Innkjøp av multimediacenter - Trenger råd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av multimediacenter - Trenger råd.

Hei! Jeg har bygd veldig mye PC igjennom den tida jeg har tilbragt på denne planeten, og har relativt mye erfaring og kunnskap på dette området, men HTPC er nytt for meg, selvom det bygger på de samme prinsippene.

Hva er det som er viktig når du skal kjøpe en HTPC?

De logiske faktorene er jo GPU, CPU og lydkort. Selve prosessorenheten (CPU) er egentlig ikke så viktig så langt jeg har forstått, men kan være en bonus i slike sammenhenger.

Hva mer er det å legge vekt på? RAM kan ikke ha så mye å si i denne sammenhengen, man skal ikke akkurat spille counter strike samtidig som man ser film mens kompisen skal høre på musikk til daglidags

Multimedia senteret skal brukes i hjemmekinoen min; Se signaturen min for link.
    Hovedsakelig til musikk og film, og det er vel det jeg skal bruke den til!

Er dette f.eks en god HTPC?
    Komplett.no

Den er innenfor min økonomi, prisen må ikke overstige 8000,- siden det er flere ting som må prioriteres i pengboka mi.

Bare så det er sagt; så kommer det en LCD tv med DVI/VGA innganger så ikke bry dere om bildeframviseren min som er i bruk nå :twisted:

Så, spytt ut folkens, trenger råd!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CPU kraft kan være fint dersom du vil drive med oppskalering og postprosessering vha FFDShow etc.

Flere sverger videre til å bruke SW-baserte HD-dekodere, som CoreAAC eller FFDShow (FFDShow tryouts støtter visst også HW-dekoding).

Har selv sett for meg følgende oppsett: http://forum.team-mediaportal.com/my...ly-t24939.html

Har du råd er selvfølgelig et bedre skjermkort fint, samt at kabinettet av typen Fusion er penere og har kraftigere PSU i tillegg til VFD (se review).

Ville styrt unna Komplett-oppsettet,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    CPU kraft kan være fint dersom du vil drive med oppskalering og postprosessering vha FFDShow etc.

Flere sverger videre til å bruke SW-baserte HD-dekodere, som CoreAAC eller FFDShow (FFDShow tryouts støtter visst også HW-dekoding).

Kan du forklare deg der? :roll:

Budsjettet er som sagt til 8000,-

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... legger ved denne guiden (resultater neste side):
    ProjectHTPC - HTPC Software Advice

Det med HW (hardware) og SW (software) basert dekoding er vel greit? Dersom ikke: SW: Dekoding skjer vha prg som bruker CPU. HW: Dekoding skjer vha "chipper"(?) på for eks. skjermkort - belaster ikke CPU i samme grad.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forklarte jo de delene jeg forsto

FFDShow ?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv en mediaPC for avspilling av rippede CD'er. Er ikke sikker på hvilke kvaliteter som er viktige i den sammenhengen. Har en Multimedia PC allerede som er god nok for alle typer spill som er aktuelle for meg.
    Det som er mitt behov er en PC som er stille og som har høy oppetid og som kan benyttes for lagring av 1000 + CD'er. Jeg har tenkt å benytte denne i min hjemmekino - så da er det uaktuelt med stor / fet skjerm / grafikkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt man vil bruke programvarebasert dekoding, der prosessoren står for hoveddelen av jobben, eller maskinvarebasert, der grafikkortet hjelper mer til, kan variere litt med bruksområde/format. I basis kan man vel si at det er greit med en løsning som kan håndtere begge deler.

Når det gjelder Komplett-løsningen der er linket til er jeg kanskje litt skeptisk når det kommer til støynivå. Ser ellers at Komplett fortsatt setter opp disse systemene med PC4200-minne, når vel PC5300 og PC6400 koster omtrent det samme. Løsningen kan også kanskje bli litt svak for h264 i 1080P.

Noen tilleggsspm:
    - Skal budsjettet på 8000 kr også dekke operativsystem?
    - Forventer du muligheten til å gjøre TV-opptak?
    - Hvor sentralt er støy?

Satser man på en standardløsning har man gjerne en mulighet til å kunne legge ting til og oppgradere etter hvert.

Når det gjelder maskinvaredekoding blir grafikkortet sentralt. Litt lite erfaring med det ennå, men det kan stort sett virke som det mest aktuelle nå for HTPC vil være et Radeon HD 2600-basert grafikkort: dette med maskinvaredekoding for VC-1 og h.264, samt integrert HDCP-støtte. Vet ikke om det har blitt lansert noen passivt kjølte HD 2600-kort ennå, men kommer sikkert. Radeon HD 2600-kortene starter på litt under tusenlappen. HD 2400 kan også være et alternativ. Har ikke fått kjørt igjennom videotestene selv, men ser på ATIs egne tall at de oppgir lavere videokvalitetsscore iht. HD HQV Benchmark på Radeon HD 2400 enn på Radeon HD 2600. Radeon HD 2400-kort koster vel fra ca. 500 kr. HD 2400 og HD 2600 har HDMI-støtte med overføring av lyd, uten at lydkortet man har ellers tas i bruk. Det er ikke sikkert alle kortene leveres med den spesielle HDMI-adapteren som kobles til DVI, men denne kommer da sikkert som tillegg (dette er IKKE en vanlig DVI-til-HDMI-overgang, men en løsning designet nettopp for disse grafikkortene).

Spørsmålet blir da også såklart hva man skal bruke det til. Skal man se DVD, spille av musikk og se "lett" HD-matiale er kravene noe helt annet enn for HD DVD, Blu-ray og evt. nedlastede filmer i HD basert på f.eks. h.264.

Prosessor... utgjør en god del av investeringen. Laveste Core 2 Duo eller en middels Athlon 64 X2 bør gjøre en kurant jobb. Skal sies at man gjerne kan bruke autofunksjoner for overklokking av disse Core 2 Duo-prosessorene for å få en del ekstra ytelse på en "trygg" måte uten å kunne noe spesielt om overklokking (og setter man seg inn i det, kan som regel en god del ekstra hentes ut...).

Kabinett og strømforsyning: Okay linker til sitt oppsett med et Antec-kabinett som er rimelig. Er 380W-modellen støymessig lik Antec 430W-modell som de leverer i Fusion, så gir det mye for pengene. Fusion har imidlertid også display, men hvor vidt man trenger display er en vurderingssak. Jeg har, men ser strengt tatt ikke den store verdien i det. Strømforsyning på rundt 400W bør gjøre jobben helt greit.

Du kan jo ellers se litt her: En pc for stua - IDG.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Vurderer selv en mediaPC for avspilling av rippede CD'er. Er ikke sikker på hvilke kvaliteter som er viktige i den sammenhengen. Har en Multimedia PC allerede som er god nok for alle typer spill som er aktuelle for meg.
    Det som er mitt behov er en PC som er stille og som har høy oppetid og som kan benyttes for lagring av 1000 + CD'er. Jeg har tenkt å benytte denne i min hjemmekino - så da er det uaktuelt med stor / fet skjerm / grafikkort.
    Hvis man stort sett skal bruke løsningen til musikk kan kanskje en medielink være en helt ok løsning? Du kan da ha musikken lagret på et annet system et plass i huset, eller på en nettverksdisk. Skal man f.eks. også bruke det til å se nedlastede tv-serier o.l. funker medielinker gjerne helt ok.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clasm: Til å begynne med; Vill jeg si tusen takk for et fantastisk svar som gjorde meg oppmerksom på mange viktige faktorer når en skal kjøpe HTPC.

Støy, ingen ønsker støy, noe jet-motor i stua ønsker jeg ikke, men et hakk som kalles MEDIUM skal være oppnåelig med økonomien min.

Det med grafikkort, slik jeg har forstått det, er 1080P den høyeste oppnåelige oppløsningen idag i 60 FPS (Hz), Er det standard med 1080P på de fleste LCD tv'er nå for tiden? Eller er det noe du oppnår ved å gå veldig høyt i prisklassene?

Det eneste jeg har orket å sette meg inn i med HDMI; Er at det er digitalt istedenfor analogt, kan du bekrefte dette? Du slipper f.eks 10 analoge signalkabler og erstatter disse med EN eneste en HDMI kabel?

Er HDMI noe du strekker fra forsterker til TV; Eller noe du brukker mellom medieavspiller og forsterker? Slik jeg forstår det; Må det være mellom medieavspilleren og forsterkeren; Stemmer dette?

Kan du helt enkelt forklare meg prinsippene med HDMI? Jeg vil være evig takknemmelig, siden jeg aldri har satt meg helt inn i det, håper jeg er på rett spor.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. FFDShow:
    Linken jeg ga viser hvordan man kan bruke denne for oppskalering av bildet. Man kan oppnå utrolige forbedringer ved bruk av dette verktøyet, som og er en codec.

Mer: Ffdshow - Wikipedia, the free encyclopedia

Ang HDMI:
    HDMI er digital overføring av lyd og bilde (DVI er bare bilde). Litt flåsete kan man kalle HDMI dagens digitale versjon SCART (samme bruksområder). Ut fra det skjønner du sikkert bruksområdet?

Ang 1080p:
    Dette kalles ofte "Full HD". Den "vanligste" HD-standarden på TV-er er per i dag 720p (krav til "HD-ready). Hvorvidt vanlige dødelige kan se forskjell diskuteres heftig på dette forumet.

Ang SW/HW-basert dekoding:
    AMDs nye serie CPU-er (som i mitt oppsett) har TDP på 45W og vil derfor utvikle lite varme (= lite støy). Jeg har derfor vurdert nytten av hi-end skjermkort som liten, og vil heller legge til dette dersom det trenges (spiller nå av HD-materiale med en PentiumM og gForce 6200 uten problemer vha FFDShow).

Ellers: Oppsettet jeg henviser deg til er basert på mye søking, lesing og erfaringer. Føler meg veldig trygg på dette oppsettet (skal finne bedre review av hovedkortet etterhvert), og siden vi har samme budsjett ville det vært rart om jeg anbefalte deg noe annet 8)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar igjen!

Vell, er det noen som klarer å finne en rimelig fin pakke med god pris til meg da? Lite støy og GOD gpu?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakke - dvs. at du ikke vil bygge selv?

Du må og presisere hva slags TV-kort du trenger (hvordan ser du TV; satellitt, kabel etc.). De nye CPU-ene fra AMD er ikke i salg helt enda, dersom de er aktuelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Det med grafikkort, slik jeg har forstått det, er 1080P den høyeste oppnåelige oppløsningen idag i 60 FPS (Hz), Er det standard med 1080P på de fleste LCD tv'er nå for tiden? Eller er det noe du oppnår ved å gå veldig høyt i prisklassene?
    De fleste lcd-tv-er støtter ikke 1080P, men 1366x768/720P. Det finnes nå noen relativt rimelige 42" lcd-tv-er med støtte for 1080P. En vurderingssak kan være om man generelt får en bede 720P-tv for samme prisen. Når det gjelder lcd-tv-er er min erfaringer og kjennskap noe begrenset, så jeg vet ikke helt hva jeg her direkte ville turt å anbefale.

Det eneste jeg har orket å sette meg inn i med HDMI; Er at det er digitalt istedenfor analogt, kan du bekrefte dette? Du slipper f.eks 10 analoge signalkabler og erstatter disse med EN eneste en HDMI kabel?
    HDMI er et digitalt grensesnitt ja. De aller fleste nye tv-er og projektorer støtter dette. Det er også mange surroundforsterkere o.l. som man kan kjøre HDMI inn på og som da "tar lyddelen", mens de viderefører bildesignalet til tv-en. HDMI er basert på DVI (som pc-skjermer gjerne bruker), men har da digital overføring av lyd i tillegg til overføring av bilde. Dette skal normalt sett kunne være en mer "plug and play"-løsning enn å kjøre lyd og bilde spearat, spesielt om man også skal ha digital lyd ut av htpc-en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vell, er det noen som klarer å finne en rimelig fin pakke med god pris til meg da? Lite støy og GOD gpu?
    Det har vel så langt egentlig vært vanskelig å finne ferdige pakkeløsninger som har vært gode. Et element for mange her på forumet for eksempel er at det er noe forskjellige behov, og klart forskjellige kvalitetskrav når det gjelder lyd og bilde. Skal mna i tillegg ha mulighet for tv-opptak varierer det mellom om man har digital-tv-løsning, parabol eller fortsatt en analog løsning. Ofte i dag kan en del digital-tv-løsninger være ganske vanskelig å implementere med htpc, mens det for parabolløsninger er løsninger litt avhengig av løsningen man ellers har. Problemet her er knyttet til at digitale sendinger, enn hvordan de distribueres, gjerne er krypterte.

Selv har jeg digital-tv via fiber. For løsningen jeg har finnes det ingen tv-kort. skal jeg gjøre tv-opptak måtte det eventuelt gjøres ved å stille dekoderen inn på riktig kanal og starte opptaket på pc-en via s-videoinngang på grafikkort eller tv-kort som har det. Skulle jeg få pc-en til å styre dekoderen måtte jeg ha noe som kan simulere en fjernkontroll. Skal jeg se en annen kanal mens jeg tar opp måtte jeg ha to dekodere.

Om man ikke vil ta selve sammensettingen av komponentene selv gjelder det å finne en forhandler som tilbyr svært høy fleksbilitet i forhold til endringer av standardløsningene de har, eller kan sette opp et system ut i fra en del komponenter man spesifiserer. Komplett.no har sluttet med dette, men jeg tror kanskje Netshop.no fortsatt kan det. Så gjelder det da også videre at aktøren leverer de produktene du vil ha i din htpc. En stor fordel med å velge en ferdigløsning vil såklart kunne være brukerstøttemulighetene fra leverandøren. Bygger man selv har man heller ikke reklamasjonsrett/garanti for pc-en i sin helhet, kun for hvert enkelt komponent. Får man da problemer må man selv finne ut hva som forårsaker problemet - ellers vil gjerne forhandleren ta betalt for å finne ut av det for deg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se vedlegg. Fra Netshop. Inkl. montering/bygging.

7 K + frakt. Du kan evt. bruke mer på CPU, men mener dette holder bra.
    Merk: Analogt TV-kort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Se vedlegg. Fra Netshop. Inkl. montering/bygging.

7 K + frakt. Du kan evt. bruke mer på CPU, men mener dette holder bra.
    Merk: Analogt TV-kort.
    Ikke et dumt oppsett, men siden det er litt igjen i budsjettet ville jeg kanskje slengt på Radeon HD 2600 med en stille kjøler i stedet for den integrerte løsningen på MSI-hovedkortet. Ser det er div. produsenter som har lansert Radeon HD 2600-kort med Zalman og Arctic Cooling-kjølere, til under tusenlappen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det som vil gi best bilderesultat? Er det ett skjermkort som 2400/2600/8500/8600 eller software-dekoding?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar igjen, ser at nivået på komponentene ikke blir serlig høyt når budsjettet er så lavt som 8000,- , men får man optiske utganger på dagens lydkort? Hva er standardløsningen for å ta lyd-signaler fra datamaskinen til forsterker i dag? Analoge signaler via HI-jacker eller vanlige signalkabler?

Jeg har enda ikke sett et eneste lydkort med optiske utganger, desverre, noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar igjen, ser at nivået på komponentene ikke blir serlig høyt når budsjettet er så lavt som 8000,- , men får man optiske utganger på dagens lydkort? Hva er standardløsningen for å ta lyd-signaler fra datamaskinen til forsterker i dag? Analoge signaler via HI-jacker eller vanlige signalkabler?

Jeg har enda ikke sett et eneste lydkort med optiske utganger, desverre, noen som vet?
    Først og fremst, du har ett relativt dyrt hjemmekino oppsett etter det jeg forstår.. Så da bør du vurdere sterk en ting som kan være essensielt...

Vannkjøling... Vifter vil uansett suse og lage noe støy, selv om de er oppgitt til 12db eller whatnot.. Zalman har ett komplett sett til 1700 kr som er blitt godt mottatt av folk flest... heter noe med reservoir...

lydkort, dropp det.. finn ett hovedkort med spdif/toslink ut, du har ikke behov for dyre lydkort, da jeg antar du kommer til å ta all lyd ut via forsterker? Dyre lydkort vil ikke gi deg noe mer enn ett billig med toslink ut.

Gå heller ned på cpu, og sats på de elementene som vil være viktig fremover... Kabinett, vannkjøling og skjermkort..

Huske på at skjermkortet må ha hdcp/hdmi støtte, de fleste skjermkort har hdcp støtte via dvi nå, men dette må du forvisse deg om at det har. Årsaken til dette er at alle Bluray og hddvd filmer du kjøper og skal spille av krever hdcp for å gi bilde.

Ha også i bakhodet at Spdif/toslink ikke har nok båndbredde til å spille av hd signaler til lyd... De fleste hovedkort har i dag HD Audio med 8 kanals lyd....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå ser jeg at TOSLINK er jo Optisk inngang, altså det jeg trenger er et hovedkort som støtter TOSLINK og et bra skjermkort som støtter HDMI via DVI utganger og et bra kjølingssystem samt bra kabinett, Vannkjøling er relativt nytt for meg i PC sammenheng, har aldri brukt det noe særlig, har heller lagt litt mer i viftekjøling av en eller annen grunn.

Hvis dette stemmer så trenger ikke oppsettet å bli så alvorlig dyrt.

Da trenger jeg i prioritert rekkefølge

CPU *
    God hovedkort med TOSLINK *
    GPU
    KJØLING
    Kabinett
    Diverse avspillere - HD DVD? Blu Ray? DVD?
    RAM
    Harddisk

Er dette en fin prioriteringsliste?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •