MCE Analogt/digitalt signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MCE Analogt/digitalt signal

Heisan. Endelig fant jeg forumet som jeg lette etter Første post fra meg dreier seg desverre om et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Har hatt mediacenter nå i 2 år og er omtrent blitt "avhengig" av de smarte funksjonene. Desverre røk mitt gamle, og jeg bestillte derfor et nytt rålekkert et (i40 heter det på komplett sine sider.) Da dette orginalt leveres kun med en enkel tuner ba jeg dem om å sette inn et dual-kort. Dette for å kunne ta opp ett program samtidig som man ser et annet. Kortet de har satt inn er et pci express som heter Cinergy 2400i dt.(Kabinettet er så lite at det ikke er plass til andre kort-typer.)

Problemet er at jeg har kabel-tv, og som jeg forstår det fungerer dette kortet kun med digitale tv-signaler.....Jeg finner dermed ingen kanaler under konfigurasjon. KRISE!! Vil dette kunne løses ved å kjøpe en digital tuner fra Canal Digital? Vil denne kunne takle/konfigurerers til å funke mot dette dual-kortet?

Er takknemlig for forslag til hvilken som helst løsning på dette ergerlige problemet! Takker på forhånd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se er dette et DVB-T kort, som er tilpasset det kommende digitale bakkenettet, dvs. digitale sendinger som mottas med antenner (ikke kabel og heller ikke parabol). Er ikke sikker, men tror de har begynt å sende litt på det. De skal hvertfall begynne i år en gang i noen deler av landet.

Jeg vet ikke, men det ser ikke ut som dette kortet kan ta analoge signaler, eller det digitale signalet som kommer i kabelen. Til dette trenger man DVB-C, samt en kortleser, men jeg har til gode å se at noen faktisk har fått dette til her i landet.
    I tillegg så mener jeg å ha lest at de DVB-T korta som kan kjøpes nå, kanskje ikke vil funke for det nettet som settes i drift her i Norge, da vi her på berget skal bruk Mpeg4, og ikke Mpeg2 som er vanlig i andre land.

Å kjøpe digital dekoder vil ikke løse noe. Skal man koble en dekoder inn på en pc trenger man kompositt eller s-video inngang på kortet, noe som er ganske vanlig på analoge tv-kort, og da bruker man ikke tuneren i tv-kortet heller.
    Så jeg ville ringt komplett og hørt om de vet helt hva de har gjort her. Det gjør de sikkert, men i mine lite kunnskapsrike ører skurrer dette.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du? Jeg har det samme kortet og bor i Bergen, men det er foreløpig kun prøvesendingerm og de er litt av/på ganske tilfeldig, men når det fungerer, er dette et utmerket kort. Dekoding foregår i softwaren, så en oppdatering vil gjøre at det i fremtiden vil håndtere MPEG4.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amatører på Komplett?

Bare si at du vil ha 2x low profile Hauppauge 150MCE, om det analog kabel du bruker (dette dør val ut snart?).

De bør stå for mellomlegg etc., om du ikke har sagt noe annet.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når han har en annen dekoder imellom så har det ikke noe å si om kortet er analogt..

Det er ikke pga mpeg2 og 4 at kortet muligens ikke fungerer.. det som sendes nå er det det blir.. men når det "kommer" så må alle ha godkjent dekoder av RiksTV (tidligere Ntv..) dette pga kvaliteten, og kopisikkerhet tenker jeg.. Derfor kan det være risikabelt å kjøpe nå med en gang..

Jeg syns det høres fornuftig ut av komplett å sette inn DVB-T kort, hvis det vil fungere.. Det å sette inn ett analogt kort i 2007 føles nesten mere som å pakke på kunden gammel teknologi.. analoge kort er ubrukelige i store deler av landet om bare ett år i dag.. Allikevel så burde de ha spurt kunden på forhånd.. hvis du ikke vet om dette så skjønner man jo ingenting.. og før nettet er åpent for deg får du heller ikke brukt det..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    når han har en annen dekoder imellom så har det ikke noe å si om kortet er analogt..
    (...)
    Den tok jeg ikke.

Uansett: Dersom Komplett har satt inn et Dual DVB-T kort istedenfor analogt, er dette rart - dersom det var dette som stod i maskinen i utgangspunktet.

Per dags dato er dette tilnærmet ubrukelig.

Mange vil fremdeles bruke analoge kort i tilknytting med dekodere (STB) - som leverer analoge signaler ut i form av kompositt eller helst s-video (få TV-kort som kan motta RGB, desverre. SweetSpot er et alternativ, men det er dyrt of SW-basert).

PS: RiksTV er ikke tidligere NTV, men NTV+

NTV er fremdeles NTV
    www.ntv.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Retur

Hei alle, og takk for svar. Desverre har dere rett. Komplett har gjort en blunder her, og maskinen er returnert. Må likevel si at de har strukket seg langt for å løse saken. Nå ser det ut som jeg heller går for en Acer 500. Litt liten prosessor i den, men funker helt greit....det store spørsmålet er vel om den vil fungere når digitalt bakkenett kommer........never ending story dette!:twisted:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ønsker, kan jeg/vi være behjelpelige med et godt oppsett fra Komplett (eller annen)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tar gjerne i mot forslag!

Hei
    Tar gjerne i mot forslag hvis noen mener at de har ideer til en god mce-pc. Kan skrive litt om ønsker her:
    1: Kabinettet bør være stue-vennlig ala acer e.l
    2: 2 tunere er et must.
    3: 250 gb harddisk eller mer.
    4: 2048 gb ram eller mer
    5: Støysvakt
    6: Pris bør ikke overstige.....skal vi si 14000?
    7: Noe jeg har glemt?

Takker for hjelpen!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta analoge tunere, right?
    Begrensninger mtp mål (d,b,h)?

EDIT: Og må det være Komplett, eller er Netshop og aktuellt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mce

Neida...ikke så veldig nøye med mål, men helst ikke noe "bølle-greier" i stua da. Går det å bruke 3 tunere i Win xp mce?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mce

Ikke nøye hvor jeg kjøper, og ja-må takle analoge tunere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Trenger da bare å vite:
    Hva slags tilkobling til TV du akter å bruke (mao. CRT eller LCD/plasma).

Lydtilkobling (SPDIF eller analog)?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag fra Netshop:

Produksjon og testing av PC
    stasjonær 100+ 370,-

MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600 AM2
    m-ATX, HDMI, DDR2, Firewire, PCI-Ex16 100+
    650,-

Hauppauge WinTV PVR500 MCE bulk
    TV-Tuner dual(2stk), Mediacenter støtte 20+
    1 150,-

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM
    Caviar Special Edition 16MB cache 100+
    975,-

Antec Fusion ec, Sølv
    Micro ATX desktop kabinett med 430W PSU 4
    1 695,-

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.
    PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15) 19
    1 195,-

Microsoft Windows Vista Home Premium OEM
    Norsk versjon 32-bit DVD-versjon 100+
    950,-

Microsoft Fjernkontroll, OEM
    Media Center Remote Control (A9O-00001S) 100+
    295,-

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7170S sølv
    SATA,DVD±RW (±R DL)/DVD-RAM-stasjon bulk 20+
    325,-

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2,4 Ghz BOXED
    Socket AM2 DualCore energy efficient 65w 100+
    950,-

Totalt: 8 555,-

Review av kabinett (lillebroren - Fusion er likt bare i aluminium + bedre PSU, VFD (display) og "stealth" (skult) DVD. Se siste sidene i testen.

Dette kabinettet takler "bare" mATX kort men fullhøyde på PCI-kort.

Når du senrer trenger HD-støtte, settes et PCIe 8XXX-kort inn (eller tilsvarende)

Hovedkortet har HDMI utgang, men ikke SPDIF(?) eller TV-out (s-video)

EDIT: Sleng evt. på en CPU kjøler (selv om jeg tror dette oppsettet vil være stille "nok"). Fant ingen gode anbefalinger, men denne ser grei ut: Netshop.no - pc data foto minne digital - Cooler Master Susurro CPU-Kjøler 16dB

EDIT: Skal rette opp litt senere (lurer på om fjernkontroll følger med TV-kortet, samt finne MPEG2-dekoder

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilkobling

Tusen takk for forslaget. Desverre følger det flere spørsmål om du orker å bruke mer tid på dette....
    Har en 40" plasma med dvi/hdmi som jeg bruker pr. i dag. Kan også bruke vga evt s-video. (Blir vel best med hdmi?)

Kan jeg med andre ord konfigurere 3 tunere i MCE sånn at jeg kan recorde 2 programmer og samtidig se et annet?

Vet du om det er trådløst nettverkskort integrert? Har ikke gode erfaringer med usb-baserte løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+ litt til

Sammenlignet med denne maskinen som leveres fix ferdig - hva synes du?
    Netshop.no - pc data foto minne digital - Acer Aspire iDea 510 mediasenter PC
    Har du erfaring med Vista? Ryktene sier at det er mye tull......

Ser litt mørkt på å sette sammen maskinen selv....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skal kikke litt nærmere på dette senere. Litt opptatt ATM

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomce
    Tusen takk for forslaget. Desverre følger det flere spørsmål om du orker å bruke mer tid på dette....
    Har en 40" plasma med dvi/hdmi som jeg bruker pr. i dag. Kan også bruke vga evt s-video. (Blir vel best med hdmi?)
    Bruk DVI eller HDMI, ja

Kan jeg med andre ord konfigurere 3 tunere i MCE sånn at jeg kan recorde 2 programmer og samtidig se et annet?
    Bruker ikke MCE så kan ikke svare. Vet at man med MediaPortal har brukt åtte tunere samtidig

Vet du om det er trådløst nettverkskort integrert? Har ikke gode erfaringer med usb-baserte løsninger.
    Selv synes jeg USB basert fungerer greit, men du kan sette i PCI-kort med WiFi om du vil.

Maskinen du linker til er egentlig en bærbar - med svært begrensede muligheter for oppgradering vil jeg tro, men "out of the box" virker den jo bra. Usikker på om hvrvidt du kan/må kaste hele greia når du ikke lengre skal motta analoge signaler (den dagen vil komme min venn).

Selv hadde jeg styrt unna - men det er meg

Her er det jeg manglet på forrige liste:
    Netshop.no - pc data foto minne digital - Microsoft Remote Keyboard Mediacenter
    Ville ogsp tatrt med denne: Netshop.no - pc data foto minne digital - CyberLink Power DVD 7 OEM 6ch XP/Vista
    .. evt. kjøpt nVidia PureVideo på nettet (kjenner ikke til støtten til OEM versjonen over).

EDIT: Alternativ ferdigpakke
    Cinet MediaStation G965 - VIIV HD READY - MPX

Tviler påat du kan oppgradere/legge til skjermkort senere, men ellers ser den grei ut - to tunere (Hauppauge 500) - tror derfor det kna brukes standard PCI. Usikker på om det er PCIe utgang. Du får spørre MPX.

PS: CPU er passivt kjølt 8-)

Igjen: Ville selv ikke valgt slik "ferdigpakke" pga. begrensinger mtp oppgradering, samt lite info

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fini

Da er saken grei! Takk for all hjelp. Bestiller fra netshop i morgen. Regner med at jeg smeller til med et bedre skjermkort samt to hard-disker og dobbelt opp med ram.

Ellers er det vel bare denne "medieportal" som jeg ikke har hørt om som jeg undrer litt på......

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se signatur...

Samt:
    Forum -> Den store MEDIAPORTAL tråden - ver. 0.2.2.0 ute - Diskusjon.no

Gratis (Open Source, GPL) Media Center software - betraktes som bedre enn MCE av mange, men krever/tilbyr litt mer justeringer etc.

PS: Ang. skjermkort så er (som sagt) et nVidia 8x00 å anbefale - gjerne med HDCP (tror du må opp til 8600GTS-serien) og PASSIVT!

Eks:
    Netshop.no - pc data foto minne digital - MSI GeForce 8600GT 256MB GDDR3 HDCP
    MSI -- MICRO-STAR INT'L CO., LTD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •