refresh Rate Wizards
    Hos meg ble oppløsningen 1200x676 for 720p. Jeg fikk noe problemer med å få grafikkkortet til å akseptere oppløsningen til å begynne med (den fortsatte å outpute 720p selv om de sto 1200x676), men det satt seg ordentlig etter at jeg løste problem nummer 2:

Problem nummer 2 var at jeg måtte manuellt aktivere og sette oppløsningen til TVen hver gang receiveren/tven var skrudd av når maskinen våknet fra S3 eller startet opp. Dette løste jeg ved å lagre en profil i Nvidia Control Panel med de "riktige" innstillingene og sette den til å automatisk applisiere seg selv.
    Det fungerer ikke 100% siden MCE må startes og lukkes én gang før innstillingene blir satt, men det er bedre enn før....

Håper dette er til hjelp for noen her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe jeg fant ut i går, som går på noe av det samme, som jeg syns burde deles under samme overskrift:

i de siste driverne fikses nå overscan ved å redusere oppløsningen som følger:

720p: 1088 x 612 (85% of the full 1280x720.)
    1080i: 1600 x 900 (1632 x 918 is 85% of the full 1920x1080, but that is so close to 1600x900 that 1600 x 900 is used instead.)

kilde:

( Component Out Y Pr Pb )

Jeg bruker komponentoverføring, og fikk pga det ovvennevnte ikke fyllt opp bildet på hverken tv eller pj uten å bruke zoom. Det var heller ikke mulighet til å justere/slå av overscan ! Det vil si at om du har PJ eller TV som viser 1080i/720P korrekt og bruker Vista, så må du IKKE installere de nyeste driverne fra nvidia. Du vil da få redusert billedestørrelse. Dette er jo en stor bug, så jeg regner med det blir fikset snart. Har du allerede installert driverene er det bare å ta rollback.

Nå er altså et gammelt problem fikset for de som sliter med overscan, mens man har lagd et nytt problem for de som ikke hadde noe (på det området!) fra før. Imponerende.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Testet og funnet i orden. Fikk faktisk hele greia samlet i ruta på min Sony HS50 på 1176 x 664. Til og med litt til overs:-? . Har da NVIDIA GeForce 8600 GTS.

Eneste nå er at den er koblet fra DVI på PC, tilHDMI på Yamaha RX-V2700, og videre derfra til PJ ved hjelp av HDMI. Må da sette en ekstra skjerm hver gang jeg slår på/av receiver/PJ. Trenger noen tips der.
    Anyone???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Se der ja. Testet og funnet i orden. Fikk faktisk hele greia samlet i ruta på min Sony HS50 på 1176 x 664. Til og med litt til overs:-? . Har da NVIDIA GeForce 8600 GTS.

Eneste nå er at den er koblet fra DVI på PC, tilHDMI på Yamaha RX-V2700, og videre derfra til PJ ved hjelp av HDMI. Må da sette en ekstra skjerm hver gang jeg slår på/av receiver/PJ. Trenger noen tips der.
    Anyone???
    Hvorfor ikke prøve løsningen min fra første post? Jeg får også en del til overs hvis jeg prøver Nvidias 85% oppløsninger, men med Rivatuner og en custom oppløsning på 1200x676 blir det riktig.

Andre del av posten min referer også til ditt andre problem, men det har skjedd ting siden sist.
    Det virker som at de nye beta-driverene er mer tolerante ovenfor "reciever skrudd av"-problemet... Altså så lenge recieveren skrus på FØR maskinen våkner fra S3/hybrid sleep så appliserer den profilen jeg lagde til å applisere seg selv automatisk i Nvidia Control Panel og alt blir riktig.
    Det gikk ikke med 162.22 driverene, men altså med Beta 163.11.

Poenget med å lage en profil er at hvis du skrur av maskinen/sleeper maskinen når recieveren er skrudd av, så våkner maskinen igjen og tror at du ikke skal ha den "skjermen" aktivert. Ved å lage en profil så tvinger du maskinen til å sette riktig modus hver gang et program går inn i fullskjerm modus, eller når windows våkner/starter opp..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det 1216 x 684 på meg. Tok litt tid, men det ble ordning. Passer perfekt.
    Takk til Wizt...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå får jeg ikke satt oppløsningen til 1216 x 684, selv etter over en time med prøving og feiling. FFFFFFFFFAAAAAAAA******!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler med deg.... har samme problem selv.
    Lagde du profil i nvidia control panel? Hvis den applisierer seg selv automatisk, eller hvis jeg kjører den manuelt pleier det å bli riktig.

Hos meg hjelper det også å først sette oppløsningen lavere enn den du vil ha.

En annen ting jeg fant ut var at jeg måtte kjøre MCE skjerm-setupen på nytt. Den setter sin egen oppløsning tydeligvis (som var 720p) så hver gang jeg startet MCE så reverterte oppløsningen tilbake til 720p.

*personlig tanke*
    Ny TV uten overscan.... sikle sikle...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny PJ uten overscann...:?

Fant ut i går at MCE hadde egen oppløsning jeg og. Satte da oppløsningen på skjermen til lavere enn ønsket, deretter satte jeg MCE til riktig oppløsning. Da ble det ordning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT! men what the hack!
    Får denne meldingen ved førsøk på avspilling av DVD-plater:
    "Windows Media Center kan ikke spille av DVDen fordi det ikke er lovlig å spille av platen i regionen hvor du befinner deg.
    Skaff deg en plate som er beregnet for din geografiske region.
    ".
    DVD`en er kjøpt og betalt i Norge og er i sone2. Hva svarte er gæli`?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •