HTPC som nav i hjemmekino/Kom med forslag til konfigurasjon!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som nav i hjemmekino/Kom med forslag til konfigurasjon!

Vurderer å nedgradere antall komponenter i min hjemmekino.
    Lest en del tråder om HTPC, noe som har inspirert meg også.
    Ønsket er å komponere en HTPC som et nav i anlegget. Som da også skal fungere som en surroundprosessor og forforsterker. Gjerne også med kortleser for parabol, slik at jeg også slipper min Dreambox.
    Har kun et utgangspunkt og det er kabinett som heter: Origen AE S21T Sort, 12.1" touchskjerm, Aluminium, ATX (Uten Strømforsyning).
    Komplett.no - Origen AE S21T Sort, 12.1" touchskjerm, Aluminium, ATX (Uten Strømforsyning)
    Velger en så stor skjerm på kabinettet fordi man skal kunne høre på musikk med god meny uten å måtte slå på projektor. Dette oppsettet skal brukes til hjemmekino med musikkbank og ekstra tv brukes eksternt.

Det skal da kun være effekforsterkere i tillegg til HTPC, + projektor.
    Målet må jo da være att dette skal bli Full HD klar.

Kabinett: Origen AE S21T Sort, 12.1" touchskjerm, Aluminium
    Vedlegg 19259

Vedlegg 19260

Vedlegg 19261

Vedlegg 19262

Vedlegg 19263
    Strømforsyning:
    Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 2xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin
    1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet
    1 x strøm 4-pin ATX12V-kopling
    2 x 15-pin seriell ATA strøm
    8 x 4-pin intern strøm
    2 x 4-pin mini-strømkontakt
    2 x 6-pin PCI Express-strømforsyning
    Vedlegg 19381

Hovedkort:

Prosessor:

Ram:

Skjermkort:
    Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz
    2 x DVI-I - 29-pin kombinert DVI
    1 x S-video/komposittutgang
    1 x HDTV-utgang ( på levert kabel )
    2 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
    maks oppløsning 3840 x 2400
    OpenGL 2.0, DirectX 9.0c, DirectX 10
    Vedlegg 19392
    Lydkort:

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått? Fått HTPCen opp og gå? Noen erfaringer å dele?
    Er spesielt interessert siden jeg har slått kloa i et Origenae S21T kabinett som står og godgjør seg i stua. Jeg hadde ikke forventet at det skulle dukke opp så fort, så selv om jeg sporenstreks bestilte inn komponenter da kabinettet dukket opp så har ikke disse rukket fram enda. Dermed lurer jeg veldig på brukererfaringer med dette kabinettet.

Kabinettet ser forresten utrolig bra ut og byggekvaliteten er upåklagelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult ! Da har du kommet lenger en meg. Har ikke bestilt kabinettet før jeg er helt sikker på at jeg kommer i mål med denne løsningen. Tror den største utfordringen vil ligge i softwearen.
    Volumkontroll etc.. ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har HTPC'en i full drift nå. Har valgt ganske kraftige komponenter (inkludert et Nvidia 8800 GTS og en 850W PS) så løsningen min er ikke lydløs. Men det bråker mindre enn min XboX 360 så jeg er fornøyd.

Kabinettet S21t har jeg bare lovord for. Kvalitetsfølelsen er enorm, størrelsen på skjermen gjør at det er en lek å sitte i sofaen å styre Media Center via den medfølgende fjernkontrollen (skikkelig MS-kontroll brandet med Origen). Utrolig deilig å kunne velge/spille musikk o.l uten å måtte slå på TV'en!
    Volumkontroll er ikke noe problem - det styres problemløst via fjernkontrollen.

De store viftene og trolig også det faktum at aluminiumschassiet leder bort varmen godt gjør at varmeutvikling ikke er noe problem.

Hovedkortet jeg gikk for har innebygget Creative X-Fi lydkort og via dette kan man kjøre flerkanalslyd via digital utgang (bruker optisk selv) til forsterker. X-Fi rensker også opp lyden så selv mp3'er høres bra ut.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvalitet på skjerm?

Jeg er også interessert i Origen S21T. Hvordan er kvaliteten på skjermen? Er den skarp i "native" oppløsning? Og hvordan er den med oppskalerte signaler (1920x1080p)?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg må nok innrømme at skjermen i seg selv nok ikke ville ha vunnet noen titler som standalone. Siden den er berøringsfølsom blir den litt mindre klar enn rene skjermer og betraktningsvineken er vel heller ikke i hundre.
    Men utover det så fungerer den utmerket til mitt bruk - som for en stor del er å være MCE-skjerm for musikkavspilling o.l.
    Den var for min del aldri ment å være noe annet enn nettopp det.

Dette høres kanskje negativt ut men jeg må presisere at det ikke er ment slik. Jeg er strålende fornøyd.
    Men samtidig kan jeg ikke ljuge ved å si at skjermen er fantastisk heller.
    Den fungerer helt greit ved både native og full HD.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydkontroll

Det er ofte snakk om å sende lyden direkte fra pc og inn i effektforsterker.
    Det slår meg at ingen pc produsenter tar dette opp på en proffesjonell måte..
    Kanskje ingen ser på det som et viktig område.

Et tips har jeg allikevel.. hvis man bruker samme fremgangsmåte som ved rigging av PA-anlegg, unngår man de verste høyttaler poppingene..
    dvs: Skru først på HTPC, og sist på med effektforsterker. Og motsatt ved nedstengning: først av med effektforsterker, og sist av med pc..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hmmm tja

for og skryte av origen sitt produkt, som er den mest avanserte av htpc på markedet. så finnes det ingen som kommer engang i nærheten av origen sin s21t. Men skal denne kjøres på full souround så må jeg bare anbefale at man går til innkjøp av creativ sitt x-fi elite pro lydkort. ps det finnes også andre bra og bedre lydkort på markedet og få kjøpt, men dette er da også lydkort som er mer egnet og brukt for lydstudio osv. Disse finnes i bedre varianter til MAC og kommer helt an på hvor mye $$$£££ man vil legge i det før møllen forsvinner fra lommeboka. selv kjører jeg dette i 7.1 med 350 w i front på siden og 150 bak og senter og en liten gris i hjørnet som står og hyler av den kjappe typen. Dette Med creativ x-FI og er relativt fornøyd med lyden på dette etter utalige timer i lydstudio. Skulle kostnaden stå på et 8800 skjermkort og lyd, ville jeg nok ha gått ned i prisen på skjermkortet intil videre, om du da ikke er av den spilleglade rasen. Så får billigere skjermkort som takler full HD og høyere oppløsning (2560 x 1600)for 1/3 av prisen. hmmmmm hvem av dere er det som har den oppløsningen som det bare er et fåtall som har til sine pc skjermer. Da tiltenkt de få som virkelig driver med bildebehandling på høyt nivå. Og disse skjermene koster utalige skiver bacon i forhold til en full HD tv. dette ble kanskje litt avsporing fra det jeg skulle skrive om superkabinettet som enkelte har skaffet seg. Min anbefaling er og putte inn minst mulig som skaper støy, og eventuelt bytte ut de orginale viftene med noctura vifter så blir det nesten så godt som silent. Og ingen sus og dus og for mindre sus og dus så kjører man så klart all musikk og film på server og streamer fra denne. Jeg har plassert min i kjeller og har lagt opp internt cat 7 (GB) (cat 6 er GB kabel) internt nettverk og streamer HD film /musikk på dette. Skal man ta den helt ut så kan man sette opp smykket via preamp som bindeledd til effektforsterker o.l. For dere som enda ikke har, så må dere bare ha origens gutte leke. Lykke til dere som skal og må ha ny leke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •