skal bygge meg ein htpc, treng nokre tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

skal bygge meg ein htpc, treng nokre tips

hallo...
    eg har no tenkt å ta steget inn i stuepcens verden :???:
    har laget meg ein liten shoping liste,og så lurte eg litt på dokke synest om den
    Komplett.no

i tillegg så har eg ein del spørsmål.
    1- kan eg kjøre lcd skjerm og tven samtidig, sånn at dama kan sjå frustrerte fruer mens eg sitter på lcd skjermen og surfer?
    2- eg har parabol med CD, finnes det nokon muligheter for å kjøre dette uten å måtte kjøpe cam modul og kortleseren? hadde vert kjekt å sleppe dei 2000 lappene. eg har ein kortleser i dag som eg bruker til norsk tipping, hadde håpt å kunne bruke den.
    3- bør eg kjøpe lyd kort? når eg skal kjøre lyden gjennom tven eller sterioanlegget?
    4- eg har ein gammel tv med scart, vil bilde bli dårligt?
    5- er det nokon program som er kjekt å ha på ein sånn pc?
    og ellers er d noko eg bør vete før eg kjøper?nokon tips om forandringer og sånt?
    tar gjerne i mot tips om alt.

takk på forhånd.

MVH Eirik F

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

htpcen din....

Mine tanker om pcen din her... Mye bra, noe bra og noe virkelig ille..

Første du bør sette deg ned og tenker over er hvilke behov du har, utover se tv og surfe samtidig?

Først og fremst bør du fjerne Vista 64bit... Det gir deg en del problemer, og særlig i forbindelse med hauppage... Såvidt jeg har fått med meg så har ikke hauppage drivere til 64bit vista ennå.

Hden du har valgt, er ATA, SATA er bedre...Samme med dvdrom.

Du trenger ett stabilt hovedkort, ikke dyre hovedkort... Selv har jeg ett hovedkort som koster ca. 800kr.

Det som er viktig på hovedkortet er at du har spdif ut (toslink) og de vanlige tilkoblingsmulighetene. Asus er meget bra, de gir deg muligheten til å koble spdif ut på mange forskjellige måter.. (Min htpc er lydkortet koblet opp med innebygget spdif utgang til skjermkort -> hdmi -> tv og toslink -> receiver..)

Lydkort: Du klarer deg utmerket med innebygget på hovedkortet, såfremt det støtter spdif-passthrough og har toslink. (optisk ut på hk)

Quad cpu er kult, og pris-differansen mellom E6600 og Q6600 er liten, hadde jeg vært deg i dag, så ville jeg ha gått for Q6600, men....
    E6600 bruker 65w mener jeg å huske, og Q6600 bruker 105w det vil gi deg litt mer utfordringer med tanke på kjøling... Reduserer cpu behovet, så kan du få mye spennende.

Til en htpc trenger du ikke den raskeste rammen du ser, du kan fort spare inn 400kr pr sett på ram, uten at det går utover ytelse til htpc.

Jeg har to htpcer her i huset:
    HTPC1: E6600 og PC5400 spiller av alt inntil 1080P uten problemer...
    HTPC2: E2140 og PC4200 spiller av alt inntil 720P uten problemer...
    Hadde det vært en "litt" kraftigere cpu (10%) på htpc2 (les: overklokke) så vil den spille av 1080p uten antydninger til hakking.

Hauppage kortet du har planer om å kjøpe er ett godt valg, men jeg ville vurdert å vente til CI modulen kommer til den.. Du trenger en Conax godkjent cam da, men det vil reduserer behovene dine for stress og fikling.. Liker du stress og fikling, kjøp deg en Dreambox 7025S (møkkaboks)

Husk WAF faktoren er VELDIG viktig på en htpc som skal kjøre tv, video og surfe med... Stabilitet og støy er to nøkkelord...

Ser også at du har planer om 4gb ram, hvis du skal kun bruke den til htpc og surfe litt så er det i vel overkant av hva du trenger.

Det jeg savner her på oppsettet ditt er:
    1: Skikkelige støysvake kjølere til Grafikkkort og CPU
    2: papst vifter, standard kabinettvifter suger hardt alltid.
    3: Microsoft fjernkontroll... (imon suger hardt)

Du bør finne ut om du har behov for en 500w psu til denne, og om hvor mye denne støyer.. Hvis du ikke kommer til å trekker mer enn en rundt 300w, ville jeg ha kjøpt en NorthQ 4300GP...

Personlig så føler jeg at denne htpcen du bygger er mer en gamer pc enn en htpc...

Til slutt, så har jeg ett forslag til en htpc som fint vil fungere til de behov du har nevnt... Samt inkluderer en 32" lcd skjerm.. Og prisen... Den er identisk som komplett..

prisene er fra shg.no
    NorthQ NQ4300GP-FL 400W, FANLESS PSU 877,00
    Windows Vista Home Premium 32Bit - NO 960,00
    SilverStone LC16M, HTPC, Silver 1.974,00
    Samsung SH-S183A, DVD±RW, SATA, White 274,00
    Corsair VS 2GB DDR2-667 866,00
    Sapphire Radeon 2600XT 256M 1.091,00
    Seagate 7200.10 500GB, 16MB, SATAII 876,00
    Asus P5B, Intel P965, LGA775 802,00
    LG 19" Flatron L194WT-SF, TFT, Silver 1.518,00
    Samsung LE-32S81B, 32" LCD-TV 6.144,00
    Linksys WRT150N, Wireless-N Router 760,00
    Intel Core 2 Duo E6750, BOX, LGA775 1.590,00
    Varebeløp inkl. moms: NOK 17.732,00

Jeg er usikker på skjermkortet om det har de tilkoblingsmulighetene du har behov for, men du får ett skjermkort i den prisklassen som vil dekke dine behov. (Kanskje billigere skjermkort også, vurder 2400 serien, den vil gi en del fordeler med tanke på varme og støy)

Du kan gå enda mer ned på cpu uten at du vil få problemer med 1080p oppløsning. Velger du at max oppløsning du skal kjøre er 720p da er E2160 det minste du kan kjøre.

Alle programmer du trenger ligger fritt på nettet...
    Jeg anbefaler deg til å gå nøye igjennom hva du har behov for...
    Men ett sted å starte er ffdshow og cccp...Lese litt om codexer...

Uten at jeg har sjekket, så er jeg usikker på om hovedkortet klarer 1333 bus, men man bør finne noe som duger i samme prisklasse. Eventuelt gå ned på cpu.

Tror dette er nok for nå...

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville styrt unna NorthQ. Mist eller Seasonic er valget.

Og ang. effekt "behov" er dette med "overkill" PSU-er omdiskutert. En PSU med aktiv PCF er å anbefale. Selv ville jeg vurdert Cill Innovation (se test på HW), men det er foreløpig kun SHG som forhandler disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Ville styrt unna NorthQ. Mist eller Seasonic er valget.

Og ang. effekt "behov" er dette med "overkill" PSU-er omdiskutert. En PSU med aktiv PCF er å anbefale. Selv ville jeg vurdert Cill Innovation (se test på HW), men det er foreløpig kun SHG som forhandler disse.
    Det er veldig greitt hvis du begrunner dine påstander... Med tanke på at i samtlige tester (bortsett fra en test begått i norge) har NorthQ fått meget gode tilbakemeldinger... Mine egne erfaringer med NorthQ er meget gode .. Men det gjenstår langvarig testing over flere måneder uten at den er slått av...

F.eks min NorthQ 4300, den er meget stille, ikke antydning til vifte støy. Har sålangt ikke noe å utsette på den, på noe områder. Den fungerer som en helt ordinær feilfri psu.

Utfra testen du viser på Chill Innovation, så fremstår den igrunnen som en helt ordinær psu, med lavt støynivå...

Huske på at system som er rett oppsatt, trenger ikke den ekstra viften som er i en psu...

Før jeg skiftet til NorthQ 4300 hadde jeg en 12-17db psu, og det var den delen i htpcen som støyet mest.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - burde kanskje begrunne dette, men jeg gidder ikke mer en å si at jeg har lest alt for mange tråder der folk klager over NorthQ.

NorthQ er i beste fall et "middels merke" ut fra hva jeg har lest. Take it or leave it...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det da ikke vært like greitt om du ikke skrev noe, da du tydeligvis ikke har noe erfaring med merket? Og garantert ikke noe erfaring med akkurat denne type psu?

Men jeg sitter gjerne pris på å bli informert om hvorfor denne psuen er "middels"?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra den tiden jeg var skikkelig interessert i PC (et par år siden) husker jeg NorthQ som et dårlig merke. Produktene ble fort ødelagt, og kvaliteten var generelt dårligere enn mange andre merker. Kan godt hende det har skjedd en liten revolusjon det siste året, men jeg har min tvil. Ville i utgangspunktet styrt unna dette merket.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var da voldsomt!

Kan man ikke komme med råd uten å ha kjøpt produktet/merket selv? Er det umulig å ha en formening om et produkt utifra andres erfaringer?

Hva sier mest om kvaliteten; flere brukeres erfaring med det - eller din? Kan du underbygge statistikk med ett utvalg på en (fornøyd) bruker?

Synes ellers det er hyggelig at du er fornøyd med din/dine NorthQ, og ingenting hadde vært bedre enn om dette hadde vært de kjempe PSU-ene du vil ha det til, for prisen og oppgitt støynivå er bra.

Ellers:
    Laget denne for en stund siden - og uten at jeg sjekket opp er NorthQ listet som middels der og --> Forum -> PSU, Watt, Ampere og mer. - Diskusjon.no

Jeg gjør oppmerksom på at jeg snakker om MERKET NorthQ (der du har aksjer? ) og ikke den spesifikke PSU-en du tipser om

Den er det mer om her:To vifteløse strømforsyninger - Hardware.no
    "Konklusjon

Begge strømforsyningene i testen har akseptable spenninger. Begge kommer med kabelstrømper, og er godt ventilerte. Ingen av strømforsyningene er noen kraftpakker, men egner seg godt for en middels stue-PC eller for strømgjerrige arbeidsstasjoner.

NorthQ 4300GP-FL
    NorthQ leverer en strømforsyning med gode spenninger, hvor ingen av linjene faller over 5 %- grensen. Ingen av linjene holder seg innenfor 3 %-grensen, utenom +12V, som legger seg akkurat på 3 %.

Støymessig er ikke strømforsyningen ille, men den er ikke vifteløs – som produsenten forsøker å lure oss til å tro. Strømforsyningen har en vifte, og den må jobbe en god del for å holde temperaturene nede.

NorthQ er heller ikke flinke til å oppgi teknisk informasjon på strømforsyningen, og det følger ikke med manual. Det lille av teknisk informasjon vi fant var på produktesken og på et svært lite informativt klistremerke på selve strømforsyningen. Det at NorthQ også oppgir feil antall kontakter er heller ikke positivt.

Alternativ tekst mangler
    + Kabelstrømper på alle kabler
    + God ventilasjon
    + Ok spenninger

- Villedende produktinformasjon - ikke vifteløs
    - Lite teknisk informasjon
    - Blir meget varm
    - Høyfrekvent pipelyd i "stand by"-modus"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at Mist strømforsyningene har avtagbare kabler ville jeg heller gått for en slik. Har ingen erfaringer med NorthQ, så kan ikke si noe om kvaliteten på deres produkter.

Når det gjelder valget mellom Q6600 eller E6600 kommer det litt an på hva du skal bruke maskina til. Men den ekstra effekten denne bruker er ikke noe problem, blir det varmt kan du uansett sette inn en ekstra vifte.

Personlig ville jeg nok gått for Q6600 med tanke på den lille prisforskjellen mellom dem.

Når det gjelder Vista 64 bit, er jeg helt enig med det crimz sier om at du burde gå for 32 bit versjonen. Og ikke minst, hvorfor har du valgt en IDE disk i stedet for SATA?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja, endelig litt underbygging av påstandene dine...

Som jeg nevnte i tidligere poster, så har Northq fått gode kritikker på den psuen, med unntak av en test gjort i her i landet...

Tester som sier noe helt annet er:
    Driverheaven
    Tweak.dk

Teste(r) som hardware.no har skrevet, har hele tiden fremstått som ensidig negativ kritikk mot northq... De fleste som leser den artikkelen ser uten tvil hvilke tanker artikkelforfatter har om northq.

F.eks skriver han om at det er "sleipt" at den markedsføres som vifteløs.
    Og antyder den har ett problem med varme... Mens om den andre psuen så anbefaler han en vifte... Det virker for meg som temmelig tafatt, og ikke noe annet enn å fremheve ett svakere produkt.

Ellers så kan jo jeg bare anbefale deg å lese diskusjonen angående artikkel du linker til... Den vil gi deg svar på flere spørsmål...

Med mine ca 15 år med pc, så har jeg vært innom svært mye rart. Sålangt er northq den beste psuen jeg har brukt... Med tanke på stabilitet og støy.. Har brukt psuer fra zalman, coolermaster, og ett par andre high-end psuer, fellesnevneren for alle disse, er at de har gitt meg en del problemer med stabilitet.

Men denne tråden var vel ikke ment som en psu krig? Det var vel helst en person som spør etter gode råd til en htpc. Jeg gav vedkommende gode begrunnete grunner til å gå for en psu som her fungerer utmerket til dette behovet, og som har fått gode kritikker...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en Seasonic S12 380W på grunnlag av at det var den stilleste psu silentpcreview hadde testet. Og jeg ble ikke skuffet. Jumpstartet den på bordet før montering, og jeg måtte legge øret helt nedtil for å i det hele tatt høre at den gikk. Og den øker ikke turtallet selv om varmen i kabinettet stiger mye.

Den har gummiopphengt 120mm vifte som sviver på 5-600 rpm (det er uttak for turtallsavlesning). For å sammenligne med Mist 500W så er denne i en klasse for seg. Der hvor Mist gir fra seg et svakt sus er ikke S12`en hørbar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen...
    takker så masse for alle tipsene du ga meg crimz.

em, mine behov ja. det er eit godt spørsmål, sitter i dag med ein bærbar pc tundra 1,7 centrino doton og den holder egentlig massevis, 95% av tida, men så hender det av og til at eg kunne ha tenkt meg å prøvd eit og anna spill og det duger den nok ikkje til. og det er no derfor eg kjøpte xbox 360. men når eg fyrst skal bruke penger på ein ny pc, så er det no litt for gale å ikkje legge til grunn for at den skal holde til dagens ting, som (spill, HDTV, opptak, parabol tuner, DVD avspilling, divx)
    eg vil også at den skal holde eit par år før eg må skifte ut, veit det er sikkert ganske vanskeligt innen for økonomiske grenser.
    eg har vert ein del på nette å søkt for å prøve å bli litt informert over kva som er der ute, men det er ikkje lett.
    det er blitt så masse av alt, det er jo ein jungel. det var litt lettere før (ca 9 år sia sist eg bygde pc sjølv)
    men eg kan no prøve å forklare kvifor eg valgte dei tingene eg gjore.

grunnen for eg valte dette hovedkortet var at det var av typen viiv, og det hadde eg lest ein plass at det var spesielt tilpassa htpc bruk.
    eg var inn å sjekka det kortet om det hadde spdif og det hadde det, men eg må innrømme at eg ikkje veit kva det er for noke.

trudde 64 bit var det beste av det beste eg, det var derfor eg valgte det, men viss der er ein masse problem med det så er ikkje det så kjekt, såg ein plass at om eg kjøper 32 bit så følger det med lisens for 64 bit også, men du må bestille ny cd på microsoft for ein liten sum.
    viss det stemme så, kan eg no starte med 32 og så oppgradere når den andre er blitt betre.

er ikkje sikker på kva ata og sata er for noko, men det var ikkje store prisforskjellen så det skal eg ta å endre

det var ein som tipsa meg om at sånn quad prosessor var dobbel så rask som ein duo det var nok grunnen for at eg tok den, det med at den krever meir watt og at det utgjer varme, har eg tenkt over.

ser du savner det med støysvake kjølere, grunnen er jo veldig enkel. det følger med vifter på alt utstyr, så eg tenkte eg skulle prøve dei orginale viftene og viss det bråkte for masse så kunne eg tenkt meg å bytta til vannkjøling sia det er helt stille.

det du seier om minne,fart og størelse, er ikkje det sånn at jo meir du har jo bedre er d for pcen?
    pluss grunnen for at eg velgte 4 gig er at eg vil tenke litt framover, alt krever jo meir og meir.
    men eg veit ikkje kva eg skal sjå etter, der er jo så mangen typer.

skjermkort er ikkje det ein ting eg bør bruke ein del peng på sia eg vil bruke det i tv sammanheng?

blir tv,dvd,parabol kvaliteten noko dårlegere når man bruker ein htpc kontra separerte DVD-spiller og paraboltuner?

såg det at det vart ein stor diskusjon på psu'en her :-) flott at flere kommer med tips.
    kordan sjekker eg kor masse watt eg treng?
    den skulle no vere ganske stille den eg valgte.
    når dokke snakker om at dei er dårlige og ustabile og ikkje minst avtagbare kabler? kva er det dokke meiner med det?
    risikerer eg at dei leverer ujamn spenning? og kan ødelegge noko? eller stopper dei bare å fungere?
    det med avtagbar kabler? bruker ikkje eg stort sett dei kablene som er med?

beklager den lange teksten, vil helst vere skikkelig sikker før eg går til inn kjøp av htpc.

ja det såg ut som ein bra pc det som du satte opp, kanskje eg bør vurdere å kjøpe på den plassen, var ein del billigere ting der.

ein siste ting, det var ein som nevnte på jobben her ein dag at eg burde vente til september fordi prisene synker no desse måndene, stemmer det?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene har nettopp sunket endel.

Ang vannkjøling så er det ikke "helt stille", pumpa bråker.

Ville valgt en Corsair eller Seasonic PSU, og bytta ut kabinettvifter med Nexus 120mm hvis mulig. Ellers er det et must å finne et passivt kjølt skjermkort.
    Corsair psuene er produsert av seasonic. mitt 520W er 100% lydløst...

NorthQ har litt ymse kvalitet, men fungerer om du MÅ ha vifteløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sikkert en ny prisreduksjon i september... Og kanskje rett etter jul..
    Seriøst, prisreduksjonen på intelprosessorer var for 1 ukes tid siden...

Jeg kan absolutt anbefale shg, har handlet en del der og har aldri opplevd noe rot derfra. Ting har kommet som avtalt i den stand som forventet. At de er relativt rimelig i forhold til mye annet...

Det er en fordel at du vet hva du begir deg innpå.. Selv har jeg hatt mye problemer med min htpc, av den enkle grunn at jeg ikke helt viste mine behov, støynivåer og lignende...

De fleste psuer som er på markedet har en viss kvalitet. Holder du deg til merker som er nevnt i denne tråden vil jeg tro at det ikke blir noe problem. (Selv om jeg foretrekker vifteløse psuer, av den enkle grunn at jeg vet at de er stille, psuer som nevnt her kan fremstå som mer, eller kanskje mindre støyete enn det personen skriver i sin melding... Årsaken til dette er ofre at i noen hus er det mye bakgrunnsstøy, f.eks her jeg bor...4 mil utenfor Bergen, er det ikke er noe støy annet enn herlige vinden og regnet som trommer ;=) ... )

Avtagbare kabler er det som ofte står som modular cables det betyr i all hovedsak at du kan ta av de kablene du ikke bruker, noe som gjør at det blir bedre plass, kanskje bedre luftgjennomstrømming, etc... Mye bra...

Ujevn spenning er ofte ett problem, men den ujevne spenningen kan fint komme fra ett heller dårlig strømnett...

Hvorfor skal kvaliteten blir dårligere? Det er egentlig ingen grunn til det... Faktisk så er kvaliteten på dvd-avspilling like god eller bedre som dvd spillere med upscaling og hdmi utgang, dette gjelder da på lcd skjermer.

Skjermkort: det som er viktig med det er at det har muligheter for hdcp og hdmi. Det er mange som mener at hardware accelerated h.264 og VC1 er en god ting,
    Personlig mener jeg at lyd ut via hdmi er særdeles viktig, da spdif/toslink ikke har nok båndbredde til å kjøre Dolby og DTS sine hd formater.
    Receivere begynner jo nå etterhvert å få støtte for diverse hd lydformater, og da er eneste muligheten hdmi.

cpu: Sånn overfladisk forklart, en pc blir ikke dobbelt så kjapp selv om den har dobbelt så mange prosessorer.. Det betyr bare at den kan kjøre flere tunge prosesser samtidig.

Minne: Jeg har 2gb minne på mine htpcer... Uansett hva jeg kjører, så klarer jeg ikke å ta utnytte av mer enn 1.5gb.. Har til og med disablet all swapping osv... Men du har rett, alt krever mer. Så har du pengene til det, så ville jeg ha puttet inn 4gb... Huske på at ting går ikke fortere selv om du har for mye... Jeg sitter med den oppfatningen av at visse deler av en htpc bør du kjøpe dyre, mens andre deler av htpc bør være billig og lett oppgraderbart...

ata/sata: Ata er den gamle standarden for tilkobling av disker, det har noe med overføringshastighet. Sata er den nye standarden, mye raskere og mye enklere med kabler osv.

Jeg er temmelig pro vannkjøling, men da må du tenke nøye igjennom hvilke systemer du skal kjøre igang der... Se nøye på Zalman Reservoir eller noe i den retning... Det er noe av det nærmeste du kommer passiv kjøling.

Viiv: hype, markedsføring, form for å presse kunder til intel hardware.. Er skeptisk til selve konseptet viiv... Ser ingen fordeler med det. Ser heller ikke noe ytelsesfordeler.. (Kan noen som er pro-viiv opplyse meg)

Tror ikke det er så mange som vil skrike høyt hvis jeg anbefaler deg, utfra det du har sagt en slik kombinasjon som jeg nevnte i forrige post.. Fordelen der er at du får en pc som jeg er temmelig sikker vil holde i minst 2 år... og at du får deg en relativt ok 32" lcd skjerm som du kan se litt hdtv/xbox/(bluray)
    (Det eneste du trenger å se litt nøye da, er om hovedkortet støtter 1333 bus. Og om skjermkortet har alle utganger som du har behov for.)

Kjøper du ett system i dag, som duger til 1080p, så vil nok det ikke være noe særlige flaskehalser de neste årene. Skjermkort vil nok fremover bli mye bedre på h264 og vc1, noe som vil avlaste cpu betydelig... Noe som garantert vil redusere behovet for ghz på cpu.

En tv er ofte en mer langsiktig investering enn en pc, derfor bygg en htpc som klarer oppløsningene og tilkoblingene tven har. Det er neppe vits å ha en htpc som klarer 7680*4320, hvis skjermen er 1280*720

For å sette ting litt i perspektiv, så klarte min IBM Thinkpad R30 1ghz med 512mb ram (kjøpt i januar 2002) å spille av dvder på en 32" crt skjerm... Den klarte til og med å spille divx.. (kjørte den alltid på 700mhz, pga. varme)

Tviler sterkt på at du vil kunne spille og se på tv samtidig... Men seriøst, det tviler jeg på at du vil kunne klare, selv med quad cpu.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar til SATA/PATA: Tviler på at du vil merke forskjell på dette (blir som AGP vs PCIe: båndbredden på overføringen er normalt ikke begrensningen). Håper noen retter meg om jeg tar feil her - men mener grensesnittet betyr omtrent nada mtp ytelse

SATA har en del funksjoner som PATA ikke har (samt teoretisk større overføring via kabel), men det skal være vanskeligere å få stilt inn AAM på SATA-disker - men google litt her. Om du er interessert i å sette AAM lavt så betyr nok ikke overføringshastigheten noe spes.

Om AAM: Automatic Acoustic Management - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kommentarer:

Ram: 4GB er overkill
    CPU: E6550 er nok en god middelvei, og C2D er lett å klokke uten store inngrep, så da er det bare å pushe litt frekvens om ting ikke går helt smooth
    GPU: kjøp et skjermkort med stillegående kjøler, og helst HDMI utgang og mulighet for overføring av lyd - dette er dog ikke noe must på over et år enda, men er en stor fordel.
    Harddisk: Samsung T166 500GB, ingen over, ingen ved siden.
    Vifter: Nexus eller Noctua 120mm om det er plass, undervoltet til 7V.

Litt mer om psuer..

Litt ustabil innspenning frastrømnettet vil normalt ikke påvirke en psu merkbart, og alle psuer i dag - av en viss kvalitet - vil holde stabile spenninger til utstyret i maskina. Hovedvekten på psuvalg blir da istedet å finne en psu som har riktig kapasitet (effekt), og med god/stillegående kjøleløsning. Der vil jeg anbefale Corsair sine HX520/620W-psuer, har selv ett i min maskin, og jeg har enda til gode å høre noe støy fra det.
    Hadde et Hiper 580W psu før som dro igang et *******s spetakkel når jeg spilte, samt at maskinen var ustabil pga. dårlig spenningsregulator.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang Samsung T166:
    Har hørt mye bra om T166-serien, men det kan se ut til at 500GB-serien sliter mer enn 320GB:
    Hardware.no - Prisguide - Harddisk - Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA

320GB versjonen virker meget lovende; silentpcreview.com | View topic - Finally, a quiet SATA drive...I mean really quiet.

Kanskje den 3.-platen øker idle støyen?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her.

Ikke glem å bruk søkfunksjonen på forumet også. Temaet har vært diskutert en del tidligere, så det kan være du finner mer bra lesestoff om du søker litt.

Det eneste fornuftige jeg kan tilføre i denne omgang, er valg av strømforsyning/PSU. Jeg leste mye om temaet, og har flere ulike typer hjemme. Den eneste som har tilfredstillt meg både kvalitetsmessig og lydmessig enda, er Mist 500W med avtagbare kabler. 0 støy, og ikke noe dill dall. Tror den ligger på 895,- om dagen.

600W er litt diskutert, da mange sier den ikke er like lydløs. Men noen sier den også er blitt forbedret. Ikke vet jeg, men søk på hardware.no... der er den/de mye diskutert.

De viftene jeg har best erfaring med enda er SilenX, og til harddisk er det Samsung (som nevnt tidligere).

Mvh en som har 100% lydløs HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for alle svar, dei har hjelpt meg masse... så no får vi sjå om eg ikkje får klart å såtte i hop ein pc ved hjelp av alle tipsene. skal sette opp ei liste så dere får sett når eg endelig får bestemt meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trur eg at eg har såtte i hop ein ganske bra pc.

810871
    Lascala SST-LC16M, Desktop, Multimedia Front, VFD Display, (NO PSU), Silver

2095676
    500 GB – SATAII-300 (Fluid) – 7200 RPM / 8MB cache – WD Caviar AV

er litt usikker angående denne her, har lest litt forskjellig om den, at den bråker og nokon seier at den ikkje bråker.
    men den skal vere bygd for htpc'er og servere.
    shg.no as

910350
    OEM Remote Control for Microsoft XP Media Center Edition

2089503
    AD-7173 DVD±RW, DVD±Rx18, Dual Layer DVD-R DLx6/x8, DVD-RAM x5, LabelFlash, Internal, 2MB, SATA, White, Bulk

311226
    975X Platinum PowerUp Edition, Intel 975X, GLAN, 8 Channel Surround Audio, SATAII RAID, Firewire, PCI-Express, Dual DDR2-800, LGA775 - Core 2 Duo Supported

denne er har jo htpc funksjoner inne bygd(viiv)er ikkje sikker på ka det er fornoke, men den hadde også fått kjempe karakterer på komplett
    shg.no as

2056049
    Core 2 Quadro Model Q6600 (2.4GHz), EM64T (Extended Memory Technology 64), 1066FSB, 8MB Cache (Socket 775), BOX

820167
    NQ4775-500S Giant Thunder - PSU 500Watt, Lownoise 12-17 db, 24 pins, 140mm Fan, Dual PCI-E Connectors, 4 SATA connectors, Temp. Auto Control

den står no at den skal vere lownoise 12-17 så eg trur eg prøver den

341475
    RX2600XT-T2D512EZ, Radeon X2600XT, 512MB DDR3, TV-Out, Dual-DVI, PCI-Express, Heat-Pipe Cooling, Retail

denne er uten vifte, og det må no vere ein stor fordel til ein htpc.
    er det nokon som har noko erfaring med dette kortet?
    shg.no as

610948
    19” Flatron L194WT-SF, 0.294 dot, 5ms, HDCP Ready, Widescreen, DVI, 1440x900/75Hz, Silver

2085498
    Wireless-N Xtreme N Gigabit Router, 802.11n 300MBIT, DIR-655

800581
    Monitor Cable, DVI -> DVI, 10.0 meter

2049936
    Windows Vista Home Premium, 32 Bit, OEM - Norwegian Edition

er det nokon som kan fortelle meg forskjellen på premium og ultimate?

351051
    1024 MB DDR2, PC6400 DDR2-800 - KVR800D2N5/1G

520503
    Cordless Desktop EX110, USB/PS-2, Black - NO

prisen på dette vidunderet blir på 13876,- hos SHG.NO

når det gjelder tastaturet så vil eg kjøpe det nye microsoft sitt når det kommer, det ser utroligt sprekt ut.
    wireless entertainment desktop 8000
    men er det nokon som har hørt noko dato det kommer til norge?
    http://www.microsoft.com/hardware/mo...s.aspx?pid=080

<edit> etter å funne prisen på dette vidunderet, så trur eg at eg skal heller gå for desktop 7000, over 2000 kroner for eit tastatur er galskap.

eg har tatt vekk tv kortet fårløbig sia det ikkje er kommet noko cam modul leser enda... og i eit intervju eg las så snakka dei om at det ville komme ein pakke pris på alle tre tingene.

så ka dokke trur om valgene mine?

MVH Eirik

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •