Ikke helt HTPC, men filserveren som skal stå bak ;) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Wibla:
    Fin idè. Tenkte meg det samme.. men har aldri kommet i gang pga noe eg liten ting.
    Jeg lurer nemmelig på hvordan "streaming" av filmer / HD 1080P går over nettverket? Regner med at du skal bruke gigabyte nettverk..Men noen som har prøvd dette i praksis? Hadde vært deilig å samlet ALT på en maskin.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Highpoint 2320 kontroller (4xPCI-E)

Ellers så har jeg et par raptor disker og 6 WD lagringsdisker. Årsaken til at jeg har WD er at de er støysvake, svært stabile og billige per gigabyte. I tillegg er de svarte og ser fete ut

Før hatet jeg WD. Da bråket de og døde som fluer hos kameratene mine. De nye er en helt annen verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva bruker dere av OS på serverene? deler via windows?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Wibla:
    Fin idè. Tenkte meg det samme.. men har aldri kommet i gang pga noe eg liten ting.
    Jeg lurer nemmelig på hvordan "streaming" av filmer / HD 1080P går over nettverket? Regner med at du skal bruke gigabyte nettverk..Men noen som har prøvd dette i praksis? Hadde vært deilig å samlet ALT på en maskin.
    Ikke noe problem å kjøre en HD-film "live" over kablet nettverk. Jeg kjører selv 100 Mbit uten problem

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Windows XP nå, fordi HP 2320 ikke fungerte noe særlig under linux. Møkkakort seff.. Hadde Windows server 2003 også, men da fungerer ikke AVG antivirus (gratisversjonen) lenger, så jeg måtte inn med XP.

I tillegg er Windows enkelt å sette opp med deling osv. Bruker gigabit nett til alt i huset og fikk aldri noe særlig hastighet på samba-deling i linux i forhold til windows sist gang jeg testet. Dette kan ha endret seg, men samba er jo ikke akkurat den optimale protokoll heller, siden de nærmest i mørke har forsøkt å bli kompatible med microsofts versjon av protokollen.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke lenge til Microsoft slipper Windows Home Server. Denne ser ut til å bli en fin løsning for de som vil holde seg unna Linux eller de dyrere server-utgavene av Windows.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Ingen av delene egentlig. Jeg er godt kjent med Raptor. Poenget mitt var vel heller at jeg ikke tror du vil ha spesiell gevinst av Raptor i denne maskinen om jeg forstår bruksområdet ditt riktig, men at du kunne hatt mer nytte av å bruke vanlige disker og heller brukt pengene du sparer på noe annet.
    Jeg skal ikke bruke WD disker at all, og hvertfall ikke raptor

Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Jeg ser du skal benytte en eldre Athlon XP-prosessor til denne konfigurasjonen? Hvilket hovedkort har du til denne? Spesielt hvis du skal inn med mye tilleggskontrollere ville jeg i hvert fall styrt unna VIA-baserte kort, og egentlig ville jeg helst også styrt unna nForce2-baserte kort til dette bruket. Kjøper du to standard 320 GB i stedet for to Raptor 150 GB har du vel omtrent spart nok til at du kan kjøpe CPU+HK+RAM av nyere dato. Da får du sikkert også et hovedkort som har mulighet for å i hvert fall kjøre et av RAID-settene på selve kortet, og du trenger en kontroller mindre.
    Asus A7N8X-E deluxe, jeg skal kjøre hwraid, ikke swraid, derfor er satakontrollere på hovedkortet irrelevant. Hvorfor burde jeg styre unna nforce2-baserte hovedkort til slik bruk?

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Bruker Windows XP nå, fordi HP 2320 ikke fungerte noe særlig under linux. Møkkakort seff.. Hadde Windows server 2003 også, men da fungerer ikke AVG antivirus (gratisversjonen) lenger, så jeg måtte inn med XP.

I tillegg er Windows enkelt å sette opp med deling osv. Bruker gigabit nett til alt i huset og fikk aldri noe særlig hastighet på samba-deling i linux i forhold til windows sist gang jeg testet. Dette kan ha endret seg, men samba er jo ikke akkurat den optimale protokoll heller, siden de nærmest i mørke har forsøkt å bli kompatible med microsofts versjon av protokollen.
    Det er litt knot å sette opp hpt-kontrollerne i linux, ikke noe jeg gleder meg til om det blir sånn. Windows utgår... og jeg klarer 30MB/s med samba fra en p3-933 maskin med via hovedkort og en sil3114 kontroller uten raid..

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke gå for WHS som Striky nevner da? Da vil du jo kunne spare deg RAID kortet, samt at du er utrolig fleksibel med kontakttype på disk og størrelse. Du kan mikse disker som du vil og WHS vil se det som en pool av disker, slik som JBOD. Men du kan angi hvilke filmapper du vil ha backup av og disse blir bestandig lagret på to forskjellige fysiske disker.

Ikke det samme som RAID 5, men kanskje godt nok for noen. Tror selv jeg hadde valgt den løsningen hadde jeg ikke alt hatt en server.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Poenget er RAID 1.
    Selv jeg skjønner det. Men jeg skjønner ikke poenget med 150gb versjonene som system disker. Kunne like gjerne hatt 2 74 eller 2 36 gb disker... Systemet tar ikke mye plass liksom...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Selv jeg skjønner det. Men jeg skjønner ikke poenget med 150gb versjonene som system disker. Kunne like gjerne hatt 2 74 eller 2 36 gb disker... Systemet tar ikke mye plass liksom...
    Nei, systemet tar ikke mye plass, og Raptorene er perler for svin i dette oppsettet. Men som jeg skrev tidligere, jeg hadde disse diskene allerede, så da er det billigere å bruke noe en har enn å kjøpe nytt.

Men å kjøpe en så liten disk som du angir kommer jeg aldri til å gjøre, uansett hvor lite av plassen jeg trenger. Go big :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Du vil ikke gå for WHS som Striky nevner da? Da vil du jo kunne spare deg RAID kortet, samt at du er utrolig fleksibel med kontakttype på disk og størrelse. Du kan mikse disker som du vil og WHS vil se det som en pool av disker, slik som JBOD. Men du kan angi hvilke filmapper du vil ha backup av og disse blir bestandig lagret på to forskjellige fysiske disker.

Ikke det samme som RAID 5, men kanskje godt nok for noen. Tror selv jeg hadde valgt den løsningen hadde jeg ikke alt hatt en server.
    Windows på en filserver utgår lett for mitt bruk.

Vi kan også la diskusjonen om 2xraptor 150GB i raid1 ligge, det har ingenting med mitt oppsett å gjøre, men ang. størrelse så skal jeg selv bruke 2x160GB i raid1 som systemdisk, da fordi jeg ikke har to like disker som er mindre...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Windows på en filserver utgår lett for mitt bruk.
    Hvorfor det? Er bare nysjerrig ...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noen stor fan av å måtte bruke remote desktop o.l. for å administrere en maskin, SSH er mye greiere.. samt at linux er mer stabilt og krever mindre av maskinen for å gi like bra ytelse på diskoperasjoner...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOOP, fikk tilslag på 3ware kontrolleren, $300 + frakt...

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    WOOP, fikk tilslag på 3ware kontrolleren, $300 + frakt...
    Skulle ønske jeg hadde råd til en så god raid kontroller når jeg bygger server. Men det er muligens den viktigeste komponenten i en server om du er redd for å miste dine data. Og det er liksom ikke mange som tar backup av alt de har liggende hjemme om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et litt OT spørsmål, men som dere kanskje kan hjelpe til med. Hvis man bruker "dårlige" raid kontrollere og kjører software raid. Hva skjer hvis en raid kontroller går til *******, kan man bare bytte den også er alt oppe å går igjen? Eller må software raidet settes på nytt?

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Jeg har et litt OT spørsmål, men som dere kanskje kan hjelpe til med. Hvis man bruker "dårlige" raid kontrollere og kjører software raid. Hva skjer hvis en raid kontroller går til *******, kan man bare bytte den også er alt oppe å går igjen? Eller må software raidet settes på nytt?
    Jeg vet ikke, dek kommer ann på hva som skjer når raid kontrolleren går i stykker.
    Men jeg har hatt et drift's fag, holdt av en som drifter et rimelig stort nettverk/maskiner (1000+).
    Han sa "Du kjøper en billig raid-kontroller bare _ên_ gang" og lo litt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer.. fordelen med swraid er at du kan bytte til en annen type kontroller, og alt kommer opp igjen - med mindre du har hatt datatap i samme slengen... med hwraid så må du få tak i en lik kontroller, noe som kan være litt verre når man sitter med skjegget fullt av postkasser en fredag ettermiddag

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik så høres det for meg ut som et swRaid er smartere hvis det skal bli rimelig, og heller ha minst et raid kontroller kort i bakhånd, så det bare er å switche det hvis det skulle ryke.

Hvor ofte skjer det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR]
    Jeg vet ikke, dek kommer ann på hva som skjer når raid kontrolleren går i stykker.
    Men jeg har hatt et drift's fag, holdt av en som drifter et rimelig stort nettverk/maskiner (1000+).
    Han sa "Du kjøper en billig raid-kontroller bare _ên_ gang" og lo litt
    Men dette er nødvendigvis ikke relevant for et lite hjemmenettverk, og også helt avhengig av hva boksen skal brukes til og kravene det er til den. Som en er inne på her, SW-RAID har sin fordel i at det lett kan flyttes fra et system til et annet uavhengig av maskinvare, bare støtten for RAID-løsningen man har brukt er der. Når vi snakker her om noen få klienter som trolig ikke vil belaste tjeneren samtidig er det trolig ikke noe stor flaskehals i SW-RAID ytelsesmessig.

Sett slik, ut i fra hvis noe skulle gå til h....., kan det være en bedre løsning at man har et dedikert kort for RAID-kontrolleren enn integrert på hovedkortet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •