Problemer med SPDIF (AC3), lyd hakker i x264

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med SPDIF (AC3), lyd hakker i x264

Hei

Har følgende problem med min htpc, lyden klipper/hakker/stopper opp i hvilket som helst avspiller. (Zoomplayer, Windows media player, Windows Media Center, etc) forsterkeren blinker som rene discolyset, hvor den mottar Dolby Digital 3+2 eller ingen signal.

Jeg har forsøkt med meg både AC3Filter og fddshow audio. Resultatet er sålangt best i AC3Filter, hvor jeg får AC3 lyd i det meste unntatt filer som er 720p/x264 eller bedre.

Av utstyr så er følgende koblet til:
    Sony STR-D8870(QS)
    Creative XFI Fata1ty (SPDIF - passthrough).

Kable(r): Monster cable (TOS).

pc: ASUS P5B-E, Intel E6600, 2gb ram (kingston), Nvidia 7600GT, 2.5" 80gb hd.

TV: Philips, koblet til med HDMI til PC.

Filene som blir lest ligger på en Synology 207 NAS.
    Nettverket er ett 1000mbit nettverk, koblet sammen med 3com switcher.
    (ca. 15-19mb/s overføring).

Jeg antar problemet ligger i oppsett av codex til lyd eller bilde, noen som har noen gode tips til løsning på problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også dette problemet!

gidder ikke gå inn på hva jeg har av soft/hardware, tror problemet ligger en smartere plass en det.
    men ellers en det har jeg akuratt samme problem.

hjelp noen!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags codec brukes til videodelen? Hvor høyt er CPU-forbruket?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ffdshow og vlc, har prøvd med wmp, zoomplayer og en til.
    cpu ligger på 28%

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut for meg som om du muligens har et driver problem? Kjører du Vista?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR]
    Dette høres ut for meg som om du muligens har et driver problem? Kjører du Vista?
    Jeg vil påstå at problemet ligger i forsterker.

Slik jeg ser det, så er det 2 løsninger på dette. Kjøpe en forsterker som takler høyere bitrate, eller å nedskalere lyden til noe som forsterker klarer å leve med.

Det er for engangsskyld ikke ett microsoft-relatert problem..

I en spec jeg leste "high.def.x264.movie.standards.nfo"...
    "3) All AC3 audio with HDDVD releases should be at 640kbit/s, unless the disc only comes with lower bitrate audio. "

Det er der problemet ligger. Min forsterker klarer ikke å motta signaler som er 640kbit/s, da svarer den med å "hakke"...

Løsningen på problemet er å sette ned bit-raten til "dvd-kvalitet", altså 448kbit/s.

Ac3filter ikke har innstillinger for nedskalering av lyd.

Nvidia purevideo fungerer til DTS hos meg, men ikke på Dolby Digital. Savner muligheten til å nedskalere output på Dolby Digital. (Noen som vet?)

ffdshow audio derimot... Her har du en innstilling under "mixer" - "output" som er: "ac3 - bitrate" og velg 448 kbit/s...

Lyden blir da nedskalert til 448 kbit/s på alle filer som du velger å kjøre.

Dette er en løsning, den gir meg feilfri lyd.

Etter å ha lest protokoller på spdif, spec på dts/dd etc, så begynner jeg å skjønne hvor problemet ligger.

Forsterkeren klarer ikke mer enn 448 kbit/s i Dolby Digital, dette er spec. på DVD Dolby Digital 5.1 lyd.

Forsterkeren min klarer 1536 kbit/s i DTS, dette er spec. på DTS.

Problemet ligger i at Dolby Digital lyd må nedskaleres til 448 kbit/s.

For min del betyr dette at jeg blir nødt i å investere i ny forsterker.

edit:altformangeskriveleifer...

Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tilsvarende problem med 720p og 5.1 DD mkv kontainere. Løste dette i zoomplayer ved å gjøre følgende:
    Settings->Preferences->Huk av "Advanced options"->Marker "Output modules" under "Lyd"-> I dropdown menyen velger du "Win32 waveOut extension output".
    Så restarter du VLC player, og lyden virker.

Newcomer acid sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil på lyd "2"

Sitat Opprinnelig postet av skumlerud
    Jeg hadde tilsvarende problem med 720p og 5.1 DD mkv kontainere. Løste dette i zoomplayer ved å gjøre følgende:
    Settings->Preferences->Huk av "Advanced options"->Marker "Output modules" under "Lyd"-> I dropdown menyen velger du "Win32 waveOut extension output".
    Så restarter du VLC player, og lyden virker.
    Dett ble gjort for en stund siden da lyden var HELT umulig ved digitale signal. Men nå har problemet flytte seg noe. Når jeg spiller av DTS lydformat går bilde helt finr mens lyden hakker av-og-til(d.v.s når det er mye informasjon av lyd som sendes- eksplosjoner jadasvada o.s.v.). Er det noen som har vært borti dette problemet???.

Har prøvd å stille lydkort opp og ned i hrz frekvens å forsterkeren likeså men tror nok det ligger i en annen kategori.. HELP me.. :-? har AAAALT for mange filmer i DTS på min pc til at jeg bare sletter dem p.g.a dårlig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR]
    Enig med ovenfor. Dette høres mere ut som et driver problem enn et codec problem.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål ang vlc og spdif..... Lastet ned nyeste vlc og enablet spdif men får ikke lyd da. Spiller av filmer med dd og dts og lyden kommer evt som stereo.

I zoomplayer funker alt fint.

Noen ideer?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring med VLC og spdif er at det ikke fungerer særlig tilfredstillende...jeg bruker nå CoreAVC og AC3filter, og nå blir det riktig koding på lyden på .mkv filene jeg kjører

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Hei

Har følgende problem med min htpc, lyden klipper/hakker/stopper opp i hvilket som helst avspiller. (Zoomplayer, Windows media player, Windows Media Center, etc) forsterkeren blinker som rene discolyset, hvor den mottar Dolby Digital 3+2 eller ingen signal.

Jeg har forsøkt med meg både AC3Filter og fddshow audio. Resultatet er sålangt best i AC3Filter, hvor jeg får AC3 lyd i det meste unntatt filer som er 720p/x264 eller bedre.

Av utstyr så er følgende koblet til:
    Sony STR-D8870(QS)
    Creative XFI Fata1ty (SPDIF - passthrough).

Kable(r): Monster cable (TOS).

pc: ASUS P5B-E, Intel E6600, 2gb ram (kingston), Nvidia 7600GT, 2.5" 80gb hd.

TV: Philips, koblet til med HDMI til PC.

Filene som blir lest ligger på en Synology 207 NAS.
    Nettverket er ett 1000mbit nettverk, koblet sammen med 3com switcher.
    (ca. 15-19mb/s overføring).

Jeg antar problemet ligger i oppsett av codex til lyd eller bilde, noen som har noen gode tips til løsning på problemet?

Vil nesten garantere at problemet ligger i overføringen fra NAS. Har du prøvd å kopiere filen over til lokal harddisk?

PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    Vil nesten garantere at problemet ligger i overføringen fra NAS. Har du prøvd å kopiere filen over til lokal harddisk?

PWB
    For å oppdatere tråden litt...

Hvis man har ett perfekt bilde, men lyd som "stammer" i x264 filmer, så er problemet sannsynligvis ett forsterker problem. (lyset som sier at det er surround blinker også ganske intenst, gjerne flere ganger i sekundet)

Noen forsterkere deriblant min takler ikke bitrate på mer enn 448 bbit/s, dette pga. at Dolby Digital 5.1 standarden er på 448 kbit/s.

Standard på x264 filmer rippet fra bluray/hddvd, ligger normalt på 640 kbit/s.

Dette betyr at forsterker får 212 kbit/s mer enn den klarer å prosessere...
    Med det resultat at lyden blir feil.

Løsningen på dette problemet er å endre på innstillinger i AC3Filter eller ffdshow audio, slik at lyden blir nedskalert til 448 kbit/s. Når lyden er blitt nedskalert, vil den spilles tilnærmet perfekt på forsterker.

Dette gjelder da kun dd lyd som passthrough via spdif/toslink til forsterker.

Hvis du hadde lest følgende post: http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post655948 da tror jeg at du ville ha skjønt hvor problemet ligger.

At du relaterer dette til ett NAS problem synest temmelig søkt for mindel... Årsaken til det er at bilde har kanskje 10 mb/s mens lyd er på 640 mbit/s, derfor vil jeg påstå at du vil få bilde og lyd ute av sync med ett NAS problem.

Hadde det vært ett båndbredde problem, ville du fått lyd og bilde i "bolker" på noen sekunder... Med opphold uten lyd og bilde...

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem. Har en Yamaha RX-V1700 og lyden hakket når jeg prøvde å spille av 5.1 materiale både i VLC og BS Player Pro med AC3 filter innstallert. Prøvde Media Player Classic og det funket helt fint, 5.1 lyd uten hakking.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også samme problemet med vlc player.
    Og forsterkeren takler pcm digital og skal derfor takle opp til 960 kbit/s.
    Så dette er neppe noe forsterker problem.

Det mest rare er att vlc playeren spiller perfekt innimellom og så detter den ut igjen andre dager. dritt lei hele vlc

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G G
    Jeg har også samme problemet med vlc player.
    Og forsterkeren takler pcm digital og skal derfor takle opp til 960 kbit/s.
    Så dette er neppe noe forsterker problem.

Det mest rare er att vlc playeren spiller perfekt innimellom og så detter den ut igjen andre dager. dritt lei hele vlc
    Spec. på DTS er 1.5mbit, skal da forsterkeren takle Dolby Digital 640 kbit/s?

Selv om forsterker takler 1.5 mbit/s eller 960 mbit/s så er det spesifikasjoner...
    Sannsynligvis har de som laget forsterker forholdt seg etter spesifikasjoner..

vlc er forøvrig ett helt håpløst program.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking hakkete lyd

Slet med samme problem for 1 årsiden. Prøvde alt. det var da jeg avinstalerte
    NERO at problemet løste seg. har ikke hatt noe problem etterpå. kjører nå K-lite codek virker glimrende.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ev. så skaffer dere bare tilveie en standalone x264 avspiller og ev. tar lyden via HDMI... Problem løst

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem som deg, bare at det gjelder DTS

klarer ikke kjøre filer som har 1.5 mbit/s i DTS.

Rart jeg har ny yamaha 3800

-----------------------------------------------------

Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Jeg vil påstå at problemet ligger i forsterker.

Slik jeg ser det, så er det 2 løsninger på dette. Kjøpe en forsterker som takler høyere bitrate, eller å nedskalere lyden til noe som forsterker klarer å leve med.

Det er for engangsskyld ikke ett microsoft-relatert problem..

I en spec jeg leste "high.def.x264.movie.standards.nfo"...
    "3) All AC3 audio with HDDVD releases should be at 640kbit/s, unless the disc only comes with lower bitrate audio. "

Det er der problemet ligger. Min forsterker klarer ikke å motta signaler som er 640kbit/s, da svarer den med å "hakke"...

Løsningen på problemet er å sette ned bit-raten til "dvd-kvalitet", altså 448kbit/s.

Ac3filter ikke har innstillinger for nedskalering av lyd.

Nvidia purevideo fungerer til DTS hos meg, men ikke på Dolby Digital. Savner muligheten til å nedskalere output på Dolby Digital. (Noen som vet?)

ffdshow audio derimot... Her har du en innstilling under "mixer" - "output" som er: "ac3 - bitrate" og velg 448 kbit/s...

Lyden blir da nedskalert til 448 kbit/s på alle filer som du velger å kjøre.

Dette er en løsning, den gir meg feilfri lyd.

Etter å ha lest protokoller på spdif, spec på dts/dd etc, så begynner jeg å skjønne hvor problemet ligger.

Forsterkeren klarer ikke mer enn 448 kbit/s i Dolby Digital, dette er spec. på DVD Dolby Digital 5.1 lyd.

Forsterkeren min klarer 1536 kbit/s i DTS, dette er spec. på DTS.

Problemet ligger i at Dolby Digital lyd må nedskaleres til 448 kbit/s.

For min del betyr dette at jeg blir nødt i å investere i ny forsterker.

edit:altformangeskriveleifer...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kan prøve om dette hjelper: i AC3 filter/ properties/ SPDIF/DTS mode: huk av Padded DTS, og på SPDIF/DTS conversions: huk av Do not convert..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •