Min erfaring med Mediaportal og FloppyDTV-C

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med Mediaportal og FloppyDTV-C

Helt siden jeg bygget min første stue-PC har jeg alltid hatt lyst til å kunne ta i mot digitale TV signaler rett i PC-en. For et par uker siden fikk jeg tuner og programkort fra Canal Digital og fikk endelig muligheten til å teste digital TV på min nyinnkjøpte plasma. C1201CX tuneren fra Canal Digital virket billig og imponerte heller ikke med tanke på bildekvalitet.

Valgte derfor til slutt å prøve meg på en FloppyDTV-C tuner til PC-en. Fikk også tak i en rimelig Conax/Irdeto CAM. Tror nok fortsatt at det er mange som er usikker når det gjelder oppsett av HTPC og DVB mottaker og tenkte derfor jeg skulle dele mine foreløpige erfaringer her. Håper jeg kanskje får noen tips fra erfarne floppydtv brukere også, for det er fortsatt mye jeg sliter med.

HTPC-en min:
    Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS4
    CPU: Intel Core 2 Duo E6400 @ 3,4Ghz
    Minne: 2 x 1024MB Kingston Valueram 667Mhz @ 850Mhz CL4-4-4-12
    Grafikkort: Gigabyte Radeon X1600XT Silent-Pipe
    Strømforsyning: Nexus NX-9003SFB
    Kabinett: Silverstone LC16M

Software:
    Windows XP Pro Norsk, SP2
    Mediaportal 0.2.2.0
    nVidia PureVideo DVD Decoder
    ffdshow tryouts rev-927

Installasjon og konfigurasjon gikk forbausende enkelt, jeg hadde faktisk regna med å måtte knote litt mer. Oppgraderte firmware og la inn siste drivere og hadde for anledningen reinstallert systemet og installert Mediaportal 0.2.2.0. Jeg har svært liten erfaring med dette, men fant ut at jeg skulle velgedvbc.Symbolrate 6952 i Mediaportal. Etter ca. 10 minutter hadde jeg 118 TV kanaler og 17 radiokanaler.

Førsteinntrykket etter å ha startet MyTV er at bildekvaliteten er MYE bedre gjennom HTPC-en enn med standard dekoderen fra Canal Digital. Bildet er skarpere enn med C1201CX tuneren, spesielt på kanaler som sender med høy bitrate nærmer kvaliteten seg DVD kvalitet. Siden PC-en er koblet til TV med HDMI, mens CD tuneren som bruker en vanlig scart kabel er det merkbart mindre støy i bildet også. F.eks. Canal+ Film er svært behagelig å se på og jeg får automatisk 5.1 AC3 lyd fra PC-en. Etter en stund har jeg også en noe ufullstendig DVB EPG.

Etter en stund legger jeg merke til at ikke alt er helt som det skal være. Lange panoreringer, horisontale tickere ol, får en noe hakkete og stakato bevegelse. I tillegg er lyd og bilde i varierende grad ute av sync. Prøver derfor diverse sportskanaler med nedslående resultat. Hakkingen i bilde når man f.eks. ser en fotballkamp er forferdelig og minner mest om en gammel sort/hvitt stumfilm. Med et blodtrimmet Core 2 Duo system er jeg vant til at avspilling går flytende, så og si uansett hva jeg spiller av.

Forsøkte først å bruke reclock som audiorendrer siden dette gir svært bra resultat ved avspilling av DVD, men dette gjorde faktisk audio/video sync problematikken enda verre. Har forsøkt videre med både Intervideo og Cyberlinks videodekoder uten at dette ser ut til å gjøre noe som helst forskjell. Jeg har dobbelsjekket med graphedit etter hver endring av konfigurasjon i mediaportal og alt ser riktig ut. Ut i fra loggen ser det ut til at både signalkvalitet og signalstyrke er 100%, så jeg kan ikke skjønne at det skulle være problemet heller.

Mitt foreløpige førsteinntrykk er derfor desverre "litt skuffa". Selv om jeg fikk en god pris på både tv-kort og cam er jeg nesten 2000,- fattigere. Ikke noe problem hadde resultatet vært bra, men litt mye å betale for noe som bare var morsomt å prøve, spesielt med tanke på at Canal Digital selger en PVR boks for rett under 2000,-. Håper derfor at noen kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan forbedre resultatet. Kan jeg ha gjort noe feil ifm. valg av tuningparameters, symbolrate el.?`Kan CAM-en være problemet? Hvilke erfaringer har dere andre? Hvilke videodekodere bruker dere? Innstillinger ellers? Håper noen kan komme med noen tips til hvordan man kan sette opp et perfekt htpc system med dvb mottaker.

- Judaz

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempepost!

Hold oss oppdatert.

BTW: Det er mange ting som kan skape "hakking" og sync. problemer. Søk på MP forum. Pass på at du bruker Default Directsound som audio-renderer, og prøv forskjellige codecer i congig->TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering:

Sync-problemene er eliminert. Gjorde som du sa Okay, valgte Default directsound som audio renderer og slo på 'h/w PID filtering' på TV kortet. Det går også litt kjappere å bytte kanal nå.

Jeg synes fortsatt det er litt mye "tearing", men jeg tror dette kan løses og jobber med saken. Jeg synes også kvaliteten på de-interlacing er litt dårlig, uansett hvilken videodekoder jeg bruker. Har alltid hatt inntrykk av at dette er en av Avivos sterke sider, så her er det nok enda rom for forbedring.

Har også eksperimentert litt med bruk av ffdshow som postprocessor av live-TV med ca. de samme innstillingene som jeg bruker på DVD. På enkelte tv kanaler ga dette et forbausende bra resultat og skarpere bilde. Jeg tror likevel ffdshow primært egner seg til progressive videokilder og kommer nok ikke til å bruke denne funksjonen. De-interlace mulighetene i ffdshow er rett og slett ikke bra nok.

- Judaz

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Da skal jeg følge tråden med argus-øyne!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det er fler her som bruker MP og FloppyDTV. Ingen som har noen tips/erfaringer å dele?

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du Dscaler? Synest den funker best

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes DScaler ga overraskende bra resultat. Fikk deinterlacing i skjermkortet selv om jeg brukte dscaler og det hadde jeg ikke regna med.

Men jeg sliter fortsatt litt med tearing, uansett hvilken dekoder jeg bruker. Begynner egentlig å gi opp litt. Bruker normalt et Radeon X1600XT, men testet for anledningen med et GeForce 8600GTS. Bildekvaliteten på SD innhold ble vesentlig dårligere med GeForce 8600 kontra mitt Radeon X1600XT, så jeg er ikke i tvil om at Avivo fortsatt er å foretrekke. Blir nok et HD2600XT på meg når de kommer.

- Judaz

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å starte en tråd på MP forumet

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sjekk denne tråden:
    http://forum.team-mediaportal.com/us...ghlight=dpclat

Lykke til!

(Og gi gjerne tilbakemelding)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lett mye rundt etter et direkte (ikke-unnvikende) svar på dette, så jeg spør i denne tråden:

Vil en FloppyDTV + CAM funke med kortet fra Gets digitalboks?

Dvs., om jeg kjøper en FloppyDTV-C MCE og en Conax CAM, kan jeg da se på digitalTV i mediaportal?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lejordet
    Jeg har lett mye rundt etter et direkte (ikke-unnvikende) svar på dette, så jeg spør i denne tråden:

Vil en FloppyDTV + CAM funke med kortet fra Gets digitalboks?

Dvs., om jeg kjøper en FloppyDTV-C MCE og en Conax CAM, kan jeg da se på digitalTV i mediaportal?
    Jeg tror ikke du er alene om å lure på det. Bare sjansen til å få TV-signalene inn på 40" fullHD via HDMi er grunn god nok til å ønske seg en slik løsning. GET vil ikke levere det før tidligst i januar...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Jeg tror ikke du er alene om å lure på det. Bare sjansen til å få TV-signalene inn på 40" fullHD via HDMi er grunn god nok til å ønske seg en slik løsning. GET vil ikke levere det før tidligst i januar...
    Jeg var akkurat nede hos den lokale Get-avdelingen, og de sa at noe løsning kommer i september (samtidig med ny PVR-boks/HDMI-utgang)

Likevel, litt fristet til å bestille og teste...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lejordet
    Jeg var akkurat nede hos den lokale Get-avdelingen, og de sa at noe løsning kommer i september (samtidig med ny PVR-boks/HDMI-utgang)

Likevel, litt fristet til å bestille og teste...
    jøss, har de endret release på hdmi-boksene sine igjen nå da? 2 siste gangene jeg har vært i kontakt med de så så har de sagt januar.

Men de sa ikke noe mer om hvilken løsning de skulle komme med for HTPC da?
    det er jo i overkant spennende og interessant, for ikke å si for utrolig til å være sant, om de klarer å levere noen form for løsning som gjør at HTPC-folket får en tilfredstillende løsning på digital-tv-problemet med get.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg installerte FloppyDTV DVB-C + CAM på min Vista Media Center i går med bra resultat. Jeg får nå inn alle kanaler via kabel TV på VMC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judaz
    Førsteinntrykket etter å ha startet MyTV er at bildekvaliteten er MYE bedre gjennom HTPC-en enn med standard dekoderen fra Canal Digital.
    - Judaz
    Er ikke enig. Jeg har Media center pc med Fire/floppy DTV /C og C-1201 CX på hver sin kanal så jeg kan enkelt hoppe mellom kanalene. Fire/floppy DTV /C er merkbart dårligere enn C-1201 CX. Jeg vet ikke hvordan Fire/floppy DTV /C funker men det ser ut som den re-coder bildet... som om du lager en ny mpeg fra en mpeg. Den nye mpeg blir jo da selvfølgelig dårligere.
    Shit in, more shit out

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror bruken av codec (og evt. programmer) har mye å bety. Mange codecer har mange innstillinger som deinterlacing etc. Det er sikkert også forskjell på overlay og DXVA samt "Vista-funksjonen" EVR. I tillegg er rett bruk av oppdateringsfrekvens viktig - i tillegg til valg av skjermkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Tror bruken av codec (og evt. programmer) har mye å bety. Mange codecer har mange innstillinger som deinterlacing etc. Det er sikkert også forskjell på overlay og DXVA samt "Vista-funksjonen" EVR. I tillegg er rett bruk av oppdateringsfrekvens viktig - i tillegg til valg av skjermkort.
    Dette stemmer absolutt. Har fått gjort en del "research" den siste tiden og har kommet fram til følgende:

Live TV kvaliteten avhenger faktisk i veldig stor grad av skjermkortet. Jeg har brukt både Radeon X1600 og HD2600XT som begge gir svært godt bilde, selv om de-interlace kvaliteten nok er hårfint bedre på HD2600XT. Jeg lånte også et 8600GTS for å prøve dette, men resultatet hos meg ble vesentlig dårligere enn med Radeon kortene.

I mediaportal gir følgende innstillinger best bildekvalitet:
    Under Television i Mediaportal setup
    - MPEG-2 Video deocer: MPV Decoder filter
    - Audio decoder: MPA Decoder filter
    - Audio renderer: Default DirectSound Device
    - Deinterlace mode: None

Under DirectShot Filter Control > MPV Decoder i Mediaportal setup
    - Kryss av Set interlaced flag for output

Catalyst Contrl Center > Avivo Video > Basic Quality
    - Kryss av for Use automatic deinterlacing

Etter mye testing fant jeg til slutt ut at hakkingen selvfølgelig skyldes at jeg IKKE brukte 50hz refresh rate mot plasmaskjermen min. Siden 75hz fungerer fint på DVD filmer og progressiv video, tenkte jeg ikke på at dette kanskje ikke var optimalt for TV. Forskjellen var som natt og dag.

Dette ble et lite kompromiss for meg siden plasmaens native oppløsning er 1024x768 og jeg må bruke 1280x720 for å få 50hz. Mister selvsagt litt bildekvalitet på dette, men av og til må man velge mellom pest og kolera. Håper jeg kan få til en løsning hvor jeg automatisk kan velge mellom 1024x768 i 60/75hz for DVD og videofiler, og 1280z720p50hz for live TV. Har forsøkt å lage custom resolutions i powerstrip for 1024x768 i 50hz, men har så langt ikke lyktes med dette.

- Judaz

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte også et 8600GTS for å prøve dette, men resultatet hos meg ble vesentlig dårligere enn med Radeon kortene.
    Nyttig å vite. Takk for den!

Ellers er jeg svært overrasket over at MPA/MPV gir beste resultater (har hørt det før, dog...). Skulle kanskje tro at PowerDVD eller annnet ga best resultat.

Antar du bruker XP (mtp alderen av denne tråden); får du da brukt 2600-kortets DXVA når du bruker MPV? Og: hva oppnår man ved "Set interlaced flag for output"?

Flott du følger opp tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er jeg svært overrasket over at MPA/MPV gir beste resultater (har hørt det før, dog...). Skulle kanskje tro at PowerDVD eller annnet ga best resultat.
    Jeg er faktisk like overrasket som deg. PowerDVD og Purevideo fungerer forsåvidt også greit, men ved raske bevegelser og panoreringer fungerer MPV vesentlig bedre. Dette er spesielt lett å oppdage i sportssendinger ol.

Antar du bruker XP (mtp alderen av denne tråden); får du da brukt 2600-kortets DXVA når du bruker MPV? Og: hva oppnår man ved "Set interlaced flag for output"?
    Jeg bruker for øyeblikket Vista. Hovedårsaken til at jeg oppgraderte til Vista var at jeg kjøpte HD2600XT kortet og ville teste potensialet i forhold til EVR/DXVA2 støtten som nylig er blitt implementert i Mediaportal. Det skal sies at MP desverre er utrolig mye mer stabilt i XP, men jeg bruker nå både EVR og det nye tsreader filteret i MP og det fungerer ganske bra.

Når det gjelder MPV og DXVA så er egentlig dette litt pussig. MPV er jo en ren software dekoder så i utgangspunktet skulle man tro at man ikke kunne få utbytte av HD2600 kortets funksjoner sammen med MPV. Det virker derimot som at man ved å bruke 'Set interlaced flag for output' likevel får skjermkortet til å gjøre jobben med de-interlacing. Siden MPV er kjent for å håndtere video med hurtige bevegelser svært bra blir dette en god kombo.

Jeg aner ikke hvordan/hvorfor det er sånn, men jeg har lest at andre også har oppnådd samme resultat med MPV og dScaler5, både med ATi og nVidia grafikkort.

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man inn canal+ kabeltv HD kanaler med dette kortet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •