Completely Mind-Blowing! LinuxMCE ROCKS! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Da er jeg igang med en install av LinuxMCE
    Virker _ikke_ som noe for vanlig dødelige..
    Spennende, hvilken versjon kjører du nå?
    0704 eller 0710 Beta 3?

Jeg venter på en release av 0710 før jeg går igang igjen, har ikke bare hørt positive ting om Beta 3, Det som blir artig med 0710 eller like etterpå er ett Mame plugin som gjør at du kan leke med gamle automatspill rett fra mediasenteret.
    Så en demovideo med Bubble Bobble i går.

En ting jeg håper de får inn er en plugin for "streammygame.com" da detter plutselig alle argumenter for meg til også å ha windows på medisenteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Spennende, hvilken versjon kjører du nå?
    0704 eller 0710 Beta 3?
    0704

Brukte et gammelt Nforce Gforce2, så det var litt knoting med driver..

Jeg venter på en release av 0710 før jeg går igang igjen, har ikke bare hørt positive ting om Beta 3, Det som blir artig med 0710 eller like etterpå er ett Mame plugin som gjør at du kan leke med gamle automatspill rett fra mediasenteret.
    Så en demovideo med Bubble Bobble i går.
    Tror jeg aventer videre, klarte å brekke boksen her om dagen, samt jeg skal gi bort test maskina.

I utgangspunktet så jeg ikke noe grunn til at Mythtv ikke kunne gjøre samme susen.

Jeg har satt opp gamle xboxen min med alt av emulatorer, så alt er ferdig satt opp der. (C64, Amiga, Sega, Nes etc etc)

Ellers har jeg sett på arcade/emu plugins til Mediaportal.

Mythtv har jo også en plugin.

En ting jeg håper de får inn er en plugin for "streammygame.com" da detter plutselig alle argumenter for meg til også å ha windows på medisenteret.
    Ikke teste.
    wine ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Ikke teste.
    wine ?
    Wine er vel og bra, men med "streammygame" kan du spille Crysis på en PIV1.7GHz Via...

Dvs, du må da ha en windowsmaskin i nettverket som klarer å dra spillet, så fungerer det vel egentlig som en slags terminalserver som streamer spillet til mediaboksen. Alle kontrollere kobles til mediaboksen også.

Mye artig som finnes der ute, bare man følger med/leter litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wine er vel og bra, men med "streammygame" kan du spille Crysis på en PIV1.7GHz Via...
    Humz. Du må vel forsatt ha en tung pc som "server" ?

Dvs, du må da ha en windowsmaskin i nettverket som klarer å dra spillet, så fungerer det vel egentlig som en slags terminalserver som streamer spillet til mediaboksen. Alle kontrollere kobles til mediaboksen også.
    Tøft konsept forsåvidt.
    Lurt litt på å bruke X/vnc nx e.l til det samme.

Mye artig som finnes der ute, bare man følger med/leter litt.
    Amen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

punkliste for newbies

Vil først og fremst si at jeg er imponert og litt overveldet av den kompetansen som surrer og går her innne på forumet. dette er en fantastisk kilde til kunnskap og erfaringer, og denne tråden gikk over all forventning.

jeg har i dag 4 pcer som står på trådløst nettverk, spillepcen, bærbare, htpcen og en server som jeg driver og skal sette opp.

slik jeg har forstått dette kjører man en linux-server med alt det nødvendige og (tynne?) klienter i user end? i så fall virker dette noenlunde perfekt for mitt behov.

det jeg lurer på er om f.eks. hagen eller noen som føler seg kallet kan sette opp en punktvis liste over hvordan en går frem for å få testa dette? noe a-la

1. last ned detta og installer. husk å bla bla
    2. last deretter ned detta og legg det her

etc

dersom dette ikke er for mye hassle

jeg er temmelig ukjent med linux utover at jeg har kjørt kubuntu livecd for å teste. grunnen til at jeg ber om dette er at jeg ser at det fins en del åpenbare og en del mindre åpenbare fallgruver ved installasjon av dette,

en slik guide kan evt opprettes eller skilles ut som egen sticky.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spr0cket
    det jeg lurer på er om f.eks. hagen eller noen som føler seg kallet kan sette opp en punktvis liste over hvordan en går frem for å få testa dette? noe a-la
    Jeg kan se om jeg får tastet ned noe, men det som er med Linux er at ingenting er absolutt. Det er så mange tweakmuligheter at det er skremmende for oss fra windowsverdenen.

Regel #1:
    Hvis du ikke er interessert i å betateste så last ned en releaseversjon og ikke en beta.

Regel #2:
    Ikke bruk "quick install DVD" dersom du ikke skal slette hele hardisken (inkl partisjoner). Eller hvis du ikke er sikker på at du har kompatibel hardware (det er en av grunnene til at jeg venter på 0710 eller 0804).

Regel #3:
    LMCE release 0704 skal installeres på Kubuntu 0704, LMCE 0710 skal installeres på Kubuntu 0710 osv. (det er utrolig mange som ikke skjønner det).

Regel #4:
    Installerer du LMCE på kompatibel hardware og med default instillinger vil det fungere som i demovideoen. Dersom du skal tweake noe... da er det litt mer komplisert (men logisk).

Tips #1:
    Det er fullt mulig å nettverksboote en hvilkensomhelst (kompatibel hardware) windowsmaskin/Mac/Linux til LMCE uten å gjøre noe med OSet i bunnen. Men dette krever trådet nettverk. (med mindre trådløskortet støtter LAN booting).

Forøvrig bør man lese lit på linuxmce.org forumet og wikien, der står det meste .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OS til Medie-PC

Har installert LMCE på en del maskiner nå, uten store problemer.

LMCE funker på en helt annen måte enn Win MCE, mye bedre på de fleste områdene, men samtidig er det egentlig en "smarthus-løsning" så den kan nok være overkill for enkelte bruksområder.

Ulemper med LMCE
    En server/Core/Hybrid som må stå på 24 timer i døgnet, går den ned mister du alt til den er bootet igjen.

Fordeler med LMCE
    Katalogisering og avspilling av all media på alle maskiner i hele huset.
    VDR kommer inn i tillegg til Myth, VDR er bedre for oss i Europa og takler demultipleksing av digitale sendinger (på satelitt og bakkenett er kanalene "bundlet", dvs at du kan få flere enn en kanal pr inngang, f.eks seks kanaler pr inngang) og du kan sende alle kanalene rundt til andre HTPCer i huset (noe du ikke kan med WinMCE på grunn av DRM).

Jeg er veldig fornøyd med min løsning og holder på å oppgradere serveren nå.
    Venter egentlig på LMCE0710 som kommer denne måneden.
    Utviklingen har forsåvidt også "tatt av" og er blitt mye mer strømlinjeformet, noe som reflekteres i ett ordentlig utviklerteam istedenfor at bare Paul skal håndtere hele greia. (som han har gjort).

Ser ut til å kunne bli en rivende og artig utvikling.
    Er i ferd med å bygge meg media center PC nå, og satser i utgangspunktet på LinuxMCE som OS. Jeg er relativt fersk på Linux, men er veldig fornøyd med Ubuntu så langt, og LMCE ser helt rått ut!

Men som det nevnes her er LMCE er overkill hvis jeg bare er ute etter en bra standalone mediePC. Home-automation funksjonene i LMCE er uinteressante for meg. Så jeg lurer litt på hvilke alternativer til LMCE som finnes der ute (Bortsett fra det opplagte windows-alternativet), og om noen har noen erfaringer.

Krav:
    *Som nevnt en standalone mediePC. Multi-rom funksjoner ikke nødvendig.
    *Jeg kommer til å bruke PC'n primært til musikk og film.
    *Egro er ikke støtte for TV-opptak er ikke viktig.
    *NAS funksjonalitet hadde vært kjekt å ha (tror LMCE har dette)
    *Må fungere uten å skrive drivere til HW selv

En annen ting jeg lurer på er lydkort. Finnes det PC-lydkort med analogutgang som er bra nok i HiFi-sammenheng? Kommer til å bruke en to-kanals forsterker uten digitalinngang, så optisk ut fra skjermkort utgår.

Når det gjelder HW kommer jeg til å satse på noe a la en av disse (gitt opp å byge helt fra scratch):
    Acer Aspire L5100 stasjonær PC kompakt 92.GJL9Z.N7P - elprice.no
    MULTICOM / Systemkonfigurator

Dette ble en del spørsmål, men det virker som det er mye kompetanse på dette forumet. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krogers
    Er i ferd med å bygge meg media center PC nå, og satser i utgangspunktet på LinuxMCE som OS. Jeg er relativt fersk på Linux, men er veldig fornøyd med Ubuntu så langt, og LMCE ser helt rått ut!

Men som det nevnes her er LMCE er overkill hvis jeg bare er ute etter en bra standalone mediePC. Home-automation funksjonene i LMCE er uinteressante for meg. Så jeg lurer litt på hvilke alternativer til LMCE som finnes der ute (Bortsett fra det opplagte windows-alternativet), og om noen har noen erfaringer.

Krav:
    *Som nevnt en standalone mediePC. Multi-rom funksjoner ikke nødvendig.
    *Jeg kommer til å bruke PC'n primært til musikk og film.
    *Egro er ikke støtte for TV-opptak er ikke viktig.
    *NAS funksjonalitet hadde vært kjekt å ha (tror LMCE har dette)
    *Må fungere uten å skrive drivere til HW selv
    MythTV: MythTV
    Mythbuntu: | Mythbuntu

Jeg kjører selv MythTV på OpenSuse 10.3 og er meget fornøyd. Nyeste versjon takler også flere kanaler pr. multiplex/transponder.

Jeg har ikke testet VDR så kan ikke si om den er dårligere eller bedre enn MythTV.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også flere alternativer til windows -> Mediaportal.

Og, siden du ikke nevner tv eller tv-opptak så er etter min mening kombinasjonen mac mini (enda mindre enn asus kabinettene) og XBMC on OSX et alternativ du absolutt bør kikke på!

Brukergrensesnitt og funksjon er toppers! I stedet for å handle en stor htpc og lete etter det perfekte lydkortet, så hadde jeg kjøpt mac mini, stådd av med default analog-utgang inntil videre og handlet en ekstern DAC (trenger ikke være dyrt, bare å følge med på bruktbørsen, eller Ebay) senere.

Hilsen en dedikert Xbox Media Center fan!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg installert Linuxmce på media pcen min igår siden jeg har fått en del problemer med vista installasjonen som var på den, men ikke alt funker som det skal så håper å få litt hjelp her. Har to disker i maskinen og siden jeg brukte dvd installasjonen formaterte den ene disken, det er greit for jeg flyttet alt over på den andre. Men hvordan får jeg opp all musikken og filmene mine som lå på den andre disken. går inn for å browse diskene, men da kommer det ikke opp noe. De ser helt tomme ut. Koblet også til en usb disk og heller ikke innholdet på den kom opp.

Har også ett mozart kabinett med fjernkontroll, men når den søkte etter ir mottakere fant den ikke denne. Noen som vet hvordan jeg kan installere den?

Under installasjonen så kom og gikk lyden veldig også. plutselig hørte jeg instruksene til dama på skjermen, trykket jeg neste så var den borte. Siden jeg ikke får opp noen mp3 filer så får ikke testet om det er sånn hele tia. Bruker lydkortet som er integrert på hovedkortet, ett realtek 97.

Takk for all hjelp, er helt nybegynner på linux så jeg skjønner ikke så mye enda

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være så mye "ball" å installere LMCE.
    Prøv å kjøre opp maskinenen med en Linux live CD og se om du finner MP3 filene med den.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, kan teste det. Når jeg startet om pcen idag måtte jeg sette opp skjerminstillinger og alt på nytt. Den skal vel huske det hver gang?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    ok, kan teste det. Når jeg startet om pcen idag måtte jeg sette opp skjerminstillinger og alt på nytt. Den skal vel huske det hver gang?
    Ja, høres ut som en "fluke" installasjon, it happens.
    LMCE er foreløpig litt, for mye, basert på workarounds. Ikke veldig vriene, men det krever for mye jobb etter min smak.
    Holder på å sette opp en maskin selv, men med sommeren over oss er jeg ikke veldig stressa på det nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke uttale meg om den siste versjonen, da jeg ikke har rotet meg til å installere den enda. Men før var det mye "sikrere" å installere Kubuntu, for så å kjøre 2CD installasjonen av LMCE oppå den.
    DVDen er en "recovery disc" dvs et ghost-image av en fungererende installasjon. DVD-versjonene har derfor tidligere vært mye mer følsomme for forandringer i Hardware i forhold til CD install.

Det kan også være en annen grunn til at den andre HDDen ikke kan leses, det er noe jeg har sett på jobben endel nå. XP og Vista "låser" HDDer hvis maskinen ikke skrues av korrekt. Linux får da beskjed om at HDD er i bruk og ligger unna.
    (Can not mount volume), det kan låses opp, men igjen... endel fikling.
    Prøv live-CDen og se, hvordan det går vil gi noen svar.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har sett litt på LMCE, liker GUIet og har lyst til å prøve dette (Holder på med MythTV, men synest ikke det er noe særlig heller)

Jeg har tenkst til å installere LMCE på en PC, som standalone MCE, jeg trenger ikke å få streamet noe over nettverket, men jeg har lyst og ha internet på pcen for å kunne oppdatere og litt surfing på nettet. Hvordan er det beste måten å installere LMCE på da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mr. Ole

Det er ikke noe problem med en default "hybrid" installasjon, da har du full tilgang til internett.
    Men du har ikke automatisk tilgang til det interne nettet, ettersom det krever at LMCE er DHCP server. (Det kan jukses til, men det tror jeg ikke jeg tør gå inn på her). Dvs. at du bare har tilgang på mediafiler som ligger på selve LMCE maskinen.
    LMCE er forsåvidt beregnet som en distribuert løsning, men jeg har prøvd det du foreslår og det virker bra slik også. Kan hende du må inn i config og velge/bytte om nettverkskort.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Da tar jeg å laster ned LMCE og tester det.

EDIT
    Slik jeg har forstått det så trenger jeg bare å laste ned å installere LinuxMCE-DVD-i386.iso 25-May-2008 01:07 3.9G

Da når jeg laster ned den DVDen så slipper jeg vel i laste ned å installere kubuntu først sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Takk for svar.
    Da tar jeg å laster ned LMCE og tester det.

EDIT
    Slik jeg har forstått det så trenger jeg bare å laste ned å installere LinuxMCE-DVD-i386.iso 25-May-2008 01:07 3.9G

Da når jeg laster ned den DVDen så slipper jeg vel i laste ned å installere kubuntu først sant?
    Korrekt, men som også sagt hender det med DVDen at den rett og slett ikke virker for ditt system, ettersom det er ett "restore image" for en installasjon som virker, men kan hende benytter annen hardware. (ihvertfall før)

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, den dvden gikk ikke for meg.
    Hvilken versjoner er best å installere, vanlig, rc1 eller rc2?

EDIT, ser at dei bare nenmer nVidia kort, jeg har et ATI hd2400 pro kort, er dette støttet? (fikk det til å fungere i ubuntu 8.04)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Hmm, den dvden gikk ikke for meg.
    Hvilken versjoner er best å installere, vanlig, rc1 eller rc2?
    ATI kort virker bra de, og er foretrukket av mange, også de som selger LMCE "bundlet", men ATIs drivere støtter (så langt) ikke "UI2 med alpha blending", du må enten bruker UI1 eller UI2 med "overlay".
    Nvidia får også noen ganger problemer med tearing ved avspilling dersom du bruker UI2 med alpha blending. Så mange foretrekker overlay uansett.
    Dette blir kanhende bedre med nye drivere fra ATI etterhvert.

Det er RC2 som er release av LMCE 0710

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •