HTPC - 3:3 pulldown - projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - 3:3 pulldown - projektor

Målet er å vise DVD/HD-DVD fra en HTPC via en projektor med minst mulig hakking.

Jeg er lite dreven på dette området, så det er mulig jeg stiller dumme spørsmål. Men er det slik at fasiten er å sette framerate til 72 for å få "3:3 pulldown", eller er ikke dette (normalt sett) mulig på projektorer? Hva er den beste løsningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    72hz på projektor.

CRT ja.
    LCD og DLP nei på de fleste modeller, men kan være noen high-end som støtter.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som no12 påpeker er dette kun av interesse på CRT. På projektorer med konstant lys (LCD, DLP, SXRD, LCoS, osv) er dette helt uten mening, da du ikke vil se forskjell på dobbling og trippling av framrate.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se figur.

Kolonnen til venstre er en skjematisk fremstilling av output for en frame med full gain (hvit flate). De forskjellige teknologiene har veldig forskjellig oppførsel temporært for å framstille det som skal oppfattes som en enkelt hvit frame.

Kolonnen til høyre er for en mørkegrå flate. Vi ser at noen teknologier har samme tidsoppførsel som forrige men varierer amplituden, andre gjør motsatt. Resultatet er at integralet av lys over tidsrommet 1/framerate skal bli en verdi.

Merk at skissen for plasma er veldig anslagsvis, basert på at plasma benytter PWM for å modulere en intensitet. Jeg har ikke lykkes med å finne svitsjehastigheten (som kan være like eller større enn frameraten)

Skissen for crt inneholder en "skygge" som er ment å illustrere effekten av "100Hz-teknologi". Dette tjener til å redusere flimring.

Når frameraten er så lav at vi greier å skille mellom disse temporære karakteristikkene så vil vi også kunne detektere artfakter som flimring (crt), regnbuer (dlp), "motionblur"/hakking (lcd) etc.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når frameraten er så lav at vi greier å skille mellom disse temporære karakteristikkene så vil vi også kunne detektere artfakter som flimring (crt), regnbuer (dlp), "motionblur"/hakking (lcd) etc.

-k
    DLP-projektorer konverterer signalene uansett, for de kjører ikke fargehjulet ned til så lav hastighet pga faren for RGB-flimmer. De fleste vil heller ikke klare høyere oppdateringshastighet enn 60Hz grunnet maks fargehjul hastighet. Derav vil en ikke merke noen forskjell (annet enn evtuell feilkonvertering av kildematerialet selvsagt). Så lenge du har en prosessor som gjenskaper de opprinnelige 24 fps vil du ikke se mer hakking ved 24 fps enn ved 48/72Hz på LCD. Om du ser en frame over en gitt tid, eller samme frame 3 ganger i dette tidsrommet, burde ikke være mulig å legge merke til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som no12 påpeker er dette kun av interesse på CRT. På projektorer med konstant lys (LCD, DLP, SXRD, LCoS, osv) er dette helt uten mening, da du ikke vil se forskjell på dobbling og trippling av framrate.
    Jeg uttrykte meg visst litt klønete. Det var ikke FLIMRING jeg var bekymret for, men HAKKING (på grunn av at frame raten på filmen 24 ikke "gikk opp" med projektorens frame rate).

Men hvis LCD (osv)-projektorer kan kjøre på 48 fps (eller 24 fps for den saks skyld) så løser det seg jo. Tenkte ikke på det jeg vettu...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Se figur.
    -k
    Det var faktisk en veldig informativ figur. Takk skal du ha!

-R

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg uttrykte meg visst litt klønete. Det var ikke FLIMRING jeg var bekymret for, men HAKKING (på grunn av at frame raten på filmen 24 ikke "gikk opp" med projektorens frame rate).

Men hvis LCD (osv)-projektorer kan kjøre på 48 fps (eller 24 fps for den saks skyld) så løser det seg jo. Tenkte ikke på det jeg vettu...
    Så lenge du kjører 48Hz ut av HTPC vil de fleste LCD-projektorer gjengi dette som 48Hz. Det er litt værre med støtte for 24/48/72Hz på DLP-projektorer. Noen takler 48Hz, men det er langt fra alle. Sjekk spesifikasjonene før du handler. De fleste SXRD og DILA (begge basert på LCoS) takler det meste av oppdateringshastigheter (til godt over 100Hz).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kjører 48Hz ut av HTPC vil de fleste LCD-projektorer gjengi dette som 48Hz. Det er litt værre med støtte for 24/48/72Hz på DLP-projektorer. Noen takler 48Hz, men det er langt fra alle. Sjekk spesifikasjonene før du handler. De fleste SXRD og DILA (begge basert på LCoS) takler det meste av oppdateringshastigheter (til godt over 100Hz).
    OK. Takk skal du ha! 48Hz it is then ;-)

DLP blir det sannsynlivis ikke, siden jeg er veldig plaget av regnbue-effekten (har ikke testet de siste hotteste med raskere fargehjul).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP-projektorer konverterer signalene uansett, for de kjører ikke fargehjulet ned til så lav hastighet pga faren for RGB-flimmer. De fleste vil heller ikke klare høyere oppdateringshastighet enn 60Hz grunnet maks fargehjul hastighet. Derav vil en ikke merke noen forskjell (annet enn evtuell feilkonvertering av kildematerialet selvsagt). Så lenge du har en prosessor som gjenskaper de opprinnelige 24 fps vil du ikke se mer hakking ved 24 fps enn ved 48/72Hz på LCD. Om du ser en frame over en gitt tid, eller samme frame 3 ganger i dette tidsrommet, burde ikke være mulig å legge merke til.
    Jeg uttrykte meg muliges uklart. Jeg mente ikke å forsvare bruk av frame-dobling/tripling for lcd, men at en hypotetisk 100Hz LCD med et hypotetisk 100Hz signal ville ha jevnere bevegelser enn en 24Hz.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •