HTPC vs standalone dvdspiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC vs standalone dvdspiller

Jeg har planer om å oppgradere pcen min om ikke altfor lenge, og samtidig kjøpe en dvdspiller. Men, hvordan vil bilde- og lydkvaliteten være når jeg spiller dvd/divx osv fra htpc, og jeg påkoster meg et bra lydkort (m-audio revolution fx) og kjøper et nytt skjermkort med tv-ut (ATI 9600), i forhold til en dvdspiller til ~3000kr? Hvis jeg vil få det samme eller bedre resultat, bruker jeg heller pengene på bedre komponenter til htpcen mener jeg.. Den vil uansett være plassert like ved tv og reciever, så det er ikke noe problem. Har en 29'' tv nå, kommer kanskje en projector om et års tid.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en projektor er nok HTPC det beste valget, da du enkelt kalibrerer HTPC til å sende ut projektorens native oppløsning.
    Til TV derimot, tror jeg nok en vanlig DVD spiller er et bedre valg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg uenig i.

Den projectoren du kjøper om ett år ( om du holder ut så lenge ) vil mest sannsynlig ha en aldeles glimrende linjedobler. En HTPC vil ikke gi deg bedre lyd eller bilde enn en standalone DVD spiller.

Dette har jeg prøvd med NEC HT 1000 og Action! projectorer.
    Samt HK DVD 25, Samsun HD 935 mot 2 HTPC'er.

Jeg ville ikke vurdert HTPC til film.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til en CRT projektor, så er vel HTPC best :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig med deg Arendal. Jeg har testet et godt utvalg av DVD spillere, og ingen kan konkurrere med PC-en min på bildekvalitet.
    Nå har selvsagt X1 dårlig oppløsning og mangler DVI/HDMI, så hvordan bildet ville vært ved digital tilkobling vet jeg ikke. Men at det blir bedre enn ved bruk av HTPC har jeg ingen tro på. HTPC'n kan også brukes til mye annet, og har dermed et større bruksområde enn en DVD spiller.
    Når det gjelder CRT, er det ikke en DVD spiller i verden som kan utkonkurrere en god HTPC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dvdspiller er omtrent det samme som en pc. Forskjellen er at dvdspilleren gjør alt i hardware, mens en pc gjør mye i software.

En pc har et hav av muligheter og kan bli akkurat så god som ens kunnskap og/eller penger strekker til.

En dvdspiller inneholder stort sett et minimum av innstillingsmuligheter og funksjoner, det gjør at den blir brukervennlig og i utgangspunktet også billig å produsere.

Generelt sett så kan man si at en dvdspiller er det definitivt beste valget fra 449 kr og opp til rundt 4000kr. Mellom 4000 og 7000 kr kan det være ganske jevnt, over dette er en pc definitivt best. En pc trenger en solid grunn-investering i både tid (kunnskap) og penger, men har man gjort denne investeringen så vil en pc-løsning gi mye mer per ytterligere investert krone.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet en venns Rema-pc til 4900,- på hans projektor (Epson Emp-10), testet med vga (1280x720).

Prøvde mot hans ny-inkjøpte Pioneer 668 som vi kjørte via komponent (625p). Jeg mener helt klart at pc'en ga bedre bilde. Noe han ikke var enig i.....kanskje ikke så rart da pioneren var en del dyrere enn pc'en. ops:

Etterhvert skal vi prøve 668'en på min Z2 som i dag går via htpc. Men jeg er sikker på at htpc'en gir et bedre bilde. :P

Uansett kommer jeg å kjøpe en dvd-spiller snart for å få mulighet til å spille dvd-a og sacd.

Man å kople den opp til projektoren.....nei takk! 8)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv med hdmi'en også, og se om det blir forskjell?
    blir det en riktig sammenligning å sammenligne 720p fra en htpc mot dvd spillerens 576p?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man kun ser på bildekvalitet så gir min nye HTPC (pris ca. 8500) vel så bra bilde som min standalone DVD-spiller Philips DVD963SA (veil. pris 4990) på Infocus X1. Forskjellen er ikke stor, men gode innstillingsmuligheter på HTPC'en gjør at jeg bruker den fremfor DVD-spilleren. Overføring HTPC til X1 er VGA-kabel. Overføring DVD til X1 er progressive scan til VGA.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    blir det en riktig sammenligning å sammenligne 720p fra en htpc mot dvd spillerens 576p?
    Det er vel avhengig av hva spørsmålet er. Om spørsmålet er: hva gir best bilde av htpc og dvd spiller med oppløsningen satt til 576p er svaret nei. Om derimot spørsmålet er: hva gir best bilde av htpc og dvd spiller er svaret ja. For min del er mye av poenget med å bruke htpc som signalkilde nettopp muligheten til å sende ut et signal som er tilpasset prosjektøren.

Om det er bildekvalitet som er målet mener jeg en sammenlikning av htpc og dvd spiller må inkludere utnyttelse av de muligheter den enkelte teknologi gir. Det er også en hel del andre forhold som kan gjøre en sammenlikning litt vanskelig. Hvor mye betyr enkelhet i oppsett og betjening? Jeg har ingen problemer med å bruke og sette opp en htpc med fjernkontroll, men det betyr ikke at alle har det på samme måte.

La oss gjerne diskutere htpc kontra dvd spiller, men la oss også bli enige om hva vi har som parametre som betyr noe. Det spiller egentlig ikke noen rolle hva vi legger til grunn, men vi bør vel være nogenlunde samkjørte om hva som betyr noe. Når det er sagt tror jeg ikke det kommer til å bli noen enighet, men etter som jeg bruker htpc selv er det vel ingen tvil om hvor jeg står :wink:

Gøran

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv med hdmi'en også, og se om det blir forskjell?

Nå koster jo hdmi->dvi kabel en liten formue så det er ikke sikkert jeg får gjort en test med det første.

Er også spent på om 576p (hdmi) gir et like godt bilde som 720p (dvi) via htpc. Har jo hørt at 1:1 pixelering skal være best. Men 576p er jo nok til at all informasjon fra dvd'en skal komme med.

Min kompis fikk panikk da han så i instruksjonsboken at 668 kun hadde 480p og 576p via dmi. I dag kjører han 625p via komponent til prosjektor (som ikke har dvi). Det er vist 868 som har 720p og 1080i via hdmi.

Noe annet jeg så i instruksonboken til Pioneer 668 (og 868) er at dvd spilleren gjør om bilde signalet ut til 60Hz. Hva er dette for noe? (Kanskje hører til en annen diskusjon men).

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det også kommer ann på hvilken projektor man har..når man snakker om hva som er best av HTPC og stand-alone-dvd-spiller. Jeg tror kanskje at det mest perfekte bilde får man gjennom en HTPC, men da mener jeg at man må ut med mye penger til denne HTPC'en samt software til den. Også må man bruke mye tid på innstillinger og oppsett og slikt. Hvis man har mye tid til overs og liker å jobbe med pc'er så tror jeg HTPC er best. MEN, på en del projektorer tror jeg forskjellene vil bli minimale....som også mange påstår her i dette forumet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kun hadde 480p og 576p via dmi. I dag kjører han 625p
    For ordensskyld så er vel "576p" og "625p" det samme (dvs. progressive PAL).

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pal signal er 625 linjer, og det er innkludert tekst-tv og diverse kontrollinformasjon. Selve bildet består av 576linjer interlaced.

NTSC er 525 linjer, men 480 linjer inneholder selve bildet. (egentlig er det satt av 485linjer til bilde i NTSC systemet)

ble litt OT her. Sorry.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ikke en htpc greier å trolle. Et bilde fra en dvd-plate skalert opp til 720p inneholder den samme informasjonen som et bilde fra dvd-spilleren som "bare" gir ut 576p. Hvordan resultatet til slutt blir avhenger av skaleren som sitter i prosjektoren. Htpc vs dvd-spiller spørsmålet blir derfor litt søkt, da resultatet avhenger av elektronikken som sitter i prosjektoren. Merker selv liten forskjell mellom en pc og en dvd-spiller på min AE500, selv om dvd-spilleren kun gir fra seg 576i, mens forskjellene kanskje er store på andre prosjektorer.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er oppløsningen på selve filmen på DVD platen da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]hva er oppløsningen på selve filmen på DVD platen da?
    576i for pal og 480i for ntsc

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Selv ikke en htpc greier å trolle. Et bilde fra en dvd-plate skalert opp til 720p inneholder den samme informasjonen som et bilde fra dvd-spilleren som "bare" gir ut 576p. Hvordan resultatet til slutt blir avhenger av skaleren som sitter i prosjektoren. Htpc vs dvd-spiller spørsmålet blir derfor litt søkt, da resultatet avhenger av elektronikken som sitter i prosjektoren. Merker selv liten forskjell mellom en pc og en dvd-spiller på min AE500, selv om dvd-spilleren kun gir fra seg 576i, mens forskjellene kanskje er store på andre prosjektorer.
    Når du kjører 1:1 mapping fra htpc unngår du å skalere bildet ytterligere i projektoren. Det er kun pc'n som behandler bildet. Dermed er ikke sammenligningen søk i det hele tatt. Tvertimot det er dette som er ett av hovedargumentene for å bruke en htpc. Særlig med min Z1, som fikk skryt for alt annet en evnen til å skalere. Bruker man ffdshow og resize, unngår du også at skjermkortet skalerer bildet, alt foregår i software.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av llafriel
    Når du kjører 1:1 mapping fra htpc unngår du å skalere bildet ytterligere i projektoren. Det er kun pc'n som behandler bildet. Dermed er ikke sammenligningen søk i det hele tatt. Tvertimot det er dette som er ett av hovedargumentene for å bruke en htpc. Særlig med min Z1, som fikk skryt for alt annet en evnen til å skalere. Bruker man ffdshow og resize, unngår du også at skjermkortet skalerer bildet, alt foregår i software.
    Ja... Men forskjellen mellom en htpc som skalerer opp bildet til prosjektorens native oppløsning og en dvd-spiller som sender ut 576i avhenger først og fremst av prosjektormodell. Noen merker stor forskjell, andre ikke i det hele tatt. Noe som var litt av poenget mitt.. Forskjellen mellom htpc og dvd-spillere vil bare bli mindre med årene som kommer ettersom prosjektorene (og dvd-spillerne) vil få bedre elektronikk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom htpc og dvd-spillere vil bare bli mindre med årene som kommer ettersom prosjektorene (og dvd-spillerne) vil få bedre elektronikk.
    Det forutsetter at DVD spillerne får en rivende utvikling, samtidig med at det ikke skjer noen ting på PC fronten. Ikke mye sannsynlig spør du meg.
    Det vil alltid komme nye formater og høyere oppløsning, som en HTPC kan skalere om til din projektors native oppløsning. Ingen DVD spiller vil klare dette med mindre den er bygget som en oppgraderbar ”superPC”. Men hva er forskjellen på DVD spiller og HTPC da?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •