Kommentarer til HW for HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommentarer til HW for HTPC

Hei

Skal bygge min første HTPC (jomfru ops: ). Den skal primært brukes mot en vanlig tv og stereoanlegg for tv/radioopptak og cd-katalog. Tenkte jeg skulle bruke lydkortet på hovedkortet som forforsterker til min gamle nad-effektforsterker.

Hva menes om følgende konfigurasjon?
    TV-kort: Hauppauge WinTV PVR-350
    Prosessor: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800
    Hovedkort: Asus P4P800
    Harddisk: Samsung SpinPoint P80 120GB
    Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5
    Skjermkort: PowerColor Radeon 9200 128MB DDR
    Trådløskort: Asus WIFI-B, Wireless LAN
    Kjøler: MIST Black Silence
    Strømforsyning: MIST FSP35060PN
    Kabinett: Accent HT-400

Litt av vitsen er at det skal være mulighet for fremtidige oppgraderinger, spesielt lydkort når jeg investerer i en skikkelig forsterker. Og prosjektør når jeg får lov av kona

Programvare blir WinXP og myHTPC.

Mvh
    Ståle P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ståle ..

Du er på god vei til å få en bra HTPC, men du må få overtalt kona om det med prosjektor. Størrelsen har noe å si så du får låne en prosjektor slik at hun kan se hvor kult det er. :lol:

/Rune

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-kortet Hauppauge WinTV PVR-350 er kanskje litt overkill. Eneste forskjellen mellom PVR-350 og PVR-250 mente jeg er S-video inngang på PVR-350. Men Hauppauge skal være et veldig bra TV-kort. (Har desverre ikke Hauppauge selv )

Kanskje skjermkortet må endres hvis du tenker på litt spilling og; Radeon 9600 og oppover er da bra

512 Mb minne er å foretrekke på WinXP, men det går jo fint med 256 og.

Feyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer.

Grunnen til at jeg ville ha 350 er at det har radiotuner. Og så ønsket jeg HW-koding av tv-signal. Dette på grunn av at jeg er redd for at pc-en ikke klarer å komprimere tv-signalet samtidig som jeg har begynt å se på programmet jeg tar opp, altså timeshifting med samtidig koding og dekoding. Hvis dette er gjennomførbart kan jeg jo bare kjøpe et terratec-kort til 700 kroner eller så. Noen som vet?

Nå har jeg barbert budsjettet med 4000 kroner fra start, derfor litt lite RAM. Må jo få det godkjent hos sjefinnen i huset :wink:

Men det som hadde vært prikken over i-en ville vært en touchscreen, slik at jeg ikke måtte skru på tv-en for å f.eks stille inn radiokanal...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp bygget HTPC selv og neste step for meg er å finne en erstatning for CPU-kjøleren som fulgte med "boxed edition". Har lurt på samme kjøler som jeg ser du har ført opp; "MIST Black Silence". Ser imidlertid på forum for overklokking at denne kjøleren kan være for liten for en slik stor CPU. Går du imidlertid for MIST, så fortell hvordan det gikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Feyd
    TV-kortet Hauppauge WinTV PVR-350 er kanskje litt overkill. Eneste forskjellen mellom PVR-350 og PVR-250 mente jeg er S-video inngang på PVR-350.
    PVR 350 har hardware mpeg decoder og tv-ut og. Meget populært hos MythTv brukere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har nettopp bygget HTPC selv og neste step for meg er å finne en erstatning for CPU-kjøleren som fulgte med "boxed edition". Har lurt på samme kjøler som jeg ser du har ført opp; "MIST Black Silence". Ser imidlertid på forum for overklokking at denne kjøleren kan være for liten for en slik stor CPU. Går du imidlertid for MIST, så fortell hvordan det gikk.
    Bruker en slik på en PIV 2,4GHz, og den kjøler ihvertfall bedre enn original kjøleren. Og bråker ikke noe særlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av staalep
    Takk for kommentarer.

Grunnen til at jeg ville ha 350 er at det har radiotuner. Og så ønsket jeg HW-koding av tv-signal. Dette på grunn av at jeg er redd for at pc-en ikke klarer å komprimere tv-signalet samtidig som jeg har begynt å se på programmet jeg tar opp, altså timeshifting med samtidig koding og dekoding. Hvis dette er gjennomførbart kan jeg jo bare kjøpe et terratec-kort til 700 kroner eller så. Noen som vet?
    Du får HW koding med PVR-250 og, bare ikke dekoding, som ikke er så CPU intensivt. Timeshifting går fint med Terratec kortene, og da kan man jo avhegig av SW (kjenner ikke MyHTPC), bruke mpeg4 koding. Men vær klar over at maskinen ikke bør brukes til noe særlig annet samtidig hvis du går for den siste løsningen. PVR-* kortene tror jeg nok er det du vil bli mest fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på prosjektet til de som måtte være interesserte. Nå er all HW kommet, og PC bygget og konfigurert.

Endringer i HW ble:
    - Skjermkort: 9600SE, støtter DX9 og holder til 800x600 på en vanlig TV.
    - 512 minne, så jeg kan kjøre dual channel
    - HT-200 istedenfor HT-400, ble lei av å vente på noe som kanskje aldri kommer.

Kabinettet ser bra ut i stereobenken, men kona klager på at det blåe powerlyset blinker veldig sterkt i standby. Får lodde inn en motstand, og kanskje en kondensator for å få blinkingen til å bli litt softere.

Jeg er veldig godt fornøyd med HD og strømforsyning, de lager nesten ikke en lyd. HD er hengt opp i gummistrikker.

CPU-kjøleren er styrt via Speedfan, og snurrer såvidt rundt. Allikevel er temperaturen på CPU aldri over 30 grader i idle. Temperaturen i kabinettet og HD har vel vært 35 grader på det meste. Speedfan klokker også ned prosessoren når den ikke er i bruk. Vurderer også å senke spenningen til den for å få ned effektforbruket.

Det eneste som er hørbart nå er de to 60mm viftene som kom med kabinettet. Dessverre er de to andre vifteutgangene på P4P800 ikke regulerbare med noe kjent programvare. Dette fant jeg jo selvfølgelig ut i ettertid Derfor har jeg bestilt en "Sunbeam smart pyramid fan controller", den burde få de stille så lenge temperaturen er lav.

Hadde også gode erfaringer med å tette luftehull over prosessorvifte. Dermed blir luftstrømmen gjennom hele kabinettet istedenfor bare ned hullet og rett ut viftene. Kabinettet er også isolert med støydempingsmatter.

myHTPC er installert med GotTV og o2grabber samt diverse småprogrammer, og virker nesten perfekt. Opptak av TV, lyd fra radio, avspilling av CD-er, filmer og opptak går som en drøm. Fikk også lyden til å komme frem på DVD etter å ha installert WinDVD, de originale Hauppauge-driverne ville ikke gi lyd fra seg.

Det eneste jeg har å klage på er at skjermen går i svart under og etter hvert opptak samt at PC-en ikke vil skru seg av etterpå. Forsker på dette. På grunn av dette kan jeg heller ikke begynne å se et opptak før programmet er ferdig, og må resette PC etter hvert opptak.

Har installert Girder og LCD Master for å få displayet i fronten til å vise noe fornuftig. Smartie, som var anbefalt av Kanam, fyller ikke mine krav: Navn på fil som spilles, klokke, værmelding etc. Dessuten ville det ikke tenne displayet etter standby. Jeg må nok bruke noe av påsken for å få det til å virke, Girder er en smule komplisert.

Vil ikke bruke Girder til fjernkontroll siden den originale fjernkontrollen som fulgte med TV-kortet virker bra etter litt konfigurering.

Har nå fire redigerte hjemmefilmer på HD, 15GB med musikk i WMA-format og noen hundre fotografier. Skal legge inn en del DiVX-filmer og DVD-er etterhvert. Tips: Selv om lydkvaliteten på WMA er mye bedre enn MP3 var det ikke lurt av meg å rippe CD-ene mine i WMA. Dette pga det stort sett er Windows Media Player som støtter WMA, så programvareutvalget mitt er veldig begrenset. 256kbps MP3 eller OGG ville nok vært bedre, sett i ettertid.

Lyden fra lydkortet på hovedkortet er ikke super, men godkjent. Det er ikke det som er begrensende for lydkvaliteten i stuen min for å si det sånn :wink:

Det neste store blir vel å installere Meedio (neste versjon av myHTPC) når det blir ferdig.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, uansett er det gøy å holde på med

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan varmt anbefale swiftech MCX462+ til alt av HTPC utstyr. Denne fås i to versjoner for intel og amd baserte maskiner.
    Pass på at du tar 462+ og ikke 462V som er en ribbe som tar større plass og ikke passer i alle kombinasjoner (f.eks kanam kabinett og abit nf7-s, nf7 og an7)
    Denne ribba parret med en liten dæsj artic silver 5 og en 12dB papst vifte, så er du sikret støyfri og stabil kjøling av cpu.

MCX462+:

MCX462v (for stor for mange installasjoner):

Hvis du ikke får tak i MCX462+, så er Thermaltake SP97, SP94, og SLK800 også meget gode alternativer.

SLK800:

SP97/94:

Netconnection, Microplex og 3dfxCool samt flere har disse ribbene.

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på prosjektet til de som måtte være interesserte. Nå er all HW kommet, og PC bygget og konfigurert.
    Det er klart vi er interessert! Alle erfaringer er gode å ha med seg.

Endringer i HW ble:
    - Skjermkort: 9600SE, støtter DX9 og holder til 800x600 på en vanlig TV.
    - 512 minne, så jeg kan kjøre dual channel
    - HT-200 istedenfor HT-400, ble lei av å vente på noe som kanskje aldri kommer.
    HT400 kommer nok kanskje aldri som du sier. Jeg har personlig hatt en del kontakt med James Jeong som jobbet i Kanam (sluttet nå). Han har fortalt at HT400 (spesielt den kant i andre farger) har vært beheftiget med produksjonsproblemer. Så også HT300 (m-atx) som var MEGET pen etter min mening. Denne også var det problemer med.
    Har personlig HT-200 og samboeren min er enig i at det er gangbart materiell for stua

Hvilke erfaringer gjorde du deg ang plass mellom hdd og skjermkort? Er 9600SE såpass lite at det ikke blir trøbbel? Har nøyaktig 1mm mellom mitt nåværende skjermkort og harddisken selv.... Harddiskkabinettet på HT200 burde vært snudd 90grader CCW. Da ville en god del plass blitt frigjort. Bilde av hvor trangt det er

Kabinettet ser bra ut i stereobenken, men kona klager på at det blåe powerlyset blinker veldig sterkt i standby. Får lodde inn en motstand, og kanskje en kondensator for å få blinkingen til å bli litt softere.
    Det har jeg faktisk reagert på selv også. Jeg er kjent (beryktet?) for å bytte ut alt av lysdioder til blått (dvdspillere, kjøleskap, offentlig sprøyteautomat(ikke spør ), bilalarmer) , men på HT200 blir det rett og slett for mye av det gode. Irriterende når man ser film med lyset dempet.

Jeg er veldig godt fornøyd med HD og strømforsyning, de lager nesten ikke en lyd. HD er hengt opp i gummistrikker.
    Har samme psu og det duger veldig bra. Skal også gå til anskaffelse av disk(er) i p80 serien til samsung. Godt rykte den for tida!

Vurderer også å senke spenningen til den for å få ned effektforbruket.
    Det er ikke dumt. 90% av prosessorene som selges har såpass headroom at de takler lavere spenning og dertil mindre varmeutvikling, som igjen fører til at vifta spinner på lavere turtall. Her kan jeg til andre minne om XP2500+ mobile versjonen som kan kjøpes på itbutikken. Default spenning på 1,45V på denne gjør varme til et minimalt problem, som igjen gjør at man kan velge kjøleribbe og vifte dertil (12dB f.eks)

Det neste store blir vel å installere Meedio (neste versjon av myHTPC) når det blir ferdig.
    Da er vi to. Sitter akkurat nå å holder på med myHTPC. Har installert ira-2. Lett som fot i hose å styre myHTPC via denne sensoren! Plug & Play.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, uansett er det gøy å holde på med
    Sure is!

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei DrErling.

Siden jeg hang opp harddisken min i gummioppheng måtte jeg montere den i en 5 1/4''-posisjon, altså under DVD-spilleren. Da kan jeg også stikke fingeren inn gjennom luken og sjekke hvor varm den er Dermed kunne jeg ganske enkelt skru ut rammen for 3 1/2'', og fikk ingen problemer med skjermkortet.

En oppdatering: Prosessoren ser ut til å bli noe varm under belastning. Kjørte 50% last i ti minutter, og den passerte 45 grader. Ingen fare, men jo kaldere jo bedre. Får kanskje justere litt på viftehastigheten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min XP2500+ kjører d2ol 2 4/7 og ligger på rundt de 50. Det har prosessoren forsåvidt gjort i 7-8mnd nå. Store deler av denne tiden har den vært overklokket til 2300mhz, slik at jeg tror ikke du skal bekymre deg for temperaturen. Så lenge prosessoren går på default hastighet og default spenning (eller mindre) er temperaturer rundt 55 grader ikke noe å bekymre seg over.

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt boksen i noen måneder, her kommer neste oppdatering:

Jeg har ennå ikke fått opptak til å virke 100%, men jeg kan leve med det til i august når Meedio TV skal komme (se www.myhtpc.net). Venter på en erstatning av GotTV, det er ikke noe bra program (men prisen er jo bra da...). Og så integrerer det fint med myhtpc, WAF er viktig.

Istedenfor å bruke temperaturregulering av de to 6cm viftene i bakkant kjøpte jeg to stillegående silentx-vifter fra vendur.no. De er faktisk det som bråker mest i kabinettet ennå, selv om jeg har seriemotstanden innkoplet. Får se om jeg gjør noe med det, støyen er akseptabel lav. En annen ulempe med disse viftene er at de ikke har ledning for måling av viftehastighet. Temperaturen i kabinettet er den samme med de nye viftene, ca 33 grader i følge MBM. CPU ligger og vaker rundt 35 grader, det er grensen jeg har satt i speedfan. Når CPU-viften speeder opp høres den ganske bra.

Det var ikke mulig å skru ned spenningen på prosessoren på mitt P4P800-hovedkort. Blir mindre og mindre fornøyd med kortet, oppdaget som sagt at det kun kunne regulerere CPU-viften automatisk.

Og så har jeg slitt med bildekvaliteten fra TV og opptak lenge nå. Ved å installere Cineplayer DVD-dekoder i natt (!) ble det en utrolig forskjell fra Intervideo-dekoderen som fulgte med PVR350. Før hadde jeg voldsomme interlacing-effekter (skygge, hakkete bilde). Nå er dette borte, men bildet er en smule mer uklart. Prøvde også PowerDVD, men det var like ille.

Ved å sette oppløsningen til 768x576@100Hz (PAL, men skjermkortet støtter ikke 50Hz) ble det enda bedre. Det neste blir å installere FFDshow siden bildet er noe lyst på min Sony-TV. Jeg har fremdeles litt interlacing-effekter, men så vidt jeg skjønner vil jeg måtte kjøpe et Matrox-skjermkort for å bli kvitt dette siden det har bedre støtte for interlacede bilder.

Fikk dessverre høre i ettertid at mitt Sapphire 9600SE-skjermkort var kjent for å ha svært dårlig S-videoutgang. Men det er ikke aktuelt å bytte, så jeg får leve med det. Har brukt nok penger nå :wink:

Ga opp Girder. Bruker nå LCDstudio for å vise temperaturer, klokke, dato, minne- og diskforbruk samt prosessorlast på VFD-en i kabinettet. Ville egentlig vise sang som spilles, men siden WMP9 ikke starter nødvendig Girder-plugin så lenge den selv starter som en plugin i myhtpc virket ikke dette. En annen ting er at jeg må restarte LCDstudio-servicen i XP vha en knapp på fjernkontrollen hver gang PC-en har vært i standby. Dette gjelder forsåvidt alle programmer jeg har sett som driver VFD-en unntatt Girder.

Nå har jeg tilgang til et tyvetalls radiokanaler via kabel-TV. Alt i en boks, altså. Skulle bare hatt en integrert forsterker også i boksen, så har alt vært perfekt.

Så dette er mye jobb, men det kommer seg

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har satt sammen følgende:
    Shuttle SN41G2 V2 http://www.shuttle.com/hq/product/ba...lt.asp?B_id=30
    Dette er en Socket A Barbone med nForce2 brikkesett og intregert grafikk (Nvidia GeForce4 MX) Modellen har også TV out.
    TV kort er et LeadTek Winfast 2000 XP Expert Edition.

HTPC'en koblet til et Panasonic 28" Widescreen CRT TV. (TX-28 PB50F) og en 17" Eizo LCD
    Ser du sliter med bilde kvalitet du også.

Jeg har ennå ikke fått opptak til å virke 100%, men jeg kan leve med det til i august når Meedio TV skal komme (se www.myhtpc.net). Venter på en erstatning av GotTV, det er ikke noe bra program (men prisen er jo bra da...). Og så integrerer det fint med myhtpc, WAF er viktig.
    Selve opptaksfunksjonen virker bra hos meg. Opptak og timeshift er perfekt på LCD skjermen. Timeshift fungerer ikke på TV, bildet flimrer mellom starten og slutten av opptaket. Vanlige opptak lagres i perfekt kvalitet på HD, men har noe dårlig kvalitet ut på TV. (Samme eller litt dårigerer en min gamle VHS)
    Og så har jeg slitt med bildekvaliteten fra TV og opptak lenge nå. Ved å installere Cineplayer DVD-dekoder i natt (!) ble det en utrolig forskjell fra Intervideo-dekoderen som fulgte med PVR350. Før hadde jeg voldsomme interlacing-effekter (skygge, hakkete bilde). Nå er dette borte, men bildet er en smule mer uklart. Prøvde også PowerDVD, men det var like ille.
    Har prøvd flere avspillere, men bildet er like dårlig uansett. Det virker som problemet ligger i skjermkort/skjermkortdriver eller event S-video kretsene.
    Ved å sette oppløsningen til 768x576@100Hz (PAL, men skjermkortet støtter ikke 50Hz) ble det enda bedre. Det neste blir å installere FFDshow siden bildet er noe lyst på min Sony-TV. Jeg har fremdeles litt interlacing-effekter, men så vidt jeg skjønner vil jeg måtte kjøpe et Matrox-skjermkort for å bli kvitt dette siden det har bedre støtte for interlacede bilder.

Fikk dessverre høre i ettertid at mitt Sapphire 9600SE-skjermkort var kjent for å ha svært dårlig S-videoutgang. Men det er ikke aktuelt å bytte, så jeg får leve med det. Har brukt nok penger nå :wink:
    Etter at jeg bygde denne HTPC og klaget på dårlig bildekvalitet har jeg fått høre at det er ATI som "ruler" på TV ut (Min har Nvidia). Dine erfaringer bringer også Matrox på banen. Har en liten mistanke om at hemmeligheten ligger i innstilling av driverne.
    Tror ikke jeg bruker mer penger på denne HTPC før jeg får råd til å anskaffe meg en 30-40" LCD. Det var utrolig enkel å få perfekt TV-bilde på Eizo'n.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvidia har alltid vært ynkelige på tv-ut, med ett unntak: Et gammelt TNT2-kort fra Canopus, Spectra 2500. Det hadde en annen brikke, så vidt jeg husker. Det var iallfall mitt klart beste S-Video-kort før Radeon kom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •