vista (32 bits) som mediacenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vista (32 bits) som mediacenter

Da min windows xp nettopp har crashet, vurderer jeg om jeg skal oppgradere til Vista. Etter å ha undersøkt på nett tenker jeg å gå for 32 bits versjonen selv om jeg har 64 bits cpu, da denne versjonen visstnok er mer kompatibel samt at det er lite ytelsesmessig å hente på å gå for 64 bits.

I den sammenhengen lurer jeg på hvordan folk opplever mediaavspilling i Vista. Jeg har ikke nødvendigvis tenkt å bruke Vistas Media center gui, men kunne tenke meg å holde fast ved f.eks media player classic og theatertek. Virker slike programmer bra i Vista nå ? Og hvordan er det med codecer ? Bruker mye x.264, .ts og andre "eksotiske" (ehm..) filformater, og er avhengig av at disse fungerer optimalt. Jeg liker bildet fra Theatertek/purevideo fremfor stasjonær dvd-spiller, men er villig til å ofre dette da jeg uansett ser mest HD materiale fra pc'en.

På hardwaresiden har jeg Creative Extrememusic og kjører passthrough gjennom sp/dif. Skjermkort er GF 7800GT. Jeg kjører dual view, hvor film vises på tv koblet til som 720p hdtv via hdmi/dvi til Denon 2807.

Jeg er ikke lengre opptatt av å tune for max billedkvalitet, men vil ha et system som fungerer uten for mye kjas og mas.

Hadde vært fint med tilbakemelding fra noen som hadde prøvd ut dette i praksis før jeg hiver meg med på Windows Vista Public Beta 1.1 :-)

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du leser litt på forumet, finner du mange som fraråder deg å bruke Vista. Jeg har lenge tenkt på det samme, men synes XP MCE fungerer utmerket og gidder ikke få et treigere system som kanskje ser finere ut.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt med Vista i en måneds tid nå, og det fungerer svært bra. På min maskin oppleves Vista noe raskere enn XP. Når det gjelder medieavspilling så har jeg ikke noe å utsette, alt fungerer (bruker hovedsaklig Zoom Player).

Mitt inntrykk er at mye av den lunkne omtalen av Vista baserer seg på ryktespredning samt dårlige erfaringer med tidlige beta/RC-utgivelser (jeg testet RC1 og det var ikke i nærheten av hva den ferdige versjonen yter).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett, både her og på andre fora/nettsteder, at man til en viss grad fradråder vista, men da for det første 64 bits utgaven hvor drivere er litt mer problematisk, samt for avanserte htpc løsninger. Min situasjon er noe enklere da jeg kun skal bruke "vanlig" avspillingsfunksjonalitet, da jeg har ettromsleilighet og ikke trenger noen komplett fjernstyring foran tv'en. Jeg må reinstallere uansett, og er litt klar for Vista pga kommende spill som er eksklusive for dette os'et - men om vista er veldig vanskelig å ha med å gjøre som htpc, er jeg villig til å la disse spillene vente, evt bare kjøre den på 360'en.

Zoomplayer er jeg kjent med, og kan godt bruke den om den fungerer prikkfritt. Fungerer den greit sammen med f.eks k-lite codec pack under vista ? Hva med core avc for x.264 ?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BB
    Zoomplayer er jeg kjent med, og kan godt bruke den om den fungerer prikkfritt. Fungerer den greit sammen med f.eks k-lite codec pack under vista ? Hva med core avc for x.264 ?
    ZP fungerer helt identisk i XP og Vista. Jeg anbefaler deg å unngå kodek-pakker uansett OS du måtte velge. Nyeste ZP har kodek-hjelp under installasjonen, samt at alle andre nødvendige kodeks ligger på deres offisielle sider. CoreAVC fungerer også slik det skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av skepsisen gjelder nok det å være tidlig ute med et hvilket som helst produkt fra Microsoft, ikke noe spesielt mot Vista. I tillegg har Vista endel endringer i favør av innholdsleverandørene som kan gjøre det dyrere og vanskeligere å utvikle gode opensource-løsninger.

For å kunne tilby en sikker platform hvor kryptert/DRM innhold kan selges med mindre frykt for knekking, og hvor trojanere og annen dritt får vanskeligere levekår har microsoft strammet til på kravene til software (og hardware) som skal tilknyttes maskinen. Generelt er dette en bra ting hvis det utføres bra, men for de av oss som fyller maskinen med freeware/opensource verktøy som hjelper oss å bruke maskinen slik vi vil så er det en ulempe om utvikleren må betale $100k til Microsoft for å få et sertifikat som lar dem installere, eller at lydkortdrivere ikke kan rute lydstrømmen tilbake til disk.

Man kan jo også snu spørsmålet på hodet: Hvis du ikke planlegger å nyttiggjøre deg den nye fancy gui-en eller 64-bit støtte, hva håper du at Vista skal gi deg?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Man kan jo også snu spørsmålet på hodet: Hvis du ikke planlegger å nyttiggjøre deg den nye fancy gui-en eller 64-bit støtte, hva håper du at Vista skal gi deg?

-k
    Det vil i den nærmeste tid (ila mindre enn 6 mnd) komme spill som er eksklusive for Vista. Det er vel i grunn det som er årsaken til at jeg vurderer å oppgradere, når jeg først må reinstallere allikevel.

Hva angår DRM problematikken forstår jeg det slik at innstrammingene her hovedsaklig skjer på 64-bits varianten. Jeg har ikke planer om innkjøp av HD-DVD eller Blu-ray drev i maskinen ihvertfall før det har gått ett års tid, så det er ikke en del av vurderingen.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Mitt inntrykk er at mye av den lunkne omtalen av Vista baserer seg på ryktespredning samt dårlige erfaringer med tidlige beta/RC-utgivelser (jeg testet RC1 og det var ikke i nærheten av hva den ferdige versjonen yter).
    Nåja. Endel av ryktene oppstå siden Vista slik den fremstår idag ikke er det man forventet om man leste spesifikasjonene den gang Vista var under planlegning. De fleste av komponentene som virkelig vill ha gitt et nytt OS ble utelatt til fordel for å holde tidskjemaet på release. Mange føler seg nok snytt siden Vista kun ble en slags XP variant B.

I tillegg er det endel som surmuler over at Vista gir problemer med dagens software, men slik vil det alltid være med "nye" operativsystem de første månedene. Ofte er det greit å vente litt for så å trekke på andres erfaringer. Hvorfor slite selv når andre allerede har en løsning? Hvis man har tålmodighet selvsagt.

64 bits markedet er fortsatt ikke kommet helt igang og selv om de fleste ting lar seg kjøre på 64 bits utgaven må man nok forvente noen ekstra problemer som må løses. Jeg merker fra tid til annen på denne 64 bits utgaven av XP at jeg nok burde ha kjørt inn 32 bits utgaven isteden

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vista

Jeg har kjørt Vista på min bærbare pc i noen månder.
    Jeg bruker pcen i jobb og privat og har ikke merket noe til hverkan treghet eller dårlig kompabilitet. Enkelte ting jeg brukte i XP måtte oppgraderes til nyere versjoner, men ingen ting måtte byttes ut.

Er stor fornøyd med vista faktisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BB
    Det vil i den nærmeste tid (ila mindre enn 6 mnd) komme spill som er eksklusive for Vista. Det er vel i grunn det som er årsaken til at jeg vurderer å oppgradere, når jeg først må reinstallere allikevel.

Hva angår DRM problematikken forstår jeg det slik at innstrammingene her hovedsaklig skjer på 64-bits varianten. Jeg har ikke planer om innkjøp av HD-DVD eller Blu-ray drev i maskinen ihvertfall før det har gått ett års tid, så det er ikke en del av vurderingen.
    Hva med å kjøre dual-boot inntil videre? Da kan du gradvis fase over i Vista etterhvert som du ser at det faktisk fungerer for deg og dine behov.

-k

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører selv Vista og er svært fornøyd. Har kun opplevd ett problem som beskrives i denne tråden: http://avforum.no/forum/htpc-softwar...ket-wmp11.html

Men det problemet tror jeg må være sppesifikt for meg da jeg ikke har funnet noen med samme problemet.

Theatertek fungerer ikke helt med Vista enda. versjon 2.5 er på vei, og denne vil være Vista kompatibel.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som taler for Vista kontra XP er at Vista er mye bedre på prossesering av lyd. Operativsystemet har innbygget romkorreksjon der du ved hjelp av mikrofon tar opp impulsresponsen til rommet, og Vista deretter forsøker å flate ut frekvensresponsen og setter korrekt forskinkelse og forsterkning for alle høytalere. Slik man etterhvert også har i den del hjemmekino-receivere. Vista har også bass-styring, lydnivå-utjeving og hodetelfon-virtualisering. For detaljer les denne tråden:
    Audio Processing in Vista Explained - AVS Forum

Mye interssant stoff der.

Ray

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laffendo
    En ting som taler for Vista kontra XP er at Vista er mye bedre på prossesering av lyd.
    Jeg er vel i utgangspunktet skeptisk til å la microsoft lefle for mye med lydstrømmene mine. Hvis de bare kan la dem passere uhindret så foretrekker jeg firma/opensource-leverandorer som ikke har husmødre som primær kundegruppe ;-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er vel i utgangspunktet skeptisk til å la microsoft lefle for mye med lydstrømmene mine. Hvis de bare kan la dem passere uhindret så foretrekker jeg firma/opensource-leverandorer som ikke har husmødre som primær kundegruppe ;-)

-k
    Er enig i det (med untak av at husmødre er den primære kundegruppen ). Men for dem som er late kan Vistas mediasenterløsning og lydprossesering være et greit valg. Og for dem som ikke har romkorreksjon i receiveren sin kan det være verdt å forsøke Vistas system for dette.

Noen som har anbefalinger på programvare som lar deg få bitperfect lyd fra pc'n,? Jeg er litt grønn på dette. For hva jeg vet er dette noe man bare stiller på i driverne til lydkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laffendo
    En ting som taler for Vista kontra XP er at Vista er mye bedre på prossesering av lyd. Operativsystemet har innbygget romkorreksjon der du ved hjelp av mikrofon tar opp impulsresponsen til rommet, og Vista deretter forsøker å flate ut frekvensresponsen og setter korrekt forskinkelse og forsterkning for alle høytalere. Slik man etterhvert også har i den del hjemmekino-receivere. Vista har også bass-styring, lydnivå-utjeving og hodetelfon-virtualisering. For detaljer les denne tråden:
    Audio Processing in Vista Explained - AVS Forum

Mye interssant stoff der.

Ray
    Takk for tipset ! Skal bli kult å teste dette og se hva som kan gjøres med logitech z5500 settet som er koblet på pc'en. Skal bli morsomt å se hvor stor forandringen blir i forhold til det Audussey på Denon 2807 gjorde på hovedanlegget. Forbedringen da var subtil, men godt hørbar, til det bedre på relativt gode høyttalere (men vanskelig rom) - blir interessant å se hva som skjer med ett 5.1 sett til 2700 kr !

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg har Vista MCE vært problemfri. Alt har fungert. Jeg fikk også noe som ikke fungerte i MCE 2005 til å fungere, nemlig streaming av video til konsoll. Anbefales

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •