Enda et HTPC prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda et HTPC prosjekt

Jeg står nå i startgropa for å bygge min første HTPC. Har lest rundt omkring på nettet, men noen komponenter er jeg veldig usikker på. Mitt budsjett er ca 8000 og bruksområdet er film, bilder og musikk, ikke spilling.

Dette er foreløpig handlevogn

Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler
    Asus P5B Deluxe 1302,- shg.no 1302,-
    Intel Core 2 Duo E4400 898,- Amentio 898,-
    OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB) 896,- Amentio 896,-
    Samsung SH-S183A 272,- shg.no 272,-
    Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 489,- shg.no 489,-
    Sapphire Radeon HD 2600 XT 256 MB 809,- Stretto.no 809,-
    Seasonic S12-II 430W 690,- Amentio 690,-
    Zalman HD160 HTPC 2165,- shg.no 2165,-
    Rimeligste totalsum 7521,-

Jeg har vært veldig oppsatt på å ha DTS på hovedkortet, det er det veldig få som har. Bør jeg heller gå for et P35 kort og evt kjøpe eget lydkort?

Skjønner også at det er like greitt å kjøpe en billig prosessor og klokke den litt, men at jeg da bør ha litt bedre ram, ser denne kombinasjonen bra ut?

Venter spent på at flere 2600 XT kommer i handel. Vil det være stor forskjell på de ulike merker og er det noe forskjell på om det er GDDR 3 eller 4?

Jeg trenger en prosessorkjøler og kanskje noen stille vifter også.
    Tar gjerne imot synspunkter på oppsettet da jeg i det siste har blitt mer forvirra til mer jeg har lest.

Knut Inge

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor du vil ha et P965-basert hovedkort.

Synes selv Gigabytes P35-serie ser meget bra ut (sjekk bl.a. lydkortet). Videre ville muligens valgt HD2400PRO - bruker mindre strø -> mindre varme -> mindre kjølebehov -> mindre støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Skjønner ikke hvorfor du vil ha et P965-basert hovedkort.

Synes selv Gigabytes P35-serie ser meget bra ut (sjekk bl.a. lydkortet). Videre ville muligens valgt HD2400PRO - bruker mindre strø -> mindre varme -> mindre kjølebehov -> mindre støy.
    Etter å ha lest guiden på avsforum som det er linket til en annen plass her på forumet var dette asuskortet anbefalt, men jeg vurderer også noen av gigabytekortene. Men skal jeg ha DTS connect, er det få valg her også.

Hvis HD 2400PRO er godt nok for en fremtidig HD-DVD spiller, er det ingenting i veien for å kjøpe et slik i steden.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge storagereview er T166-serien til Samsung den mest stillegående (s-ata).
    I følge de er det faktisk hele 3dB forskjell i idle-noise fra P120 til T166 diskene.

Er også usikker på hvilket chipset jeg hadde gått for, men asus har mye snadder på P35-siden også. Priser fra 1000,- til 2400,-

Xbitlabs har vært oppe i 3.2ghz på E4400 så det er nok ikke selve cpuen som kommer til å bremse på eventuell overklokking. Default fsb på denne er 800mhz, så jeg tror jeg hadde gått for minne som takler overklokking ut i fra dette (nå er jeg usikker på ytelsesforskjeller mellom 1:1 minne:fsb og andre brøker, så dette må du sjekke om det har noe for seg å gå for kjappere minne)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg to andre gode valg på hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3P eller Asus P5K. Begge rundt 1000 kr. Er det noen grunn til å kjøpe et dyrere kort?

Skal vurdere T166 diskene. Trenger egentlig en veldig liten disk da alle data vil havne på en filserver. Det viktigste er jeg jeg kan ta en middagshvil på sofaen uten å slå av PCen 3 meter unna.

Hvis jeg går for et HD2400 pro kort, vil det generere så lite varme at jeg kan slå til på et passivt kjølt? Disse kortene såg forøvrig ganske pinglete ut, men det er mulig det holder. Det skal uansett kobles opp mot en PX 70 med HDMI eller VGA.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutio
    Da har jeg to andre gode valg på hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3P eller Asus P5K.
    De er testet mot hverandre på x-bit labs her. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det oppsettet jeg har planlagt å kjøpe meg selv, med en kort forklaring på valgene jeg har tatt. Håper dette er er til hjelp og inspirasjon

Hovedkort

-Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 - Pris: 1079.00

Hovedkortet er basert på det et av de nyeste brikkesettene fra Intel, og inneholder mange nyttige og mindre nyttige funksjoner. Bla. eSata og heatpipe kjøling av brikkesett.
    Det har fått gode kritikker i alle testene jeg har lest.

Ram

-Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 - Pris: 719.00

Man trenger ikke noe høyt spesifisert RAM i en HTPC som ikke skal brukest til gameing, men 2 Gb er å foretrekke. Denne rammen er billig og og mer enn bra nok. Test kan leses her

CPU

-Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte - Pris: 1395.00

Intels Core 2 er vel det beste prosessorvalget for tiden. Denne prosessoren gir deg mye kraft for pengene, og den avgir forholdsvis lite varme.

Skjermkort

-Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink - Pris: 399.00

Dette kortet har bare 180 millioner transistorer, mot 390 mill. i storebroren HD 2600, men de har like bra videoakselerasjonen av de nye HD-fotmatene. Det avlaster faktisk prosessoren mer enn et HD 2900 kort!
    65 nm sørger for lavt effektforbruk og lite varme. Kortet har passiv kjøling og er meget rimelig. Et sikkert valg for en HTPC som ikke skal brukest til krevende 3D applikasjoner (avanserte spill).
    Kortet er DirectX 10 kompatibelt og har støtte for HDCP og HDMI med en DVI til HDMI overgang.

Strømforsyning

-Seasonic S12-II Strømforsyning 380W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin - Pris: 629.00

For å si det enkelt så leverer Seasonic stillegående kvalitetsstrømforsyninger. Min mening er at dette er et godt valg for dette oppsettet.

Harddisk

-Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM - Pris: 950.00

I en HTPC er det greit å ha god plass for å lagre musikk og video. Derfor falt valget mitt på en 500 Gb stillegående Samsungdisk.

CPU-kjøler

-Thermaltake Golden Orb II CPU-Kjøler, Blått Lys, 17dBA - Pris: 219.00

Den medfølgende CPU-kjøleren bråker en del, derfor annbefaler jeg å gå for denne i stedet.
    Investerte selv i en slik en i min stasjonære P4 3.0 Ghz pc, og cpu-tempen falt med ca 10 grader(etter at jeg hadde juster ned hastighet på viften!) og den er knapt hørbar.
    PS: Jeg vet ikke om det er plass til denne på dette hovedkortet/kabinettet du velger, så det må sjekkest ut før du eventuelt bestiller.

Samlet pris uten kabinett på komplett.no er 5.390,00 kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •