HTPC, hvordan regulere vifte hastigheten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC, hvordan regulere vifte hastigheten?

Hei.

Jeg kjøpte et Lian-Li PcC35B kabinett for å sette i reolen på stua.

Når jeg valgte ut komponenter valgte jeg ut ifra en blanding av lyd, performance og pris. Jeg ente på følgende: E4300, 1gb ram, 500gb disk og et Asus P5VD2-VM hovedkort.

Delene fungerer veldig bra og jeg er godt fornøyd. Jeg bruker det mest opp til DVD kvalitet, men den funker og med HD. (Vertfall godt nok for meg).

Problemet er viftene som følger med kabinettet. 2 stk vifter som snurrer på 5500RPM! Naturligvis lager de en del støy, mye mer en resten av sulamitten.

Jeg har prøv å finne en mulighet for å justere dem, men uten hell. Folk snakker om Speedfan, men det funket ikke på mitt hovedkort. Jeg har heller ikke plass til en "hardware kontroll" siden kabinettet er så lite.

Har dere noen forslag?

Det jeg har gjort nå er bare å koble ut de 2 viftene. Tempen inne i kabinettet legger seg da på ca 40C som ikke er noe problem. Men, da øker jo og temperaturen på CPU en så den vifta går raskere... En liten Catch 22 dette her...

Så status nå er:
    CPU temp 30C, 1000RPM
    Kabinett temp 40C, vifter koblet ut.

Det jeg ønsker er feks å kjøre de 2 viftene på så lav hastighet at lyden er borte (f.eks 25%?) , men nok til å få ned temperaturen så CPU viften roer seg ned.

Hvordan?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette på litt motstand, en rehobus gjør det smertefritt og enkelt. Kommer i et hav av utførelser, fra de små enkle til "riskoker tuning" utførelser. Her er en link til en seriøs og god netthandel. LINK

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart SpeedFan ikke funker - men det krever i så fall at kabinettviftene er koblet til hovedkortet.

5500 RPM er VEEEELDIG mye - er det 60mm vifter?

Mine råd:
    - Kjøp nye vifter med laver RPM
    - Modifiser slik at de ikke får så høy spenning: Guide to the 7v Fan Mod - Overclockers Forums
    - Kjøp rheostat eller viftestyring fra f.eks Zalman: Microplex Norge AS

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus har på mange hovedkort mulighet for regulering av vifter mer eller mindre automatisk. Ta en nøye titt i BIOS og finn fram Q-Fan. På mange Asus-hovedkort er det også innstillinger for også kabinettviftene. Det kan i noen tilfeller være at man må sjekke i dokumentasjonen for hvilke viftekontakter dette gjelder.

Jeg har meget god erfaring med bruk av Q-Fan også for kabinettvifter på en del systemer....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett etter Q-fan, men tror ikke det ligger der. Har også googlet litt, og ser ingen som nevener q-fan og mitt hovedkort i samme setning.

Viftene er 4cm bare, derfor de går så himla fort rundt.

Kan ikke kjøpe nye vifter, de er ganske innebygget i kabinettet.
    Det er ikke plass til viftestyring (vertfall ikke de jeg har sett som krever en slott i front for justering.
    Jeg ser microplex selger rheostat, men jeg forstår ikke helt hva det er. Den minsker strømmen som går ut til viften og på den måten senker hastigheten?

7v modden høres litt risky ut, tror ikke jeg vil begynde med noe sånt helt ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under Power -> Hardware Monitor har man opsjonene for Q-Fan på dette kortet. Er dog mulig siden dette er en relativt rimelig modell, så er det kun regulering av prosessorvifte.

Hvis det er liten plass kan jo det å montere motstander på viftekablene være en mulighet. Er viftene koblet med 3-pins på hovedkortet? Zalman har 75 og 100 ohms motstander som koster rundt 20 kr så vidt jeg husker.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kanskje enda enklere løsning, er å seriekoble de to viftene.
    Er de identiske, noe de antakelig er, så vil du ved en seriekobling redusere hastigheten til det halve.
    Og dermed også oppnå en påtagelig reduksjon i støyen. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgene dine er i bunn og grunn:
    1. Bytte vifter/komponenter til noe som lager mindre støy
    2. Reduser hastigheten på eksisterende vifter (hvis komponentene ikke blir for varme)

De fleste Asus-hovedkort støtter minst en regulerbar vifte med speedfan. Under er en liste over hovedkort som er bekreftet støtter regulerbar vifte - blant dem 168 Asus-hovedkort. Mange andre hovedkort støtter nok speedfan uten å være med på lista.

SpeedFan's listing of motherboards that are known to change fan speeds

Det kan være litt knotete å skjønne speedfan første gang. Er du sikker på at du gjorde det rett?

Jeg har skrevet noen innlegg om emnet, spesielt denne som omhandler software-løsninger:

http://avforum.no/forum/generell-htp...light=speedfan

Ellers er dine muligheter:
    1. Koble om en molex-kontakt. Du kan hente ut 12-0V = 12V, 5-0V = 5V og 12-5V = 7V. Dette gir endel muligheter til å endre viftehastighet (statisk).

2. Kjøp en egnet dippedutt som lar deg regulere spenningen inn til vifta (rheostat eller motstand).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eooon
    Hei.
    Jeg kjøpte et Lian-Li PcC35B kabinett for å sette i reolen på stua.

Det jeg ønsker er feks å kjøre de 2 viftene på så lav hastighet at lyden er borte (f.eks 25%?) , men nok til å få ned temperaturen så CPU viften roer seg ned.
    Hvordan?
    Meget pent kabinett du har valgt deg der... Kunne uten tvil ha valgt noe tilsvarende selv... (Hadde det vært fullhøyde)

Har lest det meste som folk skriver her, og jeg må ærligtalt innrømme at jeg er ikke noe særlig imponert over hva som er kommet frem. Og jeg er minst imponert over viftene du har i dag... Små vifter må ha høy rpm for å flytte masse luft, store vifter kan ha lav rpm, med samme resultat og mindre støy.

Det du kan forsøke deg på, er å kjøpe deg ett par zalman eller papst vifter, de pleier å støye lite og er relativt gode.

Problemet når du holder på med viftestyring og sånt, er at du fort kommer opp i en fin sum på vifter, som til syvende og sist gir dårlig langsiktig løsning.
    Vil anta at for ditt tilfelle vil du havne i 3-600 kr bare på vifter før du aner ordet av det, uten å være særlig fornøyd.

Mange vifter=mye støy uansett hvordan du snur og vender på det. Reduserer du hastigheten på viftene, vil du redusere flyten av luft i kabinettet..

Det jeg liker å foreslå til folk som skal bruke en htpc er vannkjøling. Fordelene er at du på enkelte oppsett kan få en meget pen løsning, du får flyttet varmen ut fra kabinettet, og du får redusert støyen betydelig, ingen vifte i rett kombinasjon. (Bare psu)

Ulempene med vannkjøling er ofte pumpelyd, risiko for lekasje. Krever ekstra innsats og kunnskap for installasjon, modifisering av kabinett, og ikke minst... Pris...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Har lest det meste som folk skriver her, og jeg må ærligtalt innrømme at jeg er ikke noe særlig imponert over hva som er kommet frem.
    På hvilken måte?

Jeg tolker deg dithen at du foreslår vannkjøling. Dette er et helt greit alternativ, men neppe noe for alle.

silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers har hatt en serie artikler om kjøleprosjekter, og mange av disse er basert på luftkjøling. Etter at Intels p4 "preshot" forsvant fra markedet har det vært større fokus på varmeutvikling og støy, og følgelig er det betydelig enklere å sette sammen en PC med ok støynivå nå enn når jeg begynte å interesser meg for problemstillingen for 10 år siden.

Da var det intel celeron 300 og reodor felgen-løsninger med viftekanaler med innlagt støydemping og greier :-)

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store forskjeller på kvaliten og effektiviteten på vifter. Velg så store vifter som mulig, og så gode som budsjettet tillater med et lavt dB-tall. Selv bruker jeg blant annet SilenX, og min HTPC er mer eller mindre lydløs der den står og temp. er meget lav. Bruker ikke noe viftestyring på annet enn CPU, som blir styrt av hovedkort (AMD cool`n`quiet)

Ikke alltid det er så gunstig å justere en liten ineffektiv vifte.

Ulempen er at det fort koster noen kroner om man skal kjøre løpet fullt ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    På hvilken måte?

Jeg tolker deg dithen at du foreslår vannkjøling. Dette er et helt greit alternativ, men neppe noe for alle.
    Vel, først må jeg si at ditt innlegg ble postet mens jeg skrev mitt.

Jeg skrev vel også en del pro og cons for vannkjøling?

For min del så er vannkjøling ett absolutt krav, reduserer støyen betydelig. Den flytter varmen ut av kabinettet, noe som medfører behagelig temperatur.

Poenget mitt ligger også på ett rent økonomisk synspunkt, det er ikke mye testing osv. som skal til før man innser at vifter er dødfødt.. slik som i min situasjon... Jeg har kjøpt vifter for minst 1000 kr til htcpen min, men måtte investere i ett vannkjølingssystem til 1800kr...

Jeg brukte Zalman og papst vifter, av type.. 12-18db.. Det var ett poeng for meg å finne de viftene med minst rpm. Det var for mye støy av de... farten var redusert til ett minimum med spenningsregulatorer, varmen i kabinettet lå på rundt 50-55 grader.. Med viftene på full speed kom temp. ned i rundt 30-40 grader...

ps. htpcen min har vært ett evig oppgraderingsmareritt siden jeg kjøpte den ca. april... vifter, hder, alt som kan støye er blitt eller blir byttet ut mer eller mindre kontinuerlig... Siste tilskuddet var vannkjøling.

Når htpcen min står ferdig bygget, så vil jeg tro den inneholder:
    Q6600, 4gb ram, 8/16gb SSD, Zalman Reserator1+, Nvidia 7600

Da vil reelt sett hele pcen bare bestå av ett par ting som lager lyd, pumpen i vannkjølingen, psu og dvd spiller.

Vil tro at du er enig med meg at det der vil være en tilnærmet lydløs sak?

Mitt poeng er at jeg er pro vannkjøling, synest vifter støyer for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Mitt poeng er at jeg er pro vannkjøling, synest vifter støyer for mye.
    Jeg har ikke særlig erfaring med vannkjøling, men min erfaring med vifter er at man _kan_ lage en maskin som i praksis knapt høres over støygulvet i rommet - alt avhengig av støygulvet og hvor følsom du er.

Dette avhenger også av hvor mye ytelse du trenger, hvor stort kabinett du kan leve med etc. Den frukten som henger lavest er å sørge for at støyen tilsvarer faktisk prosesseringsbehov, i stedetfor peak prosesseringsbehov. Alt for mange fabrikk-PC-er (og selvbygde) har kjølemonstre som er dimensjonert for full belastning på en varm sommerdag, noe vi trenger bare en liten prosent av tida. Ellers bør Suspend/S3 benyttes slik at man får nær instant on/off - da trekker PC bare 5W når den ikke benyttes.

Selv er jeg nede på nivået hvor harddisker er dominant støy-faktor. Jeg har vurdert å henge dem opp i gummistrikk etc, men siden jeg ikke hører HTPC-støy i sofaen så har ikke motivasjonen vært der.

Det finnes veldig gode cpu-kjølere og strømforsyninger som gir deg rikelig med ytelse og veldig lav støy. Det største problemet er hvis du skal ha skjermkort med høy spilleytelse eller veldig mange disker. Jeg trenger heldigvis ingen av delene.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg nede på nivået hvor harddisker er dominant støy-faktor. Jeg har vurdert å henge dem opp i gummistrikk etc, men siden jeg ikke hører HTPC-støy i sofaen så har ikke motivasjonen vært der.
    Jeg er også på det nivået at harddiskene rasler for fælt og er dominerende, men jeg har funnet den ideelle løsningen på problemet, en 8 eller 16gb ssd vil kunne fjerne all harddisk støy... (jeg har en 2.5" som bråker for mye)

Siden filosofien min er å få den så støysvak eller støyløs som overhodet mulig, har jeg en tanke om at alle disker skal på en server i ett rom som ikke forstyrrer. Derfor trenger jeg ikke disker på noe mer enn ca. 8-12gb.

edit: såmangeskrieveil...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et råd ang HDD-er er å kjøpe typer der man kan justere AAM, eks. Samsung's IDE/PATA-disker. (Mao. holde oss unna Seagate - noe som er synd)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svarene folkens!

Når det gjelder vannkjøling så er vel det egentlig ikke et reelt valg for meg. Jeg er ingen ekspert på emnet, men kabinettet er så lite at det ikke kan passe innvendig og jeg er ikke lysten på å ha en tank(etc) stående på siden av TVen min Men, det er jo et godt tips for de som har planer om å gjemme bort PCen, ikke sette den på "peishylla" slik som meg.

Dersom jeg kjøper andre vifter så kan ikke de være over 4cm. Vil 4cm vifter fra f.eks. Zalman støye mindre? Når hastigheten blir så høy trodde jeg det var litt uavhenging av typen, mer lyd fra selve rotasjonen.

Noen nevnte over det å senke viftehastigheten så lenge hardware ikke ble for varm. Status på HTPCen nå er at begge viftene er koblet helt ut, og tempen i kabinettet ligger på ca 40C (CPU på ca 30). Temp er mao. ikke noe problem her, det er mer støyen.

Begge viftene er 3-pins, så jeg likte ideen noe presenterte om å koble begge viftene sammen. Jeg ser teorien om at hastigheten da vil halveres, men i praksis så får jo vel viftene mye mer strøm en hva de trenger. (Hastigheten de har nå er vel ikke et resultat av strøm, men det som er fysisk mulig for de viftene?)

Noen nevnte at Speedfan støtter en hel haug med ASUS hovedkort, og jeg gikk gjennom den lista med så ikke mitt. Man må jo velge et hovedkort, og jeg vet ikke hva som er "nærmest".

Crimz: Takk for det, jeg kjøpte det flotteste kabinettet jeg fann innen for en fornuftig pris Jeg vet ikke hva du definerer som "fullhøyde", men det finnes en større versjon, til en billigere pris. Microplex Norge AS

Tror nesten jeg legger hele problemet på is. Vertfall foreløpig. Varmen er ikke noe problem og selv om den lager litt støy er det ikke noe umiddelbart problem. Jeg skal prøve å koble viftene sammen dersom dere mener min "logikk" over er feil (at hastigheten faktisk blir halvert)

Igjen, takk for alle innlegg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du har en max på 4cm vifter, så er nok utvalget relativt begrenset mtp å finne noe som er vesentlig bedre, støymessig.
    Dermed tviler jeg på at Zalmans vifter er spesielt mye bedre enn f.eks en PAPST-variant, om du fortsatt vil vurdere et bytte.

Da ville jeg som jeg allerede har nevnt tidligere, vurdert en seriekobling av viftene.
    Det er absolutt ingen betenkeligheter ved dette, og strømtrekket blir slett ikke større! Ved å seriekoble to vifter halveres dette, så dermed har du ingenting å frykte mtp "for mye strøm" til viftene.

Jeg ville uansett ha foretrukket en viss sirkulasjon gjennom kabinettet, selv om du tilsynelatende har fine temperaturer både i kabinett og for CPU. Vær samtidig klar over at sensorene som registrerer temperaturene, slett ikke alltid er til å stole på.
    Tenk også på at det finnes andre komponenter på hovedkortet ditt, som kan nyte godt av luftgjennomstrømningen. Spenningsregulatorer, northbridge, minnemoduler, etc, har alle et visst kjølebehov.
    La gå at du har en grei kabinettemp, men "lokalt" vil nevnte komponenter ofte ha en vesentlig høyere temperatur.
    Av den grunn ville jeg nok vurdert å holde viftene igang, om enn ved halv hastighet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eooon
    Noen nevnte at Speedfan støtter en hel haug med ASUS hovedkort, og jeg gikk gjennom den lista med så ikke mitt. Man må jo velge et hovedkort, og jeg vet ikke hva som er "nærmest".
    .
    Ah... slik å forstå! Du trenger ikke å finne hovedkortet ditt i noen liste, du må bare finne viftene og sensorene som hører sammen. Kan være litt bry, men resultatet er verdt det!

For å få deg i gang: Start SpeedFan og trykk "configure".

Les deg frem til resten (sorry, gidder ikke skrive en lang guide her).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Ah... slik å forstå! Du trenger ikke å finne hovedkortet ditt i noen liste, du må bare finne viftene og sensorene som hører sammen. Kan være litt bry, men resultatet er verdt det!
    Jepp. Som sagt lengre opp:
    De fleste Asus-hovedkort støtter minst en regulerbar vifte med speedfan. Under er en liste over hovedkort som er bekreftet støtter regulerbar vifte - blant dem 168 Asus-hovedkort. Mange andre hovedkort støtter nok speedfan uten å være med på lista.

SpeedFan's listing of motherboards that are known to change fan speeds

Det kan være litt knotete å skjønne speedfan første gang. Er du sikker på at du gjorde det rett?

Jeg har skrevet noen innlegg om emnet, spesielt denne som omhandler software-løsninger:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med speedfan forran meg nå og sjønner ingenting.

Speedfan viser korrekte temperaturer (sammenlignet med andre program), men vifte hastigheten er helt på bærtur.

Den viser 45000(45 tusen) RPM på ene og 8000RPM på andre.

Jeg har prøv å senke de 5 "speed valuene" men ingen forrandring.

I configuration ser jeg ikke så mye å gjør, bortsett fra hvilken info som skal vises i hovedvinduet.

Under "Fans" i configure er "logging" det eneste valget jeg har...

Uansett hvilke endringer jeg gjør ser jeg ikke noen forskjell, verken i speedfan eller i andre overvåknings verktøy.

FYI: Med alle viftene i ligger CPU på 23C og MB på 30C, ca 10 grader under det uten vifter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •