Oppgradering av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av HTPC

Har en stue-pc som ble satt sammen for meg av Komplett for 2 år siden. Innholder følgende :-
    hovedkort : MSI K8N NEO Platinum,nForce3 250Gb
    prosessor : AMD Athlon 64 3200+ 2.2GHz Socket 754
    minne : Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB
    strøm : NorthQ Strømforsyning 4001A Silent ATX 400W, 120mm Fan
    HD : Samsung SpinPoint P80S 160GB SATA 8MB 7200RPM
    Grafikkkort : Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP
    TV kort : Hauppauge WinTV-PVR-150
    DVD : NEC DVD recorder ND-3520A

PC'en er koblet til en Sharp 32" LCD-TV via DVI-I og brukes primært til spill (ungene, ikke jeg !), som DVD-spiller, vising av digitale bilder, litt surfing, litt kontor arbeid og litt opptak fra TV'en via Mediaportal.

Holder nå med en stor oppgradering og bygging av egen TV-stue hvor PC'en får en mer sentral rolle. Det blir 5:1 lyd via surround receiver (SPDIF coax fra innebygd lyd på hovedkort), ny større LCD TV (muligens Samsung LE46N71B) og Canal Digital kabel-tv decoder (den uten PVR). Har også tenkt å kjøre en seperat LCD skjerm ut fra PC'en via en lang VGA kabel (eller DVI) så ungene kan også bruke PC'en til lekser osv.

Det jeg trenger råd til er oppgradering av PC'en. Til den bruken jeg har hatt har den vært helt topp men jeg ser behov for forbedring av :-
    - grafikkkort for å få mest mulig ut av den nye TV'en (og seperat LCD skjerm)
    - støy
    - OS; har tenkt å droppe Mediaportal i favør av MCE, eller kanksje Vista.

Er det noen der ute som kan komme med forslag ?
    Hva med f.eks MSI GeForce 7600GS 512MB DDR2, AGP8X, DVI-I/Tv-Out, Heatpipe ?
    Burde strømforsynningen byttes ut for å få ned støy ?
    Annet råd tar jeg gjerne imot.
    Jeg er ut etter en pålitelig, kone og unger vennlig system som trenger minst mulig vedlikehold.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par momenter herfra; anskaffet nylig en Seasonic S12 psu til min htpc, og det er den stilleste psu med vifte jeg noensinne har hørt. Jumpstartet den på bordet, og måtte legge øret nedtil for å høre at den gikk. Verdt å vurdere.

Oppgraderte også fra et R9600-kort til et Gigabyte 7600GS med passiv kjøling, og forbedringen i bildekvalitet ble enorm! Purevideo er gode greier, og avlaster også cpu ved avspilling av en rekke formater.

For å redusere støy kan du vurdere å bruke 2.5" disk og konverter istedet for en 3.5".

Vet ikke hvilken cpu-kjøler du har, men om det er en original AMD-kjøler har du mye å hente på å bytte til en stillegående en og kjøre den på redusert hastighet. Selv kjører jeg en Zalman cnps7000cu @ 5 volt med en Celeron M 1.5@2.5.

Jeg ville ikke byttet til Vista enda siden det er nylansert med de vanlige problemene; umodne drivere, programmer som virket i XP men ikke i Vista og ikke minst feil i selve os`et som man kan komme ut for. Vent heller et års tid og ta en vurdering da. Alternativet er å bygge en Vista-maskin i boden mens en fungerende htpc står i stuen, for WAF`en blir ikke særlig høy om man henter inn den nye før man er 100% sikker på at alt virker...

MCE har jeg aldri sett behovet for, siden "media-delen" egentlig bare er et skall som ligger utenpå selve os`et. Så lenge Media Portal fungerer og du er fornøyd med det, hvorfor bytte? MP er vanskeligere å sette opp, mens MCE stort sett fungerer out-of-the-box. Må vel ha tredjeparts dvd-filtre til sistnevnte muligens. Selv kjører jeg MP til alt unntatt dvd-avspilling, det tar Theatertek 2.4 seg av.

Selv har jeg ikke mer enn 512MB ram i min htpc og trenger ikke mer, men det kan muligens bli i minste laget om det skal brukes til forskjellig annet. Om du går for Vista bør du uansett legge til en hel del der.

Dette ble fort og uoversiktlig, men jeg håper du kan nyttegjøre deg noe.

EDIT: Jeg kjøpte i samme slengen et Silverstone LC10, og der fulgte det med to 60mm vifter og en 92mm. Disse ble revet ut og eneste kabinettventilasjonen står Seasonic-psu`en for. Jo flere vifter jo mer støy, selv om disse går på lavt turtall...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det vaere stille, saa kan jeg ogsaa anbefale: Seasonic S12, det er en super PSU, stille, powerfull og med modulær kabler.

Grafik: Skal mindst vaere et 7600GT for at udnytte alle Nvidia Purevideo muligheder.... se deres hjemmeside!!

Mvh
    LBA75

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i rådene du har fått.

Jeg kunne kanskje ha tenkt meg å sitte på gjerdet til nvidias 8600-serie kommer i passive utgaver. De har gjort grunnleggende endringer i hardware og dessuten full DX10-støtte som jeg gjerne vil ha med (uten at jeg kan ramse opp på stående fot hvilke konkrete fordeler det gir).

-k

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det eneste 7600GS mangler på å ha full støtte som GT har, er inverse telecine og bad edit correction for hd-materiale. Det holder ihvertfall for meg.

NVIDIA PureVideo - Product Comparison

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •