Hovedkort, lyd og bilde med HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hovedkort, lyd og bilde med HDMI?

Hei

Finnes det eit hovedkort som kan kjøre lyd og bilde udekodet HD signal med hdmi? Slik eg kan kjøre det inn i den nye denonen eg skal kjøpe?

mvh
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noen løsninger...

F.eks komplett har noen løsninger som er i all hovedsak basert på micro-atx.

Men velger man den løsningen, så er det like greitt å velge en barebone fra Asus, vintage 2 serien, pga design og pakkeløsning.

Selv kjører jeg følgende atx løsning:
    Creative X-Fi Fat-noe, med hjemmesneket spdif (tos) ut.
    Asus P5-noe hovedkort med spdif (tos) ut.
    Asus 7600GT kort, med hdmi ut og spdif (tos) inn.

Creative kortet gir lyd til Asus skjermkortet, som er koblet til tven via HDMI, dette gir lyd...

Hovedkortet med spdif er koblet til forsterkeren, og gir grei lyd.

Ikke helt den løsningen du holder på med, men jeg har sett på denon forsterker selv, pga. "noe" problemer med min nåværende forsterker.
    Det ingen forskjell på Creative kortet som kostet dyrt.. Enn det integrerte på hovedkortet.

Har ingen erfaring med tos->hdmi->forsterker, så der vil jeg ikke anta noe, men det er blitt skrevet masse om det på amerikanske avforum.

En annen ting, du bør forvisse deg om at forsterkeren som du ser på takler bitrate på minst 640kbit/s i Dolby Digital... Hvis ikke kan du risikere å få problemer med at lyden freaker totalt ut... :O

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hovedkortet har HDMI, men om det er udekodet er jeg usikker på, men jeg antar det er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Dette hovedkortet har HDMI, men om det er udekodet er jeg usikker på, men jeg antar det er det.
    Hovedkortet støtter hdcp.

Grafikkdelen er fra ATI Radeon X1250, og dette støtter htcp. På lik linje med Intel sin GMA 3000/G965. Har ennå ikke sett intellbaserte hovedkort i handelen.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det meningen at det skulle være intelbasert?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet kan vel ellers kanskje være et ATI Radeon HD 2400/2600-serie med HDMI.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons.

Ser på dei hovedkorta, kan godt kjøpe mATX. Får mindre htpc da... Men har ein "gammel" stasjoner så eg skal plukke deler fra. Er ATX hovedkort med vanleg AGP skjermkort og AMD athlon cpu. Men er heil med på å bygge ny fra scrath vist det er lurere.

Da er min spm igjen:

1.Disse hk, har dem lyd og bilde på samme HDMI ut? Og er det HD lyd og HD bilde den kan kjøre? Behøver ikkje å dekode signalet, det vil denonen gjøre.

2. Kan toslink kjøre udekodet hd lyd?

3. Finnes det andre alternativ der du kan kjøpe eit skjermkort med lyd i tilleg ut hdmi kontakten? Eller kobler lydkortet sammen med skjermkortet internt?

4. Dem hovedkorta med skjermkort og lydkorti intregrert (vist det finnes), er dem gode nokk til å kjøre HD lyd og bilde reint uten hakking?

mvh
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hovedkortene som foreløpig har integrert HDMI har relativt dårlige grafikkprosessorer. Når Radeon HD 2400- og 2600-serien kommer skal man snakke om grafikkort med en pris fra ca. 6-700 kr med HDMI-støtte. Denne lydstøtten er på selve grafikkortet, og det er ikke kabel koblet mot hovedkortet. Med dette skal man blant annet være bedre sikret sync mellom lyd og bilde. Radeon HD 2400 og 2600 har også svært god dekoderingsakselrasjon for HD-video, både VC-1 og h.264/avc.

Dette vil være de første grafikkortene som har HDMI-støtte med lyd uten å gå via lydkontroller på hovedkortet, samt har god akselerasjon av avspilling slik at prosessorbelastningen holdes lav.

I hvert fall hvis man forventer avspilling av 1080P ville jeg styrt unna andre grafikkort enn de med GeForce 8500/8600 eller Radeon HD 2400/2600. GeForce 8500/8600 kan imidlertid ikke tilby HDMI-støtten (og foreløpig ikke VC-1-støtte, selv om riktignok CPU normalt takler VC-1 uten problemer).

Man kan trolig forvente å se Radeon HD 2400 og HD 2600 som AGP. AGP-mulighet står i hvert fall oppført i spec-en til AMD/ATI på disse. Hvilen AMD Athlon-prosessor er det du har?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ellers sies om Radeon HD 2400/2600 at kortene ikke kommer med HDMI-porten integrert, men leveres med en DVI-til-HDMI-adapter som ikke må forveksles med en vanlig DVI-til-HDMI-adapter. Det er benyttet noen ubrukte pinner i DVI-spec-en til å gi lydstøtten via denne løsningen. Videre er HDCP-støtte en integrert del av grafikkprosessoren. For GeForce 8500/8600 er det opp til produsenten å implementere HDCP-støtten.

Man kan forresten merke seg at Radeon HD også har HDCP-støtte for Dual Link DVI, noe vistnok ikke GeForce 8-kortene kan implementeres med. Har ikke selv fått gjort tester rundt dette. Såklart, for 1920x1080P holder Single Link, men kan være litt irriterende om man har skjerm som kjører 1920x1200 eller høyere, og da måtte redusere oppløsningen hvis man vil ha HDCP-støtte. Slik jeg også forstår det er det HDCP-støtte for begge DVI/HDMI-utganger, og ikke bare på den ene som for en del GeForce 8-kort.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for fine svar clasm

Er det stor forskjell i ytelse på agp og PCIexpress?

har amd athlon 64 3000+, god nokk til full hd prosessbehandling?

Er interessangt med disse grafikk kortene som kan kjøre lyd gjennom hdmi.

Hva vil det sei med dual link dvi? Vil det sei at du kjøre cloning av bilde på 2 skjermer?

Vist eg kjøper Radeon HD 2400, vil den takle hd lyd og bilde fint ut gjennom hdmi? Den DVI-hdmi overgangen vil den by på noen problemer?

Hva vil du sei er den mest fremtidsrettede hardwaren å kjøpe?

unskyld at eg maser

mvh
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Hei
    Er det stor forskjell i ytelse på agp og PCIexpress?

har amd athlon 64 3000+, god nokk til full hd prosessbehandling?
    Ikke nødvendigvis så stor ytelsesforskjell mellom AGP og PCI-E i det segmentet man her snakker om. Med et Radeon HD 2600-kort bør det ikke være noe problem med HD-dekoding i kombinasjon med en Athlon 64 3000+.

Det er ellers under en uke til man kan begynne å se testresultater rundt om kring på HD 2400/2600, og da ser man evt. også om det er aktører som lanserer AGP-varianter nå med en gang. Begynner selv å teste HD 2600 over helgen :-)

Er interessangt med disse grafikk kortene som kan kjøre lyd gjennom hdmi.
    Og det på en bedre måte. Riktignok er det HDMI v1.2 som støttes, men burde ikke være noe praktisk problem for de aller aller aller fleste. Trengt tatt er det vel foreløpig begrenset med utstyr ellers som støtter HDMI v1.3.

Hva vil det sei med dual link dvi? Vil det sei at du kjøre cloning av bilde på 2 skjermer?
    Dual Link DVI er ikke direkte relevant for htpc-bruk. DLDVI er en spec som gir offisiell støtte for oppløsninger over 1600x1200 og 1920x1024(/1080). Det er mer relevant når man har en dataskjerm med høy oppløsning tilkoblet. For min egen del ser jeg jo en del film på en 30" HP-skjerm på hjemmekontoret....

Men støtte for HDCP på begge utgangene blir relevant om man skal klone ja.

Vist eg kjøper Radeon HD 2400, vil den takle hd lyd og bilde fint ut gjennom hdmi? Den DVI-hdmi overgangen vil den by på noen problemer?
    OVergangen bør ikke by på problemer. Dette er en adapter utviklet av ATI selv nettopp for bruk mot disse kortene. Jeg vil tro at normalt sett skal overgangen følge med, men mulig det kan være enkelte aktører som vil spare en $ og selge den som tillegg for dem som trenger den.

Hva vil du sei er den mest fremtidsrettede hardwaren å kjøpe?
    Vel. Sett slikt kan man alltids si at kanskje det hadde vært en fordel med overgang til bedre prosessor og nyere hovedkort. Hvorvidt AGP-versjonen av HD 2400/2600 kan ha noen begrensninger vet jeg ikke, da bl.a. med tanke på lyden. Det tør jeg heller ikke svare 100 % på før man har sett tester på dette, eller uttalelser fra produsentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter igjen med følelsen på at noen gjerne bør stille seg følgende spørsmål:

Hvilken oppløsning skal man bruke?

Hvor mye penger er man villig å legge i htpc?

Hvor mye aksepterer man at cpuen blir belastet?

Skal den bli brukt til spill?

Hvor viktig er hdcp?

Når skal man investere i hddvd/bluray spiller til htpc?

Hva er akseptabelt støynivå?

Først da kan man egentlig gi ett skikkelig råd.

Personlig hadde jeg ett budsjett på 8000 kr til htpcen min, det blåste jeg med ca. 4-5000 kr. Mye pga. jeg ikke hadde satt meg inn i hver enkelt komponent i hele anlegget mitt.

F.eks forsterker som jeg har tåler ikke noe mer enn 448 kbit/s.. Først trodde jeg det var lydkortet som var crappy, etter å ha lest litt rundt. Løsningen er å nedskalere lyden, og kjøpe ny forsterker.

Harddisk swapper noe jævlig, uansett hvilket oppsett jeg har. Løsningen er en 2.5" 80gb disk, som blir skiftet ut med en SSD i løpet av vinteren.

Vifter som ble levert med kabinett, cpu og grafikkkort støyer for jævlig. Samtlige av mine vifter er skiftet ut enten med papst eller zalman. Det har redusert støynivået til levelig. Løsningen på kortsikt blir vannkjøling. Langsiktig løsning er å kjøpe nytt hus

Når det gjelder å fremtidsrette hardwaren, så føler jeg personlig at det er å kaste bort penger.

Årsaken til det er Intel E6600 bruker på 720p med 5.1@448kbit/s ca 20-30% av cpu i mitt oppsett. Har kjørt 2 8gb filmer med 720p oppløsning uten å bruke mer enn 50% av cpu.

Skal du fremtidsrette deg, så er mitt råd... Kjøp rimelige komponenter som duger mer enn nok til dagens kvalitet. Dyre komponenter er stort sett bare showoff, og du får garantert ikke noe særlig mer glede av det.

Kjøp utstyr som kan oppgraderes. Finner du flaskehalser i fremtiden, så er det bare å bytte ut enkelt komponenter.

husk at cpu er dagens dyre prosessorer morgendagens billige, samme gleder med grafikk og alt annet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for 2 flotte inlegg. Blei mye klokere..

Det er ser for meg eg skal gjøre med htpc`en er å hørre på musikk\laste ned og se film\serier. Blir ikkje spilling, det har eg xbox 360`en til . Skal foresten kjøpe ekstern DAC til vaneleg stereo lytting fra datamaskinen. Så kjører eg surround lyden gjennom hdmi kabelen.

Såg igår ein "heroes" episode på laptopen min med 720p oppløsning. Den greide det ikkje.. Hakket heile tiden. Men det er ein dritt laptop.

Er veldig enig i det du skriver crimz (brent meg på den for eit par år siden)!

Har nesten bestemt meg for å bruke gamle cpu\ram (1gb OCZ)\hk. Så kjøper eg radeon HD 2600 vist den består testene. Gje meg ein tilbakemelding etter helga clasm om hvordan testinga gjekk!

Hd en på gamle pc en er ein ny barracuda med s-ata II. Men den er blitt ødelagt så eg må sende den inn. Men mitt gamle hk kan berre kjøre vaneleg s-ata, er det stor forskjeld fra s-ata I og II? Og slik falsh hd, er dem dyre? Kunne tengt meg ein slik til kjøring av windows.

Vist HD 2600 har hdmi 1.2, da kan den vel kjøre udekodet hd lyd og hd bilde? Du vel trenger berre hdmi 1.3, vist skjølve pc`en skal dekode signalene og sende dem til reciveren?

Eg er veldig kresen på lyd fra datamaskinen, kommer HD 2600 med heatpipes? Vil og kjøle så å si heile datamaskinen passivt, sålenge det er muligt.
    Har dere noen gode alternativ til strømforsyning som er stille?

MVH!
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radeon HD 2400 ligger vel an til å koste fra 6-700 kroner, så akkurat det området er ikke den store investeringen i det hele. 2600XT blir vel litt over tusenlappen (omtrent det samme som 8600GT). HD 2400 vil jeg tro kommer fra de fleste produsentene uten vifte, mens jeg tipper man vil se en del vifteløse HD 2600-kort også ganske rakst.

Anbefaler ellers Wikipedias artikkel om HDMI for å se forskjeller mellom v1.2 og v1.3.

En flashbasert harddisk, SSD, er fortsatt temmelig dyre. Har ikke sjekket prisene nå, men det er vel fortsatt snakk om i hvert fall 6000 for 64 GB? Er det noen som har disse i løssalg foreløpig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tanker og ideer først....

En SSD løsning koster:
    8gb = 1700
    16gb = 2700
    32gb = 3900

Compact Flash (266x) inklusiv ide-adapter koster:
    2gb = 500
    4gb = 780
    8gb = 1100
    16gb = 2100

Full versjon av Vista krever ca. 10-13gb installert og 10-20 gb ekstra plass under installasjon. Det betyr i all hovedsak at man trenger min. 40 gb for å få installert Vista Home Premium. Hvis man legger ut 500kr ekstra, så kan man legge swap og andre skrive intensive opersjoner til en egen cf.

Spørsmålet er om man har behov for en fullversjon av vista installert? Kanskje man kan komme seg unna med Media Center og Windows Media Player og andre kjerne funksjoner for en htpc? Det kan redusere behovet for størrelse på cf, og igjen redusere kostanden på CF/SSD. (todo: leke med vmware+vlite)

Hvis du klarer å bruke gammelt hk og ram til å kjøre 720p oppløsning, da har jo du ikke behov for noe annet enn ett skjermkort som støtter hdmi.

I det øyeblikket du kommer til å ha behov for hdmi 1.3, vil uansett kravet til hardware være tilnærmet state-of-the-art, når vi da snakker om oppløsninger høyere enn 1080 og Dolby/DTS sin hd kvalitet.

Forskjellen mellom hdmi 1.2 og 1.3 er ikke relevante til dette behovet som det er snakk om.

Du kan uansett kjøre ukomprimert lyd til forsterker, og den forsterkeren du snakker om vil vel kunne takle det, så... hva er problemet?

Jeg glemte en ting..

Jeg er også veldig var på viftestøy, kjøper du de mest stillegående viftene på markedet, vil det fremdeles være en markant vifte støy.
    De erfaringene jeg har gjort med passivkjøling er ikke gode. Det blir for varmt.
    ting uten vifte, blir varm, varmen må bli flyttet ett sted...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som eg berre behøver å kjøpe kabinett og skjermkort, sålenge dei kommer i agp versjon. Kommer sikkert til å kjøpe strømforsyning og. Siden mitt tv (panasonic th-pv40) berre har 720p oppløsning så holder det for meg.

Men er det muligt å kjøre surround lyden ut hdmi og stero ut toslink eller noe slikt, uten å måtte skifte instilling heile tida?

mvh
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør være litt forsiktig med CF-kort + adapter. De fleste CF-kort er laget med en type flashminne som kan være noe begrenset i antallet ganger en celle kan overskrives. Slike løsninger kan fungere greit til en del systemer der man i basis har veldig lite I/O mot systemdisken, men stiller meg videre usikker hvordan dette vil fungere over litt tid mot en Windows-installasjon.

De prisene på SSD, hvor har du de fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene på SSD er linket til lenger oppe i en av postene mine, shg kan levere ssd disker til privatkunder fra og med 010707 (i følge webshop)

At CF har begrenset antall overskrivninger er kjent, og det er igrunnen ikke ett problem. Det er flere måter å unngå mye skriving til disk.

En løsning er å fjerne/redusere alle aktiviteter som skriver til systemdisk, og/eller å installere en annen flash minne til disk intensive operasjoner.

En annen løsning er å akseptere at flashdisken vil bli ødelagt etter en gitt periode, jeg kommer uansett til å gå for en av løsningen enten med CF eller SSD. Pris er egentlig ikke noe tema for meg, det som er viktig er at støy/varme blir redusert. Det eneste argumentet for å ikke gå for CF er at da legger man til ett nytt element og en ny feilkilde, og det er ikke akkurat d.i.r.

Jeg fikk forresten til å installere vista home premium på en 8 gb partisjon i wmware i dag... har 1gb ledig plass. Det er mer enn nok til alle codex og drivere som jeg trenger. Det er nok muligheter å presse vista ned i enda mindre utgaver, men det ser jeg ikke vitsen med. Dette var egentlig ganske stort for meg, for jeg har ikke fiklet på ett såpass nivå de siste årene.

HDMI og toslink, veldig godt spørsmål... Har sett på en løsning der (jeg har 2 lydkort) men jeg har egentlig ikke engasjert meg særlig mye med å komme frem til løsningen der. Jeg har begynt, men har ikke fått tid til å få det til å fungere i media center, kun i eksterne programmer, og det er ikke stabilt.

Hvor skal jeg begynne... Jeg har ikke noe utstyr som kan motta 5.1 lyd via hdmi. Men når jeg har rotet rundt med mitt oppsett så har jeg fått digital støy ut av tven min. Jeg antar det er flere enn 2 kanaler, da programmet sier klart og tydelig at den sender ut i 5.1. TV mottar lyd via hdmi. Skjermkortet har toslink inn, så jeg bruker ene lydkortet med toslink ut til skjermkort.

Jeg kjører en toslink med 5.1 til receiver i dag.

Løsningen jeg holder på med, kommer til å bli identisk som din når jeg får ny forsterker, lyden går fra pc til forsterker via hdmi, og stereo kommer til å gå på andre lydkortet via toslink.

Har planer om å plage naboene mine med min ikke helt mainstream musikk, så jeg kommer til å kjøpe noen B&W høyttallere til å plassere på terrassen. Men jeg ønsker samtidig at de inne skal kunne se på film/tv fra samme boksen.

Når jeg tenker meg litt om, så skal det være mulig å sende spdif lyd til visse typer skjermkort uten å gå om en "ekstern" toslink" løsning. Måten det er løst er en ledning fra hovedkort til skjermkort. Mulig du kan redusere behovet for antall lydkort med den løsningen?

Jeg vil tro at du må sette deg inn i de fleste codex, måten de fleste avspillere fungerer i dybden, for slik jeg kan det være en settings ett eller annet sted som kan styre lyden ut til surround eller stereo. Jeg aner egentlig ikke, trenger hjelp selv til dette.. Har søkt litt på nettet rundt denne problemstillingen, men det virker som om de fleste ikke helt vet hva de snakker om.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja vi får se.. Håper denon ha ein god dac da, så slepper eg kansje å kjøpe ein ekstern. Ser at radeon HD 2600 er berre med pcie, så eg kommer nokk til å kjøpe nytt hovedkort med socket 754 cpu.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Hmm, ja vi får se.. Håper denon ha ein god dac da, så slepper eg kansje å kjøpe ein ekstern. Ser at radeon HD 2600 er berre med pcie, så eg kommer nokk til å kjøpe nytt hovedkort med socket 754 cpu.
    Selv om jeg liker gjenbruk av hardware er jeg motstander av å oppgradere gammel hardware med hardware som er på vei ut fra markedet.

Ut fra det tror jeg at ett socket 775 eller AM2 vil være det du kanskje kommer til å ha lengst nytte av..

Men det du har snakket om, hdmi->receiver->tv....

Har nå fått til min løsning, og fjernet behovet for 1 lydkort i pcen min...

Oppdaget at jeg hadde en 4 pins spdif connector på hovedkortet mitt, koblet til den medfølgende kabelen som fulgte med skjermkortet. plutselig var det lyd i tv og receiver samtidig. Er usikker på om det er en standard for spdif connector på hovedkortet, men jeg vet at asus har enkelte modeller.

Problemet med den løsningen er at all lyd uansett format går til forsterker og tv. I begynnelsen var det ett problem med vanlig stereo lyd i filmer, det ble bare støy, men ffdshow har muligheter til flere forskjellige settings som blir loadet ved forskjellige kriterier. Jeg har 2 settings, en for stereo og en for surround. Nå funker stereo og surround på en forventet måte. Surround lyd vil uansett bare lage støy på tv, men da er tv muted.

edit: såmangeskrivefeil...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •