Bit-perfect avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bit-perfect avspilling

Jeg har nå installert Foobar for å spille av lossless musikkfiler (wav, flac, dts). Bruker også asio4all plugin. Har satt lydkortet (integrert i hovedkortet, vurderer å kjøpe et bedre) til å sende ut 44.1 kHz over SPDIF. Dette kommer også inn på forsterkeren.

Hvordan kan jeg vite om dette er bit-perfect avspilling, eller om signalet er blitt tuklet med før det kommer til forsterkeren?

Det integrerte lydkortet er et Realtek HD (ganske nytt). Vil det bli bedre kvalitet med et bedre lydkort? Lydkortet behandler jo ikke signalet siden det sendes digitalt ut, og forsterkeren er meget bra.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du i alle fall en guide for å rippe cd'r bitperfekt. Spesielt biten med offset for cd-rom spilleren kan være verdt en titt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg har nå installert Foobar for å spille av lossless musikkfiler (wav, flac, dts). Bruker også asio4all plugin. Har satt lydkortet (integrert i hovedkortet, vurderer å kjøpe et bedre) til å sende ut 44.1 kHz over SPDIF. Dette kommer også inn på forsterkeren.

Hvordan kan jeg vite om dette er bit-perfect avspilling, eller om signalet er blitt tuklet med før det kommer til forsterkeren?

Det integrerte lydkortet er et Realtek HD (ganske nytt). Vil det bli bedre kvalitet med et bedre lydkort? Lydkortet behandler jo ikke signalet siden det sendes digitalt ut, og forsterkeren er meget bra.
    Virker på meg som om du har gjort alt du kan for å få optimal lydkvalitet fra pcen.

En ting kan være og oppgradere til Vista - da trenger du ikke å kjøre med Asio.

Les gjerne om bit-for-bit i Vista:

Audio Processing in Vista Explained - AVS Forum
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til å fungere siden jeg får 44.1 kHz. Men jeg er usikker på innstillingene i lydkortet. Skal det stå på SPDIF ut eller 44.1 kHz?

Dersom det står på 44.1 kHz ut vet jeg vel egentlig ikke om Windows har tuklet med signalet og at lydkortet deretter gjør om dette til 44.1 kHz?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til å fungere siden jeg får 44.1 kHz. Men jeg er usikker på innstillingene i lydkortet. Skal det stå på SPDIF ut eller 44.1 kHz?

Dersom det står på 44.1 kHz ut vet jeg vel egentlig ikke om Windows har tuklet med signalet og at lydkortet deretter gjør om dette til 44.1 kHz?
    Du skal vel huke av både SPDIF og 44.1kHz?

Ellers har du ganske lik hardware som jeg har, jeg har også Realtek Audio HD integrert på hovedkortet, har Geforce 7600GS - det er en FujitsuSiemens maskin.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Windows XP har tuklet med signalet vil det da ikke være 48kHz? Mulig jeg tar feil, men trodde at Windows kmixer resamlet alle signaler til 48kHz, men at man ved hjelp av kernel streaming eller asio kunne omgå dette og dermed får 44,1kHz sampling.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvis Windows XP har tuklet med signalet vil det da ikke være 48kHz? Mulig jeg tar feil, men trodde at Windows kmixer resamlet alle signaler til 48kHz, men at man ved hjelp av kernel streaming eller asio kunne omgå dette og dermed får 44,1kHz sampling.
    Jo jeg mener det, men hva om Windows gjør om til 48, og lydkortet igjen gjør om til 44.1 - det må da være langt fra optimalt?

En løsning er vel å sette til SPDIF ut og se hva som dukker opp i forsterkeren.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg mener det, men hva om Windows gjør om til 48, og lydkortet igjen gjør om til 44.1 - det må da være langt fra optimalt?

En løsning er vel å sette til SPDIF ut og se hva som dukker opp i forsterkeren.
    Det er sant, men jeg leste en gang i en tråd på AVS at man kunne bruke DTS musikk-filer for å verifisere om man fikk bit-perfekt. En del av disse ville nemlig ikke spille dersom de ble resamplet...

Newcomer Eposman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også Asio4All og Foobar 2000

Har satt Asio4All til å resample alt til 48kHz Så på receiveren vises det 48kHz.
    Er det bedre å ikke bruke denne innstillingen og sende 44.1kHz ut istedet?
    Filene er jo somregel i 44.1 KHz

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger man noe kvalitetslydkort, hvis man skal sende lyden (digitalt selvfølgelig), ut til en ekstern Hi-end DAC ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bit-perfekt avspilling betyr at signalet som ligger på CD-spilleren kommer uendret frm til D/A-konverter og at du lytter til nøyaktig det samme som de produserte i studio (i det minste i det digitale domenet). Enhver resampling eller volum-endring (f.eks) vil medføre at du ikke lengre har bit-perfekt, og at du _kan_ får hørbart redusert kvalitet. Det betyr ikke at du nødvendigvis greier å høre forskjell, gode resamplere er f.eks svært god.

Noen audiofile hevder at de får _bedre_ kvalitet ved å resample ("upsample") CD-platen til 96kHz eller 192kHz.

Man trenger ikke Vista for å få bit-perfekt avspilling, og å tro på Microsoft når de selv sier det er vel strengt tatt å være litt ukritisk til markedsøkomiens kraft? Jeg har ikke oppfattet at Vista har noe spesielt spennende på dette feltet, men det har romkorreksjon (for de som ønsker det) og bedre tråd-prioritering for audio/video.

DTS-avspilling er nevnt som en god test ja siden dts-strømmen er en binær-strøm som ikke tåler samplerate-konvertering, men i motsetning til dolby digital så blir den ikke flagget som noe annet enn vanlig pcm i windows (altså vil den bli utsatt for all prosessering som en vanlig strøm blir).

kmixer er en mikser som opererer på 48kHz for å gjøre det mulig å lytte til flere lydstrømmer samtidig. Gode lydkort implementerer samme funksjonalitet i hardware slik at man ikke trenger microsoft sin funksjon. Dårlige lydkort støtter bare 48kHz inn slik at windows/applikasjonen er nødt til å resample for at du skal få lyd.

Hvis du lytter til en 44.1kHz CD og det samtidig kommer et "ping" fra epost-leseren din så må de to strømmene mikses for at du skal kunne høre begge. Siden lydkortet har bare en D/A-konverter eller spdif-utgang så resamples strømmene til en felles (høy) samplerate og sendes ut. For hifi-interesserte så er ikke dette en spesielt ønsket funksjon.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe greie på om Benchmark DAC USB uppsampler audio cd fra 16bit - 44,1hz til 24bit - 96khz/192khz ?

Vet du også om hvor mye Amper man trenger i sikringsskapet på gangen for å drive forsterkere og datamaskiner ? 230 volt i ledningsnettet må det vel være, men er det noen annen volt 12,15 eller annet i forbindelse med størm man må passe på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det vil heller ikke være nødvendig med et kvaliterskort hvis man bruker spdif - dac, men et kort som støtter 24bit/192khz for å få bitperfect. 1100 - 1200.- Noen mener at de hører forskjell, men 90% vil jeg tro, er helt sikre på at det ikke er nødvendig med et dyrt kvalitetskort. Blant annet noen fra slimdiveces forum og rme userforum.

Her står det litt om blant annet kernell streaming og uppsampling i windows og annet.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-playback.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •