myHTPC og norske radiostasjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

myHTPC og norske radiostasjoner

Hei

Er det noen som har fått til å konfigurere norske radiostasjoner på internett (f.eks NRK) til å virke med myHTPC?

Newcomer Ferox sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg er ny her på forumet, driver å surfer litt rundt å leser gamle poster, derfor kom jeg over denne. Litt i seneste laget kanskje, men.......

Jeg kjører myHTPC med norske radiostasjoner og det funker som bare det!

Du starter enten med å oprette en ny .my fil eller laste ned min radio.my fra meg. Gå inn i myHTPC Configure, oprett en ny "Media" modul. Velg "Single metadata file" som "Grouping method" og pek på radio.my filen. Velg så "Edit file", her kan du konfigurere fila etter dine behov og ønsker.
    Jeg har lagt til Digitally Imported sine radiostasjoner (Trance), disse kan du forandre. Men vil du fjerne de helt må du inn å editere selve .my fila i notepad el.lign. Da fjerner du all info fra de objektene du ikke vil at skal vises i din radioliste, og nummeret som står inne i klammene "[21]". Jeg har også lagt til et bilde/logo til hver av stasjonene slik at jeg kan browse de via "Cover art", disse bildelinkene vil ikke fungere hos deg, så du må enten finne egne bilder og linke til disse i .my editoren. Eller fjerne bildelinkene.

Neste skritt er å legge inn de stasjonene du ønsker, dette gjøres under "Media Files" fanen i editoren "Chains" skal være http og under "Files" skal du legge inn urlen til radiostreamen. Største problemet var egentlig å finne http stringen til stasjonene, da denne nå er skjult i de integrerte spillerene på NRKs hjemmesider. Men går du inn på media.hiof.no finner du en liste over NRK sine stasjoner og kan lett åpne de i valgfri avspiller ved å klikke på ikonene.

Her er urlen til et par av de:

mPe3:
    http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-mpetre-128.m3u

P3:
    http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-petre-128.m3u

P1:
    http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p1-128.m3u

P2:
    http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p2-128.m3u

Alle disse er i 128 kbit/s kvalitet.

Som "Player" bruker jeg MediaPlayer9 via den WMP9 pluginen som ligger default i myHTPC.

Jeg regner med at du sikkert visste endel av dette fra før av, men jeg var sånn i siget så jeg måtte bare gjøre det litt omstendlig!

Har drevet aktiv prøving og feiling av myHTPC i nesten ett år nå så begynner å få draget på ting etterhvert. Det er alt i alt et MEGET allsidig og godt konfigurerbart program. Du kan virkelig få til hva du måtte ønske, hvis du er tolmodig. Men svakheten ligger i brukervennligheten. Det er galt at man skal bruke månedsvis på å oppnå et systemet som fungerer akkurat slik man ønsker.

Så.... -Skulle det være noe mer ang. myHTPC så ikke nøl med å spørre! :wink:

mvh

Audun

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjelper sikkert på radiodelen for meg også, når jeg først før tid til å begynne på denne.

Du kunne ikke hjelpe med noe litt mer grunnleggende myHTPC-kunnskap også da? Live TV og TV Guide for Norge har jeg endelig fått til å fungere, men hvordan i all verden kan jeg endre navn på 'module'? Ikke så elegant med 'New TV' akkurat. Prøvde å endre i kildekoden, men denne gikk bare tilbake til standard igjen etter lagring. :-(

Er det mulig å legge til flere rootfolders under 'my Pictures'? Uten å lage enda en bildemodul altså, eller må jeg flytte litt på filene mine?

Ang. Weather-modulen; kan jeg få Celsiusgrader her for Norge?
    Gøy å legge til mail direkte, men hva skal 'data directory' peke til her?
    Hva er 'websites-'modulen godt for? Får jo ingen valg her...

Newcomer Ferox sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det hjelper noen da i hvertfall!

Live TV og TV Guide for Norge har jeg endelig fått til å fungere, men hvordan i all verden kan jeg endre navn på 'module'?
    Samme metode som kan brukes for å gi nye navn til filer og mapper ellers i Windows. Bare trykk en gang på "New TV" modulen så den er merket, så en gang til for å gjøre den editerbar, så er det bare å skrive inn det nye navnet!

Er det mulig å legge til flere rootfolders under 'my Pictures'? Uten å lage enda en bildemodul altså, eller må jeg flytte litt på filene mine?
    Her ville jeg ha laget en ny "Group" som du kan kalle Bilder ellerno, i denne gruppa kan du legge til en bildemodul for hvert album du vil lage. Denne metoden bruker jeg for å dele private og bilder av allmen interesse fra hverandre. I tillegg kan du pinkodebeskytte de albumene som ikke alle skal ha tilgang til!

Ang. Weather-modulen; kan jeg få Celsiusgrader her for Norge?
    Bare huke av i boxen for "Metric" i Weather modulen det! :wink:
    Legger ved en link til et godt radarbilde å benytte seg av, dette er fra NRK sine nettsider.

http://www2.nrk.no/nyheter/ver/kart/1non.jpg

Kopier denne ardessen inn under "Radar image URL"

Gøy å legge til mail direkte, men hva skal 'data directory' peke til her?
    Denne modulen ligger der kun for fremtidig bruk, pablo har enda ikke utviklet den så den fungerer. Jeg har heller ikke lykkes i å finne en skikkelig løsning på det å sende email fra myHTPC. Kan jo alltids åpne Outlook, men ikke helt integrert liksom!

Hva er 'websites-'modulen godt for? Får jo ingen valg her...
    Det samme gjelder webmodulen!

Men her finnes det endel gode alternativer og det definitivt beste er "simpleBrowser". En fullscreen webbrowser med on screen keyboard og en funksjon som blåser opp bokstavene slik at det er lesbart på en TV!

Gå inn HER for å laste ned modulen og for en grundig guide til hvordan du setter den opp slik at alt fungerer som det skal.

Håper dette hjelper deg et stykke på vei!

Og ikke nøl med å komme med det hvis det er noe du lurer på!

mvh
    Audun

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! :-)

Har du ellers noen linker til gode moduler? Jo flere ting jeg kan styre jo bedre er det jo...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til dette forumet også Audun!