HTPC, hvordan regulere vifte hastigheten? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Samme her, Eooon. Har v4.32. Vifta på PC`en går som F. også. Trodde nyere PC`er skulle være merkbart stillere enn min gamle som kræsjet i går???

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eooon
    Jeg sitter med speedfan forran meg nå og sjønner ingenting.

Speedfan viser korrekte temperaturer (sammenlignet med andre program), men vifte hastigheten er helt på bærtur.

Den viser 45000(45 tusen) RPM på ene og 8000RPM på andre.

Jeg har prøv å senke de 5 "speed valuene" men ingen forrandring.

I configuration ser jeg ikke så mye å gjør, bortsett fra hvilken info som skal vises i hovedvinduet.

Under "Fans" i configure er "logging" det eneste valget jeg har...

Uansett hvilke endringer jeg gjør ser jeg ikke noen forskjell, verken i speedfan eller i andre overvåknings verktøy.

FYI: Med alle viftene i ligger CPU på 23C og MB på 30C, ca 10 grader under det uten vifter.
    Huff, som du sliter! :cry:
    Jeg har dessverre ikke nor forslag til løsning på problemene dine, annet enn at jeg ville funnet frem en avbitertang og et par "sukkerbiter". ;-) (Lysterklemmer).
    -
    CPU-temperaturen din avslører langt på vei hva jeg antydet tidligere i tråden, om riktigheten av sensorer / softwarebaserte målinger.
    Det sier seg nesten selv, at en registrert CPU-temp på 23c må være ruskende galt. Medmindre du sitter / har plassert PC´n i svært kalde omgivelser da?
    Hvilket jeg betviler.
    En CPU-temp nedimot romtemperatur, basert på viftekjøling, er nærmest en umulighet.
    Jeg tør faktisk si det, ettersom jeg har puslet med slike ting i 6-7år.
    Og som et lite understatement: Den maskinen jeg sitter på nå, har et meget godt (egenprodusert) vannkjølingssystem. Romtemperaturen ligger på ca 24grader nå, noe som gir meg et resultat på 33,8grader for CPU. (Idling).
    Og denne avlesningen er ikke basert på innebygde sensorer i kombinasjon med en (heller vaklende?) software, men via et digitalt og meget pålitelig termometer.

Hvorfor rote mer med tvilsomme viftestyringer? Det finnes jo atskillig enklere løsninger. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man registrerer seg på sidene til SpeedFan kan man jo sjekke om det er konfigurasjonsfiler for dette hovedkortet tilgjengelig fra andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkortet ligger heller ikke på listen når jeg registrerer mge hos speedfan.

Temp som leses av med de verktøyene jeg bruke er noen grader under den "rette" temperaturen.

Intel's TAT skal vise korrekte, men jeg har ikke fått installert det pga de gir meg en feilmelding. Forskjellen er rundt 5C (vertfall på den andre PCen min).

Noen som vil kjøpe en flott HTPC? 5000,-

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 40mm vifter så er det vanskelig og få speedfan til og går på en tilfredstillende måte, men det går med riktig merke vifter.

Problemet med 3pins vifter er at hk sliter med og få rpm/temp til og stemme på en tilfredstillende måte, derfor intel har gått over på PWM, 4pins cpu vifter ,som styrer vifter på meget god måte.

At du får 23 grader med en E4300 synnes jeg ikke er rart, med tanke på type CPU og vifter som går på fullt.

Jeg jobber med dette dagligen. Og ser en del forskjellige HTPC løsniger.

Slik jeg ser det har du et par valg.
    1. Bytt vifter med laver amp. Pri 1 slik jeg ser det, orginal vifter i kabinetter er av dårlig kavalitet og høy amp. Noe nevnte Papst,et Godt valg.
    De koster litt men du har igjen for det med tanke på levetid,støy og at det samler seg lite støv på de vifterne (vist du ikke røyker inne da, er døden for pc)

2.Enkel fix med Molex bytting Se linken til Guide lengre opp, ville anbefalt 5v.
    Dette er ikke noe skummelt i det hele tatt enste en må tenke på når man har snudd kabler er og ikke vidrere koble noe enheter på samme kabler etter vifter. kan jo bli triste greier når noe som skulle ha 12v får 5v... :-D

3.Vann kjøling. Har bygg en del av dette.
    I mange tilfeller er dette er godt løsning på kraftige løsninger. Men i ditt tilfeller vil det koste mer en det smaker.
    For ikke snakke om vedlikehold. Etterfylling av kjøle vann,bytting kjøle vann vær andre månded så ca. litt oftere på sommeren og bytting av slanger vist alger/rester av kjøle vannet har satt seg i slangerne.

Vill råde alle og tenke lengre fram i tid nå de tenker på vannkjøling, Vist funker det, ikke tvil om det. Kjøler min 8 kjerners xeon pc med dette men dang for et vedlikehold.

Et siste tips, Kabler.
    Få vekke alle løse kabler fra den ønskede luft flyten du vil ha.
    Stapp de vekk og press de ned der det er plass.
    Tro meg det vill lønne seg.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •