Hjelp til HTPC-valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til HTPC-valg

Jeg tenkte å bygge meg en HTPC, men er blitt temmelig rusten på hardware-siden. Tenkte jeg skulle se om noen kunne hjelpe meg.

Bruksområder:
    - Spille av divx-filmer og mp3. Noe nedlastet hd-dvd (i divx-format??)
    - surfing på internett

Jeg bruker egen dvd-spiller til avspilling av dvd-filmer. Og det kommer ikke til å bli noe spilling i det hele tatt. Den skal kobles til en 32" Samsung lcd-tv (le32n71). Hvilken tilkobling blir best mot denne? dvi eller hdmi?

Krav:
    - Lyd skal gå gjennom receiver (optisk/digitalt)
    - Så støysvak som mulig uten å betale masse for det.
    - Fint design på kabinett
    - Maks pris kr 5.000,- pluss kr 1.500,- for HD-DVD for xbox
    - To tv-tunere som skal være mulig å koble på analogt og digitalt. (Canal Digital har vel digitale dekodere nå?)
    - Skal kunne oppgraderes i fremtiden

Det er vel dette jeg kommer på i farta...

Jeg har sett altfor mye og klarer ikke å bestemme meg...

Alternativer:
    - Kabinett: Zalman HD160 HTPC eller antec overture. Sistnevnte er billigere og i pianolakk. Den passer til tv'en og høyttalerne som er i pianolakk. Thermaltake Mozart er også interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antec Fusion med 430W blir ikke så mye dyrere enn Antec Overtune + en kurant PSU. Dette kabinettet har temmelig stillegående PSU og display. Koster vel ca. 1300 kr. To stk 120 mm regulerbare vifter følger med. Zalman-kabinettet blir vel ikke så aktuelt i en "budsjett-HTPC". Det man evt. kan se på er en del av de rimeligere Silverstone-modellene, f.eks. LC20.

Du sier at du tenker å kjøpe XBox HD DVD. Altså er planen å spille av HD DVD også. Dette igjen stiller en del krav til maskinvaren. Jeg ser liksom ikke en god løsning som faller inn under et budsjett på 5000 kr.

Ang. tv-tunere. Du sier Canal Digital - har du dette via kabel eller parabol? Digitale løsninger for CD har man vel foreløpig kun hvis man har parabol.

Hvilken DVD-spiller har du? For veldig mange vil selv en "enkel" HTPC kunne levere bedre bilde enn en del DVD-spillere -- spesielt hvis DVD-spilleren din ikke skalerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en pioneer DV-696AV. Regner med at denne leverer ganske gode signaler? Var den dyreste til Pioneer før high-end modellen deres.

Det med hd dvd-spillern til xbox er noe jeg kjøper hvis jeg føler behovet. Kommer mest til å bruke htpc'en til å spille av divx-filmer og noe HD-xvid.

Trenger jeg mye krefter for å spille av dette?

Jeg har canal digital via kabel nå, og skal oppgradere til digital dekoder. Trenger egentlig bare vanlig tv-kort med 2 tunere. Da tenkte jeg på hauppauge.

Antec fusion ser jo grei ut, men Silverstone sin koster ca 1700,- og da er det "bare" 500 kr opp til zalman-kabinettet.

Hvilke komponenter trenger jeg egentlig for dette oppsettet? Og er det mulig å få dette innen budsjettet mitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet et nytt kabinett, som jeg tror jeg kommer til å gå for. Silverstone LC16M. Hvilke vifter må man kjøpe til denne? Og hvilket hovedkort er å anbefale? Har tidligere bygget med Asus og liker det ganske godt. Tror ihvertfall det blir Intel Core Duo 2 E6300.

Tror det holder med et hovedkort med integrert lydkort m/ optisk(digitalt) lyd ut. Trenger også lan og trådløs internett. Har sett på Asus P5B, men denne har ikke trådløs internett. Finnes det noe liknende kort med trådløs? Jeg har også en trådløs kort over USB, og denne kan eventuelt benyttes.

Har kommet fram til ett oppsett, og det sprenger budsjettet ganske bra. Men fint hvis noen kan komme opp med et noe billigere oppsett.

Kabinett: Silverstone LC16M
    Hovedkort: Asus P5B
    Psu: MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA
    harddisk: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA
    minne: TwinMOS DDR2-DDR533 1024MB
    Skjermkort: Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready
    TV-kort: Hauppauge WinTV-PVR-500MCE
    Cpu: Intel Core 2 Duo E6300
    Cpu-vifte: Zalman CNPS9500 AT

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg får noen på nakken nå, men ville absolutt gått for AMD X2, grunnet lavere systempris og lettere å kjøle
    Sitat Opprinnelig postet av HFX
    Regarding CPU, Intel has 2 major thermal issues:
    - cooling surface is little
    - no speedstep, no cool and quiet
    So it will be certainly easier to cool a 80W AMD than a 65W Intel. Don't go any higher than a Athlon X2 3800+ with 89W TDP at most. Intel E6600 1,8 have been reported to have to be run at 76% for the system to be cool enough.
    X2 m/65W (eks. X2 4200+) er svært billige (under 1K) - sammen med et ATi/AMD 690-hovedkort, gjerne mATX i et Fuison kabinett - da får du MYE for pengene, samtidig som du slipper å bli plaget nevneverdig av støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annbefaler:

Intel Core 2 Duo E4300
    ABIT Fatal1ty F-I90HD
    2gb billig DDR2 PC5300 ram

Spiller hd-dvd (jeg kjører denne opp på en 1360x768 40" lcd med cpu på 2400MHz). Husk å last ned de seneste Catalyst driverne som kom nå for noen dager siden 7.3?, disse fixet en del hdcp problemer som tidligere versioner slet med og gjorde at maskinen nektet å vise noe annet enn sort skjerm i 50% av tilfellene når hd-dvd skulle avspilles.

Sender lyd digitalt rett til reciveren (dolby digital og dts).

Dette er et "rimelig" oppsett som senere kan utvides med skjermkort som takler dx10, hdmi 1.3, "true hd" lyd osv.

Javist bruker cpu mer strøm en amd, men det synes jeg oppveies ved at man har mere krefter tilgjengelig og ikke trenger lyd/skjermkort.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og ikke trenger lyd/skjermkort.
    Huh???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette her viste seg å være mye vanskeligere enn antatt... Har enda ikke skjønt hva jeg burde stille som minimumskrav...

Jeg vet ihvertfall at jeg skal ha et kabinett som ser bra ut, i sølv farge, og som gir en muligheter for oppgraderinger.

Intel core Duo er vel også ganske sikker. 250GB HD kan økes etter behov... Det er skjermkort og hovedkort jeg har problemer med å velge.

Har mange forskjellige oppsett i hodet akkurat nå...

Mitt behov er egentlig minimalt, og derfor vil jeg ikke bruke så mye penger på dette. Trenger det til å vise vanlig divx og HD-divx av denne typen: The.Departed.2006.AC3D.DL.720p.HDDVDRip.x264

Jeg har skjønt det sånn at det er bedre å kjøpe et bra kabinett med helt ok komponenter i første omgang, for senere å oppgradere.

Hvilket kabinett?
    Zalman HD160 med PSU eller Silverstone LC16M med Seasonic S12??

Hvilket hovedkort og hvilket skjermkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Huh???
    Integrert på hovedkort

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... OK.

Men det er jo ikke noe argument for Intel? Hovdekort med X1250 integret og OK lydkort finnes til AMD og - sjekk gjerne 690G-hovedkortene.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Silverstone LC04 samt et LC10 VFD for tiden. Stue-pc`en er i sistnevnte sammen med en Seasonic S12 380W.

Ut fra kvaliteten på mine Silverstone-kabinetter tør jeg anbefale LC16 selv om jeg ikke har erfaring med akkurat dette. Silverstone ser virkelig ut til å mene alvor med kabinettene sine.

Seasonic`en er den stilleste psu`en jeg har hørt med vifte, jeg måtte legge øret nedtil for å høre at den gikk når jeg jumpstartet den på bordet før montering. Den har en gummiopphengt ADDA 120mm vifte som sviver på 5-600 rpm, er svarteloksert samt at kablene er sleevet. Må være det ideelle valget til stueboks. Den er dessuten den stilleste psu som er målt hos silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del har vel fått problemer med LC16 pga. plasseringen av optisk enhet i forhold til en del grafikkort. Jeg har også bemerket meg at i hvert fall LG sine Blu-ray-enheter er en del lengre enn vanlige DVD-brennere. Hvordan det er med andre vet jeg ikke, men er slike enheter lengre kan de igjen gi problemer med flere grafikkort.

Har selv ellers gode erfaringer med Silverstone-kabinettene. Antec Fusion gir ellers mye for pengene. Riktignok microATX, men den medfølgende PSU-en er kurant - samme gjelder medfølgende 120 mm vifter (holder gjerne å bruke den ene av dem).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg det er så vanskelig å kjøpe noe at jeg nesten vurderer å droppe det.... ATX eller MicroATX?? Hvor er det best å starte? På kabinett eller hovedkort? Jeg har funnet flere konfigurasjoner som ser bra ut, men klarer ikke se forskjellen på disse... Også har jeg heller ikke lyst til å kjøpe dyrere ting enn det jeg trenger...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok satset på et atx-kabinett siden det man da har noe mer tumleplass om om man skal slenge inn mer utstyr, f.eks. et tv-kort, lydkort eller annet. Når jeg flyttet innmaten fra det kompakte LC04-kabinettet til LC10 var det første jeg merket at absolutt all resonansstøy fra disken (Samsung PL40) forsvant. LC10 har mer død masse å møte vibrasjoner med, slik at de ikke blir til støy i samme grad som med et lettere kabinett. Videre fikk jeg plass til en større cpu-kjøler, og Celeron M`en ble klokket ytterligere 500mhz opp til 2500 (def. 1500) uten økning i støyen. Likevel ble cpu-temperatur samt systemp redusert betraktelig, likeså temperatur på disk og gfx.

Viftene som fulgte med kabinettet ble fjernet slik at den eneste viften i systemet ,bortsett fra cpu-kjøleren, er den som står i Seasonic`en.

Poenget mitt her er nok at om du satser på et romslig kabinett og en stillegående psu har du et godt utgangspunkt, også for å holde støyen nede.

EDIT: En link ...
    Reference / Recommended | silentpcreview.com

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg jo 3 kabinetter å velge mellom... Trenger jo egentlig ikke display heller, men det ser jo bra ut...

Billig -> Hardware.no - Prisguide - Kabinett - Silverstone SST-LC17

Best design -> Hardware.no - Prisguide - Kabinett - Silverstone LC16M

Bra rykte -> Hardware.no - Prisguide - Kabinett - Zalman HD160 HTPC

Hvis jeg klarer meg med den billigste så er jeg ganske fornøyd. Har egentlig bestemt meg for Seasonic S12 380W.

Da mangler jeg egentlig hovedkort og skjermkort da... Utenom kabinettet. Det er ikke så viktig med HDMI siden jeg ikke har det på receiver. DVI burde holde, og som jeg har hørt så skal vga være bedre på samsung lcd tv'ene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer nok til å bli fornøyd med Seasonic`en

Jeg valgte utgaven av LC10 med display ikke bare på grunn av displayet, for fjernkontrollen med mulighet for å starte burken uten å stå opp fra sofaen fristet mye. Jeg ville absolutt valgt et kabinett med den muligheten.

Ellers ser jo LC17 bra ut, plass for 2 optiske drev kan jo være greit siden man gjerne putter inn en DVD-spiller i første omgang og kanskje et HDDVD eller BD senere. Mitt kabinett har kun en slot for optisk, og det betyr at jeg må vente på kombidrev som støtter det jeg har behov for.

Tror faktisk jeg ville satset på LC16 av alternativene du linker til her siden jeg ikke kjenner noe særlig til Zalman-kabinetter. Fjernkontrollen som medfølger LC16 er nok den samme som min, og jeg er ganske sikker på at du kan starte HTPC`en fra den. Displayet er bare en bonus som ser bra ut. Jeg bruker det ikke til å vise alle bling-bling greiene som er mulig, kun til å vise at fjernkontrollsignaler er mottatt samt en personlig tekst som blir stående etter at boksen er slått av. Hvem trenger ferske nyheter på engelsk scrollende på det lille displayet anyway?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ulempe med LC10 er også bruk av 60 mm vifter bak, mens en del andre Sivlerstone-modeller har 80mm.

Har en HTPC basert på LC10. Denne er riktignok _særdeles_ stillegående. Bruker originalvifter, men de er regulert. Dette er dog en maskin med ganske enkel konfigurajson; Sempron 3100+ og GeForce 6600. Bruker ellers vifeløs PSU fra Silverstone, Noctuna NF-U9-kjøler, vifteløst grafikkort, harddisk i gummioppheng (Samsung Spintpont T 400 GB)...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Ah... OK.

Men det er jo ikke noe argument for Intel? Hovdekort med X1250 integret og OK lydkort finnes til AMD og - sjekk gjerne 690G-hovedkortene.
    realtek lyd chippene via spdf er da bra fra htpc
    du vil alså ikke bruke analog hehe i tilegg har amd 690G hovedkortene hdmi med spdif ut også
    så det så
    har tenkt på denne her
    techPowerUp! :: Sapphire PI-AM2RS690MHD AMD RS690 w/ HDMI :: Page 1 / 20

har alt utenatt ram og kabinett og cpu

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg kommet frem til to alternativer, et med bra skjermkort og et med integrert skjermkort og bedre prosessor og minne.

Alt.1:

Kabinett Silverstone LC16M 2033,-
    Hovedkort Asus P5B 928,-
    PSU Seasonic S12 380W 609,-
    HDD Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 553,-
    Minne Kingston ValueRAM DDR2-667 1GB (2x512) 514,-
    Skjermkort Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,
    Tv-Out/ DVI-I/ HDMI/ HDCP-ready 1479,-
    TV-kort Hauppauge WinTV-PVR-500MCE 1077,-
    CPU Intel Core 2 Duo E6300 1418,-
    CPU-vifte Zalman CNPS9500 AT 371,-
    SUM 8982,-

Alt.2:

Kabinett Silverstone LC16M 2033,-
    Hovedkort Abit Fatal1ty F-I90HD 944,-
    PSU Seasonic S12 380W 609,-
    HDD Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 553,-
    Minne Kingston ValueRAM DDR2-667 1GB (2x512) x2 1028,-
    TV-kort Hauppauge WinTV-PVR-500MCE 1077,-
    CPU Intel Core 2 Duo E6400 1699,-
    CPU-vifte Zalman CNPS9500 AT 371,-
    SUM 8314,-

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    En ulempe med LC10 er også bruk av 60 mm vifter bak, mens en del andre Sivlerstone-modeller har 80mm.
    Derfor har jeg revet ut alle de tre viftene som medfølger og bruker kun psu til kabinettventilasjon hos meg. Holder i massevis, og blir svært stillegående.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •