Lydkort til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkort til HTPC

Forslag/anbefaling av lydkort. Må ha støtte for dts. Tilkobling med coax eller optisk.
    Har tittet litt på dette: Komplett.no - TerraTec Producer Phase 22, 24Bit/96kHz PCI, Retail

Noen erfaring med dette kortet? Vil det fungere greit?
    Gjerne forslag til andre kort.

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler dette:
    Netshop.no - pc data foto minne digital - Club3D Theatron DTS Lydkort

Har 44.1kHz støtte på optisk (noe mange integrete hovedkort ikke har)
    Det enkoder også til DTS i spill f.eks !

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg bak HT her...

Styr langt unna Creative på HTPC-lydkort, du bør uansett bruke digital overføring, og da er det en fordel med DTS/DD-enkoding så man får 5.1 fra spill uten å måtte bruke analog overføring...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil på det varmeste anbefale et lydkort fra Auzentech. Jeg har selv et X-Plosion, X-Plosion Soundcard - C-Media CMI 8770 PCI Sound Card - Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming..

Ser forresten at det Club3D kortet bygger på samme chipsett som storebroren til X-plosion, X-Meridian, og til en lavere pris.... Så løp og kjøp...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut det Club3D kortet, og til en rimelig pris! Takker for tips :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme hvilket kort.....

Skal du bare bruke digital utgangen på lydkortet og ut til en forsterker, så er det stort sett samme hvilke kort du kjøper siden det er forsterkeren som "lager" lyden i det tilfellet.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Vil på det varmeste anbefale et lydkort fra Auzentech. Jeg har selv et X-Plosion, X-Plosion Soundcard - C-Media CMI 8770 PCI Sound Card - Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming..

Ser forresten at det Club3D kortet bygger på samme chipsett som storebroren til X-plosion, X-Meridian, og til en lavere pris.... Så løp og kjøp...
    Helt enig! Kommer litt an på hva slags kilder du har, men Auzentech-kortet får i alle fall max ut av mine MP3 og filmer som ikke allerede er DD/DTS (tv-episoder o.l.).

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det spfif ut fra hovedkortet hadde jeg glatt gitt f i å kjøpe ekstra lydkort
    AC3filter tar seg av DD og DTS så en løsning med ekstra lydkort vil bare ta opp plass, skape varme og bruke mer strøm...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD Lyd

Hva med HD lyd fra fremtidige HD kilder i pc'en? Er også på trappene med en HTPC og ønsker å være litt fremtidsretta. Vente, lydkort, eller integrert??
    Med "True master HD" med i teorien en bitrate opp mot 24mbs er det vel kun HDMI 1.3 som duger digitalt, noe som virker laaaaaangt frem utsyrsmessig?

Håpet må vel da bli 8 kanals dekodet analog lyd inn i forsterkeren?? (ehh...phonoplugger på hovedkortet??) Det vil igjen da bety kun software oppgraderinger, eller???
    Er det noen som kan dette og komme med utfyllende kommentarer til oss forventningsfulle :-?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det, er det "vikitg" med bit-perfect ved digital-tilkboling.

Da er Juli@ et navn som dukker opp ofte
    Hardware.no - Prisguide - Lydkort - ESI Juli@

Mer:
    http://forum.team-mediaportal.com/wh...4.html?t=10524
    Vista Media Center Bit-Perfect Audio? - Audioholics Home Theater Forums

(du finner sikker mer selv)

Selv hadde jeg sikkert ikke hørt forskjell, men mitt integrerte Realtek 650 (eller 655 - husker ikke), er ikke noe tess. De fleste nyere Realtek HDA (88X, eksempelvis) gjør nok jobben greit nok for folk flest...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med mange integrete lydkort er at de kun leverer 48kHz via SPDIF.
    Så 44.1kHz kilder som CD, MP3, blir resamplet on the fly til 48kHz.
    Hvilket går merkbart utover stereolyden, til surround er det ikke noe problem.
    Problemet gjelder nesten alle Realtek og Creative kort.

Det som er også er kult med Club3D kortet er at det enkoder 3D spilllyd realtime over til DTS.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roglia
    Skal du bare bruke digital utgangen på lydkortet og ut til en forsterker, så er det stort sett samme hvilke kort du kjøper siden det er forsterkeren som "lager" lyden i det tilfellet.
    Er det spfif ut fra hovedkortet hadde jeg glatt gitt f i å kjøpe ekstra lydkort
    AC3filter tar seg av DD og DTS så en løsning med ekstra lydkort vil bare ta opp plass, skape varme og bruke mer strøm...
    Nå er det slik at kvaliteten på den digitale overføringen varierer sterkt, så det er nok ikke så enkelt som dette. Google og søk på forumet på "jitter".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Problemet" med jitter er sterkt overvurdert etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jitter.......

Ikke lett dette her. Vanskelig å trekke noen konklusjon synes jeg. Virker å være "ørten" meninger rundt dette. Er allikevel tilhenger av litt overkill for å være på den sikre siden, men er laaangt i fra sikker

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg lurer litt på akkurat dette med lydkort selv.

Jeg har et Creative Live! 24bit og overfører digitalt til min Denon forsterker via coax. Det jeg merker meg, er at det kun vil overføre via PCM. jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til DTS? Det jeg HAR merket meg, og er veldig sikker på er dette: jeg har koblet en gammal crappy dvd-spiller til forsterkeren via nøyaktig samme kabel (coax) som lydkortet, til forsterkeren. Når jeg spiller en CD på dvd'en, høres denne mye mye mye bedre ut enn når jeg spiller lossless flac av på pc'en. Skyldes dette lydkortet, eller at det konverteres til PCM eller noe sånt? Det som også er litt kjipt for meg, er at jeg ikke kan få overført surround fra lydkortet mitt, kun stereo. Hvis jeg skulle overføre surround måtte det bli analogt, noe som utgår for mitt tilfelle...

Jeg har tittet litt på http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdin fovnet.aspx%3fplid%3d51177%26__redir%3d1&plid=5117 7&__redir=1, og lurte på om dere tror dette kanskje er bedre for meg? Evt noen andre anbefalinger i en koselig prisklasse?

Når det står at et kort har DTS enkoder, betyr det at den gjør all lyd på pc'en min (f.eks mp3, flac, spill, avi-filer, etc..) om til DTS og sender dette til forsterkeren min?

Hvis det er noen som har erfaringer fra dette kortet, eller i lignende prisklasse vil jeg gjerne høre de

mvh
    Orbitize

PS: Sorry om jeg hi-jacker tråden litt :S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Jeg har et Creative Live! 24bit og overfører digitalt til min Denon forsterker via coax. Det jeg merker meg, er at det kun vil overføre via PCM. jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til DTS? Det jeg HAR merket meg, og er veldig sikker på er dette: jeg har koblet en gammal crappy dvd-spiller til forsterkeren via nøyaktig samme kabel (coax) som lydkortet, til forsterkeren. Når jeg spiller en CD på dvd'en, høres denne mye mye mye bedre ut enn når jeg spiller lossless flac av på pc'en. Skyldes dette lydkortet, eller at det konverteres til PCM eller noe sånt? Det som også er litt kjipt for meg, er at jeg ikke kan få overført surround fra lydkortet mitt, kun stereo. Hvis jeg skulle overføre surround måtte det bli analogt, noe som utgår for mitt tilfelle...
    Høres ut som at et eller annet program på pcen din som mixer ned til stereo. Du kan jo begynne med å liste programvare/instillinger.

Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Når det står at et kort har DTS enkoder, betyr det at den gjør all lyd på pc'en min (f.eks mp3, flac, spill, avi-filer, etc..) om til DTS og sender dette til forsterkeren min?
    Nei, det betyr at den kan gjøre det om til analog. Dolby Digital LIVE gjør dette. AC3filter kan gjøre om til DTS/AC3 (utenom spill)

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil link: AC3Filter

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Høres ut som at et eller annet program på pcen din som mixer ned til stereo. Du kan jo begynne med å liste programvare/instillinger.

Nei, det betyr at den kan gjøre det om til analog. Dolby Digital LIVE gjør dette. AC3filter kan gjøre om til DTS/AC3 (utenom spill)
    Har spurt om dette i mange forskjellige tråder, prøvd Windows XP, Kubuntu 7.04, Windows Vista, og en eller annen Fedore Core, med samme resultat. Har prøvd med VLC, Media Player Classic, GOM-player, prøvd AC3-filter, men ingenting gir meg noe annet enn PCM over coax. Jeg har virkelig prøvd mye rart, men jeg har også lest endel rundt på nettet og det kan virke som om det faktisk ikke lar seg gjøre med dette kortet. F.eks når jeg velger AC3/DTS spor på filmer som har dette, blir lyden helt borte. Forsterkeren står på auto, og det hjelper ikke om jeg manuelt stiller denne til DTS heller.

Jeg har nå nyinstallert windows, ikke forandret på noen lydinnstillinger på kortet, VLC eller GOM som jeg bruker oftest. Noen tips til hvordan jeg kan gå fram for å få DTS til forsterkeren min istedet for PCM?

Takker så mye for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei der folkens. har akkurat kjøpt et lyd kort som i følge spesifikasjonene skal støtte direct sound. dvs at jeg skal få 5.1 lyd ut fra spill via spdif. men greier ikke å få ut annet en stereo lyd. hva kan være galt??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •