MKV/X264 avspilling med HW akselrasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MKV/X264 avspilling med HW akselrasjon?

Er det noen som har fungerende oppskrift på hvordan en får spillt av MKV filer med X264 kodek med hardware akselrasjon?

Har kjøpt meg ett nVidia 8500GT kort for å spille av HD filer (og da først og fremst MKV) men får ikke aktivert HW akselrasjon på MKV filer Så ved avspilling av en 720p MKV fil ligger CPU på 50-60% mens 1080p WMV-HD ligger den på 20% siden HW akselrerring der fungerer..

Tips til program, codec??? Har prøvd "alt" uten hell, både på Vista og XP...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cyberlink-dekoderen som kommer med nyeste PowerDVD støtter dette. Bruk den i kombinasjon med f.eks. Zoom Player.

Jeg tror også Nero Showtime og WinDVD kan utnytte hardware-aksellerasjon i de nye Nvidia-kortene, men disse dekoderne er så vidt jeg vet "låst" til sine egne avspillere (jeg fikk ihvertfall ikke de til å fungere sammen med Zoom Player på mitt oppsett).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde faktisk jeg hadde prøvd dette, men mulig jeg har gjort noe feil For det du mener er å sette Cybyerlink H264 dekoder som output i ZP? Du har ikke skjermdump eller nærmere beskrivelse av hva du gjorde for å få det til?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde dette igjen igår kveld uten hell som jeg mente jeg husket. Velger jeg Cyberlink i ZP så blir skjermen bare svart, får ikke noe bildet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bump

Noen som har noe bidrag her.

Skulle også ha fått til HW akselerasjon med mkv filer.

Newcomer Nec4re sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tror ikke det er mulig enda, HW acceleration av H264 funker, men ikke mkv (enda). Mulig det kommer i en senere ffdshow versjon. Det finnes dog ffdshow versjoner som gjør skikkelig bruk av dualcore, som vil lette endel hvis du har prosessor med 2 kjerner.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel H.264 en komprimeringsteknologi mens mkv (matroska) er en mediakontainer, dermed blir utsagnet over veldig rart.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På langt nær noen ekspert på området, men jeg trodde at dette var noe som først kommer med x264 HP4.1 (eller hva den nå heter). Dette skal vel være rimelig nytt for de verktøyene som encoder x264? Mener å ha lest om dette ifm PopcornHour et eller annet sted, men har ingen link som kan bakke opp det utsagnet.

Newcomer Nec4re sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Nå er vel H.264 en komprimeringsteknologi mens mkv (matroska) er en mediakontainer, dermed blir utsagnet over veldig rart.
    Det stemmer nok, min feil. Det jeg mente var avspilling av HDDVD/BluRay (AVC?) funker med HW accelerasjon og mkv/x264 etc ikke støtter det (enda)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å få til dette med ZP og Cyberlink-dekoderen som tidligere nevnt. Jeg har brukt dette selv tidligere. Ikke noe spesielt hokus pokus med oppsettet, har ingen screenshots av dette for dere, men installer ZP, PowerDVD, Haali Media Splitter, velg Cyberlink H.264-dekoderen i ZP-oppsettet.

Jeg har gått over til ffdshow pga at Cyberlink-dekoderen hadde problemer med et fåtall av mine filmer, og jeg har uansett CPU-ressurser nok til å kjøre software-dekoding.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde egentlig ikke du var så langt på viddene jeg Nec4re... for det stemmer jo det du sier at HW akselrasjon på H264/AVC fungerer (f.eks. BlueRay), men desverre så fungerer ikke HW akselrasjon på Matoska filer selv om de er komprimert med X264. Og såvidt jeg vet skal X264og H264 være stort sett samme greia bare X264 er opensourece.

På andre siden så har vell nyere versjon av CoreAVC vist seg å være såpass effektiv at HW akselrasjon kanskje ikker er så viktig lenger, jeg får ihvertfall spillt av 1080p filer nå på min P4 med CoreAVC uten nevneverdige problem.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ekspert på dette med bildekvalitet, men bruk av CoreAVC skal vistnok ikke gi like bra bilde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det er fullt mulig å få til dette med ZP og Cyberlink-dekoderen som tidligere nevnt. Jeg har brukt dette selv tidligere. Ikke noe spesielt hokus pokus med oppsettet, har ingen screenshots av dette for dere, men installer ZP, PowerDVD, Haali Media Splitter, velg Cyberlink H.264-dekoderen i ZP-oppsettet.
    Har prøvd samme kombinasjon mange ganger og selv om jeg velger Cyberlink sin dekoder så får jeg ikke noe HW akselrasjon på MKV filer.

Jeg er heller ingen ekspert på biledområde men kan ikke si at jeg merker noen voldsom forskjell om jeg bruker ffd, Cyberlink eller Coreavc

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har prøvd samme kombinasjon mange ganger og selv om jeg velger Cyberlink sin dekoder så får jeg ikke noe HW akselrasjon på MKV filer.
    Har du slått på DXVA i Cyberlink-dekoderen, da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd både med og uten dette uten at det spiller noen rolel, CPU ligger tett oppunder 100% på 1080p filer, bruker jeg CoreAVC ligger den på rundt 50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt om dette, og grunnen til at HW aks ikke virker på MKV, er fordi x264 visstnok bruker en standard beregnet for mye høyere kvalitet enn det som er på h.264 (BD - HD-DVD) idag.

Du vil oppleve det samme problemet med alle filer som er kodet i x.264, ikke bare MKV.
    Grunnen til at MKV er så utbredt, er fordi det er den eneste "beholderen" som kan inneholde avanserte lydspor, høykvalitets videospor, og eventuelt tekstspor.
    Mp4 feks, klarer ikke dette.

Fulgte en tråd jeg ikke har link til her, hvor utvikleren av x.264 har kompilert forslag til versjoner av encoderen som gir støtte for HW aks, men som jeg forsto, med "dårligere" output. Mao, dagens x.264 encoding er bedre enn den brukt i BD - HD-DVD idag. Han virket uansett ikke spesielt fornøyd med måtte gjøre endringer på bekostning av kvalitet, men ting skjer, og de tester iherdig. GUI utviklere er også involvert og vurderer å lage mulighet for å encode med "HW acceleration support" som et eget valg i sine frontends. Mange har jo allerede PS3 support, men da virker det som ting kommer i MP4 container, uten surround lyd. (Det fins filmer merket med PS3, som gir HD - med HW aks)

Uansett vil det ta litt tid før vanlig materiale blir kodet med dette, siden det er helt nytt. Mye av det som ligger tilgjengelig pr idag vil ikke virke, men nye ting og nye tv-serier vil virke mer og mer, etterhvert som rippere tar i bruk den nye versjonen.

Dette er min tolkning av tråden, som forøvrig er et sted på doom9.org's forum.

--

Kim

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mkv og EVR

Hei

Ser det prates om filer kodet med x264, men jeg har et tips når mkv filer med h.264 video.

Jeg har et ATI Radeon HD 2400 som støtter DXVA2, og som innebærer full akselerasjon av h.264 og vc1 video. Dette virket helt strålende ved avspilling av HD-DVD filmer med PowerDVD ultra.

Problemet mitt oppsto når jeg skulle spille av mkv filer med h.264/VC1 codec innhold. PowerDVD støtter ikke mkv så jeg brukte Media player Classic. Men selv om jeg fikk MPC til å bruke h.264 codecen til cyberlink og dxva var krysset av var det ingen HW akselerasjon. Grunnen viste seg å være feil video rendrer. For å kunne utnytte DXVA2 kreves det at avspilleren bruker EVR og ikke VMR9. Windows media player og powerdvd bruker evr, men jeg har ikke greid å spille av mkv filer i disse programmene. Software som har støtte for EVR er fortsatt litt begrenset og er på beta stadiet. Zoomplayer 6 beta og Media Player Classic Home Cinema har støtte for EVR. Siste MPC beta finner du her: Media Player Classic Home Cinema - DXVA! - Doom9's Forum

Jeg har bare erfaring med MPC, men dette funger glimrende for meg. Skal se om jeg kan få testet med en x264 kodet fil en dag, men det er nok riktig som skrevet i posten over at filen må encodes medriktige instillinger for å få hardware akselerasjon til å fungere. Men EVR rendrer kommer du så vidt jeg vet ikke unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fungerer endelig!

Har en gammel 2800++ prosessor med et nytt Radeon 2600 pro agp, etter mye klunder fungerer både dvd, Blue-ray og mkv filer med hw akselerasjon. CPU ligger på rundt 20% på samtlige avspillinger. Bildet er supert!

Jeg kjører zoom player pro, med power dvd decoder til dvd filmer, og jeg bruker dekoderen til MPC Home cinema til å dekode x264 filer. Blue ray bruker jeg nero show time til.

Det eneste som ikke fungerer er wmv, er det noen som har fått til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Har en gammel 2800++ prosessor med et nytt Radeon 2600 pro agp, etter mye klunder fungerer både dvd, Blue-ray og mkv filer med hw akselerasjon. CPU ligger på rundt 20% på samtlige avspillinger. Bildet er supert!

Jeg kjører zoom player pro, med power dvd decoder til dvd filmer, og jeg bruker dekoderen til MPC Home cinema til å dekode x264 filer. Blue ray bruker jeg nero show time til.

Det eneste som ikke fungerer er wmv, er det noen som har fått til dette?
    Kan du beskrive oppsettet ditt Kåre? Jeg får dette til å funke med XP, men ikke i Vista. Hva kjører du? Har ikke testet i det siste da Vista ikke lenger er på min maskin, men hvis det fungerer med siste ATI drivere + evnt. reg.tweaks. Kan det være aktuellt å teste Vista igjen. Hva med støtte for HD-lydformatene fra PC. Jeg har ikke hdmi på receiver, men vurderer om jeg skal kjøre analogt hvis pc klarer å levere f.eks. DD+

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører XP, aldri prøvd i vista.

HD-formatene ut fra PC'en fungerer, men noen hakker lyden når den går i gjennom reciveren. Dette skyldes at reciveren ikke er laget for så stor bitrate.

MC12, DirectShow and GPU Acceleration of H264

Altså registrer MPCVideoDec.ax, så velger du MPCVideoDecoder til å dekode h264 formatet i zoom player.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •