Ny stue-pc på stramt budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny stue-pc på stramt budsjett

yo lizm

Nå det på tide å bytte ut den trofaste Salora-reisetven fra en gang rundt 80-tallet som har vært en trofast følgesvenn gjennom hele livet mitt og mer til. For moro skyld lar jeg en ny HTPC/stue-pc komme som følge av dette, og fordi jeg liker å være spesiell så bygger jeg kabinettet selv også.

Mer om det seinere, men nå til hovedpoenget mitt, nemlig hardwaren. Her sånn har jeg et utkast. Jeg må ha med et lydkort og kabler og materialer til kabinettet også, så dermed kan jeg nok ikke la det bli så mye dyrere enn det allerede er. Dessuten kommer kjølingen inn i bildet også.

Først skjermkortet. Egentlig ville jeg gjerne ha noe fra nVidia mtp. Linux, men for å få støtte for HDCP måtte jeg enten ned til 7300, eller opp til 8800, og ingen av delene frister noe særlig. Dermed ble det ATi. Jeg tenkte litt på en X1650Pro med HDMI og HDCP, men nå viste det seg at det kunne bli litt interferans med kjøleren på et og nordisda på hovekortet og dessuten trenger jeg ikke HDMI, sia lyden kommer til å være separat uansett.

Og den lyden kommer til å gå inn i en d'Feldt AudioEngine, og da lurer jeg ganske enkelt på: hvor bra lydkort må jeg ha for å utnytte "LydMotoren" til dens fulle potensiale? Har sett på dette SE90-kortet fra Onkyo som virker veldig bra, men det er dyrt, dyrt, dyrt. Er det verdt det, eller kan jeg gå ned til halve prisen?

Så komemr vi til kjøling. Her har jeg som tidligere nevnt vært kjempeübergenial og satt meg i huet at jeg skal, skal, skal, skal bygge kasse sjæl. Vi får nå se, men for øyeblikket er planen som følger: desktop-format (liggende hovedkort), sider av noe perforert, bunn og topp av acrylglass, gjerne i en morsom fagre og med en merkelig organisk form bare for å være alternativ. Kjølingen vil bli gjort med en enkelt vifte: dettane hærre her skal festes på CPUen og få frisk luft fra en 120mm-vifte på toppen av den som skal blåse ned på den gjennom et viftehull i topplokket. Den kommer til å blåse ned på chipsettet og denna, som kjøler skjermkortet. Varmlufta tyter ut gjennom sidene på kassa siden de er poerforerte.

PSUen kommer til å stå i en lignende boks, men den boksen vil være stående. Jeg tar PSUen ut av boksen sin og lager en kasse ikke så ulik den jeg nettopp forklarte, men denne skal stå på høykant så acrylen kommer på to av sidene, og topp, bunn og de andre sidene blir perforerte. Da vil vamrlufta fyke rett til topps (?) og ut av boksen, muligens hjulpet av en temperaturregulert vifte som kan skur seg på ved feks 45 eller noe sånt.

Harddisken og drevet er jeg ikke sikker på. Enten putter jeg dem i en tredje, vibrasjonsdempa boks, eller så putter jeg dem sammen med hovedkortet og det der. Det er så greit med PSUen, der trenger jeg bare ATX-kabel fra den til resten, siden den har med seg alt av spenninger på 24 pinner. Mye enklere enn masse sata-kabler. Jeg kan sleeve sata-kablene, eller jeg kan gjøre noe sånt som dette. Det burde vel egentlig funke når jeg tenker meg om, men noen som veit hvordan det går med både DVD og HDD på den?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jeg skutt hvis jeg bumper litt? :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G.G.
    yo lizm

Mer om det seinere, men nå til hovedpoenget mitt, nemlig hardwaren. Her sånn har jeg et utkast. Jeg må ha med et lydkort og kabler og materialer til kabinettet også, så dermed kan jeg nok ikke la det bli så mye dyrere enn det allerede er. Dessuten kommer kjølingen inn i bildet også.

Først skjermkortet. Egentlig ville jeg gjerne ha noe fra nVidia mtp. Linux, men for å få støtte for HDCP måtte jeg enten ned til 7300, eller opp til 8800, og ingen av delene frister noe særlig. Dermed ble det ATi. Jeg tenkte litt på en X1650Pro med HDMI og HDCP, men nå viste det seg at det kunne bli litt interferans med kjøleren på et og nordisda på hovekortet og dessuten trenger jeg ikke HDMI, sia lyden kommer til å være separat uansett.
    Husk at du ikke får HDCP-støtte under Linux uansett. Strengt tatt tviler jeg på at man overhode vil få det noen sinne.

X1650Pro skal vel kunne gi maskinvareakselerasjon opptil 720p. Det er også stor ytelsesforskjell mellom X1650Pro med DDR2 og DDR3 -- DDR3-kortene har vel bortimot dobbel minnebåndbredde. Dette reflekteres også i prisen. Hvordan dette evt. påvirker akelerasjonsytelse iht. video tør jeg ikke svare på.

Hvor høy er kjøleren på nordsiden av brikkesettet? Jeg regner med det altså er snakk om et X1650Pro som har en større passiv kjøler som går på baksiden av grafikkortet? X1650Pro finnes vel passiv med kjølere som kun er på siden som vil være på motsatt side av brikkesettkjøleren?

PSUen kommer til å stå i en lignende boks, men den boksen vil være stående. Jeg tar PSUen ut av boksen sin og lager en kasse ikke så ulik den jeg nettopp forklarte, men denne skal stå på høykant så acrylen kommer på to av sidene, og topp, bunn og de andre sidene blir perforerte. Da vil vamrlufta fyke rett til topps (?) og ut av boksen, muligens hjulpet av en temperaturregulert vifte som kan skur seg på ved feks 45 eller noe sånt.
    Nå finnes det i utgangspunktet også semipassive strømforsyninger. Fortron sin 400W er ikke av de mest stillegående etter dagens standarder. Hvis PSU skal stå "alene" tipper jeg ikke temperatur i PSU ellers vil være noe problem, så PSUens egen vifte burde holde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Lista på linken jeg gav er litt oppdatert. "fant" et 7600GT med HDMI, DVI og HDCP som virker ganske perfekt, PureVideo har det også. Jeg hadde faktisk ikke tenkt over at Linux ikke hadde HDCP-støtte... det var litt kjipt. Jaja, jeg får vel finne meg i å bruke den forbannqde windowsen da. XP MCE har vel HDCP? Eller er det bare Vista som har det?

Når det gjelder den kjøleribba på mammabrettet så veit jeg faktisk ikke hvor høy den er. Men uansett så funker det så vidt jeg kan se med en av GPU-kjølerene til Thermalright, så det burde gå bra.

På PSU-fronten så har du et poeng med semipassivitet. Jeg lurte også på å bruke en shuttle-psu som er veldig liten og stille, men de finens bare på ogg til 300W. Burde det holde for oppsettet i den handlevogna? Jeg kommer etter all sannsynlighet til å utvide med opp til 3 harddisker til etter hvert, og vil gjerne ha litt oppgraderingsmargin.

EDIT: nå kom jeg på a jeg kan bruke en 300W-psu i første omgang, og når jeg legger til flere harddisker kunne jeg heller putte en PicoPSU inn i HDD-boksen og koble sammen PS_ON-ledningene på de to PSUene for å starte diskene når resten av maskina startes. Hva tror dere om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows XP har heller ikke støtte for HDCP, og kommer ikke til å få det. Eneste alternativ er Windows Vista, eller å bruke løsninger som AnyDVD HD. ACSS kan imidlertid endres, som om AnyDVD er en løsning som også kommer til å fungere "i framtiden" er litt usikkert.

Shuttle SilentX-PSUene er ikke *så* stille, så jeg hadde nok heller satset på en vanlig PSU. Shuttle-PSUene har også dårlig med strømtilkoblinger og veldig korte kabler.

Jeg har litt vanskeligheter med å helt å se for meg løsningen og de "forskjellige boksene". For meg virker ikke dette spesielt hensiktsmessig, ei heller når det gjelder støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanden. Jeg hadde håpa at jeg skulle unngå at noen kommer og påtvinger meg Vista. Jaja... da kan det hende jeg lander på å ikke satse på å ha BluRay eller HD DVD-drev i maksina i det hele tatt da. Vista gidder jeg ikke. Det får være grenser for å godta Microsofts forsøk på verdensherredømme. Pokker heller... jaja...

Når det gjelder PSU så er egentlig planen å bytte ut vifta i den uansett, så det er fysisk størrelse og pris som teller mest. PSUen skal moddes, så kabellengde er heller ingen bekymring.

Boksekonseptet har et slags formål, men hovedsakelig er det et mer eller mindre snodig innfall. Når det gjelder PSU veit jeg ikke riktig hva jeg tenkte på, det får jeg komme tilbake til seinere (:|) men med HDDene er poenget at boksen skal kunne bygges om til server seinere. En slags pengebesparende løsning. Jeg er imidlertid ganske så tilbøyelig til å droppe å ha PSUen i egen kasse. Jeg får prøve å tenke ut en slags måte å få kjølt den ned på i hovedboksen. Muligens semipasivt eller noe sånt.

Takker for hjelp så langt, håper på flere innspill etter hvert. Er det absolutt umulig å få HDCP uten å bruke Vista? Kan godt være ulovlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,det er bare å innstalere AnyDVD HD så er alt greit.
    Har spilt av 1080p med integrert Nvidia 6150 skjermkort og X2 4200 med bra resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G.G.
    Fanden. Jeg hadde håpa at jeg skulle unngå at noen kommer og påtvinger meg Vista. Jaja... da kan det hende jeg lander på å ikke satse på å ha BluRay eller HD DVD-drev i maksina i det hele tatt da. Vista gidder jeg ikke. Det får være grenser for å godta Microsofts forsøk på verdensherredømme. Pokker heller... jaja...
    Nå er det ikke MS sitt forslag å bruke HDCP på Blu-ray og HD DVD. Bill G. har selv uttalt at han ikke synes noe særlig om DRM. Årsaken til at man har disse teknologiene er musikk- og filmbransjen. Hvis MS hadde valgt å ikke implementere dette hadde man ikke fått støtte for avspilling....

Når det gjelder PSU så er egentlig planen å bytte ut vifta i den uansett, så det er fysisk størrelse og pris som teller mest. PSUen skal moddes, så kabellengde er heller ingen bekymring.

Boksekonseptet har et slags formål, men hovedsakelig er det et mer eller mindre snodig innfall. Når det gjelder PSU veit jeg ikke riktig hva jeg tenkte på, det får jeg komme tilbake til seinere (:|) men med HDDene er poenget at boksen skal kunne bygges om til server seinere. En slags pengebesparende løsning. Jeg er imidlertid ganske så tilbøyelig til å droppe å ha PSUen i egen kasse. Jeg får prøve å tenke ut en slags måte å få kjølt den ned på i hovedboksen. Muligens semipasivt eller noe sånt.
    Jeg klarer fortsatt ikke helt å se hensikten. Hvorfor må PSU moddes om du kjøper en PSU med stille vifte? Har du annet utstyr som kan bli (i hvert fall teoretisk) påvirket av EMC fra en løsning du lager som ikke sperrer slik et mer tradisjonelt kabinett ville gjort? Hvis ledningen etc. må forlenges, ekstra vifter kjøpes etc -- blir det nødvendigvis så mye billigere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde ordne noen 3D-modeller av hvordan denne maskina agentlig skal se ut til slutt, både for min egen planleggings skyld og for at det skal bli litt mulig å skjønne hva jeg vil fram til, siden jeg ikke er noe geni når det gjelder å forklare ting.

Mens jeg tenker på å fikse det så kan jeg rapportere at kassa i alle fall skal ha perforerte sider, og det er her moddinga kommer inn. PSUen skal ut av den originale "boksen" som den kommer i, for å gjøre det lettere å få den til å samarbeide med luftflyten i kassa ellers. Jeg ser litt på passive/semipassive PSUer, men de er på rundt en 800-900kr, og da blir det billigere med PSU til rundt en 400kr og en vifte til 90 pluss ledningene som jeg ikke regner med siden det bare er noen cm uansett og jeg ikke kommer utenom dem siden jeg har noen ambisiøse planer om hvordan det skal ordnes for best mulig luftflyt og minst mulig rot.

EDIT: Selv om en Silverstone ST30NF hadde vært riktig så snasent. Den ville passa inn i konseptet uten å måtte moddes. Skal sjekke med lommeboka om det kanskje kan la seg ordne.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket på denne tråden noen ganger, og legger inn noen kjappe tips:

Et billig og godt system, med mulugheter for oppgaderinger

Kab: Antec NSK-2400 - les review på Silent PC Review og du skjønner hvorfor - billig og!
    HK + CPU: AMD X2 4200+ og et 690G basert HK - kjøp gfx om det trenges

Overnevnte koster deg ca 2500,-

Dersom du vil lage plantegneinger er Google sketch-up genialt!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant, jeg fant! Snubla over en gammal veggklokke som lå og slang i kottet hjemme. Den funker ikke og er alt for dyr å reparere, og kan dermed bli et genialt kabinett hvis jeg tar ut klokkemaskineriet. Inni er den 25cm bred, 11cm dyp og mer enn høy nok.

Har lagt ved noen bilder, beklager den tvilsomme kvaliteten men mobilkameraet var det eneste jeg hadde for hånden.

Uansett, det ser ut til at det trenger litt behandling. Jeg tipper at det er skjellakk eller hvordan det nå skrives som er på den, man brukte vel en del av det i gamle dager? Uansett så burde det gå fint å gå det av, og da kan den lakkes hvis innvendig og svart uttapå. Bildene viser det ikke ordentlig, men glasset på fronten er skikkelig lekkert, så det kan nok bli ei bra kasse.

Oppsettet er litt oppdatert. Jeg droppa planen om HDCP inn til videre siden jeg ikke orker å ha vista, så får jeg heller oppgradere seinere. Vi får bare se. Om ikke annet kan jeg jo bruke AnyDVD HD (er det forresten ulovlig? Ikke at det ville ære noe hinder, jeg bare lurer).

Så det var dagens lille dose mas fra min side. Hva tror dere om denne nye planen?

-G.G.

Bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like