Valg av PCI TV-kort til Media Portal - hjelp en noob :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av PCI TV-kort til Media Portal - hjelp en noob :)

Vurderer å gå til anskaffelse av et tv-kort til HTPC`en slik at jeg kan vise tv på projektoren samt bruke MP sine funksjoner mht tv. Har kun VGA fra HTPC til projektor.

Problemet er at jeg er helt blank på TV-kort og slettes ikke har noen anelse om hva jeg skal kjøpe. Har fått med meg at det finnes en del kort som er kompatible med Media Portal og disse er listet opp under linken nederst, men jeg vet så lite om dette at jeg ikke er sikker på hva DVB eller hybrid-kort er for noe og således vet jeg heller ikke hva jeg trenger.

Bruker for tiden en analog bordantenne til å ta inn TV, og har ikke parabol. Slik ser det ut til at scenarioet blir en stund framover. Men hva er det fornuftig å investere i med tanke på digitalt bakkenett osv i framtiden? Jeg har ikke satt meg inn i hva denne teknologien innebærer eller krever av hardware for å ta i bruk. Siden bildet skal opp på et relativt stort lerret er bildekvaliteten viktig, men samtidig er det også interessant å holde budsjettet så lavt som mulig uten å spare seg til fant. Trenger ikke radio eller annet dilldall, det tar receiveren seg av. Kanskje er det best å kjøpe et rimelig kort med bra bilde og funksjonaliteten jeg behøver nå siden de er billige og heller bytte når behovet melder seg?

Hadde et relativt dyrt tv-kort fra Pinnacle for noen år siden (tror det var pctv pro ett eller annet) men bildekvaliteten var ikke tilfredsstillende. Håper verden har gått framover siden den gang.

Kortet må ha PCI tilkobling.

Tips, tanker og betraktninger folkens?

MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Recommended HW

EDIT: Maskinvaren er følgende:

Asus P4C800
    2x256 MB RAM PC3200
    Asus CT-479 adapter
    Celeron M 1.5 @ 2.5
    Gigabyte 7600GS AGP m/passiv kjøler
    Samsung PL40 40 GB disk
    Silverstone LC10 VFD
    Seasonic S12 380W

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor de ikke har ryddet opp i det, men "listen" på linken du har er ikke heeelt komplett

På wikien deres er en bedre oversikt: Home - MediaPortal Wiki Documentation
    (se under supported tv cards)

Digitalt bakkenett kan du nok glemme en stund, siden produktene som er på markedet i dag støtter en annen standard enn den vi skal bruke i Norge.

Jeg har ikke TV kort selv, men hauppauge og fire/floppydtv ser ut til å være trygge valg. Det viktige er at kortet støtter mp2 encoding ellers vil ikke mediaportal supportere det (kan forsåvidt software emuleres hvis cpu er kraftig nok)

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP støtter SW-baserte kort.

Vil anbefalt deg et Hauppauge! 1300-kort - men kan ikke garantere at det vil funke med NTVs sendinger.

Evt Hauppauge! 150 for analoge kilder - men prisforskjellen er så liten, så ville valgt 1300 (hybrid).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden er blitt litt gammel, men siden jeg ikke har somlet meg til å kjøpe kort enda er det helt greit. Lurer litt på om det er vesentlig forskjell på bildekvalitet på 150 og 1300? Prisforskjellen er ganske riktig liten, men jeg bryr meg ikke om å betale noen hundre ekstra for noe jeg ikke kommer til å bruke for å si det slik. Det viktigste er å få et best mulig bilde på lerretet, opptak er ikke så veldig viktig.

CPU er en Celeron M1.5 @ 2.5 ghz. Regner med at den bør kunne klare encoding i sw greit - hva mener folket?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener PVR1300 har samme analoge egenskaper som 150.

Begge er hardware-baserte (noe f. eks. 1100 ikke er)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge prisguiden @ hardware.no var det vel gode 200 spenn som skilte de to kortene. Om man skulle se kun på noenlunde seriøse butikker var faktisk Amentio billigst på 1300-kortet men ikke på 150-kortet, og da var prisforskjellen i praksis hundrelappen. Bestilte et 1300 jeg.

Takk for god hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •