Ikke helt HTPC, men filserveren som skal stå bak ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke helt HTPC, men filserveren som skal stå bak ;)

Nå har jeg sett meg lei av å ha et massivt diskrot med masse forskjellige disker i forskjellige maskiner, og ditto uorganisert filsystem, så nå blir det filserver... bestilt endel av delene allerede, satser på å få bygd den i slutten av mai, når jeg skal hjem på avspasering fra unajten.

Specs:

AMD 2600+, 1.5GB ram (resirkuleres fra gammel maskin)
    Coolermaster Stacker kabinett (1300kr)
    Coolermaster 4-in-3 moduler til diskene (195kr stykket, skal ha to)
    6x500GB Samsung i raid5 (oppbevaring - 995kr stykket - totalt 6000kr)
    2x160GB Seagate i raid1 (systemdisker - resirkuleres fra gammel maskin)
    3ware 9500S-12porters sata-raid kontroller (kjøpes brukt fra usa, mellom 2000-3500kr)
    Tagan EasyCon 480W psu (900kr?)

Det vil også bli klargjort til utvidelse med et raid-array til på enten 6x500GB eller 6x1TB, litt avhengig av hvor lang tid jeg bruker på å fylle den, og hvor billige 1TB-diskene er om noen måneder

Illustrasjonsbilder fra produsenten - skal ta bilder av det ferdige oppsettet...:

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Må nok utvide kapasiteten på maskina mi en gang og. Har du ca kostnad du kan komme med?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn kostnader per komponent i første innlegg - totalprisen blir vel faktisk 11000-et-eller-annet, kommer litt an på hvor mye jeg må ut med for kontrolleren (auksjoner er så gøy...)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å bygge noe liknende selv, har satt opp en handleliste på prisguiden.no

Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Ser du har en heftig s-ata kontroller, over 7K for en kontroller, den er sikkert bra og kanskje mer til å stole på, en denn løsningen jeg har valgt. men 7k bare for en kontroller er litt drøyt for meg.

Pass også på at PSUen kan ha så mange HDD uten å gå tom for enten ledninger eller power.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Pass også på at PSUen kan ha så mange HDD uten å gå tom for enten ledninger eller power.
    8 harddisker bør gå bra med 480w, resten av maskinvaren er jo ikke særlig krevende. Når resten av kontrolleren skal fylles opp har jo Stacker den fordelen at det har plass til to strømforsyninger, dersom det skulle være nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men det jeg egentlig tenkte på var om det var nok strømkabler på psuen til å holde så mange disker? Hvis ikke må du enten kjøpe splittere eller en anne PSU, men du har sikkert kontroll på det. 2 PSU er kjekt, har ikke sett det.

Men s-ata kontrolleren din, du sier at hele pakke kommer på litt over 10000 men det må vel være uten disker og s-ata kontrolleren. Har du bestemt deg for den kontrolleren, skulle gjerne hatt en slik selv, men var veldig dyre da.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir såpass billig da jeg resirkulerer endel komponenter fra en gammel workstation, og satakontrolleren får man tak i til en hyggelig penge brukt

Edit: Jeg har selvfølgelig oversikt over antall strømplugger og kabler som må til

Det følger med en sak for å starte to psuer samtidig, noe som er litt praktisk om man trenger to... tagan 480W'en holder fint 12 disker hos en kamerat med nesten likt oppsett

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min server er som følger:

2x Xeon Nocona 3.40GHz
    Chenbro SR107 kabinett med 2x4 HDD hot-swap moduler
    Supermicro X6DHT-G hovedkort
    Supermicro LPZCR3 raid kort (Adaptec)
    8x 500Gb WD RE2 (lagring)
    2x 150Gb WD Raptor (system)
    Etasis 850W PSU

Noen råd:

1. Kjøp server grade PSU.
    Nettets beste PSU tester finner du hos jonnyGURU's Personal Website

2. Bruk Raid Edition disker.
    Koster ikke så mye mere. Så vidt jeg vet har ikke Samsung det. Seagate, WD og Hitachi har. Les her

3. Kjører du Raid 5 så bruk en hot spare.
    Snakker av erfaring.

4. Hot spare bør være identisk med de andre diskene, og helst kjøpt samtidig for å ha samme firmware.
    Snakker av erfaring.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht

2x Xeon Nocona 3.40GHz
    Etasis 850W PSU

Noen råd:

Koster ikke så mye mere. Så vidt jeg vet har ikke Samsung det. Seagate, WD og Hitachi har. Les her

Snakker av erfaring.

4. Hot spare bør være identisk med de andre diskene, og helst kjøpt samtidig for å ha samme firmware.
    Snakker av erfaring.
    Tør jeg spørre hva poenget med 2 150gb raptor disker bare til systemet er?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Tør jeg spørre hva poenget med 2 150gb raptor disker bare til systemet er?
    Poenget er RAID 1.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2x Xeon Nocona 3.40GHz
    Etasis 850W PSU

Noen råd:

Snakker av erfaring.

Snakker av erfaring.
    Åhh, kom på en til. Skal du kjøre 6x500Gb i RAID 5 (anbefaler fortsatt hot spare), så må du sjekke at SATA controller'n din støtter at du buster 2Tb grensa. Or else you're in the shit my friend

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er RAID 1.
    Vil det være belastning nok på systemdisk til at dette er hensiktsmessig kontra en vanlig 7200rpm-disk?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Vil det være belastning nok på systemdisk til at dette er hensiktsmessig kontra en vanlig 7200rpm-disk?
    Hmm, jeg er forvirret av sitatet av meg i posten din. Spør du om RAID 1 eller hastigheten på Raptor?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha ganske mye belastning før raptor lønner seg, og da latens-intensive operasjoner som database osv.

Jeg styrer konsekvent unna WD, litt for mange dårlige erfaringer i vennekretsen...

Er igrunn ikke så redd for at diskene skal dø på seg, med kjølingen jeg får til, så vil diskene ligge på mellom 25 og 30-34 grader.. Det viktigste er uansett stabil temperatur.

Har også to andre 500Gb på vei, samme typen og samme firmware, den ene blir nok hotspare

Edit: 3ware'n takler 2TB++ uten problemer

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der e jo stackeren min =) Storfornøyd med det kabinettet =)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stacker kabinettet på filserveren min jeg også, og det er et aldeles glimrende kabinett til en billig penge. Men en ting: Jeg har en 8 porters S-ATA II kontroller fra HighPoint, og det er et skikkelig drittkort. Det fungerer bra når det fungerer. Men det er stort sett ukompatibelt med alt som er. F.eks de aller fleste nforce4 hovedkort. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt på å knekke det kortet i to. Det var jo også i konflikt med det integrerte skjermkortet mitt. Resultatet ble at DVI utgangen kun skrudde seg på annenhver oppstart. Skulle jeg få bilde konsekvent med kontrolleren i pc'en måtte jeg bruke analog.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg veldig til å teste stacker ja Hvordan er støyen med disker osv? og bruker du 4in3-modulene til coolermaster?

... jeg vurderer en slik 8porter highpoint 2220 om jeg ikke får tilslag på 3ware saken, har ikke så veldig god tid til å vente på "den rette" auksjonen på ebay heller, så... *sukk* .. hvilken highpoint kontroller har du?

Edit: test av 3ware, highpoint og promise her...: Bjorn3d.com - RAID 2: A Look At The PCI Players, Reviews 'n news for the beast within us!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du skal ha ganske mye belastning før raptor lønner seg, og da latens-intensive operasjoner som database osv.
    Nei, det er ingen behov for Raptor disker, men jeg hadde disse liggende likevel så det var greit å bruke de. Når det er sagt så er det helt fantastiske men fortjener et bedre liv enn som systemdisker i en hjemmeserver. Kanskje det livet kommer snart ...

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg styrer konsekvent unna WD, litt for mange dårlige erfaringer i vennekretsen...
    For all del, jeg prøver ikke å forherlige WD på noen måte. Dette er mine første disker fra WD da jeg har hatt dårlig erfaring med andre merker, og det har ikke vært temperaturavhengig. Virker som om dette går bølger hvem som har dårlige disker på et gitt tidspunkt. Og da merker man fort hvem som har god service og ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg er forvirret av sitatet av meg i posten din. Spør du om RAID 1 eller hastigheten på Raptor?
    Ingen av delene egentlig. Jeg er godt kjent med Raptor. Poenget mitt var vel heller at jeg ikke tror du vil ha spesiell gevinst av Raptor i denne maskinen om jeg forstår bruksområdet ditt riktig, men at du kunne hatt mer nytte av å bruke vanlige disker og heller brukt pengene du sparer på noe annet.

Jeg ser du skal benytte en eldre Athlon XP-prosessor til denne konfigurasjonen? Hvilket hovedkort har du til denne? Spesielt hvis du skal inn med mye tilleggskontrollere ville jeg i hvert fall styrt unna VIA-baserte kort, og egentlig ville jeg helst også styrt unna nForce2-baserte kort til dette bruket. Kjøper du to standard 320 GB i stedet for to Raptor 150 GB har du vel omtrent spart nok til at du kan kjøpe CPU+HK+RAM av nyere dato. Da får du sikkert også et hovedkort som har mulighet for å i hvert fall kjøre et av RAID-settene på selve kortet, og du trenger en kontroller mindre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av delene egentlig. Jeg er godt kjent med Raptor. Poenget mitt var vel heller at jeg ikke tror du vil ha spesiell gevinst av Raptor i denne maskinen om jeg forstår bruksområdet ditt riktig, men at du kunne hatt mer nytte av å bruke vanlige disker og heller brukt pengene du sparer på noe annet.
    Helt enig, men jeg hadde nå en gang disse diskene liggende, så da er det jo billigere å bruke noe en har enn å kjøpe nytt. Brukte de kun som lagringsmedium før, lese og skrivehastigheten var helt fenomenal. RAID 5 oppsettet mitt er som ei sinke i forhold. Med tanke på hastighet og lagringsplass har jeg vel gått fra en Ferrari til en buss.

Jeg ser du skal benytte en eldre Athlon XP-prosessor til denne konfigurasjonen? Hvilket hovedkort har du til denne? Spesielt hvis du skal inn med mye tilleggskontrollere ville jeg i hvert fall styrt unna VIA-baserte kort, og egentlig ville jeg helst også styrt unna nForce2-baserte kort til dette bruket. Kjøper du to standard 320 GB i stedet for to Raptor 150 GB har du vel omtrent spart nok til at du kan kjøpe CPU+HK+RAM av nyere dato. Da får du sikkert også et hovedkort som har mulighet for å i hvert fall kjøre et av RAID-settene på selve kortet, og du trenger en kontroller mindre.
    Tror du blander meg sammen med trådstarter her. Trådstarter planlegger AMD, jeg har Raptor. Trådstarter planlegger server, min server er oppe og går.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •