Nå er det på tide å bygge om Media Centeret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå er det på tide å bygge om Media Centeret!

Har i dag en "eldre" media-center løsning. Har følgende:

Thermaltake Mozart (IKKE slim modellen :cry (DxBxH = 45x43x16)
    Eldre hovedkort + cpu = ca 2.ghz
    Eldre skjermkort med s-video utgang (au da)
    Og ca 1gb minne (ddr viss jeg ikke husker feil)

Det jeg trenger hjelp til er utskifting av kabinett som er for stort, stygt (selv om displayet er flott), og det bråker litt mer en jeg skulle ønske. Innmaten i maskinen bygger vi rundt kabinettet

Jeg ønsker et kabinett som er stilfullt designmessig (helst svart, men intet must), og som er lite. Har sett på mini-itx kabinett, som ser fantastisk ut, men frykter at spesifikasjonene på selve maskinen blir dårlige da (stemmer dette?)

Fant også Komplett.no - Silverstone SST-LC19 HTPC, sort, microATX, 120W strømforsyning, som såg lekkert ut...

Noen som har gode alternativer?? Trenger seriøst hjelp til å finne noe passende...

I tillegg til kabinett må vi finne passende hovedkort + cpu.

Er det ikke slik at Intel genererer minst varme?

Kom med forslag...

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel ikke noen interesse av å selge kabinettet du har nå?

Edit:

Legger på litt hjelp jeg

Til å begynne med, syns jeg 120W strømforsyning i kabinettet du fant var utrolig lite. Jeg ville valgt noe større.
    Jeg ser du er keen på micro atx, som har blitt ganske populert innen htpc verden. Jeg leste faktisk om et kort fra MSI i dag som var ufattelig bra og kostet skremmende lite. En test av hovedkortet kan leses her: MSI K9AGM2-FIH - Hardware.no.
    Dette korte har da HDMI utgang, internt skjermort osv.. da kabinettet du ønsker ikke støtter pci-e/agp skjermkort (pga størrelsen..6,8cm), må du ha dette.

Personlig liker jeg Microplex Norge AS bedre enn ditt alternativ.
    Grunnen er at jeg har erfaringerm ed silverstone, hvor jeg syns kvaliteten osv ikke holder til prisen du betaler.
    Lian Li går på mange måter som dataverdens Rolls Royce kabinetter. Byggekvalitet er høy, samt. vifter, HD holdere osv osv holder en høy og bra standard!

CPU til htpcen? Da anbefaler jeg deg å ta en kikk på AMD Athlon FX-62, om du har penger selvsagt.
    Min personlige maskin (ikke HTPCen) kjører en AMD 3500 + CPU, som begynner å nærme seg et par år nå. Denne cpuen klarte uten problemer å kjøre 1080p filmer og holder mål til HTPC bruk, mener nå jeg. Selv om INTEL er kanskje å anbefale til slike maskiner, siden de har en høyere klokkehastighet. Men erfaringsmessig, holder AMD i dag en lavere temperatur og yter utfattelig bra.

Tilbake til kabinett..
    Personlig ønsker jeg meg ett Lian Li av denne typen : Microplex Norge AS
    Display på htpcen driter jeg egentlig i. Skal bruke Logitech 1000 som fjernkontroll og tja.. jeg ser faktisk intet behov for slikt ekstra dilldal som koster.

edit..:
    Overse diverse skrivefeil i teksten.. skrive leif Er nokså trøtt..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra hjelp her...Takker :-D

Noen som vet om strømforsyningen som følger med (120w`en) kan skiftes ut?

Du kan kjøpe nåværende kabinett (forsåvidt med innhold, om ønskelig
    Kabinettet (men med MediaLab, dvs skjerm i front + fjernkontroll): Microplex Norge AS
    Specs ++ kan vi komme tilbake til er det interessant

Hovedkortet du kom med såg veldig bra ut...Litt usikker på ytelsen av ett integrert skjermkort bare...Det er kun snakk om HTCP - oppgaver, ingen spilling, men det vil være snakk om HD - materiale t.o.m 1080p.

Når kan man vente HDMI 1.3?

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig, så kan HD ( t.o.m 1080p) kjøres på de fleste cpu'er, så lenge du bruker riktige codecs/filtere.

I en HTPC er det viktigere med en god cpu, foran masse ram. Men har fikser du 2 gb ram, er du nok godt i gang. (kommer da selvfølgelig på hvilke type ram brikker du skal ha..)

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har nVidias nye 8x00-serie H264 støtte i HW (les Knutinh's post her en plass - har du tid og tolmodighet - les alle :-))

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Leste (Kanskje skumleste er et bedre ord) gjennom tråden hans. Absolutt et aktuelt kort. Bare litt usikker på om det vil få plass Står mellom kabinett på ca 7cm og et på ca 9cm i høyde.

Vil det være noen praktisk forskjell på kort med egen HDMI utgang, kontra det som bruker DVI og HTCP utgang (Den runde)

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg veldig usikker om, så det hadde vært fint om en med sikkelig peiling hadde rettet meg her.

Etter det jeg har erfart og skjønt, så er fordelen med HDMI at både lyd og bilde blir overført digitalt. Kjører du DVI ut, vil du bare få bilde. Kvalitetsforskjell tror jeg det ikke er. Men personlig har jeg valgt DVI.

EDIT:
    DVI - HDMI riktignok..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det vel ennå ingen PC-komponenter som gir både lyd og bilde over HDMI, så det blir nok uansett kun bilde over HDMI fra PC.

Det viktigste er at utgangen/kortet har HDCP.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes pci- ekstendere som kan brukes for å få pci-e skjermkort i lave pc-er

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    finnes pci- ekstendere som kan brukes for å få pci-e skjermkort i lave pc-er
    Link?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nVidia har nettopp kommet ut med noen særdeles billige kort. Kjøp et 8600GT og du har et kort støtter HDCP. Hvis du trenger en kraftigere PSU til det Silwerstone-kabinettet vil nok muligens en Zippy-PSU passe (har ikke målene i hodet så jeg kan ikke si noe sikkert).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå uansett for en Intel Core 2 Duo cpu da den ikke produserer vame i det hele og ytelsen er helt nydelig.....

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Dette er jeg veldig usikker om, så det hadde vært fint om en med sikkelig peiling hadde rettet meg her.

Etter det jeg har erfart og skjønt, så er fordelen med HDMI at både lyd og bilde blir overført digitalt. Kjører du DVI ut, vil du bare få bilde. Kvalitetsforskjell tror jeg det ikke er. Men personlig har jeg valgt DVI.

EDIT:
    DVI - HDMI riktignok..
    Leste i ett annet forum at de nye ATI kortene med DX10 kommer med innebygd lyd prosessor, så det tyder på at vi snart kommer til og kunne kjøre både lyd & bilde via HDMI på pc'en.

Og det er jo veldig greit og få med HW koding av H264 så da slipper jo CPU og gjøre det.

Jeg ville og anbefale Intel Core 2 duo som meanbean har allerede nevnt. Og 2 GB ram er absolutt og anbefale, spesielt hvis du skal kjøre f.eks. Vista og/eller Mediacenter.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riffraff
    Men nå er det vel ennå ingen PC-komponenter som gir både lyd og bilde over HDMI, så det blir nok uansett kun bilde over HDMI fra PC.

Det viktigste er at utgangen/kortet har HDCP.
    Mener bestemt 690G-serien gjør det, vil og trop ATi 2X00-serien og gjør det.

Gå uansett for en Intel Core 2 Duo cpu da den ikke produserer vame i det hele og ytelsen er helt nydelig.....
    Med det utsagnen mener du vel at det er mer effektgjerrig enn AMDs EE-versjoner? Skal gjerne se bevis for dette! Jeg har lest en del om dette, og etter hva jeg finner er X2-EE et bedre valg mtp. varmeutvikling (og dermed støy).

PS: AMD kommer snart med 45W-CPU-er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •