litt generelt om bruksområder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

litt generelt om bruksområder?

Heisann!
    Jeg har en liten leilighet, og vurderer å bytte ut pcn med en stuepc/mediasenter å bruke denne til så og si alt, med tvskjermen. Stort sett gjør jeg ikke annet enn msn, internett, musikk og lignende. Men jeg spiller også littegrann.

Det jeg lurer på er om det går an å bruke en stue pc til alle sånna ting? Og om noen har prøvd, er det litt rart å sitte på pcn slik, når man er ca 3 meter unna en 32" lcdtv?

Går det an å dele skjermen så man har pcn på halvparten, og tv på andre halvdel?

En annen ting jeg lurer på er hvordan det blir når hd-dvd eller blueray kommer for fult. Får man da kjøpt hd-dvd spillere eller blueray spillere til htpc? kjedelig å ha kjøpt en htpc nå, og måtte sette inn ennå en boks i benken under tv. Har lyst å ha så få bokser som mulig...

Har noen noen tips om en htpc som er så billig som mulig som kan brukes til alle disse tingene?

Mvh Espen Ruud

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Personlig ville jeg ha beholdt pcen, og heller ha byttet ut dvd/cd spiller med en htpc.

En htpc er igrunnen bare en pc og det kommer helt ann på hvordan du bygger pcen din, om du velger ett typisk htpc kabinett, eller velger ett vanlig pc kabinett... f.eks på min htpc så har jeg ikke plass til annet enn en dvdspiller i front. Det begrenser meg litt, siden jeg ikke har muligheter til både hddvd og bluray spillere når det kommer til en fornuftig pris.. Men det er mitt kabinett, det finnes kabinetter som har større muligheter enn mitt.

Hvis du leser mine tidligere poster, så er jeg en av disse som mener at hardware ikke nødvendigvis er det som du trenger mest av, men legg heller i pengene på kabinettet... Du taper bare penger ved å kjøpe billige kabinetter fremfor litt dyrere med litt mer spesifikasjoner..

Det jeg pleier å si til folk er at du må spesifisere behovene dine...

For å svare på spørsmålene dine... Har tven din pip, så kan du se på tv og pc samtidig.. I hvertfall på min philips kan jeg det. Ikke særlig pent, men det funker.

Sitte 3 meter fra tven min og surfe på nettet suger... Kan overhodet ikke anbefales.. (har 37")

Skal du i fremtiden vurdere hddvd og bluray, kan du putte inn ett nytt drev i kabinettet, såfremt du har plass til det. Problemet du står fremfor da, er at du har behov for en htcp med hdmi og hdcp, og du har gjerne litt mer behov for kraftigere hardware. hdcp er viktig for at du skal kunne se opphavsbeskyttet materiale...Er ikke skjermkort og tv hdcp kompatibel, får du ikke hd bilde...

Men.. Hvis du i første omgang skal bare spille dvd og divx, så holder det med en ganske svakt konfigurert htpc... Hardware som klarer å spille av hddvd og bluray vil før format krigen ha senket seg betydelig i pris.. Ikke vits i å bruke penger på noe du ikke har behov for... (Bluray brenner/spiller ligger på ca. 6000 kr og en hddvd spiller på ca. 1500kr)

Det viktige i en htpc konfigurasjon er kabinettet. Ikke spar penger på det...Kabinettet varer lengst, skal gjerne stå i stuen, og skal ha visse egenskaper. (design, brukervennlighet, minnekort lesere osv)

Spiller du mye musikk fra pcen, så er mine følelser veldig gode for kabinetter med touch-screen eller fjernkontroller med sideshow funksjonalitet.. Dessvere har jeg ikke fått anledning til å teste dette. Tanken min er at det føles litt meningsløst å ha en stor tv på for å spille musikk.. Særlig med tanke på at skjermen mer eller mindre er statisk på samme bildet. leser og leter du litt rundt, vil du finne mange delte meninger på dette området.

Selv kjøpte jeg ett htpc kabinett til ca. 1500 kr, det vurderer jeg seriøst å bytte, fjernkontrollen som var med sugde...For meg personlig så vurderer jeg å kjøpe meg ett htpc kabinett med touchscreen, pga. stadig økende stereo-lytting... (skummelt å kjøpe nye høytalere) I tillegg så bør du vurdere skikkelig fjernkontroll det er utrolig mye dritt som finnes her, har forsøkt logitech og den som fulgte med htpc kabinettet.. Begge var ille... Hvis du klarer bør du forsøke å finne en fjernkontroll med bluetooth, det er mest presist av det vi har i dag, og er ikke avhengig av å ha "fri sikt"...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •