HTPC- Litt erfaringer så langt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face HTPC- Litt erfaringer så langt

Holder på med et "evighetsprosjekt" av en HTPC. Det eneste som så langt er på plass er kabinett, strømforsyning og DVD-drev (som trolig må byttes ut etterhvert når kombidrev HDDVD/BR blir mer folkelig priset).
    Kabinettet er Origen x15 med 7" touchskjerm og poweren er Corsair 520W. DVD-drev er noe jeg hadde liggende, passe stillegående.
    Foreløpig for testing kjører jeg med et gammelt Asus hovedkort med 512 meg ram og en P4-1700 (en av de første som kom ut). Fordelen med HKet er at det har en del PCI-spor så det er plass til mitt elskede M-Audio Revo 7.1, et gigabit ethernetkort, et ekstra PCI skjermort (til touchskjermen, da GeForce 256 DDR ikke klarer TV-ut og skjerm samtidig) samt et tv/video capturekort. Har også en "ørten-i-1" kortleser i 3,5" brønnen bak luka i kabinettet men har ikke fått prøvd denne skikkelig da det ikke er nok interne USB-porter på HK til både denne, IR-porten og touchskjermen.
    Hardware skal byttes ut for fote men foreløpig avventer jeg og ser hva som kommer fremover sommeren / høsten, da mye av det nye ser ganske spennende ut. Bruker tiden fremover innimellom alt annet til å teste ut software/fjernkontroller og økning av WAF.

Oppkoplingen er ganske enkel, har en NAD T753 receiver med 7.1 inngang som jeg kjører analogt fra Revo 7.1. Det betyr at all prossessering skjer (skal skje,ikke alt er klart her enda) i HTPC, og lyden går rett igjennom receiveren til effektforsterkere (bruker interne effekt-trinn i receiver til surroundlyd og eksterne NAD C272 mono/brokoplet til fronter).

Det jeg har jobbet mest med så langt er software. Det finnes et utall HTPC-programmer på markedet men med touchskjerm og en litt over middels trang til å fikle på egenhånd begrenser antallet seg ganske raskt. Har prøvd 10-15 forskjellige programmer (har dessverre ikke lagd liste, bare avinstallert etterhvert som jeg oppdaget at de ikke oppfylte kriteriene mine)
    Mediaportal er greit nok, men på mine maskiner (prøvd på 3 stk) er det utrolig ressurskrevende og treigt. GUIet er også grusomt,spesielt på touchskjerm,med mange skjermbilder med små bokstaver etc og skinning er forholdsvis tungvint.
    Mange små open-source HTPC-program er forsåvidt greie nok hver for seg til en snever bit men et program som gjør alt hadde vært det greieste. Har av flere grunner motforestillinger mot for mye bill gates på maskinene så MC utgår, har også forøvrig et grusomt GUI...

Det jeg har landet på foreløpig er et kompromiss... Satt opp HTPC med en meget! nedstrippet versjon av XP, totalt fravær av internett explorer, messenger, outlook express, grafikk, bakgrunner og alt annet men absolutt ikke behøver! Minsker ressursbruk og stenger automatisk en del av de vanligste inngangsportene for virus, ormer etc.
    Lagt inn Avast 4 Home antivirus (freeware som knekker det som finnes av virus og ikke trekker særlige ressurser,absolutt å anbefale bare husk å slå av alle lyder i Avast ellers får man seg en overraskelse den dagen man har skrudd opp en tanke over middels og Avast høylydt proklamerer at det har oppdatert virusdatabasen!)
    Som frontend kjører jeg Xlobby med Baddabings Heavy Metal skin, spesielt utviklet for touchskjermer. Dette kontrollerer Winamp (her kan man bruke en gammel versjon om man vil, trenger ikke de nyes funksjonalitet hva skins etc angår) for musikkavspilling og Zoomplayer for video/dvd, det gir uendelig med muligheter for innstillinger og man kan kjøre de filtre,scalere, plugins etc man måtte ønske.
    I Xlobby trykker man "Pause/Break" og så popper skin-editoren opp og man kan customisere knapper og funksjoner som man måtte ønske, endre funksjoner, shortcuts etc. Kan også slette/legge til nye skjermer og enkelt lage det man har behov for. Alt kan passordbeskyttes så ikke smårollingene får sette på hva som helst slik at man slipper å slå av serveren hver gang man drar på butikken. Finnes masse plugins for nedlasting på xlobbys hjemmesider, har lagt inn værvarsel og bildesamlingen som slideshow, velges fra main menu som de fleste andre HTPC frontends. OBS: Xlobby var freeware men nå holder de på å kommersialisere så det man laster ned nå er trialware med "timebombs", slik at plutselig slutter det å virke! Unngikk dette ved å grave frem en versjon fra "freeware-tiden" uten denslags fra franske Xlobbys hjemmesider (er både fransk og engelsk versjon i installasjonen). Det er litt ustabilt hvis man konfigurerer noe feil men hvis man kopierer en backup før man gjør noe alvorlig kan man bare kopierer denne tilbake, dette har trolig også noe med utdatert hardware å gjøre. Avventer eventuelt kjøp av kommersiell Xlobby til jeg ser hva endelig resultat og pris blir, foreløpig gjør denne versjonen nytten. OBS: Alle databaser og config lagres som XML, dette betyr at man kan bruke Ant movie catalog og liknende programmer for å lage databaser med coverbilder og sammendrag over musikk og film. Masse jobb, men utrolig behagelig når jobben først er gjort og man blar på PCen som i platesamlingen! Xlobby er veldig kresent på hvordan man lagrer samlingen (katalogsystemet) og dette kan oppleves som noe tungvint, spesielt om man har 200gig med "kaos"...

Støynivået er meget behagelig, siden jeg har server i et annet rom slipper man disker som spinner opp i tide og utide, kjører 2,5" drev til installert software så denne hører man ikke. Har Ninja kjøler uten vifte på prosessor (med vifte måtte jeg ha lagd slisser/masse hull i topplokket da vifta har max 1 cm klaring til topplokket) og den har en behagelig temperatur, blir spennende å se med nytt hardwareoppsett, vil ha HK og skjermkort med heatpipes (vifteløst)
    Nå går 2 av kabinettviftene, den 3 har jeg ikke koplet til, skal ha alle på viftestyring via HK når dette byttes, likevel oppleves ikke støyen som plagsom, det eneste man hører på 1 meters avstand er vifta på det ene skjermkortet men den er nesten gåen

Har plass på HD til fremtidige spill og med USB i front er det en enkel affære å kople opp joysticks etc.

I Xlobby kan man som sagt forholdsvis enkelt lage sine egne skjermbilder, og jeg skal legge inn knapper for de forskjellige spillene etc slik at man slipper å se windows i det hele tatt, utenom under konfigurering.

Man slipper uansett aldri unna mus og tastatur da dette er mye enklere å bruke til config samt de gangene man må i BIOS under oppstart, touhskjermen er ikke mye verdt da... Trådløst liggende i en skuff (har DiNovio) eller USB er tingen her. Obs: Da må BIOS være kompatibel med USB- tastatur ellers vil det ikke virke før Windows kjører.

Ved bruk av touchskjerm bør man absolutt velge en frontend som har mulighet for å slå av skjermen helt med et tastetrykk siden den ellers blir stående og "lyse sort", særlig ved 7" eller større kan dette bli plagsomt. Samtidig er touchskjerm utrolig greit da man hele tiden har en avansert spiller oppe (også ved DVD/film) og slipper å slå på TV for å spille musikk etc. Styrer equalizer etc herfra.

Disse kabinettene trenger mange interne USB-porter (skjerm/"mus", kortleser, USB frontuttak, IR-mottaker etc) så dette må man vurdere når man velger HK.

IR-mottakeren i kabinettet fungerer veldig bra, og med Girder og riktig plugin i Xlobby kan man styre hva som helst, særlig med tanke på at IR-mottakeren er "global" i pc-en og dermed er man ikke avhengig av hvilket program man kjører, ved f.eks volumstyring. Slår også pc på og av med denne.

Ville aldri vært uten en server i en eller annen form, enten det være seg fullblods, NAS eller en eller annen gammel PC sat opp med et par disker, husk uansett backup eller RAID! Sparer masse irritasjon og støy i stua. Gigabit nettverk (kablet) er her et must, trådløst er greit nok til surfing men blir for ustabilt ved overføring av store datamengder og gigabit switsjer får man for en slikk og ingenting i dag.

Er som sagt et ongoing project dette her, vil bruke et års tid eller så på å utvikle den utlimate HTPC. I dette inngår konfigurering av dvd/video med filtre,scalere etc, fjernkontroll (ikke funnet noe enda, blir noe programmerbart noe uten "hardbuttons", kun touch, der man kan lage eget GUI på PC) samt ny hardware. Vil nok gå for full-HD samt spillmulighet for spillgenerasjoner opp til HL2 eller deromkring i maks detalj.
    I en av de andre maskinene har jeg DVB-S-kort, har ikke flyttet dette over enda pga tidsmangel men vil teste dette på sikt. Generell erfaring her tilsier at kvaliteten på denne typen mottak er middels,hyppigheten på kræsj stor (mest pga "open-source" software), og for spesielt interesserte. Så mitt tips hvis frua skal se satelittsendt TV;ikke pælm tuneren enda...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    xlobby så jo veldig kult ut. det må testes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •