Problemer med avspilling på Pentium 4, 2.8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med avspilling på Pentium 4, 2.8

Hei,

Jeg har litt problemer med avspilling av HD materiale - som så mange andre. Har fiklet med diverse codecer, forskjellige instillinger, presets osv, men mitt problem er det samme. Det hakker!

Spørsmål nr. 1:
    Uansett hva jeg spiller av (720p) hakker det, og framedrop er høyere enn avspilte frames. Så nå lurer jeg rett og slett på om maskinen er for dårlig.

Maskinoppsettet er slik: Pentium 4 2.8 ghz, HT. 1024 mb ram. Diverse s-ata disker, og ATI Radeon 9800. Litt eldre maskin altså. Maskinen kjører nå Windows Vista.

Er dette oppsettet for dårlig? Har forsøkt ffdshow, coreav osv.

Spørsmål nr. 2:
    Jeg har en liten misstanke om at det er noe feil med ram'en i maskinen. Den scorer ikke bare dårlig i Vista's maskinvaretest (4,1), men jeg tror den har liten klokkefrekvens også (PC2700). 2 forskjellige merker på 2 stk 512 brikker, kjøres i dual channel.

Vil det hjelpe noe på avspillingen å kaste disse brikkene, og kjøpe noen nye? Og kanskje sette inn 2 gb?

Håper noen tar seg tid til et kjapt, men informativt svar! Ha en fin helg alle sammen!

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xenonnet
    Hei,

Jeg har litt problemer med avspilling av HD materiale - som så mange andre. Har fiklet med diverse codecer, forskjellige instillinger, presets osv, men mitt problem er det samme. Det hakker!

Spørsmål nr. 1:
    Uansett hva jeg spiller av (720p) hakker det, og framedrop er høyere enn avspilte frames. Så nå lurer jeg rett og slett på om maskinen er for dårlig.

Maskinoppsettet er slik: Pentium 4 2.8 ghz, HT. 1024 mb ram. Diverse s-ata disker, og ATI Radeon 9800. Litt eldre maskin altså. Maskinen kjører nå Windows Vista.

Er dette oppsettet for dårlig? Har forsøkt ffdshow, coreav osv.

Spørsmål nr. 2:
    Jeg har en liten misstanke om at det er noe feil med ram'en i maskinen. Den scorer ikke bare dårlig i Vista's maskinvaretest (4,1), men jeg tror den har liten klokkefrekvens også (PC2700). 2 forskjellige merker på 2 stk 512 brikker, kjøres i dual channel.

Vil det hjelpe noe på avspillingen å kaste disse brikkene, og kjøpe noen nye? Og kanskje sette inn 2 gb?

Håper noen tar seg tid til et kjapt, men informativt svar! Ha en fin helg alle sammen!
    Kombinasjonen Vista og din maskin er nok årsaken til at ting hakker. Spesiellt hvis det gjelder h264 formatet som er ganske maskinkrevende.

Hadde selv en 3.0 P4 med 2 GB ram og Nvidia 6600GT og den hadde ikke sjans til å spille 1080i h264 HD filer av type opptak fra BBC HD og Sky HD. Dette var i XP.

Det første jeg ville gjort var å gå tilbake til XP, finne rette kodeker. (avhengig av hva du skal spille av) hos meg er det ffdshow, CoreAVC og Haali Media Splitter som gjelder.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten notis, prøvd et annet avspillerprogram?
    Jeg bruker Media Player Classic nå og spilller 720p materiale så det suser..
    Maskinen er en A64 3000, 1GB RAM og et Geforce 6150! (integrert)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyperthreading

Ser at prosessoren din har Hyperthreading.
    Det betyr at den ofte bare bruker 50% av prosessorkraften og sparer resten til andre oppgaver (multitasking). Den har 'liksom' 2 prosessorer.
    Dette er ofte greit, men bare få programmer nyttiggjør seg av begge 'liksomprosessorene'...
    Jeg har også 2.8 HT men har slått av hyperthreading-funksjonen i Bios. Mye greiere. Spiller HD uten lagging. (kommer jo litt an på skjermkortet også).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Cyberdog: Ja, det er nok sant. Jeg har forsøkt de codec'ene du nevner, uten nevneverdig hell. Filmene spiller, kvaliteten ser bra ut, men det hakker. Skal forsøke XP ved anledning

madsun: Jepp, jeg har forsøkt både Media Player Classic, Zoom Player og diverse ymse programmer jeg har funnet, og MPC virker best hos meg også...

Franks99: Det skal jeg prøve. Å slå av HT. Mener å ha lest at Vista i seg selv benytter seg av teknologien, men det er absolutt verdt et forsøk

Hva slags skjermkort er å anbefale? Har som nevnt et ATI Radeon 9800 med 128 mb Ram. Er det for dårlig? Har evt. et 9600 PRO kort også, med 256 MB Ram. Vil det hjelpe å bytte til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker som sagt et integrert geforce 6150, lower low-end Garanterer deg at ditt Radeon 9800 knuser dette kortet. Når det er sagt så er det kanskje verdt å prøve 9600 kortet ditt, om ikke annet for å konstantere at feilen ligger i skjermkortet

Hvis jeg skulle kjøpt nytt skjermkort idag, ville det blitt et passivt kjølt geforce 8500 for en 7-800 kroner

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel være greit med et skjermkort med 512mb også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •