Hjelp - trenger noen gode råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - trenger noen gode råd

Jeg skal kjøpe eller bygge en HTPC og lurer på hvilke type TV, kort og grafikk kort jeg burde velge. Jeg skal ha en "vanlig" PC da jeg har et kinorom i kjellern på 39 kvm. Det gjør med andre ord ikke noen om det står en PC der. Hva burde jeg velge? Skal både ha TV og god grafikk for spill.... Trenger også noen tips vedr. lydkort...[/b]

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 39 kvadratmeter ville jeg vel DEFINITIVT gått for projektor og lerret istedenfor TV. Både spill og film blir mye mer involverende med et stort bilde. Du bør aller først finne ut hvor mye penger du har til rådighet og hva du prioriterer. Noen spørsmål:

Hvordan vil bruken fordele seg på henholdsvis TV-programmer, DVD-filmer og spill? (Dette kan si noe om du bør gå for 4:3 eller 16:9)
    Skal du ha surroundlyd?
    Skal HTPCen være en ren HTPC, eller skal den brukes til andre ting også?

Lykke til med hjemmkinoinnredningen!

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe

Takk for svar! Det slang seg inn en liten skrivefeil her. Det skal ikke stå TV, kort med TV-kort. jeg har allerede projektor og lerret (140").

Kjørerpå en HK DV30 med progressive scan. HTPC skal kun stå som TV tuner og for å spille av Divx og filmer fra HD. Skal også væer bra på lyd:

Min vurdering foreløpig er dette:

PC: En dell Dimension 2400, med 2,4 GHZ prosessor , 250 GB HD.
    TV-kort: TerraTec Cinergy 600 TV, Tv-kort m/radio
    PCI, Stereo, Retail
    Lydkort: TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 Universe
    Lydkort PCI, med 5¼" front modul, Retail - se link: http://www.komplett.no/k/k.asp?actio...dID=1&s=sc
    Skjermkort: ATI Radeoon 9800 PRO

Dette burde vel være bra nok eller ?

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Terratec cinergy 600, og er kjempefornøyd. Nå har ikke jeg testet noen andre kort så jeg har ingen referanser.

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved valg av TV-kort tror jeg kildetypen har mye å si. Bruker du antenne signaler må du opp i kvalitet, mens bruker du kabelsignaler holder det med billige modeller.

Selv har jeg et "Leadtek Winfast TV 2000 XP Deluxe", puh langt navn, som er alt for dårlig for antenne signaler som jeg bruker. Sparer nå til å teste en del kort for å finne noe som passer. Etter en del leting har jeg kommet frem til det enten må bli Hauppauge eller Terratec. Støtte for DScaler er og kjekt.

Feyd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Pinnacle PCTV Pro til min X1 (som er 100% identisk med din 4800), og det fungerer utmerket.
    Kjøper du riktig grafikkort gir også PC'n din bedre bildet på projen enn HK DVD spilleren din. En bra VGA kabel er alt som skal til. Når det gjelder grafikkort, er det Radeon som ruler til din projektor. For øvrig får jeg best "TV bilde" med en S-VHS videospiller som tuner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Fyed

Har Leadtek Winfast TV 2000 XP Deluxe kortet støtte til Dscaler ?? og hvordan kan jeg få det til å fungere. Som du kjønner har jeg samme kortet selv.

/Rune

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune

Ja jeg kjører DScaler på mitt Leadtek kort. Gjorde ikke noe spesielt, installerte som vanlig og vips så funket det . Bruker ikke DScaler nå for øyeblikket pga signalene er så #%"%&¤ dårlige, men har det installert og kan bekrefte at det virker.

Er på jobb akkurat nå, så skal gi deg litt mere info i løpet av helgen.

Feyd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen Feyd

takk for så raskt svar, hva må jeg gjøre for å bekrefte at det funker. Du sier at du bare instalerte Dscaler og så var det iorden. Men det er jo en del innstillinger som må gjøres i Dscaler eller ?? jeg har prøvd meg litt men kan ikke se så mye forbedringer ved å endre på noen filtreringer i Dscaler. Litt hjelp hadde jeg sett fra til og på forhånd takk

/Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •