Den store HTPC - SOFTWARE tråden..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store HTPC - SOFTWARE tråden..

Heisann.
    Har i lengere tid vært på utkikk etter software til en htpc jeg har tenkt å bygge, men finner lite om dette. Mange som anbefaler å bruke denne guiden: HTPC trinn for trinn - del 1 - Hardware.no - og kjøre Zoom Player. Men, nå begynner denne guiden å bli gammel, og nye versjoner av ZP har kommet på markedet. Det er i tillegg mange som vil anbefale PowerDVD, TheatreTek, WinDVD ++++

Min plan var å samle alt av info om software til HTPC på ett sted, for å gjøre det mer oversiktlig. Håper en del kan komme med sine erfaringer, evt linker til produktet og guider/tutorials på oppsett av programmene, så skal vi få samlet alt i første tråden her. Dette gjelder både software for lyd og bilde. Er kanskje litt mindre fokus på software for lyd, men kunne jo være greit å ha noe å velge i der også.. Post innspill under, så skal jeg oppdatere første posten fortløpende...

PS: Jeg søkte på forumet, og fant ikke noe tilsvarende, så jeg håper ingen andre har laget en lik tråd..

Mvh
    Tor J.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd, var egentlig på tide vi fikk en sikkelig HTPC software tråd.

Kan samtidig slenge inn en liten mini-repport fra Mediaportal.

MediaPortal er et program som minner svært mye om Media Center fra MS. Bare mediaportal er et opensource program..som i praksis vil si at du kan gjøre hva du ønsker med programmet. Det finnes svært mange themes til programmet og et stort utvalg av plugins. F.eks, legge til DVD Profiler lista de inn i programmet.
    Mulighet for musikkavspilling, filmavspilling, spill, msn, radio, bilder, vær osv.. Har opplevd at programmet er svært stabilt. Har brukt det fast i snart 3 måneder. Med DeamonTools kan du også åpne dine DVD kopier(som du har lagret som .img) ved et enkelt tastetrykk. DVD avspiller medfølger også.. Om du ønsker, kan du velge hvilket program som skal ta for seg hver enkelt oppgave. Jeg har valgt TheaterTek som DVD avspillings program f.eks..

Lastes ned fra MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Remote Desktop

For fjernstyring av PC'er (f.eks. en mediaserver):

TightVnc (Wikipedia) - VNC protokoll, gratis, delt "session" (dvs. at man kan overta styringen på en innlogget "session")
    • Klient/Server:
      • Finnes for både windows (Win95->) og Linux.

Remote Desktop Connection (Wikipedia) - RDP protokoll, gratis, trenger egen "session".
    • Klient:
      • Finnes for både windows (Win95->) og Linux.

• Server:
      • Server funksjon kan kjøres fra WinNT4 ->, med unntak av Win95/98, WinXp Home og WinVista Home Basic/Premium. Følger med WinXP ->.

Sammenligning av RDP programvare

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall tråd, burde klistres umiddelbart!

HTPC software er på fremmarsj, men det er langt frem... Har lett med lys og lykte på nettet de siste månedene etter noe skikkelig,særlig med tanke på touchskjerm som jeg bruker. Det ultimate hadde vært et operativsystem som etter installasjon kommer opp med et HTPC gui direkte, ikke noe sånt som MS MC men mye mer spesialisert, med skikkelige avspillere for musikk,film,dvd,HD etc. samt nettradio,epost,værmelding,bildearkiv (slideshow),integrert support for programmerbare fjernkontroller,intuitiv skin-builder og driverstøtte for lyd,bilde,diverse satelitt-og TV-kort etc. Dette kan man foreløpig bare drømme om, og med tanke på at markedet forsåvidt er ganske snevert tror jeg dette havner under open-source og Linux og tar tid...

Skrev nettopp et innlegg under DIY der jeg la frem litt erfaringer med HTPC de siste månedene... Mediaportal er et veldig strømlinjeformet produkt som er enkelt å sette opp og som kan konfigureres forholdsvis avansert, men det største ankepunktet jeg har mot det er ressursbruken. På 7" touchskjerm tar det votter og vinter før det reagerer, og selv om det var på en eldre p4 1700 så skulle det ikke bruke så mye ressurser, blir forsvinnende lite igjen til selve oppgavene;å kjøre video og film. Kan være hardwaren min som det ikke likte, er noe gammelt rask jeg har satt opp for test, men likevel...

Det desidert peneste (spesielt ved bruk av touchskjerm) er etter min mening Xlobby, flere skins der som har 600X800 i native oppløsning og passer perfekt for touch, ingen menyer med små knapper det er vanskelig å trykke på etc. Jobber til daglig med bl.a. programmering/design av touchskjermer (skjermbilder) i industriell sammenheng og har bred erfaring med dette, betydningen av et intuitivt og godt designet GUI er alfa og omega for brukeropplevelsen. Xlobby kan dessuten "skinnes on the fly", og man lager enkelt skjermer og funksjoner som man måtte trenge. En veldig bra ting er at hver knapp kan tekstes som man vil, man endrer font/size i programmet realtime og trenger ikke lage png-bilder av hver enkelt knapp med tekst på! Bruk en knapp som mal, dra den til riktig form,klask på tekst,ferdig! Vil man endre tekst er det gjort på en-to-tre.
    Dessverre er Xlobby i ferd med å bli et kommersielt produkt og i overgangsfasen fra freeware kan man nå laste ned trialware som er tidsbegrenset, dvs slutter totalt å virke etter en fast dato. Hva som kommer ut av det blir spennende å se, ser ut som det blir tre versjoner, en HTPC, en HTPC advanced og en HTPC+Home Automation med lys-styring etc... Pris er ikke fastsatt... Foreløpig bruker jeg en eldre versjon fra freeware-tiden lastet ned fra xlobby france sine hjemmesider, er både fransk og engelsk installasjonsmulighet (velges "during setup") som styrer musikk og bilde i mitt anlegg. Her ligger zoomplayer og winamp i bakgrunnen (kan bruke hvilke versjoner man vil, og konfigurere disse uavhengig av hverandre og Xlobby slik at de også gjør samme jobben "standalone" skulle man innimellom ønske dette...) dette gir større frihet hva filtre,plugins,scalere etc angår, så lenge det er svært langt mellom HTPC-frontends med innebygde mediaspillere som støtter alle de avanserte, evt "rare" tingene vi gjerne ønsker de skal gjøre.

Mediaportal har en langt enklere behandling av directorys for film,musikk etc enn Xlobby, men når først arkivet er sortert slik Xlobby liker det, så fungerer det problemfritt. Støtter også diverse katalogiseringsprogram, alle databaser er i XML-format.

Winamp er satt opp med ASIO plugin mot Revo 7.1 lydkort, da kjøres lyden direkte fra winamp til lydkort utenom windows. Forbedrer lydkvaliteten merkbart, men det er kun "main volume" slider som virker siden lyden ikke går gjennom windows standardmixer. Noe å ha i tankene når man konfigurerer fjernkontroll etc...

I zoomplayer kan man jo sette opp absolutt alt av filtre,scalere etc, har ikke hatt tid til å gjøre dette skikkelig enda men guiden nevnt over er vel forsåvidt ikke utdatert enda, blir spennende å se når man skal inkludere HD-materiale i tillegg til vanlige formater...

Bruker også VNC for fjernstyring av server som står annet sted i huset, kan gjøre dette trådløst fra laptop og det fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Link til DK tråd

Må jeg anbefale denne tråd fra Danmark......

HiFi & Musik - Forsiden

Mvh
    LBA75

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •