Ikke helt HTPC, men filserveren som skal stå bak ;) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Asus A7N8X-E deluxe, jeg skal kjøre hwraid, ikke swraid, derfor er satakontrollere på hovedkortet irrelevant. Hvorfor burde jeg styre unna nforce2-baserte hovedkort til slik bruk?
    Med det sidestiller du kontrollerne på hovedkortet med RAID-støtte med softwarebaserte løsninger?

nForce2 er ikke av brikkesettene som håndterer høy PCI-belastning best. Bedre enn VIA, som i tillegg egentlig ikke liker å ha noe særlig på PCI-bussen (du verden hvor mye som laget krøll på disse kortene for en del år tilbake, og da spesielt i Socket A-eraen).

Hvis man som det her i tråden sies "ikke skal bruke billige RAID-kontrollere", så skal man også huske at RAID-kontrolleren kan få sin flaskehals på bussen det kjører på. Sett slik kunne et hovedkort med PCI-E ha hatt sine fordeler; 1x PCI-E har dedikert 150 MB/sek mot brikkesettet. Vanlig PCI har 133 MB/sek delt mellom _alle_ enhetene på PCI-bussen. 133 MB/sek er teoretisk maks. De dårligste for noen år tilbake var VIA som ofte ikke klarte mer enn 80 MB/sek totalt, og jeg mener også at nForce2 lå på ca. 100, mens Intels egne brikkesett lå tett opp i mot maksimum på throughput, og ellers i generell I/O-håndtering i praksis var ennå raskere.

Skal man igjen dra referanse inn fra "virkelige nettverkstjenere" er det sjeldent at man kjører en RAID-kontroller på vanlig 32-bit 33 MHz PCI.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når 3ware-kortet blir eneste enhet på pci-bussen, så går det halvveis greit. A7N8X-E kortet er ikke ideelt, men alternativet var å punge ut endel penger (4-5k?) på nytt hovedkort med pci-x + ny cpu + ram, bare for å få ytelse jeg egentlig ikke trenger. Den skal hovedsakelig brukes til å streame lyd og bilde fra, og det er lite som krever mer enn 100mbit datastream om dagen

Neste filserveren jeg skal ha blir nok en swraid løsning med et nytt hovedkort med mange sataporter + noen pci-e satakontrollere.
    Grunnen til at jeg valgte dette oppsettet var for å kunne gjenbruke gammel cpu, ram og hovedkort, samt få grei ytelse, til en hyggelig penge... hwraid med 3ware kort gir langt høyere ytelse enn swraid på pcibuss, da det blir mindre trafikk mellom cpu og pcibuss sammenlignet med swraid hvor alle beregninger foregår i cpu.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3ware kortet blir ikke eneste enhet... Antakeligvis er det mye som er integrert på hovedkortet som også deler pci bussen. Slik som audio, usb o.l.

Du makser ut PCI bussen med 2 moderne disker i raid0, og er du så uheldig at det er et lydkort på samme bus kan du glemme all diskytelse, men dersom ytelse ikke spiller noe særlig rolle så har jo ikke dette noe å si.

Årsaken til at lydkort er ille er at et lydkort kontinuerlig sender haugevis med data på busen den er tilkoblet. Dette er fordi den er nødt til å spille lyd kontinuerlig for at det ikke skal bli masse ulyder i høytalerne. Så når du hører stillhet er det faktisk fordi lydkortet hele tiden spiller av en lyd med ingenting.

Jeg hadde et audigy 2 kort på samme buss som den integrerte pci s-ata kontrolleren og jeg fikk omtrent null ytelseforbedring når jeg gikk fra 1 raptor til 2 stk i raid 0. Dersom jeg tok ut lydkortet gikk jeg fra omlag 50mbit/s til 100mbit/s i diskytelse. Så skiftet jeg hovedkort til et med s-ata kontrolleren på egen pci-ex bus og da nær doblet ytelsen seg uavhengig av tilkoblet og innebygget utstyr.

Moralen er at kontroller kort på pci er null verdt dersom ytelse er et ørlite tema.

Når jeg får tak i et linux kompatibelt kort skal jeg gå over til Linux SW raid, siden hw raid til privatbruk er å leke med fyrstikker. Jeg har i hvertfall ikke råd til å kjøpe et nytt identisk raidkontroller kort dersom det jeg har ryker. I tillegg er sannsynligheten stor for at jeg ikke får tak i et identisk kort dersom det har gått et par-tre år. Privatbrukere har ikke supportavtaler å støtte seg til slik som alle bedrifter som vet hva de driver med. Kjører man raid i jobbsammenheng har man f.eks en 3 eller 5 årig supportavtale slik at man er sikret å få igjen identisk raidkontroller. Slike avtaler har ikke vi som privatbrukere dessverre..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    3ware kortet blir ikke eneste enhet... Antakeligvis er det mye som er integrert på hovedkortet som også deler pci bussen. Slik som audio, usb o.l.
    Husker ikke designet for nForce2, men integrert audio og usb er ikke på PCI. Audio-delen på nForce2 var en integrert del og ganske god (Soundstorm). USB er vel heller ikke knyttet via USB, men direkte knyttet til brikkesettet.

Men LAN er noe av det som kan trekke mye her - Gigabit Ethernet vil vel være det aktuell å bruke. nForce2 hadde vel integrert LAN knyttet direkte til brikkesettet, ikke via PCI, men denner er kun Fast Ethernet.

Når vil det gjerne være mer aktuelt å satse på et nytt hovedkort med PCI-E enn en løsning med PCI-X eller en annen raskere PCI-implementasjon. Med PCI-E har vært kort (normalt) separate kanaler mot brikkesettet. PCI-E 1x = 1 kanal, 150 MB/sek. Her er det litt avhengig av antall kanaler brikkesettet støtter - noen har at en integrert kontroller deler kanal med et tilleggskortplass. Gjerne er også integrert GbE-kontroller knyttet til brikkesettet via PCI-E. En enkel PCI-E 1x RAID-kontroller vil ha 150 MB/sek mot brikkesettet, kontra å måtte dele 133 MB/sek med andre enheter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du makser ut PCI bussen med 2 moderne disker i raid0, og er du så uheldig at det er et lydkort på samme bus kan du glemme all diskytelse, men dersom ytelse ikke spiller noe særlig rolle så har jo ikke dette noe å si.
    Edit: det er to enheter som kommer til å dra noe båndbredde på den bussen.. 3ware-kontrolleren og Gigabit ethernet. ergo får jeg vel rundt 50-60MB/s maks, noe jeg er godt fornøyd med. Jeg sjekket selvfølgelig arkitekturen på forhånd. Audio, USB osv bruker ikke samme buss.
    Masse piss om lydkort
    Irrelevant
    Moralen er at kontroller kort på pci er null verdt dersom ytelse er et ørlite tema.
    Moralen er at 3ware til 2000kr gir meg bedre ytelse enn swraid på 2 SIL3114 kort med dette oppsettet, da det blir mindre data som går over pcibussen

Når jeg får tak i et linux kompatibelt kort skal jeg gå over til Linux SW raid, siden hw raid til privatbruk er å leke med fyrstikker. Jeg har i hvertfall ikke råd til å kjøpe et nytt identisk raidkontroller kort dersom det jeg har ryker. I tillegg er sannsynligheten stor for at jeg ikke får tak i et identisk kort dersom det har gått et par-tre år. Privatbrukere har ikke supportavtaler å støtte seg til slik som alle bedrifter som vet hva de driver med. Kjører man raid i jobbsammenheng har man f.eks en 3 eller 5 årig supportavtale slik at man er sikret å få igjen identisk raidkontroller. Slike avtaler har ikke vi som privatbrukere dessverre..
    Det er da en grunn til at man tar backup av kritiske ting?

SWRAID under linux er fint, men fordel å ha UPS så du ikke mister innholdet i cache om strømmen ryker

Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Husker ikke designet for nForce2, men integrert audio og usb er ikke på PCI. Audio-delen på nForce2 var en integrert del og ganske god (Soundstorm). USB er vel heller ikke knyttet via USB, men direkte knyttet til brikkesettet.
    Nettopp.. nå skal jeg ikke bruke audio uansett, hva skal man med sånt på en filserver?
    Men LAN er noe av det som kan trekke mye her - Gigabit Ethernet vil vel være det aktuell å bruke. nForce2 hadde vel integrert LAN knyttet direkte til brikkesettet, ikke via PCI, men denner er kun Fast Ethernet.
    det er Marvell gigabit integrert, dette går innom PCI, så er jeg fort er begrenset til 50-60MB/s ut på nettverket.

PCI-E er meget aktuelt ved neste korsvei, men per dags dato ville jeg holde kostnadene nede, og jeg føler at jeg har kommet til et bra kompromiss mellom kostnad, ytelse og stabilitet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er oversikten over enhetene på de diverse PCI-bussene:

0000:00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (different version?) (rev c1)
    0000:00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 1 (rev c1)
    0000:00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 4 (rev c1)
    0000:00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 3 (rev c1)
    0000:00:00.4 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 2 (rev c1)
    0000:00:00.5 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 5 (rev c1)

0000:00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce2 ISA Bridge (rev a4)
    0000:00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce2 SMBus (MCP) (rev a2)

0000:00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)
    0000:00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)
    0000:00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)

0000:00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce2 Ethernet Controller (rev a1)

0000:00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce MultiMedia audio [Via VT82C686B] (rev a2)

0000:00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1)

0000:00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 External PCI Bridge (rev a3)

0000:00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce2 IDE (rev a2)

0000:00:0d.0 FireWire (IEEE 1394): nVidia Corporation nForce2 FireWire (IEEE 1394) Controller (rev a3)

0000:00:1e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (rev c1)

0000:01:04.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter (rev 13)
    0000:01:0b.0 RAID bus controller: Silicon Image, Inc. (formerly CMD Technology Inc) SiI 3112 [SATALink/SATARaid] Serial ATA Controller (rev 02)

0000:03:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 440] (rev a3)

Som dere ser så er det tre enheter som kommer til å leve på 01-bussen.. Raidkontrolleren, gigabit ethernet og Sil SATa-kontrolleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Her er oversikten over enhetene på de diverse PCI-bussene:

0000:00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (different version?) (rev c1)
    0000:00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 1 (rev c1)
    0000:00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 4 (rev c1)
    0000:00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 3 (rev c1)
    0000:00:00.4 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 2 (rev c1)
    0000:00:00.5 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 5 (rev c1)

0000:00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce2 ISA Bridge (rev a4)
    0000:00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce2 SMBus (MCP) (rev a2)

0000:00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)
    0000:00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)
    0000:00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)

0000:00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce2 Ethernet Controller (rev a1)

0000:00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce MultiMedia audio [Via VT82C686B] (rev a2)

0000:00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1)

0000:00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 External PCI Bridge (rev a3)

0000:00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce2 IDE (rev a2)

0000:00:0d.0 FireWire (IEEE 1394): nVidia Corporation nForce2 FireWire (IEEE 1394) Controller (rev a3)

0000:00:1e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (rev c1)

0000:01:04.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter (rev 13)
    0000:01:0b.0 RAID bus controller: Silicon Image, Inc. (formerly CMD Technology Inc) SiI 3112 [SATALink/SATARaid] Serial ATA Controller (rev 02)

0000:03:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 440] (rev a3)

Som dere ser så er det tre enheter som kommer til å leve på 01-bussen.. Raidkontrolleren, gigabit ethernet og Sil SATa-kontrolleren.
    Hvilket program har du brukt for å hente denne info-en? Mye av det som er listet her står jo ikke på PCI.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    PCI-E er meget aktuelt ved neste korsvei, men per dags dato ville jeg holde kostnadene nede, og jeg føler at jeg har kommet til et bra kompromiss mellom kostnad, ytelse og stabilitet.
    For så vidt enig på en måte, men tidligere i tråden var det mye fokus på ytelsen gjennom å kjøpe en ekstra god RAID-kontroller.

Det skal nok i realiteten sikkert gjort kjøres å få hele 50-60 MB/sek via GbE-en i dette tilfellet, da du også vil ha flaskehalser "i andre enden". Et problem med en del av GbE-kontrollerne som ble benyttet når GbE begynte å bli halvveis vanlig på hovedkortene var at prosessorbelastningen til systemet gjerne ble veldig høy når disse ble "presset" til sitt maksimale ytelsesmessig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For så vidt enig på en måte, men tidligere i tråden var det mye fokus på ytelsen gjennom å kjøpe en ekstra god RAID-kontroller.

Det skal nok i realiteten sikkert gjort kjøres å få hele 50-60 MB/sek via GbE-en i dette tilfellet, da du også vil ha flaskehalser "i andre enden". Et problem med en del av GbE-kontrollerne som ble benyttet når GbE begynte å bli halvveis vanlig på hovedkortene var at prosessorbelastningen til systemet gjerne ble veldig høy når disse ble "presset" til sitt maksimale ytelsesmessig.
    50-60MB/s via GbE skal nok litt til, det kommer an på disken i andre enden bla.annet.

Fordelen med 3ware er at man får grei ytelse og nesten 0% cpubruk, da blir det mer cpukraft ledig til GbE

Også en av grunnene til at jeg valgte 3ware er at de funker overalt, og er støttet i ca. alt.

Hvilket program har du brukt for å hente denne info-en? Mye av det som er listet her står jo ikke på PCI.
    lspci ble brukt for å hente ut infoen...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •