Radeon HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Radeon HD

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radeon HD

Fra ASUS EAH2900XT ATi Radeon HD 2900XT 512M Review - Benchmarks - HQV results @OCWORKBENCH :

Playback of a AVC TS clip short clip recorded off air from broadcaster.

It can be clearly seen that the UVB kicks in and reduced the CPU utilisation by a lot more than previous generation of ATi cards. In fact, in the older series of cards, e.g. the X1950XTX, we are getting very high CPU utilisation. It is now dropped to an average of 29%.

Playback of Step into Liquid WMVHD

For playback of WMVHD, the cpu utilisation has also dropped further to an average of only 14%. That is pretty impressive.

Fra Translated version of http://www.hardspell.com/doc/hardware/36904.html :

It supports AC3 (5.1) standard Dolby Digital and DTS encoded format, 32kHz,44.1kHz,48kHz support of the 16-bit Audio Streams, WinXP for the Vista operating system and we have had good support, audio specifications to meet the needs of mainstream HDTV.

...maximum transmission speed of 3.95Gbps. and supports 8-channel 96kHz or 192kHz of monophonic digital audio transmission.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, definitivt er skritt fremover dette her... Mon tro om det dukker opp støtte for HDMI 1.3 snart også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kortet på bildet er ikke et Radeon HD 2000-kort. HD 2000-kortene har DVI og bruker adapter for HDMI. HDMI v1.3 kom på slutten av året i fjor, og da var nok i basis Radeon HD 2000 ferdigdesignet på mange måter. Jeg tror nok det tar sin tid før ATI får på plass 1.3-støtte - det blir nok det evt. også kommer andre større revideringer. Spørsmålet blir også hva HDMI 1.3 krever i henhold til antall transistorer etc - altså hvor mye større den delen av brikken blir.

Det som også er en fordel kontra GeForce 8500GT og 8600GT er at alle kortene får HDCP-støtte da dette er integrert i selve grafikkprosessoren. Det finnes en god del 8600GTS-kort med HDCP-støtte, men svært få 8500GT og 8600GT-kort med det. Dette pga. Nvidias design krever en ekstra brikke på grafikkortet og at produsenten må betale startlisens og pr. unit-lisens.

Problemet foreløpig er at kun HD 2900 XT er tilgjengelig. Sitter med kortet her hjemme og støynivået er *særdeles* og det samme kan man si om strømforbruket. Ifølge spesifikasjonene fra ATI skal imidlertid HD 2400-serien være maks. 25W og HD 2600-serien maks 45W. Avivo HD-biten skal være den samme for alle. Hvor mye det blir i praksis for disse med tanke på variasjoner i minnemengde, flere opsjoner for minneteknologi etc. vet jeg ikke, men selv ikke HD 2600 XT bør være noe problem å ha passiv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skuffende at de ikke har like god h264-akselerasjon som de nye Geforce-kortene. Effektforbruket på 2900 er jo også helt hinsides all fornuft.

Jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at jeg kommer til å gå for et 8500GT eller 8600GT med HDCP når jeg om noen få uker skal bygge ny HTPC. Gigabyte har et 8500GT med HDCP-støtte til under tusenlappen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforbruket på maksimal load er høyt ja. Nå er det vel dog ikke HD 2900 XT som vil være det mest aktuelle for en htpc.

Ikke like god h264-akselerasjon? Etter mine erfaringer er det temmelig liten praktisk forskjell. Hvilken test har du sett på? Skal ellers sies at enkelte ikke har fått dette til å fungere på enkelte systemoppsett pga. bugs i PowerDVD, men det er ikke AMD sin feil. Det er også tester der ute som har med div. trailers etc. avspilt i programvare som ikke kan utnytte teknologien, men trenger en oppdatering.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Ikke like god h264-akselerasjon? Etter mine erfaringer er det temmelig liten praktisk forskjell. Hvilken test har du sett på?
    Se for eksempel på det første bildet i denne tråden. Average cpu load på 30%, mens de nye Geforce ligger på < 5%. Dette er tydelig ikke noe enkeltstående tilfelle, da alle diskusjonene/testene jeg har sett omkring på diverse nettsider hevder det samme. Det er mulig dette kan forbedres gjennom nye drivere eller programvare.

Helt klart et skritt i riktig retning med onboard lyd, men allikevel skuffende at de ikke har gått for en fullgod løsning når de først skulle implementere dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ligger jeg vel på rundt 10-15% ved avspilling av krevende materiale med GeForce 8600GTS. Det blir noe høyere når man spiller av direkte fra plate enn ukryptert materiale fra disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er patchen som må brukes for at programvaren til Cyberlink skal få støtte for Avivo HD UVD: Patches - CyberLink PowerDVD Ultra - Hi-Def Disc Playback

Mange har testet uten bruk av denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... var en liten misforståelse fra min side. Veldig mange andre har samme misforståelsen. Avivo HD UVD funker kun med Radeon HD 2400 og 2600, ikke 2900. Mao. vil 2900-kortene fortsatt ha ganske høy CPU-belastning, mens 2400 og 2600 ikke har det. Med andre ord likt som for Nvidia der toppseriene ikke har spesielt gode dekodingsakselerasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •