XP maskin vil ikke starte opp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XP maskin vil ikke starte opp

Kan noen kloke hoder gi meg noen tips her?
    (spørsmål til dere er uthevet)

Har en større stasjonær maskin med XP som ikke vil starte opp uten å m¨tte bruke restart kanppen flere ganger - mange ganger!

Jeg mistenker at det er litt mye som bør ryddes/renskes ved bruk av Clean disk (diskopprydding), men denne vil aldri kjøre (kjent XP problem) - stopper opp etter ca 10-12 sekunder.

ja, jeg har fjernet tmp filer/mapper
    ja, jeg har prøvd å starte i sikkerhetsmodus

Har også prøvd regedit for å fjerne i registet at systemet ikke skal compress old files, ref:
    Disk Clean-up Hangs - XP Maximized

Men da skjer ingenting, bare et dos vindu som kommer opp.
    Skal teste ut regedit32 i morgen.

Spørsmål:
    disken er ikke partisert i c: og d:, bare c:

Hvis jeg da kjører recovery CD'n som jeg fikk, vil alt fjernes fra harddisken?

Hvis ja, dersom jeg kommer inn på maskinen igjen etter x-forsøk og så partiserer en Dg hiver over alle mine filer der (sanger, dokumenter etc) og så kjører recovery, vil jeg da beholde alt på denne D: delen ??

Jeg kan ha fått virus, men tviler veldig siden vi alltid har kjørt siste versjoner av Norton og nå Norman uten ha fått noen varsler på virusscanning eller brannmur eller ande sikkerhetsfiltre.

Jeg mistenker at jr. sine kreative aktiviteter har medført endel "kaldstart", dvs at maskinen f. eks har hengt seg i et spill og han bare har skrudd av/på med "svenskeknappen".
    At maskinen derfor de siste ukene ikke har blitt avsluttet/startet opp korrekt.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    (spørsmål til dere er uthevet)

Har en større stasjonær maskin med XP som ikke vil starte opp uten å m¨tte bruke restart kanppen flere ganger - mange ganger!

Jeg mistenker at det er litt mye som bør ryddes/renskes ved bruk av Clean disk (diskopprydding), men denne vil aldri kjøre (kjent XP problem) - stopper opp etter ca 10-12 sekunder.

ja, jeg har fjernet tmp filer/mapper
    ja, jeg har prøvd å starte i sikkerhetsmodus

Har også prøvd regedit for å fjerne i registet at systemet ikke skal compress old files, ref:
    Disk Clean-up Hangs - XP Maximized

Men da skjer ingenting, bare et dos vindu som kommer opp.
    Skal teste ut regedit32 i morgen.

Spørsmål:

Hvis ja, dersom jeg kommer inn på maskinen igjen etter x-forsøk og så partiserer en Dg hiver over alle mine filer der (sanger, dokumenter etc) og så kjører recovery, vil jeg da beholde alt på denne D: delen ??

Jeg kan ha fått virus, men tviler veldig siden vi alltid har kjørt siste versjoner av Norton og nå Norman uten ha fått noen varsler på virusscanning eller brannmur eller ande sikkerhetsfiltre.

Jeg mistenker at jr. sine kreative aktiviteter har medført endel "kaldstart", dvs at maskinen f. eks har hengt seg i et spill og han bare har skrudd av/på med "svenskeknappen".

Noen tips?

Det enkleste er å installere en fersk XP på en annen HD, deretter henter du ut de data du vil ha på den som har kræsja....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mener å kopiere alle data ned på en ekstern harddisk som jeg har - og så ta recovery CD og kopoiere tilbake når alt er i orden?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:

Ja.
    Det som kan fungere er å kjøre f.eks. Partition Magic fra en boot-cd og resize c: så mye som mulig, opprette en ny partisjon (d), flytte ting over her, resize c: litt mer (15-20 GB skulle være nok til C. Den beste løsningen ville nok kanskje vært å få lånt en ekstern harddisk og tatt backup på denne måten, og så partisjonert disken din på nytt, osv...

Noen tips?
    Skal la andre få slippe til litt også..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar - da kopierer jeg det vi vil ha ned til en ekstern harddisk, neste gang vi får den opp og igang, og så tar jeg recovery ETTERPÅ

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mener å kopiere alle data ned på en ekstern harddisk som jeg har - og så ta recovery CD og kopoiere tilbake når alt er i orden?
    ..du setter inn en ny HD der hvor du har systemdisken din nå, installerer XP og alle de programmene du benytter på nytt på denne disken, deretter kobler du til den kræsja HD'n og flytter over de data du trenger (ikke programfiler etc, bare de personlige data som bilder, musikk, dokumenter, mail etc...). Når du har det du trenger, så kan du formatere den kræsja HD'n og benytte denne som ekstra lagringsplass....

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøre en XP cd. Etter første screen så spør den om du vil reparere eller sette opp på nytt. Da trykker du enter og F8 for å komme forbi EULA og deretter når du skal velge partisjon lar du den bare stå på C: og deretter trykker du på R for reparer. Deretter blir alle XP filer kopiert på nytt og all bruker data blir beholdt...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Du kan kjøre en XP cd. Etter første screen så spør den om du vil reparere eller sette opp på nytt. Da trykker du enter og F8 for å komme forbi EULA og deretter når du skal velge partisjon lar du den bare stå på C: og deretter trykker du på R for reparer. Deretter blir alle XP filer kopiert på nytt og all bruker data blir beholdt...
    hmmm, nyttig tips - tror jeg først tar kopi til ekstern disk og så prøver dette jeg - så man får valg under recovery tydeligvis...........

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter ideen om å kopiere de data du vil beholde til en annen disk. Men etter det anbefaler jeg å foreta en helt fersk installasjon av OS. Hvis de problemene du beskriver skyldes programvare ikke maskinvare er det tydeligvis på sin plass med en skikkelig opprydning....

Bare for å være på den sikre siden burde du også sjekke at selve disken ikke er defekt hvis du ikke allerde har gjort det. Koster ikke mange kr med en ny, og ganske bortkastet å gjøre masse jobb med OS på den du har hvis du bare kommer tilbake til utgangspunket

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid lurt, nesten et must å ha to partrisjoner evnt to fysiske disker nettop i sånne tilfeller. Lagre alle viktige ting på D: og programmer og all mulig uviktige ting på C:
    Når maskina kræsjer er det bare å installere windows på nytt på C: , mens de viktige filene ligger trykt og uberørt på D:

Windows Kræsjer, det er bare et spørsmål om tid, hvis ikke windows gjør det for deg, ellers så gjør harddisken det.

Men dette har du jo lært på den harde måten nå

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den har ikke kræsjet ennå da

Bruker bare mange forsøk før den starter opp og det mener jeg skyldes feil i registeret så jeg vil først teste ut regedit32 (register editor)kommandoen og fjerne Compress old files når den skal kjøre diskopprydding.

(Dette er faktisk aller første gang i mitt PC liv hvor jeg evt. må kjøre formatering/recovery - og vi har hatt PC i over 15 år. Så jeg er egentlig ganske fornøyd med PC og Windows.)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette kan være til hjelp da jeg ikke er noen utpreget professor i data selv, men jeg hadde selv samme problem på en stasjonær-pc for noen år siden. Måtte trykke på start-knappen flere ganger før maskinen startet opp, og det ble bare værre og værre! Måtte sikkert trykke 20 ganger før den startet på slutten... Mente også å huske at den bråket noe mere enn vanlig mens dette stod på. Et klokt(?) hode fortalte meg at harddisken var i færd med å ryke fullstendig, så da jeg fikk ny fungerte alt igjen.

EDIT: Når jeg har fått tenkt meg om, så hadde jeg ikke XP på denne, men 2000.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Vet ikke om dette kan være til hjelp da jeg ikke er noen utpreget professor i data selv, men jeg hadde selv samme problem på en stasjonær-pc for noen år siden. Måtte trykke på start-knappen flere ganger før maskinen startet opp, og det ble bare værre og værre! Måtte sikkert trykke 20 ganger før den startet på slutten... Mente også å huske at den bråket noe mere enn vanlig mens dette stod på. Et klokt(?) hode fortalte meg at harddisken var i færd med å ryke fullstendig, så da jeg fikk ny fungerte alt igjen.

EDIT: Når jeg har fått tenkt meg om, så hadde jeg ikke XP på denne, men 2000.
    Jeg tror min problem er mere relatert til registeret og til oppstartssekvensene. Det er foretatt for mange power-off uten normal shut-down, men jeg noterer meg innspillet - takk takk. Det KAN selvfølgelig være at harddisken begynner å si takk for seg. Reddes det som reddes kan sier nå jeg og tar backup i ettermiddag - hvis maskinen er kommet opp

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk samme problemet med min datters pc her om dagen. Etter masse feilsøking oppdaget jeg at et par plast "kroker" som holder fast kjøleribbene til hovedprosessoren hadde røket. Makan til dårlig konstruksjon - det er en 4 år gammel HP stasjonær pc med XP.

Brukte et par strips og fikk festet kjøleribbene - nå starter den opp og virker optimalt.

Det er vel liten sansynlighet at du har den samme feilen - men sjekk at prosessoren har optimal kjøling.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha - det skal jeg jammen meg gjøre - maskinen min bråker endel så det kan faktisk være noe der ja
    "Beem us up, Scotty"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows skal normalt ikke ta skade av å bli slått av og på, selv med restart.
    Hvis det er lengesiden du har tørka støv, er det på tide å sjekke om det er noen hybelkaniner i kabinettet. Kjøling, som Mr spock nevnte, kan godt ha noe med problemene å gjøre.
    Det kan også hende at f.eks. PSU begynner å levere ustabil spenning når den er kald. Hvis problemene fortsetter etter en clean install/reparering bør dette undersøkes nermere.

for å rydde opp i tmp og reistry kan du prøve denne: www.http://ccleaner.com/ Defragmentering kan være en god ide, og en full virussjekk. Det finnes mange online scans, de er geniale når en er usikker på om ens eget program tar alt..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Beem us up, Scotty"
    Jepp, Du kan jo også " Transfer power from Warp-core to rear deflector-shields" hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Hvis problemene fortsetter etter en clean install/reparering bør dette undersøkes nermere.

for å rydde opp i tmp og reistry kan du prøve denne: www.http://ccleaner.com/ Defragmentering kan være en god ide, og en full virussjekk. Det finnes mange online scans, de er geniale når en er usikker på om ens eget program tar alt..
    Jeg lastet ned Ccleaner, og det gikk greit med installasjonen av dette. Men når jeg skulle kjøre programmet så skjedde ingenting - ingen respons og ikke noe tegn til CCleaner i "task manager" - så da så........

Degfragmentering skal jeg kjøre så snart jeg har fått kjørt diskopprydding. Liksom liten vits å defragmentere en masse søppel.
    Nå har jeg stor tro på regedt32 evt regedit og bort vekk med Compress old files - time will show

Virusscanning kjøres jevnlig - og det har jeg alltid gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart, har ikke vært borti det før.
    kan jo rydde litt manuelt søk etter *.tmp og slett alle disse. får satse på at reistry editen funker fett

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og yes, har fått fjernet endel tmp saker ja - og diskopprydding i XP er jo et kjent problem for mange - den henger og henger og bruker 100% systemressurser - så derfor foreslår selv Microsoft at man gjør de endringene i registeret ang. Compress Old Files.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •