Trenger "godkjenning" av entusiaster til HTPC-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger "godkjenning" av entusiaster til HTPC-oppsett

Ok, har snekra sammen et oppsett til HTPC som jeg mener vil fungere godt til mitt bruk. Maskinen skal brukes hovedsaklig til film, musikk og spill. Nå er det såpass lenge siden jeg holdt meg oppdatert på hardware-fronten at jeg hadde satt pris på om noen kunne komt med kommentarer eller eventuelt en "godkjenning" til komponentene jeg har valgt. Jeg har ikke tatt med TV-kort fordi det for øyeblikket ikke er aktuelt. Har 360's HD-DVD som jeg tenkte å bruke sammen med HTPC'en, men ser nå at jeg i tillegg må bestille en intern DVD-ROM/brenner.

Maskinen blir som følgende:

Kabinett:
    Zalman HD160 HTPC

Hovedkort:
    Asus P5N-E SLI

CPU:
    Intel Core 2 Duo E6600

RAM:
    Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Skjermkort:
    Club3D GeForce 8600 GTS

Harddisk:
    Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA

PSU:
    MIST 500W

CPU-kjøler:
    Zalman CNPS9500LED

Handlevogn på prisguide.no.

Er usikker på om det er nødvendig med et SLI-oppsett, men samtidig så tenker jeg at det er greit å ha et langsiktig perspektiv når jeg skal kjøpe hardware (heh heh :roll: ). Håper onboard-lydkort kan fungere tilfredstillende, hvis ikke får jeg kjøpe det i ettertid. Noen som vet om dette har optisk utgang og støtte for DD5.1?

Håper noen kan gi meg gode svar innen rimelig tid. Har sikla lenge på ny PC og nå er det på tide å sende inn en bestilling.

Har delvis adoptert oppsettet fra følgende tråd, så takk til noskillz.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt grei den. Ingeting å utsette

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott det, men nå begynner tvilen å melde seg. Ser at RAM'en kjører på 800 Mhz. Ville ikke RAM som kjører på 1066 vært idéelt for mitt oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint oppsett! Med tanke på støy bør du vurdere skjermkort med passiv kjøling, f.eks.

Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - MSI GeForce 8600 GTS Heatpipe

Lykke til!

Håkon G

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WonderStivi
    Flott det, men nå begynner tvilen å melde seg. Ser at RAM'en kjører på 800 Mhz. Ville ikke RAM som kjører på 1066 vært idéelt for mitt oppsett?
    Hei!

De prosessoren der, er jo kjent for å være overklokkingsvennlige, så skal du overklokke, kan du godt gå for bedre spesifiert ram om det ikke går utover budsjettet (ddr2 ram er jo billig nå).
    Passiv kjøling på skjermkortet, kan være lurt med tanke på støy, men skal du spille på den i tillegg, kan det være greit å ha vifte, fins mye bra fra zalman som kjøler godt og ikke støyer så alt for mye, kan jo også ha viftestyring, slik at du kan justere styrken etter behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt litt i tvil om hovedkortet da jeg kom over en del poster om problemer med RAM. Noen som har erfaringer med dette kortet, eller kan gi meg tips om tilsvarende hovedkort?

Passiv kjøling hadde vært glimrende med tanke på støynivå, men er litt skeptisk i.o.m at jeg skal bruke den til spilling. Det kan vel ikke være stort verre enn 360'en? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg bestilt. Det ble RAM med hakket bedre timings enn den jeg har listet i førsteposten, og Sharkoon Silentstorm 500W PSU. Håper jeg blir fornøyd med kjøpet.

Takk for hjelpen, folkens.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltsjekk med produsentens websider, tester e.l. om kortet faktisk støtter HDCP. De fleste 8600GTS skal gjøre det, men ikke alle.

Nå husker jeg ikke i farten hvordan P5N-kortene var, men lurer på om ikke P5B-serien har noe bedre viftestyring på hovedkortet, hvis dette er aktuelt å bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt et ATI HD 2600 skjemkort, da det støtter full akselerasjon av HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Ville kjøpt et ATI HD 2600 skjemkort, da det støtter full akselerasjon av HD.
    Det gjør 8600-serien også. En fordel med Radoen HD 2600 blir jo imidlertid støtten for HDMI og at _alle_ kortene skal støtte HDCP siden det er en direkte del av grafikkbrikken og ikke en tilleggsbrikke som hos Nvidia.

Men; 8600GTS-kort er tilgjengelig, Radeon hD 2600 er foreløpig ikke tilgjengelig...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI HD 2600 har bedre støtte enn 8600, CPU belastning med h264/mpeg4 video er bare 4-5% på en relativt treig prosessor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI HD 2600 har bedre støtte enn 8600, CPU belastning med h264/mpeg4 video er bare 4-5% på en relativt treig prosessor.
    Strengt tatt kan man vel si at 2400 kan være et bedre valg enn 2600 hvis 3D ikke er relevant. Avivo HD, med UVD, er implementert likt og det skal ikke være ytelsesforskjeller på dette området. Har selv fått demonstrert HD 2400 og HD 2600 med Blu-ray-avspilling, og ja - det ser bra ut, og ja, prosessorbelastningen er meget lav. HD 2400 vil trekke en del mindre strøm, og gi fra seg mindre varme -- samtidig som man har HDCP-støtte og HDMI, samt lav CPU-belastning. Lav CPU-belastning har man også på 8500-kort, og de trekker ikke så mye strøm/gir fra seg så mye varme, men disse kortene støtter gjerne ikke HDCP.

Men, det gjenstår å se når RAdeon HD 2400/2600 blir tilgjengelig. Og det gjenstår å se hvor gode driverne generelt er. Her har også Nvidia "litt problemer", men at denne akselerasjonen foreløpig kun fungerer under Vista på 8500/8600.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test av HD2400 og HD2600xt
    IT-review.net - AMD HD2600/2400 preview
    Men, dette er en såkalt "preview" test, altså ikke et ferdig kort, med ferdige drivere.

OFF TOPIC:

Ang HD160, kan man ta av føttene, og evt skru på andre spikes??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dermed er ikke HD 2400 ikke noe alternativ ser det ut som,
    for de som vil spille litt på HTPCen.

Mens HD 2600 ser ut som et kjekt kort, perfekt til HD avspilling og bra til spill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du har veldig hast med å få ny PC i hus ville jeg ventet til etter 22. juli med å kjøpe. Da kommer det et betydelig prisdropp på Intel prosesseorer, slik at du vil kunne få enten en raskere prosessor eller en quad-core til samme prisen.

Jeg er enig med haakon1970 at du burde heller gå for et skjermkort med passiv kjøling. Min erfaring er at skjermkortvifttenr er noe av det som støyer mest, er minst kontrollerbar, går lettest i stykker og er vanskeligst å bytte ut.

Når det gjelder hovedkort ville jeg valgt et basert på P35 chipsettet. Da får du riktignok ikke SLI, men det er lite nyttig i en HTPC i alle fall. Greit nok, du får muligheten til å oppgradere senere med å legge til et nytt grafikkort, men det blir fort et ******* å kjøle i et trangt HTPC kabinett. Da er det bedre å heller bytte ut skjemkortet med et bedre et.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dermed er ikke HD 2400 ikke noe alternativ ser det ut som,
    for de som vil spille litt på HTPCen.

Mens HD 2600 ser ut som et kjekt kort, perfekt til HD avspilling og bra til spill
    Til spill vil vel HD 2600 XT trolig ligge et sted mellom 8600GT og 8600GTS.

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig å se at MIST er listet + zalman.. 2 deilige komponenter.. som mist sier: "The sound of silence"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det ikke en MIST likevel, men en Sharkoon Silentstorm 500W. Blir spennende å høre hvordan støynivået er på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Ser nå at du har noenlunde samme oppsett som jeg nettopp postet i en annen tråd.

Fint om du skriver litt når du har fått satt den sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har hatt den en stund nå. Er veldig fornøyd med sammensetningen av komponenter. Har blitt to forandringer siden jeg først satte den sammen. Den første var utskiftningen av de to viftene som sto i kabinettet. Disse syntes jeg støyet for mye og byttet dem ut med SilenX 80mm Ixtrema Quiet 9dbA. For min del trenger ikke PC'en bli stillere. Hører jo kjøleskapet bedre enn den.

Den andre forandringen skjer i dag. I dag mottar jeg et Bluegears b-Enspirer PCI lydkort, fordi jeg synes onboard-lydkortet var for kludrete.

Ellers så må jeg si at jeg er fornøyd med oppsettet. Har ikke prøvd meg på noe overklokking eller noe, men det har blitt en del spilling og film (typisk at min 40W2000, som forøvrig var den første som hadde gjort nettopp det i den butikken, havner på rep 2 dager etter jeg har bygd PC'en, og sitter for øyeblikket med en 26") og en del surfing. Maskinen gjør absolutt jobben sin.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •