Min vifteløse HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min vifteløse HTPC

- Her er hardware spec. på HTPC'en jeg bygger for tiden (og ja, spec'en har endret seg under veis...mange ganger... men et sted må man starte!).
    - Legger vekt på at dette skal være en stue PC, og ikke en gamer PC (har dedikert PC til dette, noe som i mine øyne er det eneste fornuftige), slik at det er viktig at den ser og høres OK ut. Hovedbruk vil være avspilling av musikk (flac audio filer), film (dvd, HD dvd, blueray) og TV titting (via det digitale bakkebettet når det kommer).
    - For å få bukt med viftestøy, har jeg valgt å fjerne alle viftene. All kjøling skjer via heatpipes, noe som også medfører at man må være litt kritisk mht. valg av komponenter. På den andre siden vil man jo helst ha mest mulig "krutt i tønna" også... en evig kamp dette .
    - Har valgt å gå for en AMD løsning da AMD prosessorene er billige for tida, at disse prosessorene har større fysisk overflate enn Intels, og dermed egner seg bedre til en heat pipe løsning, at en AMD prosessor bør være mer en rask nok til mitt formål med tanke på grafikkort løsningen jeg har valgt, og ikke minst at det er noen 45W AMD prosessorer like rundt hjørnet. Dessuten skal AMD's Live løsning være bedre en intel's ViiV (har jeg lest et sted...).
    - TV kort avventes inntil utrullingen av det digital bakkenettet er på plass. Det kommer vel flere TV kort som passer dette formålet utover høsten/vinteren vil jeg tro.
    - Når det gjelder lyd, vil jeg først prøve å benytte meg av de digitale utgangene på hovedkortet. Alternativt har jeg et Creative SB X-Fi Elite Pro system montert på spill-PC'en, som jeg sikkert kan omplassere hvis det skulle være behov for det.
    - Har i første omgang tenkt å benytte WinXp + MediaPortal som frontend. Mulig det blir en Vista løsning etter hvert, men ihvertfall ikke før etter SP1.
    - Når det gjelder framdriften i prosjektet så mangler jeg kun hovedkort og CPU, men disse er på vei fra Komplett, slik at jeg håper å få fyrt opp systemet i nær framtid. Er veldig spent på hvordan kjøleløsningen klarer seg...

Kabinett
    • mCubed HFX® classic heatsink case - black/black

Hovedkort
    • Asus M2N32-SLI Premium Vista, DDR2, ATX, nForce 590 SLI, Socket-AM2, 2xPCI-Ex16.

Prosessor
    • AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB, Energy Efficient (65W).

• Denne vil jeg bytte ut med AMD's BE-2400 (45W) eller lignende, når disse kommer til høsten en gang.

Minne
    • Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's.

Harddisk
    • Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM.

Skjermkort
    • HIS HD 2600XT 256MB GDDR4 PCIe.

Strømforsyning
    • Silverstone ST30NF, ATX 300W, fanless, SATA, 20/24pinv.

DVD brenner
    • Samsung DVD-burner SH-S183A SATA Black OEM.

• Vil bli erstattet av en HD DVD/Blueray spiller når prisene blir litt mer fornuftige.

Kjøling CPU
    • mCubed Borg HPC (Heatpipe).

• ekstra mCubed Borg HES D6 (Heatpipe).

Kjøling GPU
    • mCubed Borg HGC rev. 2 (Heatpipe).

Kjøling bridge
    • mCubed Borg HBC (Heatpipe).

Kjøling/lyddemping harddisk
    • mCubed Vertical Silence.

• ekstra mCubed Borg HES D6 (Heatpipe), montert på Vertical Silence boks.

LCD display/fjernkontroll
    • Soundgraph iMon OEM HFX Pack (IR, VFD, Software).

Endret: Lagt til noen bilder
    1 - Kabinett
    2 - Harddisk + Vertical Silence
    3 - Harddisk + Vertical Silence + heatpipes montert
    4 - Harddisk + Vertical Silence i kabinett
    5 - PSU
    6 - PSU montert
    7 - Sa jeg vifteløs? Backup vifte som kun skal gå hvis temp blir kritisk.
    8 - Mod av bakside
    9 - Mod av bakside, montert kontroller for backupvifte
    10 - Mod av bakside, montert kontroller for backupvifte

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får du kjøpt kabinettet?
    Hvorfor et SLI HK?
    Hvor mye kom det på totalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Hvor får du kjøpt kabinettet?
    Hvorfor et SLI HK?
    Hvor mye kom det på totalt?
    - Kabinettet: det kjøpte jeg hos Vendur.no.
    - SLI hovedkort: Ingen spesiell grunn til dette, annet enn at det er vanskelig å finne ASUS kort for AM2 uten SLI. På den andre siden tente jeg at om jeg skulle få lyst på et annet kort til stue-PC'en kan jeg fint benytte dette kortet i spill-PC'en.
    - Totalpris: Hmm, ja si det. Har ikke helt oversikten, for jeg begynte å kjøpe inn deler i fjor før jul. Er ikke sikker på om jeg egentlig vil vite totalsummen heller...:???: Kabinettet kostet 2800, vifteløs PSU 1300, og så ble det heatpipes for noen lapper. De andre komponentene er rimelig standard. Den billigste løsningen er dette nok ikke, men det hadde heller ikke høyeste prioritet for min del. Da hadde jeg nok valgt en viftebasert løsning

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å gå for noe intel basert, de er enda kaldere, men det går jo på hva man foretrekker å bygge med også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Vil anbefale å gå for noe intel basert, de er enda kaldere, men det går jo på hva man foretrekker å bygge med også
    et godt eksempel her er jo PM serien til Intel, som har 25watt strømforbruk på load... nye core2duo skal bruke mindre om jeg husker korrekt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Når begynner byggingen/sammensettingen??
    må jo komme med bilder da!!
    Holder på å lage en vifteløs HTPC selv fortiden bare med selvbgget kabbinet, mangler bare heatpipene til cpu...hvor kjøpte du dine?? og pris?

-Joachiim

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wibla & gEnEsis_AiX:
    Nå er jo ikke effektforbruket til en prosessor nødvendigvis lineært med hvor varm den blir, men det henger jo tett sammen. Så vidt jeg har forstått så holder fortsatt AMD tritt med Intel når det gjelder effektforbruk, spesielt når prosessoren "idler". Tomshardware skrev nettopp noe om dette: Energy Efficiency: AMD vs. Intel | Tom's Hardware. Det er nok ingen tvil om at Intel leder stort på ytelsessiden, men når det gjelder effektforbruk, kommer det litt ann på hvordan prosessoren blir brukt. Eks.: I en HTPC løsning hvor man har en grafikkort løsning der man er avhengig av god prosessorkraft for å prosessere film, er nok intel den beste kandidaten. Har man derimot et skjermkort som gjør mye av denne prosseseringen selv, kan man like gjerne velge AMD. I de fleste HTPC løsninger vil nok tiden prosessoren Idler, laaangt overgå den tiden den kjører 100%, og så lenge prosessoren fint klarer å løse de oppgavene den skal, er jeg overbevist om at AMD er en minst like god løsning som Intel, selv om Intel sine prosessore "løper fortest".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2391
    Hei,
    Når begynner byggingen/sammensettingen??
    må jo komme med bilder da!!
    Holder på å lage en vifteløs HTPC selv fortiden bare med selvbgget kabbinet, mangler bare heatpipene til cpu...hvor kjøpte du dine?? og pris?

-Joachiim
    Byggingen er i god gang. Venter på hovedkort og CPU nå, for å avslutte monteringen, og starte testing/tweaking for å beste måte å få god kjøling på. Skal prøve å få lagt ut noen bilder ettterhvert. Heatpipene kjøpte jeg fra vendur.no. For mer detaljer se: Vendur.no - Audio, Video og HTPC og Vendur.no - Audio, Video og HTPC
    Om du ikke finner nøyaktig hva du trenger på hjemmesiden til vendur, er det bare å kontakte dem på epost, så er det godt mulig at de har noe liggende/kan skaffe det. Har fått veldig god service av dem.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har montert heatpipa på HDDen.
    Burde ikke disse gå svakt oppover fra varme kilden og ut til kjøle punktet?
    Virkemåten på heatpipes er vel at en væske inni røret fordamper og stiger til der den blir avkjølet og renner tilbake for å fordampe igjen.

Ser ut som du har nedoverbakke fra HDDen på bildet.

Edit"
    Væsken kan returnere med kapilære krefter og men da må heatpipen være laget for det formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Ser du har montert heatpipa på HDDen.
    Burde ikke disse gå svakt oppover fra varme kilden og ut til kjøle punktet?
    Virkemåten på heatpipes er vel at en væske inni røret fordamper og stiger til der den blir avkjølet og renner tilbake for å fordampe igjen.

Ser ut som du har nedoverbakke fra HDDen på bildet.
    Bildet lyver litt, men det er riktig det du påpeker. Den ene heat pipen skrår svakt oppover, mens den andre skrår noe nedover. Jeg har vurdert å snu harddisk boksen slik at utgangspunktet for røra ut fra boksen blir lavere, men jeg valgte å vente med dette til jeg har målt temp på harddisk. Snur jeg boksen må jeg nemlig bøye til heatpipesene igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ikke stresset med harddisk temps før de når 40+, bruk heller tiden på alt annet

Ser ut som en morsom case å leke med luftstrømmer også (selv om det bare blir backup).
    Tenkt noe på retning på viften?
    Setter du den som outtake, blokker de 2 andre utgangene og teiper til strategisk lufteventilene underst bør det være mulig å dirigere luften over de fleste komponentene før exit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Personlig ville jeg ikke stresset med harddisk temps før de når 40+, bruk heller tiden på alt annet
    Tror nok harddisken klarer seg. Leste en rapport fra google.com på harddisker og levetid (de har jo et par...), og der kom det frem at levetiden var lengst når temp lå stabilt i ovekant av 40 grader.
    Men den viktigste funksjonen til heat pipene i denne sammenhengen er å transportere varmen ut av kabinettet, slik at varmen ikke blir sperret inne.
    I forhold til montering av heatpipes har jeg lest det samme som tazzat beskriver, at de skal monteres slik at røra stiger opp mot kjølepunkt. I monteringsbeskrivelsen til heatpipe produsenten står det derimont ikke noe om dette. I tillegg er det faktisk flere grafiske framstillinger der som helt klart viser til det motsatte, så jeg er litt usikker på hvor viktig det faktisk er.

Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Ser ut som en morsom case å leke med luftstrømmer også (selv om det bare blir backup).
    Tenkt noe på retning på viften?
    Setter du den som outtake, blokker de 2 andre utgangene og teiper til strategisk lufteventilene underst bør det være mulig å dirigere luften over de fleste komponentene før exit.
    Viften er montert slik at den varme luften blåses ut i toppen. Kald luft kommer gjennom riller i bunnen av kabinettet, og selvsagt gjennom luftehullene i toppen ved siden av viften. Jeg kommer nok ikke til å tette disse, for da vil mer varme bli sperret inne under normal drift. Og under normal drift skal ikke viften gå uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •