Innkjøp av multimediacenter - Trenger råd. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med dagens lave effektforbruk på mange CPU-er (som den jeg anbefaler - 45W TDP) samt tilgangen til gode kjøleløsninger, tror jeg vannkjøling er for spesielt interesserte og rørleggere.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på utkikk etter en maskin som kan spille mine mp3-filer, spille av filmfiler av de mest brukte formater, samt oppgraderes senere til f.eks. å spille HD materiale. Og husk PC`en min takket for seg i går kveld så det HASTER!

Hva da med denne fra Elkjøp??? PC fra Elkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Er selv på utkikk etter en maskin som kan spille mine mp3-filer, spille av filmfiler av de mest brukte formater, samt oppgraderes senere til f.eks. å spille HD materiale. Og husk PC`en min takket for seg i går kveld så det HASTER!

Hva da med denne fra Elkjøp??? PC fra Elkjøp
    Den saken der kan nok sikkert gjøre jobben. Men det er jo i all hovedsak en stasjonær pc...

Spørsmålene du bør stille deg er:
    hvilke tilkoblingsmuligheter har du på tv?
    Hvor kresen er du på støy?
    Hvor villig er du til å skru sammen pcen selv?
    I hvilken grad ønsker du å kunne oppgradere og herje på med pc?
    Er fjernkontroll viktig?
    Er led display viktig?
    Er bluetooth viktig?
    Budsjett?

Utfra det jeg leser av det du har skrevet over, så kan jeg si at du trenger en billig cpu med nok ram. på ett hovedkort som vil leve i hvertfall en god stund videre.. Altså ett (m)atx hovedkort med socket am2 eller 775.

En Pentium Mobile 700mhz spiller av divx, mp3 og dvder... Så har du en litt føling på hva cpu behov du har...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Med dagens lave effektforbruk på mange CPU-er (som den jeg anbefaler - 45W TDP) samt tilgangen til gode kjøleløsninger, tror jeg vannkjøling er for spesielt interesserte og rørleggere.
    Det er mange gode kjøleløsninger ja. Men er det noen kjøleløsninger som gir deg ett totalt lydløst resultat? og til hvilken pris?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skjønner.

Men jeg har hørt mye positivt om den billige løsningen fra komplett! Og støynivået er vist ikke så veldig høyt heller, funker perfekt til å surfe på nett mens du eventuelt hører på musikk, og funker fantastisk til å titte på film O.L.

Er den løsningen så veldig negativ?

Komplett.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Ok, jeg skjønner.

Men jeg har hørt mye positivt om den billige løsningen fra komplett! Og støynivået er vist ikke så veldig høyt heller, funker perfekt til å surfe på nett mens du eventuelt hører på musikk, og funker fantastisk til å titte på film O.L.

Er den løsningen så veldig negativ?

Komplett.no
    Hvordan støynivået er vet jeg ikke, men jeg ville i hvert fall ha lagt på et dedikert grafikkort og fått byttet ut PC4200-minnet med PC6400. Radeon HD 2600 + raskere minne vil fortsatt holde prisen under 8000,-

Hvis TV ikke er viktig ville jeg konfigurert bort TV-kortet.

Satt opp med 2 GB PC6400, 320 GB harddisk og uten tv-kort er prisen 5800,-. Så kan du legge på 1000 kr og kjøpe et Radeon HD 2600 ved siden av.

Men hvordan dette totalt sett er støymessig tør jeg altså ikke svare på....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Hvordan støynivået er vet jeg ikke, men jeg ville i hvert fall ha lagt på et dedikert grafikkort og fått byttet ut PC4200-minnet med PC6400. Radeon HD 2600 + raskere minne vil fortsatt holde prisen under 8000,-

Hvis TV ikke er viktig ville jeg konfigurert bort TV-kortet.

Satt opp med 2 GB PC6400, 320 GB harddisk og uten tv-kort er prisen 5800,-. Så kan du legge på 1000 kr og kjøpe et Radeon HD 2600 ved siden av.

Men hvordan dette totalt sett er støymessig tør jeg altså ikke svare på....
    Satt du opp et slikt oppsett på komplett? Inkluder kabinett/strømforsyning, Skjermkort, prosessor, ram, hovedkort OG lydkort? Jeg trenger vell ikkje TV kort når jeg skal skaffe en LCD HD tv? Da er det jo DVI/VGA som er aktuelt.

Kan du sette opp et system som ikke overgår 8000,-? Og linke meg til det? Eventuelt hver komponent?

Jeg vil være meget takknemmelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt du opp et slikt oppsett på komplett? Inkluder kabinett/strømforsyning, Skjermkort, prosessor, ram, hovedkort OG lydkort? Jeg trenger vell ikkje TV kort når jeg skal skaffe en LCD HD tv? Da er det jo DVI/VGA som er aktuelt.

Kan du sette opp et system som ikke overgår 8000,-? Og linke meg til det? Eventuelt hver komponent?

Jeg vil være meget takknemmelig!
    Her er ett par tanker jeg har....

Zalman HD 160 Sort, Kortleser, VFD & Fjernkontroll, Aluminium (Uten PSU) 2479.00
    Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940 329.00
    ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16 849.00
    Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte 1950.00
    Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 719.00
    XION Powersupply 500W, 140mm Blå LED Vifte, 2xSATA, ATX 2xPCI-E, 20/24pin 549.00
    Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM 399.00
    Hitachi Deskstar T7K500 320GB SATA2 16MB 7200RPM 695.00
    Total : 7969

XION Powersupply 500W, 140mm Blå LED Vifte, 2xSATA, ATX 2xPCI-E, 20/24pin 549.00
    Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM 399.00
    Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM 595.00
    Microsoft Windows Vista Home Premium Nor OEM DVD 32bit 1095.00
    Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU) 969.00
    Fjernkontroll og IR til MS Media Center 395.00
    Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16 609.00 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte 1875.00
    Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5 945.00
    Total: 7431

Her er to oppsett som burde funke fint, i hvertfall til 720p
    Opplegget er at du egentlig ikke trenger såpass mye kraft i mine øyne

Hvis du har tålmodighet, og gidder å vente ca. 1 uke, så kan jeg gi deg rapport på pcen vi skal kjøpe til guttungen her i huset. Boksen blir bestilt i løpet av dagen, så ut i uken vil den være testet... (dvd, divx, x264, vc1, etc)

Det blir snakk om m-atx, 2gb, E2140, Fatal1ty hovedkortet som nevnt over, 250gb disk, mye likt som øverste alternativet, men til en pris av ca. 4500 kr, inklusiv vista premium (uten fjernkontroll).

En annen ting, tvkort brukes til å se på tv via pc.... Tvkort har jeg på følelsen av at man bør vente til det fantastiske digitale bakkenettet er i full drift...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for 2 veldig fine tips Crimz!!

Er det en HTPC du skal kjøpe til guttungen? Høres ut som en gamer PC som normalt er en støy maskin av andre dimensjoner, men jeg skal avvente og følge med hver dag i denne tråden til du har skrevet om guttungens PC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. disse 690-hovedkortet: Nå koster et Radeon HD 2400 ikke mer enn ca. 400-500 kr, inkl. HDMI. F.eks. Komplett.no - Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink

Altså har man da temmelig god maskinvareakselerasjon av VC-1 og h.264 og videokvalitet, selv om ikke disse er like god som Radeon HD 2600 på video.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det en HTPC du skal kjøpe til guttungen? Høres ut som en gamer PC som normalt er en støy maskin av andre dimensjoner, men jeg skal avvente og følge med hver dag i denne tråden til du har skrevet om guttungens PC
    Moren har bestilt pcen til han nå.. I og med hans meget unge alder så er nok spill litt viktig. Men spørs hva hun er villig til å la han spille... Tror ikke den vil bli brukt til de tyngste spillene, med tanke på at han har eller har tilgang til gamecube, ps2, ps3 og xbox 360..

Pcen som han får har jeg tenkt litt, men ikke så mye på støynivået.. Er det for ille så er det "skiftevifteblues" igjen...

Den består av:
    Abit Fatal1ty F-I90HD, Intel E2140, Kingston 2048MB, PSU 350 Watt, Samsung SH-S183A, CoolerMaster Centurion 541, Samsung 250GB...
    Også ms media center fjernkontroll+vista premium... Det er greitt at han også får muligheten til å se sine favorittfilmer og at han får muligheten til å se filmene han/jeg har tatt opp på dreamboxen.

Hvis han er snill så putter jeg inn Fatal1ty lydkortet som står i htpcen..
    Antar jeg klarer å få skrudd i sammen saken torsdag som kommer.

Årsaken til en såpass svak prosessor er at når jeg oppgraderer htpc i stuen til en quad, vil han arve en E6600. (Igrunnen, så er det der all gammel hardware til syvende og sist vil havne)

Hmm, hva mer jo... Kjørte en test på en vc1 film i dag, den hadde gjennomsnittlig 35-38% prosessorbelastning gjennom hele filmen... Kjørte den i ca. 2 timer....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, der var maskinen i hus... Og ferdig bygget...

Vel, hva skal jeg si om den? Kabinettet suger hardt... (skjært meg 2-3 ganger allerede) hovedkortet og prosessor virker sålangt ganske lovende.

Jeg har kjørt en test med en 720 film, i 1024*768, og det gikk igrunnen utmerket, bedre enn forventet. Har ikke kommet sålangt at jeg har forsøkt meg på dvder eller divx, men kjører en h264 fil på pcen, så går alt annet.
    cpu bruken var rundt 40-60%, men når cpu ikke har noe særlig antydning til varme, så bekymrer det meg ikke...

htpcen har lavere støynivå nå... Så en anledning til å bytte ut psu til en NorthQ NQ4300 noe som etter snart 6-7 timer med 30-40% belastning av cpu virker meget lovende. Støyen av htpc nå er på linje med en dvd spiller. (hdd er fremdeles ett viktig støyproblem her i huset)

Når jeg får litt mer erfaring (fredag/lørdag) med filmer og h264 på den skal jeg skrive litt mer i detalj, pcen er outofthebox, default vista 64, default ffdshow, ingen tuning, aero, etc...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ok, jeg skjønner, var støy et problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ok, jeg skjønner, var støy et problem?
    Støy er alltid ett problem, er man litt var for lyder i utgangspunktet...

Etter 9 timer med test, og lest litt på nettet om psuen, så er jeg meget fornøyd. Ser ikke for meg at jeg kommer til å sitte konstant i 8-9 timer å se på hd filmer.

Hovedkortet: som ett helt ordinært m-ata hovedkort, hdmi utgang, tos, og de vanlige lydutganger.. nettverk... pen bios.. rød og svart, kult
    Ingen problemer med å få det til å fungere på første forsøk. Skjermkortet kan virke noe "svakt"... Men det er ikke ment som en gamer pc. Sliter litt med vista og mot tven, den er ikke like grei som nividia kortet mitt... Håper det er drivere som er problemet... Hvis det ikke er drivere, så har jeg ett lite helv*** når jeg skal få den opp i 8åringens Samsung 225mw (22")... :O

cpu, virker grei nok. Mer om det kommer når jeg har fått systemet til å snakke med 37" her... Det er drivere for hdmi lyd ut, men ikke for vista 64.
    På en 4.6gb 264h fil, så ligger jeg med cpu bruk på ca. 29-49%.. med snitt på 29%... Ingen hakking eller noe andre problemer... (bortsett fra lyden ut)

Så nå sitter jeg i den situasjonen at jeg har 1280*720 på tven

Merk: jeg bruker Vista Home Premium 64 bit....

endret: lagt til noe jeg glemte og litt tilføyelser..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Crimz, etter det du sier så har JEG kommet fram til en konklusjon.

De fleste oppsett fungerer greit som HTPC løsning, men man bør legge vekt på enkelte utvalgte komponenter for å få en GOD HTPC hjemme, CPU er tydeligvis en av de virkelig store faktorene etter Kabinett og kjølingssystem, det samme er GPU, men kjøling burde prioriteres i første rekke.

Irriterer meg at det ikke finnes noen gode ferdig oppsatte HTPC'er så jeg slipper å sende hver enkelt del ved feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Crimz, etter det du sier så har JEG kommet fram til en konklusjon.

De fleste oppsett fungerer greit som HTPC løsning, men man bør legge vekt på enkelte utvalgte komponenter for å få en GOD HTPC hjemme, CPU er tydeligvis en av de virkelig store faktorene etter Kabinett og kjølingssystem, det samme er GPU, men kjøling burde prioriteres i første rekke.

Irriterer meg at det ikke finnes noen gode ferdig oppsatte HTPC'er så jeg slipper å sende hver enkelt del ved feil.
    hehe, det er bra å høre.. Jeg er enig med deg dels...

Skulle jeg bygget en ny htpc i dag ville jeg lagt vekt på ting i rekkefølge:
    Kabinett - HTPC, standard hifi størrelse...

PSU - Lydløs, NorthQ 4300 ett godt valg... 400w, lydløs men med vifte.

Vifter - Papst og zalman er stille, (men ikke stille nok i mine ører...)

Fjernkontroll - MS er den beste jeg har forsøkt (noe jeg hater å innrømme)

Hovedkort: socket 775 og spdif/toslink ut og gjerne med integrert hdmi, så sparer man skjermkort og lydkort. atx/m-atx ingen betydning.

skjermkort: Alt duger, men noe med hdmi integrert.

cpu: Spørs behov, er det 720p så holder E2140, er det 1080p som er viktig, så holder E6600 i massevis.
    Jeg er litt usikker her, for 1080p fungerer greitt på E2140, men hakker litt... cpu ligger på rundt 60% (70-80% på en kjerne) men testen er gjort i ett ustabilt trådløst nettverk, så det kan være der problemet ligger.
    Ingen av prosessorene jeg har erfaring med er overklokket, så det ligger ett potensiale i det i tillegg.. Både E2140 og E6600 er gode til å overklokkes.

Minne: Minst 2gb, hastighet på minnet betyr ikke noe.

Vannkjøling: Ett passivt system, helst med bare pumpe. Zalman har løsningen.

Årsaken til at jeg plasserer cpu, gpu og det tøyset så langt nede er at jeg ser ikke noe behov for å bruke 10-15k på en pc som står å "idler" på 10% i 1080p
    Bruker heller 4k på en pc som har 60% cpu med lav varmeutvikling. For E2140 er virkelig en kald cpu til htpc bruk.

Skal du derimot bruke htpcen til spilling, så bør du ikke engang tenke på mine anbefalinger, siden jeg ikke er en typisk gamer. Jeg bruker mine pcer til lyd og bilde.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin konklusjon Crimz!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    skjermkort: Alt duger, men noe med hdmi integrert.

cpu: Spørs behov, er det 720p så holder E2140, er det 1080p som er viktig, så holder E6600 i massevis.
    Jeg er litt usikker her, for 1080p fungerer greitt på E2140, men hakker litt... cpu ligger på rundt 60% (70-80% på en kjerne) men testen er gjort i ett ustabilt trådløst nettverk, så det kan være der problemet ligger.
    Ingen av prosessorene jeg har erfaring med er overklokket, så det ligger ett potensiale i det i tillegg.. Både E2140 og E6600 er gode til å overklokkes.
    Jeg vil anbefale følgende skjermkort til htpc:
    ATI Radeon HD 2600 XT og HD 2400 XT - Hardware.no
    Man får Saphire 2400XT kort med heatpipe til under 600kr, og med innebygget hardware video akselerasjon for å avlaste cpu, så er jo dette ett gullkjøp

Ville nesten tro E2140 holdt til 1080p media, men kanskje best å gå for en litt sprekere en, just in case, eller om noen kunne testet dette via vanlig nettverk og ikke via trådløst slik at vi fikk ett nøyaktig svar E2160 burde hvertfall holde til alt som har med hd avspilling å gjøre. Fint om man tester både ukomprimert og komprimert materiale. h264, vc1, x264(mkv) osv

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe/sette sammen en HTPC har mange likhetstrekk med vanlige PC-er, men også noen viktige forskjeller. Jeg har inntrykk av at mange "PC-hardware-nettsider" er drevet av og for 14-åringer som spiller 3d-shoot em up dagen lang på gutterommet. Den "typiske" HTPC-kjøperen er kanskje noe eldre og kan f.eks ha bedre halvdeler som kommer med innvendinger mot en "støvsuger" på stua med blinkende blå lysdioder?

Jeg synes f.eks at den under er betydelig mer stilfull:

En veldig komplett guide til valg av kjerne-komponenter til en HTPC for selvbyggere, så som prosessor, grafikk-kort, etc:
    Core 2 Motherboard Complete List - With Hardware Recommendations for a HD HTPC - AVS Forum

En utrolig omfattende guide til "Alt som har med HTPC å gjøre", spesielt mye om periferi-utstyr:
    MCPC.no forum -> Media Center PC guide

Offisiell "AV-foum-HTPC" som kanskje ikke blir noe av, men hele tråden er en fin oppsummering av de forskjellige avveiningene og de noe sprikende behovene som folk har til slike bokser:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...urasjonen.html

Ellers har jeg selv beskrevet mitt prosjekt som du kan klikke på i signaturen min under :-)

-k

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut, du har ett veldig godt poeng og fine sammenligninger

MEN; Det kabinettet du avbildet der er det peneste jeg har sett noensinne, men koster det en forume?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •