Hjemmenettverk for mediavspilling etc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmenettverk for mediavspilling etc

Hei!
    Treng litt hjelp til mitt oppsett av hjemmenettverk. Er ganske grønn på dette området, og håper at noen med litt mer kjøtt på beina kan hjelpe meg.

Ønsker å kople sammen mine pcer og spillekonsoller i ett og samme nettverk, samt ha mulighet til å gå på internett. Legger ved en tegning over desse.

Har lagt opp kabling CAT5e i huset, så det er på plass(6 stk strekk, 1-6 i tegning vedl)
    Har sett meg ut et lite kott under trappen som "teknisk rom", og dette vil da bli hjertet i nettverket.

Har i tillegg til komponeneter i vedl tegning :
    D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless Router med USB WLAN-adapter
    2 stk eksterne hardisker usb 2.0

Mine spm er:
    Hvordan skal jeg koble desse sammen?
    Hva trenger jeg av komponeter(switcher,router, etc)??

Ser for meg at teknisk rom har en 24timer operativ medialagring/streaming enhet. Hva skal jeg bruke her. Server løsning, Nas, etc?

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

Mvh
    Ivan

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, må ført si at jeg ikke er noe ekspert på dette. Men i mangel av svar kan jeg komme med et forslag ivertfall.
    Vet ikke budsjettet ditt, men de forslagene jeg kommer med er billigløsninger.

Da du har flere PCer i TV stuen/Kino rom, ville jeg jeg koblet de sammen med en liten switch i hvert rom.
    Så f.eks 2 stk av denne 5 ports switchen fra biltema: Biltema Norge

Så trenger du er stor switch i det tekniske rommet. Her er en 8 ports Gigabit switch fra biltema igjen.
    Biltema Norge

Jeg ville valgt en NAS løsning. Har selv en Synology DS-106J med 500GB disk, som jeg er fornøyd med. Synologyene kjører med powerpc linux os, så det er relativ lett å modifisere de. Jeg har feks lagt inn NFS server på min, så om du har linux på pcene i nettverket ditt er NFS å anbefale. Så jeg ville sett nærmerer på feks Synology DS107 med Gbit lan:
    shg.no as
    Og kjøpt en s-ata 750 GB disk til den.

Da du har 2 stk eksterne usb disker er ikke det noe problem å koble de opp mot synologyen, den har 3 usb slotter. Men for å kunne skrive til de er du avhengig av at de er formatert med FAT filsystem, da Synologyen kun støtter lesing fra NTFS formaterte disker. (er ppc linux os på synolgyen)

Da skulle det meste være gjort, da er det bare koble det opp.
    Feks: Koblet modem til Rutern du har. Ruter videre til Switch. Ruteren har sikkert innebygget DHCP server, så du kan jo bruke den til å gi ut iper. Eksluder/gi fast ip til de du ønsker skal ha det, som feks Synologyen.
    Så koble Cat5 kablene fra rommene + NAS til en port hver på switchen.

Mulig det var helt andre ting du har tenkt deg, men tror det kunne fungert slik jeg har nevnt.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har gjort, er å ha rett og slett en "server", en pc stappet med harddisker, som står i teknisk rom, med filmer, serier og musikk. Ut ifra den streamer jeg til det jeg måtte ønske, stuepcen eller laptopper... Eller, har ikke noe stuepc mere, det ble så mye støy, så jeg trak heller lyd og bildekabler fra "teknisk rom" til tv og stereoanlegg i stua. Styres via laptop med Remote Desktop. Dette funker utmerket, så lenge windows på severen ikke kræsjer! (hvilket det har gjort 5 ganger i kveld, så nå legger jeg inn linux)

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine svar.
    Har laget en ny skisse på nettet som ligger som vedlegg her. Ser dette greit ut?
    NAS løsning ser jo ut som en god løsning da d er bare plug and play. Skal se mer på dette.
    Når d gjelder linux er jeg i allfall helt grønn.
    Pcene i nettverket er satt opp med XP, og d ønsker jeg å fortsette med.

mvh
    ivan

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein løysning for deg å invistere i ein mediaspiller?
    Bruker selv ein portabel hd med innebygger mediaspiller fra freecom, kallt mediaplayer 3. Denne er nå også å få tak i med trådløs nettverk. Ellers så har dlink også ein dvd spiller med nettverk innebygget.
    Har ikkje prøvd disse selv, bare sett spec. på nettet. Men den "gamle" mediapalyer 3 fra freecom synes eg er bra, selv om det er en "standalone" enhet.
    Ellers så har eg planer om å gjøre det same som deg med ein "stue" pc, men har skrinlagt dette da eg synes ein httpc er for dyr. Så eg har tenkt meir i dei baner å kjøpe ein mediaavspiller ala Dlink sin dvd spiller(ca 2000kr).

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjeld mediaspiller i stuen bruker jeg for tiden xbox, og denne løsningen er jeg meget tilfreds med så langt.
    Ønsker pcen i stuen slik at jeg har mulighet til å "surfe" på nettet. Går nok for en htpc løsning om ikke så lenge.

Mvh
    Ivan

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så såvidt på den siste skissen du la ut og la merke til at du bare skal ha to komponenter koblet til nettverket i det ene rommet. Da er switch overflødig. Én TP-kabel er nok til en dobbel veggkontakt.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp gigabit-switcher overalt hvis du skal ha gigabit nettverk - det er ingenting å tjene på å ha EN gigabit switch hvis trafikken allikevel må gjennom en 100Mbs switch. Vil også anbefale at du kjøper slikt fra en rennomert produsent (3com, linksys, dlink, netgear osv.) En switch er ikke en "død" boks, små dropp i hastighet og ødelagte pakker er noe dritt når man streamer media, og oftest er synderen vanskelig å lokalisere.. Og så burde du vurdere et "ordentlig" oppsett med mythtv - her kan du sette opp server/klient-løsninger som fungerer også med ulike Tv-kort o.l. Hyggelig å ha en maskin i kjelleren som kan ta opp en tre-fire TV programmer samtidig, ikke sant? Linux har også Large Volume Manager - da kan du bare plugge inn flere harddisker i serveren etterhvert som du trenger mere plass. Bruk heller litt tid på å sette deg inn i dette. MCE er ikke akkurat "state of the art"

Ved bruk av en TP kabel til en dobbeltkontakt (fire ledere x2) begrenses hastigheten oppad til 100Mbs. 100 Mbs holder i massevis hvis du bare skal streame film/musikk, men det er jo greit å ikke lage begrensninger når man først strekker kabel.

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Ved bruk av en TP kabel til en dobbeltkontakt (fire ledere x2) begrenses hastigheten oppad til 100Mbs. 100 Mbs holder i massevis hvis du bare skal streame film/musikk, men det er jo greit å ikke lage begrensninger når man først strekker kabel.
    Hmm.. Dette var jeg ikke klar over. Har ikke GB nettverk selv. Bruker dette altså alle 4 parene til én komponent? Da ville jeg kanskje revurdert og hatt med switch i alle ender ja

Edit: Eller strekke 2 kabler selvfølgelig hvis det er praktisk gjennomførbart og ikke minst rimeligere enn andre alternativ

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Det jeg har gjort, er å ha rett og slett en "server", en pc stappet med harddisker, som står i teknisk rom, med filmer, serier og musikk. Ut ifra den streamer jeg til det jeg måtte ønske, stuepcen eller laptopper... Eller, har ikke noe stuepc mere, det ble så mye støy, så jeg trak heller lyd og bildekabler fra "teknisk rom" til tv og stereoanlegg i stua. Styres via laptop med Remote Desktop. Dette funker utmerket, så lenge windows på severen ikke kræsjer! (hvilket det har gjort 5 ganger i kveld, så nå legger jeg inn linux)
    Sier du at du kan sitte med en remote desktop mot serveren og starte opp video som da går ut på serverens grafikk-kort til prosjektør/tv?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er riktig. Remote Desktop er ganske kult, bruker det hver eneste dag mot min egen server. Bruker også å koble meg opp mot PC'en til a mor i Norge her fra Nederland for å gjøre vedlikehold eller installere programmer.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker remote desktop mye selv. Har forsåvidt bare en skjerm på serveren, men den går over til innloggingsbildet når jeg kobler meg på fra loptop'n, og en eventuell video jeg starter opp blir da nær selvfølgelig "streamet" over på lappen sammen med resten av skjermbildet. Mener du at den andre skjermutgangen fortsatt vil være aktiv???

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, med Remote Desktop vil skjermutgangen være aktiv, men PC'en vil være låst til innloggingsbildet.

VNC er løsningen for deg. Med VNC tar du over den andre PC'en mens skjerm, mus og tastatur fortsatt er aktiv. To brukere kan på denne måten f.eks. "slåss" om muspekeren.

Har selv logget meg inn med VNC mot modern's PC i Norge og funnet at lillesøster satt på messenger. Da var det hysterisk morsomt å holde ned shift-knappen eller trykke mellomrom i ny og ne. Fikk etterpå beskjed om at rydde i PC'en da det skulle være virus på den :-D

Jeg brukte RealVNC.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tipset. Skal sjekke ut VNC. Det bare hørtes ut som OhmRecs hadde fått til det samme med remote desktop, noe som ikke stemte med mine erfaringer.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VNC fungerte veldig bra må jeg si. Laptop'n fungerer i praksis som en fjernkontroll, med mus og tastatur og det hele Har man en stasjonær maskin og i tillegg en laptop som blir brukt flittig ser det ut til å være en fullt ut fungerende løsning.

Takk igjen for tipset!

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Sier du at du kan sitte med en remote desktop mot serveren og starte opp video som da går ut på serverens grafikk-kort til prosjektør/tv?
    Nei Maastricht har rett, så jeg bruker remote desktop til alt annet enn å se på film.
    Trur jeg må prøve dette VNC jeg og gitt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •