Ny test av Nvidia/ATI ytelse og kvalitet på HD-DVD/Blu-Ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny test av Nvidia/ATI ytelse og kvalitet på HD-DVD/Blu-Ray

AnandTech: HD Video Decode Quality and Performance Summer '07

Jeg synes at anandtech er uklar på hva de forskjellige kortene tilbyr for forskjellige codecer, så jeg har prøvd å "dekode" artiklene:
    Kode:
    Type akselerasjon       | Bitstream  | Inverse   | Motion       | Deblocking |
                            | processing | transform | compensation |            |
    ATI/AMD 2400/2600: h264 |    yes     |    yes    |    yes       |     yes    |
                       VC1  |    yes     |    yes    |    yes       |     yes    |
                       MPEG2|    yes     |    yes    |    yes       |     yes    |
    ATI/AMD 2900:      h264 |     x      |    yes    |    yes       |     yes    |
                       VC1  |     x      |    yes    |    yes       |     yes    |
                       MPEG2|     x      |    yes    |    yes       |     yes    |
    Nvidia 8400/8600:  h264 |    yes     |    yes    |    yes       |     yes    |
                       VC1  |     x      |    yes    |    yes       |     yes    |
                       MPEG2|     x      |    yes    |    yes       |     yes    |
    Nvidia 8800/7-ser: h264 |     x      |     x     |    yes       |     yes    |
                       VC1  |     x      |     x     |    yes       |     yes    |
                       MPEG2|     x      |     ?     |    yes       |     yes    |
    ATIs mid-end kort er altså de eneste som vil gi full CPU-avlasting på alle aktuelle video-codecer for HD-DVD/BluRay. Nvidia sine midend-kort vil bare gi full avlastning for den tyngste codecen, h264.

Både ATI og Nvidia gir mindre avlastning i sine high-end kort.

Hvis du har en middels slapp cpu så er det kanskje grunn til å ta dette med i vurderingen når du skal kjøpe inn, hvis ytelsestallene bekrefter bildet. Hvis du derimot har en rask cpu så er kanskje ikke cpu-avlastning av den forholdsvis lette MPEG2-standarden så viktig.

HD HQV Image Quality Analysis

Kode:
    Silicon Optix HD HQV Scores 
                            |Noise     |Video    |Jaggies |Film     |Stadium |Total 
                            |Reduction |Res Loss |        |Res Loss |        |
    AMD Radeon HD 2900 XT   |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2600 XT   |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2600 Pro  |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2400 XT   | 0        | 20      |   0    | 25      | 10     | 55 
    NVIDIA GeForce 8800 GTX |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100 
    NVIDIA GeForce 8600 GTS |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100 
    NVIDIA GeForce 8600 GT  |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100
    Transporter 2 Trailer (High Bitrate H.264) Performance

"...This ~2 minute trailer is encoded with an average bitrate of 40 Mbps. The bitrate actually peaks at nearly 54 Mbps by our observation. This pushes up to the limit of H.264 bitrates allowed on Blu-ray movies, and serves as an excellent test for a decoder's ability to handle the full range of H.264 encoded content we could see on Blu-ray discs.
    "

Det er tydelig at en "low end" pentium 4 tjener veldig mye på å bruke en av de nye "midrange"-kortene fra Nvidia/ATI som avlaster cpu mer enn high-end GPUene gjør

Serenity (VC-1) Performance

Når vi går over til VC1 (fremdeles pentium 4 560) så er det tydelig at ATI/AMD 2400/2600 sin komplette VC1 dekoder avlaster CPU mer enn det Nvidia 8400/8600 sin delvise dekoding.

Det er overraskende at Nvidia 8600 og 8800 yter omtrent likt for VC1, siden førstnevnte har IDCT, mens den andre ikke har det.

AnandTech: HD Video Decode Quality and Performance Summer '07
    AnandTech: AMD's UVD Debacle
    AnandTech: NVIDIA GeForce 8600: Full H.264 Decode Acceleration

http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/...Comparison.pdf
    ATI Radeon™ HD 2900 Series - GPU Specifications
    ATI Radeon™ HD 2600 Series - GPU Specifications

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt lesemateriale, knutinh. Da ble jeg litt klokere i dag også.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^What he said!
    "HD HQV Image Quality Analysis" - viser dette at 2400-serien har betraktelig dårligere PQ enn de øvrige?

For tiden er jeg mer interessert i å få bra bilde på TV (STB-> Hauppauge PVR). Selv om jeg har nVidia PureVideo og et 6200-kort, får jeg best (men ikke bra) resultater med FFDShow - som dessverre eter min Pentium M (1.7 GHz).

Har hørt at ATi's AVIVO-teknologi skal være overlegen på denne typer jobber (spes. behandling av interlaced materiale), men er vist litt problematisk med bruk av disse funksjonene i MP (og sikker MCE), da de fort overstyres.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    ^What he said!
    "HD HQV Image Quality Analysis" - viser dette at 2400-serien har betraktelig dårligere PQ enn de øvrige?
    Det er betydelig diskusjon på avsforum rundt HQV-testen sin gyldighet og vekting for normale brukere. Hvor mye anime-filmer med sære sekvenser ser du f.eks på?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    [url=http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047]
    Kode:
    Silicon Optix HD HQV Scores 
                            |Noise     |Video    |Jaggies |Film     |Stadium |Total 
                            |Reduction |Res Loss |        |Res Loss |        |
    AMD Radeon HD 2900 XT   |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2600 XT   |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2600 Pro  |15        | 20      |  20    | 25      | 10     | 90 
    AMD Radeon HD 2400 XT   | 0        | 20      |   0    | 25      | 10     | 55 
    NVIDIA GeForce 8800 GTX |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100 
    NVIDIA GeForce 8600 GTS |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100 
    NVIDIA GeForce 8600 GT  |25        | 20      |  20    | 25      | 10     | 100
    Jeg klarer ikke å bli enig med hqv her å gi 8600GTS høyere score enn HD2600XT. Jeg har hatt muligheten til å teste disse opp i mot hverandre i mitt system og er ikke i tvil om at HD2600XT gjør det bedre med tanke på bildekvalitet. Dette er spesielt synlig på SD materiale...

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsumering av AnandTech sin test

Men en ting lurer jeg på; hva er grunnen til at Nvidia 8600 GTS gjør det så dårlig på VC1?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Judaz:
    Kan du fortelle mer om dine erfrainger? Har du bilder etc.?

ATi vs nVidia @ HTPC er og blir et vanskelig spørsmål...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Howard B
    Flott oppsumering av AnandTech sin test

Men en ting lurer jeg på; hva er grunnen til at Nvidia 8600 GTS gjør det så dårlig på VC1?
    Den mangler vel full hardware-avlastning for VC1, noe den har for h264. Dermed yter 8600 mye bedre enn f.eks 8800 for h264, mens de yter omtrent likt for VC1?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok et 8600 GTS på meg. Hovedgrunner er at Samsung M87 serien ikke er noe glad i ATI kort etter det jeg har forstått. Hadde det ikke vært for det hadde nok valget fallt på ATI. Jeg får bare leve med at prosessoren jobber litt mer ved VC1 dekoding.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til Ati kortet mitt lander (HD2600pro), så jeg får gjort lit førstehåndserfaringer. Lenge siden htpcen min har vært i live :evil:

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •