DIY trekabinett til HTPC'en. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Tor Arne
    Har du regnet på hva hele HTPC en kommer på? ca pris?
    Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca. 6000.-, husker ikke helt. Skal sjekke...

Her er en komplett liste med alt småtterier som jeg vanligvis ikke tar med i regninga.

AthlonXP 2000+ (Thoroughbred) - 764
    ASUS A7V333-X Hovedkort - 814
    DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne - 514
    Sapphire Radeon 9500 Atlantis 64MB DDR Skjermkort - 1406
    SEAGATE Barracuda V Harddisk - 796
    NEC IDE 16x/48x (DV-5800B) DVD-spiller - 432
    Zoltrix Nightingale PRO 6 Lydkort - 495
    Lepont 320W Strømforsyning - 395
    Mist Silent Twin CPU-kjøler - 395
    Enermax 92mm regulerbar vifte - 138
    Runde ATA133 IDE-kabel, 45cm, gul - 75x2
    Strømkabel for PC eller skjerm - 19
    10m DVI-kabel - 450

Tilsammen - 6768

Jeg har ikke kjøpt alt enda, jeg bruker harddisk, DVD-ROM, skjermkort, hovedkort, CPU og RAM fra den gamle PCen. Et Soltek SL-75DRV-2, AthlonXP 1600+ og Radeon 9700 PRO 128MB.

Etter 5,5 timers filmtitting holder CPU 47ºC og Harddisk/DVD-ROM-området 33ºC. Det er kaldere enn i den andre tower-kassa mi. Ganske bra til å være en "silent" CPU-kjøler. Strømforsyningen og IBM-harddisken bråker nå litt syns jeg, men jeg legger ikke merke til den under filmen.

Tor Arne

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis strømforsyningen bråker kan du jo foreta en kvikk 7V-mod på vifta, så blir den nok stille

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok den løsningen, ja.

Bilder fra i kveld:

Åpen skuff:

Lukket skuff:

Skjermbilde:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mycket bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ikke be om noen makro nærbilder av håndarbeidet mitt. Snekkerarbeidet er definitivt finest på litt avstand. Jeg suger som snekker! Bare flaks at det passet sammen.

EDIT:
    Jeg glemte forresten å nevne at jeg kjøpte et trådløst Chieftec keyboard og mus. Grunnen til at jeg kjøpte det var at det var dritbillig, og at det var lilla! Det ser veldig stilig ut men rekkevidden er bare litt over en meter. Søppel! Er det noen som vet rekkevidden på Logitech-tastatur med trådløs optisk mus? Deluxe?

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du nevnte det
    Vent litt, skal sjekke rekkevidden på musa....

edit: Oi, ikke bra... :? Var vel kanskje litt over 2 meter rekkevidde på musa (Logitech MX700).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rart, jeg trodde problemet var at rekkevidden var for lang og kunne forstyrre naboen og sånt. Kanskje de har endret på det.

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg trodde rekkevidden var mye lengre. Det må være noe feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt logitech dektop optical har en rekkevidde på ca. 4-5 meter. Dette er altså det sorte tastaturet med div "ekstraknapper". Er veldig fornøyd, eneste ulempen er at jeg har glassbord og da fungerer den otiske musa dårlig.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du er Futurama fan! Konge!
    Hva med Simpsons?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyst på Simpsons-pakkene også men det er Futurama som er favoritten.

pamundse, på Komplett har de:
    Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical som koster 660
    Logitech Cordless Desktop Optical som koster 905

Litt rart at "Deluxe"-utgaven koster mye mindre?!? Noen som vet om det er like mye rekkevidde på deluxe-utgaven?

Tor Arne

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Samtlige har nogenlunde samme rekkevidde, dvs 1-2 meter avhengig av forstyrrelser osv. Jeg har ofte store problemer med å få mitt Logitech Cordless Desktop Optical til å rekke lenger enn 1.5 meter, og det er litt i det minste laget mener nå jeg! Det er uansett musen som er mest følsom, tastaturen kan ofte være 3-4 meter unna og fremdeles fungere fint. Microsoft kommer derfor i disse dager med en Bluetooth mus med laaaang rekkevidde, tror det var snakk om 5-10 meter... Har ikke fått den inn til butikken ennå, men den er rett rundt hjørnet! Min anbefaling er derfor; kjøp rimeligste Logitech (Deluxe har kun litt færre knapper, fungerer helt ypperlig), og Microsoft's Bluetooth mus om rekkevidden blir for snever!

Jeg tror for øvrig at MS ikke kommer med noe sett med mus og tastutur på Bluetooth helt med det første...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kompis som har Deluxe-utgaven, skal høre med han om jeg kan få prøve det hos meg. Hvis det ikke funker så får jeg bare leve med PS2-skjøtekabelen min intil videre.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... jeg oppdaget akurat noe jeg hadde gjort feil i går. Jeg hadde satt case-vifta på laveste turtall og da startet den aldri, så den eneste kjølinga av kassa var strømforsyninga. Da er det ikke så rart at strømforsyninga bråka litt da den er temperaturstyrt. Nå satte jeg case-vifta slik at den akkurat er hørbar. CPU-temperaturen har holdt seg på 38ºC nå, og kassa er på 26ºC. Når jeg ser film vil sikkert temperaturen stige med 4-5ºC. Det er sinnsykt kaldt med så stillegående CPU-vifte!

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg modda PSUen litt mer. Den hadde to vifter, en stillegående 80mm og en vanvittig støyende 80mm. Den støyende vifta støyet uansett turtall og var montert bakpå PSUen. Den fjernet jeg, så flyttet jeg den stillegående vifte fra topplokket og til baksiden. Nå er det bare harddisken som støyer.

Jeg har plassert en temperaturprobe inni PSUen og temperaturen holder seg på 33ºC. Ikke verst! Den trenger jo ike å anstrenge seg så veldig da jeg bare har en HDD og en DVD-ROM.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så 4 timer med film, 3D-demoer og spill i kveld. CPU holdt seg på 42ºC og strømforsyningen på 33ºC. Strømforsyningen føles til og med ganske kjølig hvis jeg tar på toppen. Tror ikke det er nødvendig med mere skjerming av kassa heller hvis ikke jeg begynner å mutere eller noe sånt, da.

I dag ordnet jeg også power-knappen. Før hadde jeg bare en liten bryter hengende i en ledning, nå er den montert bakpå frontplata og føles veldig fin når man trykker på den. Nå er kassa helt ferdig så nå kan jeg endelig lime på frontplatene permanent. Før var de bare festet med litt silikon i hjørnene.

Den støyer såpass lite at den ikke merkes under filmer, selv i stille deler, men den merkes når den slås av. Akkurat nå bruker jeg den som "bærbar". Jeg bærer den til pulten min når jeg skal på internett og bort til Hi-Fi møbelet mitt når jeg skal se film. Tenk det, en bærbar PC på 15Kg!

Jeg skal aldri kjøpe en kasse igjen! Har planer om å bygge en kasse til for å bruke som arbeidstasjon. Kanskje jeg skal gjøre ferdig vannkjølinga mi med 100% rigid kopperrørsystem og spesialdesigne en kasse.

Lydkortet jeg har kjøpt er veldig bra til HTPC-bruk. Jeg hører ikke forskjell mellom DVD-spilleren min og HTPCen og lydkortet har fungert fra første stund jeg stappet det inn. Det samme skjedde forrige gang jeg installerte samme type lydkort i en HTPC jeg bygde for en kompis. Eneste bakdelen er vel kanskje at den ikke koder lyd fra spill og slikt til DD.

Nevnte jeg hvor god kjølingen er?

En siste ting som jeg bare må anbefale til de med HTPC og projektor: Velg skjermspareren som heter "Starfield" og nyt!!! Det er helt sykt å se på... man blir liksom sugd inn i det digre stjernebildet. Det er en utrolig enkel screensaver, men helt sinnsykt rå med stort bilde!

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Eneste bakdelen er vel kanskje at den ikke koder lyd fra spill og slikt til DD.
    Vel, PC-spill benytter seg av andre surroundteknologier. Xbox var første (og eneste?) spillmaskin med realtime DD-encoding. Du sa du ikke hadde limt på glassfronten? Er den helt svart på baksiden? Du skulle jo ha bygd inn en IR-mottaker i PC'en, det hadde vært stilig, så lenge den ikke vises bak glasset. Display hadde jo også vært nice
    Kanskje soting av glasset ville vært nødvendig da. Huff, skulle hatt en HTPC selv... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom akkurat på at jeg har jo en gammel fjernkontroll til PCen. Den har ikke fungert i XP før men jeg søkte lit og fant en plugin til Girder og nå funker den helt fint! Jeg har programmert de enkle Windows-funksjonene, og TheaterTek-funksjonene, får prøve litt mer med Girder senere. Girder virker som et ekstremt avansert program.

Nå må jeg vurdere om jeg skal gidde å operere inn IR-mottageren bak en av glassplatene.

Tor Arne

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Girder er et must. Det er bare å leke i vei Girder er veldig avansert så bruk god tid på dokumentasjonen på siten.

Jeg skal presentere min HTPC løsning som er basert på myhtpc og girder en gang i fremtiden. Problemet er at jeg først
    skal fikse ny stereobenk(1/2 DIY), takmontere projektoren(DIY), flytte rundt på stæsjet i hjemmekinoen samt konfigurere
    ferdig Ipaq'n. Ipaq'n fungerer som en fargepronto med compact flash IR sender og Silver Slider II CF jakke. Tøffe saker.

Gleder meg når jeg er ferdig og endelig kan nyte film igjen..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Oppgradert til Sanyo PLV-Z3
    By stealth in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 04-06-2005, 09:34
  2. DIY Takfeste med kuleledd til ca. 350 kr
    By SpaceMoose in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 05-05-2003, 09:06
  3. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer