Mellomløsning for HTPC HD-DVD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mellomløsning for HTPC HD-DVD?

Jeg hadde bestemt meg for ikke å like HD-DVD/BluRay pga brukerfiendtlige DRM-systemer og dårlig tilgang på hardware. Men det kribler...

Tanken slo meg når man nå får en Toshiba HD-DVD rom spiller for PC til ca 1500,- Hvis man oppgraderer PCen til grei ytelse på HD-DVD så kan man alltids slippe inn en HD-DVD/BR combo senere når disse kommer og prisen er rett. Det er lite sannsynlig at formatkrigen får en avklaring med det første, og inntil da er vel den ene like bra som det andre.

Jeg har desverre AGP hovedkort, noe som betyr at for å få tilstrekkelig futt må jeg sannsynligvis bytte hovedkort, cpu og ram i tillegg til skjermkortet som var det jeg egentlig må bytte :-)

Så... Toshiba HD-DVD til 1500,- low-end nvidia 8500 eller ATI 2400 skjermkort til rundt tusenlappen. I tillegg en low-end Intel core2 (E6320?), 1GB no-name ram, og et p35-basert hovedkort (Asus P5K3?).

OS vil fortsatt være Windows XP med mindre helt spesielle grunner dukker opp for Vista, Applikasjonen vil være Mediaportal. For avspilling vil jeg benytte AnyDVD HD for å fjerne DRM-tullball.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1500 var billig. Hvor får man tak i dette i dag?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for et ATI HD 2600 skjermkort, HD 2400 kan bli for tregt for 1080p etter hva jeg har lest. Det kommer en AGP utgave om ikke så lenge.

Selv bruker jeg Meedio som frontend på HTPCen og har integrert PowerDVD for HD-DVD/Blu-Ray avspilling. Funker bra det.

Skal kjøpe et HD 2600XT etter ferien, har ikke tid til å teste nå.
    Skal da også integrere DVBviewer sømløst for DVB-S/S2 mottak,
    både Canal+, Viasat funker stabilt nå, mulig jeg legger til Sky HD også..
    Alt i en HTPC. Mye mekk, ja, men moro å holde på med.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    1500 var billig. Hvor får man tak i dette i dag?
    Her: Hardware.no - Prisguide

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pengen flyr når man trykker... Foreløpig handleliste: (alt fra AMENTIO / Velkommen )

TOSHIBA HD-DVD ROM 1 504,-

INTEL CORE 2 DUO E6320 1 300,-

ASUS P5K-E 1 502,-

ASUS ASUS GF8500GT PCIE 512MB 840,-

KINGSTON Valueram 2GB DDR2-800 PC2-6400 Low-Latency CL4 1 032,-

Frakt: 125,-

Totalt (inkl. mva): 6 303,-

Må dessuten ha thermalright adaptersett til xp120 til den nette sum av 49,-

-k

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som en bra løsning dette. Vil jeg kunne spille 1080p på XP3700+ og rett skjermkort?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kommentarer til dette skjermkortet kontra å vente på ATI 2400/2600?

Jeg har veldig lyst på lyd/bilde med felles hardware-klokke, men er skuffet over at ATI støtter bare DD/DTS.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal merke seg at 8500/8600 ikke dekoder VC-1, i hvert fall ikke foreløpig. ATI Radeon HD 2400/2600 på sin side gjør det.

Sitter ellers her med Toshiba HD-DVD-spilleren. Er vel samme enhet som er i Xbox360 HD DVD-spilleren, men altså med ATAPI-grensesnitt (den som sitter internt i xbox360 HD DVD-spilleren har et eller annet spesialgrensesnitt, evt. mulig at den er bygget med ATAPI-til-USB-bro-en integrert i spilleren). Funker for så vidt helt greit ;-)

Radeon Hd 2600 har noe bedre videoegenskaper enn HD 2400.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter skjermkortet HDCP? Har det vifte? Jeg finner det ikke på nVidia GeForce 8500 GT Video Card - Reviews, Specifications, and Pictures - GPUReview.com

Jeg har selv kjøpt et vifteløst 8500GT fra Gigabyte, se GIGABYTE - Product - Graphics Accelerator - Overview
    Finnes i norske nettbutikker for ca 900,-

Desverre er det enda ikke kommet PurevideoHD-støtte for 85xx og 86xx kortene i WinXP. Skal være rett rundt hjørnet. Så intil videre må CPUen ta mye av jobben.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clasm: har du fått til lyd på 2600-kortet ditt? på avsforum virker det som om ingen får til dette. Da forsvinner hele poenget med ATI for meg og jeg kan like gjerne gå for en billigst mulig passivt kjølt 8500 inntil videre (har tenkt å bruke anydvd så trenger ikke hdcp),

Forøvrig virker det som om landets nettbutikker er ribbet for toshibaen, men nye er visst ventet inn 17.07

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Man skal merke seg at 8500/8600 ikke dekoder VC-1, i hvert fall ikke foreløpig. ATI Radeon HD 2400/2600 på sin side gjør det.

Sitter ellers her med Toshiba HD-DVD-spilleren. Er vel samme enhet som er i Xbox360 HD DVD-spilleren, men altså med ATAPI-grensesnitt (den som sitter internt i xbox360 HD DVD-spilleren har et eller annet spesialgrensesnitt, evt. mulig at den er bygget med ATAPI-til-USB-bro-en integrert i spilleren). Funker for så vidt helt greit ;-)

Radeon Hd 2600 har noe bedre videoegenskaper enn HD 2400.

Hei!

Jeg er megainteressert i TOSHIBA HD-DVD SD-H802A, men har drøyet litt med å kjøpe i mangel av gode reviews på nettet (jeg finner faktisk ikke ett eneste review av den?).
    Planen min er å bytte den ut med min DVD-rom som står i Media pc'en min nå (kjører Vista Premium Media Center).

Fungerer SD-H802A helt optimalt eller har du fått noen problemer med den ? Det er vel slik at man må bruke PowerDVD eller noe slikt for å se HD-DVD filmer i Windows, eller støttes dette i Vista Media Center mon tro ?

Jeg har ikke et skjermkort som støtter HDCP, men forstår det slik at det MÅ jeg ha for at det skal funke ? (LCD tv'en støtter dette).
    Tenkte på å kjøpe Komplett.no - MSI GeForce 7300GS 256MB DDR2, HDMI, PCI-Express, DVI, HDCP, Heatsink til 600 kr på komplett. Perfekt med vifteløst kort som støtter HDCP og har HDMI ut.

Edit;
    Fant dette kortet på Stretto.no (som også selger Toshiba SD-H802A til 1500 kr) ; STRETTO / SAPPHIRE Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2,, det burde vel duge rimelig bra og det koster kun 375 kr !! (nesten for bra til å være sant).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    Jeg har ikke et skjermkort som støtter HDCP, men forstår det slik at det MÅ jeg ha for at det skal funke ? (LCD tv'en støtter dette).
    For å få full kvalitet HD-DVD/Blu-Ray video så må vel hele signal-kjeden fram til tv være "beskyttet", dvs HDCP. Men:
    1. Du kan få avspilling i nedskalert kvalitet
    2. Det finnes alltid verktøy som fjerner hollywood-paranoia

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det er noe annen software på markedet så er htpc og hd-dvd eller blueray uinteressant. Powerdvd utgaven som støtter dette er rett og slett skikkelig dårlig. Testet dette på min htpc med x-box hd-dvd drev og bildet var sammenliknet med standalonespiller rett og slett ræva.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For å få full kvalitet HD-DVD/Blu-Ray video så må vel hele signal-kjeden fram til tv være "beskyttet", dvs HDCP. Men:
    1. Du kan få avspilling i nedskalert kvalitet
    2. Det finnes alltid verktøy som fjerner hollywood-paranoia

-k
    Jepp, finnes jo masse programmer som fjerner allslags kryptering osv. Tror jeg blir å gå for det ATI Radeon HD 2400 PRO kortet, dersom det får plass i kabinettet (og dersom man kan få optimal oppløsning i Vista, noe jeg IKKE får med nVidia driverne til mitt nåværende Geforce6). Har noe begrenset plass, men tror det skal gå fint (jeg har denne media pc'en; Cinet Media Station)

Men hvordan er det med soner på HD-dvd, er det bare å kjøpe filmer i fleng fra hele verden ?

Ser frem til å høre fra Clasm om hvordan SD-H802A fungerer i praksis !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke rukket å lese testen selv, men hardware.no har i alle fall tatt en titt på de nye ATI-kortene, og videoegenskapene nevnes allerede i headingen.

her.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    og dersom man kan få optimal oppløsning i Vista, noe jeg IKKE får med nVidia driverne til mitt nåværende Geforce6).
    Hva er problemet? Min erfaring er at nvidia er ganske så fleksible på oppløsning. Kanskje vi kan hjelpe deg slik at du sparer pengene ;-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Har ikke rukket å lese testen selv, men hardware.no har i alle fall tatt en titt på de nye ATI-kortene, og videoegenskapene nevnes allerede i headingen.

her.

DrE
    Den testen var vel ganske så tynn hva gjelder videokvalitet. JEg fant bare dette:
    Bildekvalitet

2D
    Så langt vi kunne se var det ingen ting som er verdt å nevn når det gjelder bildekvalitet i 2D. Alt er bra.

Jeg ville heller ha lest igjennom disse:

Core 2 Motherboard Complete List - With Hardware Recommendations for a HD HTPC - AVS Forum
    (scroll ned til "6. Video Card")

ATI Radeon HD 2X00 (2400,2600,2900) series owners thread - AVS Forum

nVidia 8800 v 8600 or ATI 2600 - 2900 - AVS Forum

Nvidia 8600gt Vs ATI 2600xt - AVS Forum

Using ATI 2400/2600 GPUs for sound - AVS Forum

Is the 2600 necessary? - AVS Forum

nvidia 8600 / 8500 series info - AVS Forum

Lies and Darn lies: PureVideo HD driver for Win XP - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Well, jeg har akkurat kjøpt HD DVD spilleren som hører til Xbox 360.

Koblet denne til min HTPC (Athlon X2 64 4400+, 1gig ram, 7900gt nvidia kort). Det første som skjedde var at drivere ble installert. Så begynte pc`en å krasje med ujevne mellomrom (funket bare noen minutter i windows før hele maskinen hard-rebootet).
    Kjørte windows update og lastet ned trialversjonen av anyDvd. Så sluttet krasjingen. AnyDVD gjør at jeg kan se HD DVD koblet opp mot tv`en via DVI uten å tenke på HDCP

Deretter installerte jeg powerDVD 7,2 Ultra. Men hver gang jeg startet spilleren og trykket "play", fikk jeg meldingen "the player has encountered a serious problem....." og programmet avsluttet seg selv.
    Oppdaterte nvidia driverne til 94.93 og oppdaterte PowerDVD til build 3106 (update ligger på Cyberlinks hjemmeside).

Restartet maskinen, og den ville ikke boote inn i windows. Restartet den 3-4 ganger, og så kom windows opp slik det skulle, og HD DVD`ene spiller som bare det i PowerDVD

Knall kvalitet, men hakker litt ved panorering. Så nå blir det etterhvert ny og BRA tv (har Qpvision 37" HD05) og installasjon av reClock eller noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Knall kvalitet, men hakker litt ved panorering. Så nå blir det etterhvert ny og BRA tv (har Qpvision 37" HD05) og installasjon av reClock eller noe sånt.
    Er det en europeisk eller amerikansk plate du spiller av?

Har du satt desktop framerate til 50Hz eller 60Hz?

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen var vel ganske så tynn hva gjelder videokvalitet. JEg fant bare dette:
    ...
    Helt enig. Hadde forventet mer når jeg så headingen, men som sagt så postet jeg linken før jeg leste testen.

Den oversikten der har vært en stor jobb å lage, og det var mye bra! Anbefales å lese!

Tolker det i alle fall dithen at jeg skal kunne klare meg med min htpc foreløpig, bare jeg får kjøpt et "adekvat" skjermkort (HD2x00). Eventuelt kan jeg klokke litt på cpu.

DrE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •