Starte PC med fjernkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Starte PC med fjernkontroll

Jeg har et oppsett med PC, DVD, TV og VHS koblet til plasmaskjerm. Fjernkontroller og trådløs mus/tastatur gjør at jeg kan kontrollere alt fra sofaen.
    Problemet er at jeg må gå bort og skru på PC'en hver gang jeg skal bruke den - utrolig hvor lat man kan bli... (Jeg kan alltids la den stå på døgnet rundt, men den støyer litt for mye til det.)

Jeg vil gjerne kunne skru på PC'en via fjernkontroll.
    Er det noen som vet om en måte å gjøre det på?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Eneste jeg kan komme på for å fjernaktivere en PC er å aktivere WOR (Wake-On-Ring) eller WOL (Wake-On-Lan) på hovedkortet. Dersom hovedkortet ditt har den funksjonen så finner du sikkert en løsning andre har funnet på via Google.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn. Har selv lurt på dette og var så heldig å få svar fra en av de ansatte hos smarthus.info/tronika.no

Fikk tips om en IR lønsing med USB samt POWER on funksjon. Dette uten moms blir:
    (IR Trans USB + Power ON option + USB cable) - kr. 1.370,- (eks. MVA)

Da har du muligheten til å slå på PCen med feks. fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ir-mottageren UIRT2 kan starte pc'en via WOL, WOR eller power on.

http://www.fukushima.us/UIRT2/

Har selv kjøpt delene og satt sammen mottageren. Kom vel på rundt 300 kroner tilsammen. Den fungerer utmerket sammen med girder, men akkurat oppstart av pc har jeg ikke fått testet ennå

Trond

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil gå for en billigløsning så selger Clas Ohlson fjernkontroller som styrer strøm av/på. Sett så HTPC til å starte automatisk når strømmen skrus på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Henna.

Godt tenkt, men det vil ikke fungere da PC-en gjerne kan ha strøm inn til PSU, men for å starte må den aktiveres internt i PC-en. Å slå den av med strømkutt er vel heller ikke å foretrekke...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...de fleste pc-er kan settes opp til å fyre straks de får strøm. Kalles ofte noe i retning av State after power loss eller noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Eh...de fleste pc-er kan settes opp til å fyre straks de får strøm. Kalles ofte noe i retning av State after power loss eller noe sånt.
    Det skal ikke virke hvis du har slått av pcen på ordentlig måte. Da har det ikke vært noe power loss. Å slå av pcen ved å kutte strømmen er ingen smart ide i lengden, men jeg må faktisk innrømme at ikke har hatt noen på-knapp til noen av pcene mine de siste 3 årene. Så det har hendt at jeg har brukt metoden med å kutte strømmen. Men man får mystiske tap av data og skader på noen sektorer hvis det blir en vane. Snakker av erfaring. ops:

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min pc slår seg på automatisk viss eg har tatt ut strømmen og setter den inn igjen. Sjølv om eg har avslutta den på rett måte før eg tok ut ledninga.

Viss ein skal bruke eit slikt fjærnstyrt relê, så kan ein vel avslutte maskina som vanleg før ein tar strømmen med relêet?

Det ville iallefall fungert med denne maskina.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power-on eller Wake-on-Ring lyder mest lovende - min PC lar seg ikke starte bare ved å skru på strømmen.

Jeg får eksperimentere litt - takk for mange gode svar.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså:

For å skru av: "Turn off computer" i Windows via fjernkontroll
    For å skru på: Aktivere strøm til PC via annen fjernkontroll.

Hørtes ikke elegant ut :?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt HK, Asus A7V8X-E Deluxe, har også enda en "wake up" funksjon. Wake on keyboard heter denne. Når den er aktiv kan en skru på PC'en med tastaturet. Vet ikke helt hvordan denne fungerer, om det er en hvilket som helst tastatur knapp som brukes, eller om du må ha et nyere tastatur med såkalte hotkeys på. En kamerat av meg har i hvert fall et tastatur med en power knapp på og dette fungerer helt sikkert ypperlig.

Ta en titt i biosen eller manualen og undersøk om ditt HK kan dette. Uansett er det rimeligere å kjøpe nytt HK enn det forslaget lenger oppe i teksten som koster rundt 1400 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også stå "Wake on interrupt" i BIOS, med ei liste over hvilke IRQ maskinen skal starte på. IRQ12 er PS/2-porten.
    Jeg pleier å sette min HTPC i standby, da er den klar på noen få sekunder etter at jeg trykker på tastaturet.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Accent IR fjenkontroll..

Accent har ein IR fjernkontroll for PC der mottakeren er koblet mellom hovedkort og strømforsyning. Du kan dermed styre alt av programmer og også slå av og PÅ heile HTPCen med fjernkontrollen..

Søk etter accent ir fjernkontroll på f.eks. kvasir

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kom meg i forkjøpet der crusade, men jeg kan da følge opp med en link og et lite bilde av "vidunderet"

http://www.vendur.no/catalog/product...products_id=44

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Det skal ikke virke hvis du har slått av pcen på ordentlig måte. Da har det ikke vært noe power loss.
    Du tar nok feil der, kamerat burger. :wink: Det anses som power loss hvis strømforsyningen har vært uten strøm i mer enn 20 sekunder. (Eller var det ti?) Bare prøv på en pc som ser satt opp for dette. Jeg utnytter dette på blant annet MP3-spilleren i bilen (Win2k3 @ workstation, AMD 1800, MSI Combo (kjører på SDRAM) hovedkort og 280 gigabyte harddiskplass med i alt rundt 40 000 spor).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med wake on password, og setter passordet til "on" eller no sånt. Hk må jo støtte denne funsjonen selvsagt. Du hadde jo trådløst tastatur og mus, så det blir vel ikke noe problem. Men du kan ikke skru av strømforsyninga, da må du slå på med knappen igjen. Det er i hvert fall min erfaring.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som LL skriver på forrige side, så er muligens "Wake on keyboard" den mest elegante løsningen bortsett fra en fjernkontroll. Har et ASUS hovedkort selv med den funksjonen.

Newcomer activaturbo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mekk noe sjøl.

Hei. Fersk her men har lest en del innlegg som har hjulpet meg.
    Har pc, lcd-tv, altibox, surround/dvd og dvd opptaker som jeg styrer med logitech harmony 555, problemet var å vekke pc fra sleep funksjon, da måtte jeg mekke selv. kunne sikkert brukt masse penger på å kjøpe noe men det er ikke så gøy. div bildeler som sender og mottaker til sentrallås (ir) og lære 555 at det signalet er til å skru pc av/på. loddet meg inn på bryteren i front av pc'n.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •