Hovedkort m/ integerert skjermkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hovedkort m/ integerert skjermkort

Hvilket hovedkort med integrert skjermkort er å anbefale til en HTPC. Denne skal brukes til å vise divx og hd-divx. Det kommer ikke til å bli noe spilling.

Jeg har en Samsung le32n71. Denne har D-sub inngang og HDMI-inngang. Men som jeg har lest på forumet så blir ikke kobling fra data til samsung så veldig bra... Da burde det jo egentlig holde med d-sub i første omgang?

Jeg er fan av Asus, og har tittet en del på deres hovedkort med integrert skjermkort. Har funnet en som jeg synes ser grei ut, men lurte på om den er kraftig nok?
    Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16

Noen med HTPC og Samsung av denne typen som har prøvd dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg først skulle gått for en løsning med integrert skjermkort, ville jeg sett på AMD/ATIs 690-løsning, som også leveres til LGA775-prosessorer. Hvorvidt dette ellers er like gode hovedkort som de basert på Intels 965-serie vet jeg ikke. Har litt blandet erfaring med tidligere hovedkort basert på ATIs brikkesett....

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere et mini-ITX fra VIA om du ikke skal kverne mer enn xvid og divx. Kortet er 17x17 cm og jeg har ingen problemer med disse formatene samt mp3 og bilder. Du får intergrert lydkort med spdif ut, skjermkort med komponent, kompositt og vga, intergrert prosessor med passiv kjøling samt hardware akselerasjon av mpg2 og 1080i. Dette er ikke et oppsett som er HD-klart selv om kombinasjonen Zoom Player og 720p "nesten" funker. Fordelen med dette kortet er den lave prisen (inkludert lyd, prosessor og bilde) samt et helt stillegående system. Kortet er spec'a til 17W ved belastning som er et meget lavt effektforbruk.

Komplett selger VIA mini-ITX serien:

Komplett.no - VIA EPIA-EN12000EG,EDEN V4/1200Mhz,SATA, Mini-ITX, DDR2-533, Fanless,LAN,Firewire

Fordeler
    - Meget lavt effektforbruk
    - Passiv kjøling
    - Små dimensjoner
    - Intergrert lyd og bilde
    - Komponent ut

Ulemper
    - Kan ikke kverne HD-formatene
    - Ikke oppgraderbart

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absoultt valgt et 690G-basert hovedkort (til AMD?). 690V er ikke like bra (ikke HDMI).

Det integrerte skjermkortet kalles 1250, og er basert på X700-chipen til ATi.

Hovedkortene har generellt gode lydchipper. uten at jeg vil si noe med sikkerhet, tror jeg Realtek 888 er det beste valget.

Sammenlikn modellene på AMD compare -> default

EDIT: Asus sitt er omstendig testet her techPowerUp! :: ASUS M2A-VM :: Page 1 / 19

(siden du er Asus fan :-) - litt kjipere lyd-chip, though..)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vgr
    Du kan jo vurdere et mini-ITX fra VIA om du ikke skal kverne mer enn xvid og divx. Kortet er 17x17 cm og jeg har ingen problemer med disse formatene samt mp3 og bilder. Du får intergrert lydkort med spdif ut, skjermkort med komponent, kompositt og vga, intergrert prosessor med passiv kjøling samt hardware akselerasjon av mpg2 og 1080i. Dette er ikke et oppsett som er HD-klart selv om kombinasjonen Zoom Player og 720p "nesten" funker. Fordelen med dette kortet er den lave prisen (inkludert lyd, prosessor og bilde) samt et helt stillegående system. Kortet er spec'a til 17W ved belastning som er et meget lavt effektforbruk.
    Så billig er det vel egentlig ikke. 1800 kr for en svak prosessor og et VIA-basert hovedkort... Man får vel et 945G-basert hovedkort og Core 2 Duo E4300 for omtrent den prisen. Når HD-DivX her nevnes i utgangspunktet er det vel også ganske utelukket, og man mangler mulighet til å utvide løsningen noe som helst omtrent i framtiden. Trolig ønsker han vel også digital tilkobling til TVen siden han har muligheten for det....

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, prisen kan selvsagt diskuteres. En av grunnen til at disse kortene ikke er billigere er vel rett og slett pga pris/etterspørsel. Jeg kverner de fleste HD ripp uten problemer og kan da nevne at Rome i HD (DivX) med 930x576 gikk helt fint. Dette selvsagt pga av hardware akselerasjon av mpeg2. Du har muligheten til å innstallere et PCI-kort, men det er det. Nevnte oppgraderingsmuligheter som en av ulempene. Er du ute etter et system som tar meget liten plass, som ikke bråker og tar de fleste formatene foruten HD-formater er dette en bra løsning. Skal du derimot kverne HD-formater, innstallere masse PCI-kort etc. ja da må du nok vurdere en bedre plattform, ref. "et 945G-basert hovedkort og Core 2 Duo E4300 for omtrent den prisen".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rome i HD (DivX) med 930x576
    ??!?? Den setningen der henger ikke på greip.

Hvilket hovedkort med integrert skjermkort er å anbefale til en HTPC. Denne skal brukes til å vise divx og hd-divx. Det kommer ikke til å bli noe spilling.

Jeg har en Samsung le32n71. Denne har D-sub inngang og HDMI-inngang. Men som jeg har lest på forumet så blir ikke kobling fra data til samsung så veldig bra... Da burde det jo egentlig holde med d-sub i første omgang?

Jeg er fan av Asus, og har tittet en del på deres hovedkort med integrert skjermkort. Har funnet en som jeg synes ser grei ut, men lurte på om den er kraftig nok?
    Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16

Noen med HTPC og Samsung av denne typen som har prøvd dette?
    Det beste er nok å gå for et hovedkort som har DVI-A så kan du evt. bruke en DVI-VGA adapter til TVen. Da kan du ihvertfall bruke HDMI hvis du en dag føler for det.. Som kjent så kan man konvertere DVI-a til VGA, men aldri VGA til DVI

G965 har en ganske grei grafikkløsning og bør være mer en nok for å drive Vista. Det snakkes om at det eneste som trengs for å gjøre den DirectX 10 kompatibel er en software oppdatering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vgr
    Vel, prisen kan selvsagt diskuteres. En av grunnen til at disse kortene ikke er billigere er vel rett og slett pga pris/etterspørsel. Jeg kverner de fleste HD ripp uten problemer og kan da nevne at Rome i HD (DivX) med 930x576 gikk helt fint.
    576 linjer er det man har i PAL DVD Video. En del ting er rippet fra HDTV-sendinger, men pga. "kampen om båndbredden" når det gjelder digital-tv i USA er det en del kanaler som sender på lavere oppløsninger. 576 er ikke HD -- 720P og høyere er...

Dette selvsagt pga av hardware akselerasjon av mpeg2.
    MPEG2-dekoding hjelper ikke på DivX/Xvid. Har det imidlertid vært i MPEG2-format, som f.eks. DVD er, ville det ha vært til hjelp. På den andre siden klarer C3-prosessoren avspilling av DVD i software uten problemer -- og selv sikkert MPEG2 i høyere oppløsning enn DVD og høyere bitrate enn DVD i software (en Pentium II 350 MHz klarte også avspilling av DVD i software...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Det beste er nok å gå for et hovedkort som har DVI-A så kan du evt. bruke en DVI-VGA adapter til TVen. Da kan du ihvertfall bruke HDMI hvis du en dag føler for det.. Som kjent så kan man konvertere DVI-a til VGA, men aldri VGA til DVI
    DVI-I mener du vel, som både gir digital og analog. Det er vel vanskelig å finne løsninger spesifisert til DVI-A.

G965 har en ganske grei grafikkløsning og bør være mer en nok for å drive Vista. Det snakkes om at det eneste som trengs for å gjøre den DirectX 10 kompatibel er en software oppdatering.
    I teorien ja, gjennom at den er "fully programmable". Likvel betyr det ikke at ytelsen vil bli spesielt bra/brukbar. Intels løsninger har pr. i dag ikke akselerasjon for annen video enn mpeg2. De har ikke sagt noe om mpeg4/h-264 på dagens løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI-I var det ja, takk for rettelse.

Anngående G965 og x3000 (rett meg gjerne her og hvis det er feil) så har du helt rett i at ytelsen ikke blir noe å skryte av, men trådstarter skulle vel ikke game og med en ålreit prosessor bør det meste i HD kunne spilles av uten akselerasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI-A = analog bare
    DVI-I = analog og digital
    DVI-D = digital bare

ops:

ja AMD 690G chipsetene er best valget
    men bare MSI vis du vil ha HDMI på baksiden, og ikke på eget kort

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abit har vel også med HDMI integrert?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten MSIs kort liggende nå - var kommet til kontoret i løpet av påsken. Se om jeg i nest uke ikke får slengt det inn i en boks...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •