Tanker rundt SW-RAID på MEDIASERVER

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker rundt SW-RAID på MEDIASERVER

Har vurdert å kjøre EVMS under Linux(Kubuntu). Har ingen erfaring med verken linux eller evms, men har en bror som er litt linux frelst.

Selv ønsker jeg en rask server som jeg kan lagre alle mine bilder i raw format samt film osv. Det ene absolute kravet jeg har er at den skal være sikker/redudant. Dvs for meg holder det at en disk kan ryke. Derfor har jeg tenkt å satse på RAID 5.

Ellers er det fint hvis denne serveren min klarer å streame HD materiale, men dette kan jeg oppgradere maskinvaren med etterhvert hvis dagen spec på min maskin ikke holder. Er godt kjent i windows miljøet, så jeg vurderer litt for og imot windows vs linux.

Hvordan utvider man ett SW-RAID? Tror jeg har forstått hvordan man øker kapasiten hvis man kjører med 3 stk disker, og vil bytte ut disse med 3 nye og større disker. Men kan man da i ett SW-RAID(såfremtnok SATA/IDE koblinger tilgjengelig) bygge ut RAIDET/Arrayet med de gamle diske, evt lage ett nytt array slik at man da får to partisjoner?. Ett array oppleves vel for brukeren som en partisjon/en disk?

Noen som har erfaringer her med SW-RAID, så tar jeg gjerne imot disse.

HW spec i dag:

1 GB RAM
    gammelt skjermkort, skjerm tast osv
    Asus NF7-S hovedkort
    1.8Ghz amd cpu
    Gig ethernet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt rundt på dette selv, og det å bygge ut et Raid 5 skal vistnok være mulig, men relativt vanskelig og vistnok ganske trøblete.

De fleste anbefaler vistnok å gå for et raid1 istedenfor da diskene koster såpass lite og du sparer mye arbeid.

Gjør et søk på Raid +lvm manager i google og du finner masse fint lesestoff.

Kan også titte på denne linken, forklarer ganske greit mener jeg å huske:
    A Beginner's Guide To LVM | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, syntes kanskje ikke det var så trøbblete, selv om bror min gjorde mesteparten av jobben med å settte opp PAID5. Tror nok likevel jeg går for RAID5. Sparer tross alt en del på dette ved diskinnkjøp, og såfremt det å utvide dette ikke er noe problem, så ser jeg ikke noen store ulemper med RAID5. Skjønner at RAID1 kan være greit og enkelt, men jeg har ikke noe imot å sette meg litt inn i materien for RAID5 for å spare litt penger ved disk innkjøp.

Lurer vel egentlig vel så mye på om det egentlig er noen større ulemper med SW-RAID for en "hjemmebruker", som maks kommer til å koble til 2-5 pc-er hvor det svært skjelden er mere enn 1, kanskje 2, pcer som samtidig aksesserer serveren.

Utifra det jeg har lest meg frem til så skulle ett sw-raid også kunne være greit å bruke på neste maskin ved oppgradering av mobo osv. Så jeg ser egentlig ingen åpenbare ulemper med sw-raid, såfremt man ikke krever ekstreme ytleser. Vet ikke om streaming av HD mot en stk klient kvalifiserer som ekstreme ytelser da..

Hvis noen sitter på kunnskap om sw-raid på ulike plattformer, evt VS hw-raid så del med oss ulærde!!

mvh piffpaff

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stabilt det er pr. dags dato vet jeg ikke, men ZFS for Linux kan kanskje også være et alternativ i slike sammenhenger: ZFS on FUSE - Wizy Wiki

Har selv ingen praktiske erfaringer med ZFS, men de demoene jeg har sett og for det jeg har blitt fortalt i henhold til ZFS under Solaris virker det ganske elegant. Det funker sikkert ypperlig under Solaris, men Solaris i seg selv er for mange ikke så aktuelt å bruke.

Hvordan det er med løsninger der man kan "slenge inn en ekstra disk" og at den skal bygge seg opp vet jeg ikke når det gjelder softwareløsninger. Har sett kommersielle løsninger for det. Mulig noen har noe lignende at Infrants X-RAID-løsning for Linux, men Infrant bruker vel dette i kombinasjon med en delvis spesiell prosessor i deres NAS-er (som for så vidt er Linux-baserte).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RAID and Data Protection Solutions for Linux

Software RAID

Pure software RAID implements the various RAID levels in the kernel disk (block device) code. Pure-software RAID offers the cheapest possible solution: not only are expensive disk controller cards or hot-swap chassis not required, but software RAID works with cheaper IDE disks as well as SCSI disks. With today's fast CPU's, software RAID performance can hold its own against hardware RAID in all but the most heavily loaded and largest systems. The current Linux Software RAID is becoming increasingly fast, feature-rich and reliable, making many of the lower-end hardware solutions uninteresting. Expensive, high-end hardware may still offer advantages, but the nature of those advantages are not entirely clear.

Note that there are currently two Linux Software RAID implementations: the md (multi-disk) driver, which has been around since the early linux-2.0.x days, and the newer EVMS driver. The EVMS driver appears to be disk-format compatible with md. Features of the md driver include:
    RAID-0 (striping), 1(mirroring), 4 and 5(parity) support.
    Automatic Hot Reconstruction (if the array is inconsistent due to a power outage or a replaced disk, it will be rebuilt in the background while the system is running).
    Hot Spare (a standby disk will get used if another disk fails).
    Hot Swap (disks can be changed in a running array).
    MD does not handle bad block relocation.
    Note that while Linux MD is tried-and-true, reliable, robust, and does what it promises, its development is essentially at a standstill. For this reason, it seems that EVMS, with its greater activity, and strong long-term vision, is the technology to investigate first.
    ------------------

Synes dette høres flott ut. Dette ble skrevet i 2003, og siden den gang har vi fått en deel raskere cpu-er, noe som kommer software RAID tilgode.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er villig til å hoste opp pengene til en skikkelig hwraid-kontroller, så er det bedre å kjøre swraid enn en jalla-hwraid løsning.... Husk å kjøpe kabinett som gir rom for utvidelse, og ha en plan for hvordan du skal utvide ting senere, om du skal.. så blir det mindre halvferdige løsninger...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Om du ikke er villig til å hoste opp pengene til en skikkelig hwraid-kontroller, så er det bedre å kjøre swraid enn en jalla-hwraid løsning....
    Vel, viljen til å hoste opp penger til en raid kontroll av greit nok kvalitet er vel egentlig tilstede. men foreløpig ser jeg egentlig nesten flere fordeler med en linux+evms kombo enn en kombo med HW RAID kontroll, hvor jeg etter noen år hvis denne går fyken evt mobo går fyken, så trenger mest sannsynlig å finne nøyaktig samme komponent.

Kunne godt kjøpt meg f.eks ett Promise kort(Komplett.no - Promise SuperTrak EX8350 8P SATA 300 RAID5/RAID6, NCQ/TCQ, PCIe x4) til ca 400$(jobber i USA for tiden), men jeg liker egentlig tanken på kubuntu+evms. Nå er jeg en nybegynner på dette feltet, så det kan være mye jeg har gått glipp av her, men sålangt utifra det jeg har lest om evms, så ser det bra ut.

...Husk å kjøpe kabinett som gir rom for utvidelse, og ha en plan for hvordan du skal utvide ting senere, om du skal.. så blir det mindre halvferdige løsninger...
    Ang utvidelse, som garantert kommer i disse HD tider, så er det ett godt råd. Har tenkt litt på dette uten å helt finne ut av hva, hvordan osv. Det går ann å gjøre det i EVMS slik jeg har fortstått det, men om det bare er å sette inn en ekstra disk uten noe videre om og men vet jeg ikke..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang utvidelse, så fant jeg en fin side med både en turtorial på hvordan bygge RAID/array i linux, samt hvordan utvide arrayet i EVMS. Siden beskriver mest Linux og LVM, men lengre ned under Comments delen i bunn av siden så står den en liten prosedyre på hvordan utvide i EVMS.

Managing RAID and LVM with Linux

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •