Completely Mind-Blowing! LinuxMCE ROCKS! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LMCE som standalone

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Er det problematisk å sette opp LMCE serveren som dual boot? Er litt nysgjerrig på å prøve ut LMCE, i første omgang kun som en frittstående mediaPC.
    Ja...
    Litt forklaring:
    LMCE er som nevnt en smarthus løsning, dvs at for å virke som tenkt er den satt opp som DHCP server for huset, derfor må andre DHCP servere/rutere skrues av når LMCE er oppe og går.

En standalone med router som DHCP server er mulig, men det krever at all media er lagret på LMCE serveren eller det 'interne nettet', det enkleste er da å bruke to nettverkskort, ett for internt og ett for eksternt (er det bare ett nettverkskort vil det default få DHCP serveren, dette kan stilles om i web-admin).

Mitt tips hvis du vil prøve ut LMCE er heller å få tak i en gammel pentium, fra 1.7GHz og oppover med 512MB RAM vil fungere. og prøve en installasjon på en slik i første omgang for å prøve. Riktignok ikke så kjapp som dual core osv. men absolutt mulig å bruke for en test.
    Dual boot er litt krøkkete på selve serveren, men hvis du setter opp en slik server på en annen maskin kan du nettverksboote maskinen du opprinnelig hadde tenkt som HTPC, og det er mye enklere, og du installerer da ikke noe på den heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp.

Vet noen om dette går?

Kan en få Linux til å skrive\lese til\fra EIB-komponenter??
    Har bare brukt windows til å styre\lese store anlegg foreløpig, men det er jo F... så ustabilt!

God jul!

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Eib

EIB?
    European Installation Bus / KNX?
    LMCE skal visstnok støtte det, jeg har ikke prøvd så jeg kan ikke garantere.
    Det er litt mer 'guff' på den Europeiske delen av LMCE om dagen, så mere kan være på gang.
    Prøv å søke på 'EIB' på forumet til linuxmce.org

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Var det jeg tenkte på.
    Skal sjekke ut forumet på LinuxMCE sine sider å se om jeg finner no!

Takk for svar.

- Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile LinuxMCE på ferdigkonfigurerte servere

Hei allesammen,

Ja, jeg kjenner til frustrasjonen og usikkerheten av mange her på forumet. I snart 2 år har jeg følgt MCE markedet, og slitet med akkurat samme spørsmålene. Hovedsakelig oppdager man at man enten må være en skikkelig Linux guru til å få ting til å fungere. Eller man må bare ta sjansen og prøv installasjonen på det utstyret du har. Funker det ikke, skift ut videokort, eller andre komponenter. Spørsmål om tid OG penger... og skuffelser for mange blant oss.

I tillegg er det usikkert om en hvis MCE utgave er kompatibel med tilleggsutstyret som man trenger når man ønsker å utvide potensialet av sin MCE til det fulle. Jeg snakker om husautomasjon selvfølgelig.

De som leser innleggene på AVforumet er (tror jeg nok) ikke akkurat begeistret over WMCE, av ulike årsaker, som jeg ikke kommer til å omtale her. Og det er akkurat disse kresne AV-entusiaster som er ute etter et bedre alternativ. Akkurat som jeg.

Jeg har i lengre tid vært i kontakt med guttene fra Plutohome. I første omgang et spennende alternativ, men for de som ønsker sikkerheten at man har en profesjonell partner som kan bistå deg med installasjonen av systemet er dette riktignok ikke beste valget. Og ja, de annonserer med en en kommersjel server, men den er etter 2 år venting fremdeles ikke på markedet ... Desverre.

For å lage en lang historie kort: etter å ha tatt en nærmere titt på nyeste utgave av LinuxMCE vurderte jeg at dette kunne bli en bra alternativ. Men satt i første omgang igjen med de samme ulemper. Heldigvis kom jeg i kontakt med et selskap som tidligere ble nevnt på dette forum: Convergent Home Technologies (CHT). Etter mye fram og tilbake ble vi enige om at vi trenger å lage en ferdigkonfiguret server som vi vet funker for alle. Både for de som kun ønsker en ren media server, og for de som er ute etter en betalbar, skalerbar husautomasjonsløsning.

En av de saker vi jobber på akkurat nå er å få en integrert multi-receiver parabol-, kabel- eller terrestrial mottaker i serveren. Med dette får vi muligheten til å lage en type Dreambox 70xx - 80xx. Men med mye mer muligheter. Opp til nå er det kun de tradisjonelle løsninger som Hauppauge Nova-S Plus DVB-S card med ekstern CI som virker å bli foreslått som den beste løsning til dette. Men dette holder ikke mål for de som har en øye for design, og ikke vil ha løse USB kortlesere (1 eller flere) i stereohyllet... Kortleserene må være innebygd, ikke sant?. Og floppyløsningen er OK, men hva gjør man hvis du tenger 3 kortlesere i serveren, uten å ende opp med en diger maxi-tower kabinett?

Også er et en oppgradering like rund hjørnet for bruk av HD. Så dette ser lovende ut. Og som kronen på mesterverket har systemet en online support, konfigurasjon og oppdateringsfunkjson.

kortfattet: En fullverdig MCE / husautomasjonsystem akkurat som man forventer av et slik system, og hvor det faktisk sitter folk på andre side som kan gi kundestøtte. Norsk hjemmeside er under utvikling (nettopp begynt :-) )

Som vi ønsker å bygge systemet for Norge er at vi leverer en "bare core" som kan utvide i senere tid etter behov. Men med de elementer som vi har testet, og vi har drivere for. Installasjon av disse kan hvis ønskelig gjøres av oss med "remote support".

De som har en ønskeliste, det er fremdeles litt jul, så kom med forslag og bidra med å lage tidenes beste MCE / husautomasjonsystem!

Til forum-admin: Håper det er greit å spør leserne for input på denne måte. Synes dere at innlegget hører hjemme i en annen rubrikk, så gjerne si i'fra ;-).

Hilsen,

Harry The Satman

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Harry The Satman
    Hei allesammen.
    Heldigvis kom jeg i kontakt med et selskap som tidligere ble nevnt på dette forum: Convergent Home Technologies (CHT).
    I Australia?
    Eller mener du Dianemo? De jobber hardt med integreringen av en annen løsning enn Myth som skal være mye bedre for det Europeiske markedet. Og HD avspilling. Har vurdert en maskin fra dem selv.

Fordelene med Dianemo, Fiire, Plutohome og andre aktører er at du får ferdig installert software (LMCE med egen splash-screen, dvs Fiire har ett par andre småting for å få UI2 til å virke på standard Via chipset) på gjennomtestet Hardware. I likhet med Vista kan en dumpe borti problemer, men LMCE blir stadig enklere å installere selv, og har en først en server kan en alltids nettverksboote en hvilkensomhelst maskin med LMCE uten å måtte installere noe somhelst.
    Har så langt startet alle maskinene i huset med nettverksboot uten problemer.

Linuxguru?! hadde ikke prøvd OSet før i høst, og i alle fall ligger det bare i bunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LinuxMCE på ferdigkonfigurerte servere (aka Dianemo)

Hei Hagen,

Ser at du er en av de som er meget aktiv i dette område. Først og fremst: Dianemo® is brought to you by Convergent Home Technologies Limited. Dianemo er produktet ;-)

Stemmer nok at de ikke er MythTV som er integrert i Dianemo, men VDR. Fordelen med VDR er den tillater at flere brukere samtidig kan bruke (se, hør, ta opp) ulike tv-kanaler samtidig på samme abonnementskortet (f.eks. Viasat eller CD), uten at man trenger et tileggsabonnement eller ny receiver. Mao, en slags card sharing over husets nettverk.

At du fikk ting til å fungere er bra. For meg betyr dette at det finnes heldigvis noen individer som kan bekrefte at dette er heftige greia. Men for mange andre er ikke dette tilfellet. Bare les på LMCE forumet... Og når ting ikke funker etter 3-4 runder, så gir man seg, og får produktet et dårlig rykte.

Det er der vi jobber med nå. Ferdig snekret, ferdig konfigurert, testet, og med support.

Hilsen,

Harry The Satman

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Harry The Satman
    Hei Hagen,
    At du fikk ting til å fungere er bra. For meg betyr dette at det finnes heldigvis noen individer som kan bekrefte at dette er heftige greia. Men for mange andre er ikke dette tilfellet. Bare les på LMCE forumet... Og når ting ikke funker etter 3-4 runder, så gir man seg, og får produktet et dårlig rykte.
    Disse problemene kommer som regel av brukerforventninger og at disse er i konflikt med LMCEs standard installasjon (LMCE er ikke mediaportal med noget attåt).
    F.eks. vil ca. halvparten prøve å slå av DHCP serveren i LMCE, eller så forstår de ikke hvorfor "nettverket detter ut når jeg skrur på LMCE"
    De kjøper gjerne siste og heftigste hardware, og sliter dermed med driverproblematikk (som de også ville gjort med Vista).
    Mange vil også gjerne ha et standalone mediasenter, men til det finnes det enklere løsninger.

Hvis en følger default installasjon og bruker prøvet ny hardware (eller fjorårets modell) skal det mye til å få problemer. Med 710 kommer også oppdaterte drivere som vil hjelpe på omtrent halvparten av de 'problemene' som dukker opp på forumet.
    Og nå som ATI/Asus jobber med nye drivere vil det nok også hjelpe på den fronten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Dette er interessant, men det blir ganske omfattende endringer. Jeg har ganske mange enheter i nettverket mitt: 4x PC (èn m/Clark Connect Linux for Slimserver, resten med Windows), 2x Squeezebox, Snazio, Dreambox og PS3. Linux-burken brukes kun til Slimserver, èn PC brukes kun til hjemmekino, 2x PC brukes til ymse kontorbruk, video, lyd etc..

Hvordan er det å ha et par PCer med Windows i nettverket? De kan jo evt være multiboot.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Hvordan er det å ha et par PCer med Windows i nettverket? De kan jo evt være multiboot.
    No problemo, det er perfekt.
    Fungerer som kula med windows home server for den saks skyld, finner alle windows shares (ved default installasjon som nevnt over) og spiller "alle" formater.
    Jeg har windows på alle PCer utenom LMCE serveren (Core) og dualbooter resten, inklusive "HTPCen" (foreløpig).

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bør jeg gjøre det som har en m0n0wall pc (med to NIC) som DHCP-server/Router?

fiber-->hussentral-->m0n0wall_NIC_1(inn)
    og
    ::m0n0wall_NIC_2(ut)::-->GigabitSwitch

I GigabitSwitchen står trådløst aksesspunkt, en filserver, htpcen i stua og xboxen i stua.

Hvis jeg skal teste LinuxMCE på htpcen (som den sentrale enheten), hvordan bør jeg sette dette opp nettverksmessig?

Er svært fornøyd med oppsettet og funksjonen på m0n0wall-routeren så jeg vil nødig gjøre noe med innstillingene på den.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

en LMCE server er tenkt satt inn på punktet der du har monowallen din, og med samme funskjoner som denne, det er default scenario.

Du kan forøvrig sette opp en "single nic install" (søk på LMCE forumet), da har du to muligheter. Enten ha all media du ønsker på selve HTPCen og "fake" ett internt nettverk, eller skru av DHCP i monowallen og bare bruke den bare som gateway. Poenget er at du får ikke noen av fordelene med LMCE hvis du skrur av DHCPen.
    du får ikke tilgang til media på PCer som LMCE ikke er DHCP for.
    Du kan ikke PXE/nettverksboote maskiner LMCE ikke er DHCP for
    Du får ikke tilgang til adminsidene "utenfra" uten å konfigurere LMCE firewallen.

Men det er i grunnen ett av de tilfellene jeg nevner over der brukerønsker fører til problemer / konfigurasjonsmarathon
    Jeg kjører selv med en single NIC install der LMCE er DHCP server for hele huset, men bruker en router som gateway, så det er mulig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-)

Får se hva jeg finner på da. Vil uansett teste 0710 om enn på lukket nettverk for å sjekke funksjoner og "generell opplevelse".

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det aller aller enkleste er å ha to ethernetkort i maskinen, da kan du koble det "eksterne" rett på GBswitchen, du trenger ikke da å ha noe på det "interne", eller du kan koble til en annen maskin med media hvis du vil teste slikt.
    Men du har som sagt bare tilgang til det som er på det "interne" nettet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er maskinvarekravene (etter din mening) på LMCE server? m0n0wallen klarer seg jo ypperlig med 64mb ram og en celeron på 400mhz, men jeg tipper LMCE server har bittelitt større krav, eller hur?

Vil et VIA Epia (1ghz/256mb ram) med to 3Com GB nic duge?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Vil et VIA Epia (1ghz/256mb ram) med to 3Com GB nic duge?
    Nja...
    Det vil nok "snurre rundt", men det minste jeg har sett er et 1.7GHz Via med onboard video og 512MB RAM (Fiire og Dianemo MDer).
    Jeg har prøvd det på en gammel HP (måtte den vile i fred) på 1.7GHz med 768MB ram og ATI rage fury og deretter GF6200 for full UI2 med alpha blending.
    Og det fungerer det. samtidig så merket jeg godt forskjell på responsen når jeg prøvde det på en PIV 3GHz med 1GB RAM.
    Så selve avspillingen kan nok gå greit, men manøvreringen i menyer (som vel er brukeropplevelsen og høyst individuell) kan nok lide litt.
    Og HD 1080P krever nok uansett litt mer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Nja...
    Det vil nok "snurre rundt"...
    '

Glemte å presisere (dvs, jeg er nok sikkert en smule forvirret):

Har en HTPC som spiller 720p perfekt (plasmaen min har ikke full-HD) med XP3700+/ATI HD2600pro skjermkort, så selve avspillingspcen er god nok vil jeg tro.

Tenkte/trodde at "server" maskinen i et LinuxMCE oppsett ikke trengte å være så kraftig (tenkte den sto for enklere oppgaver så som DHCP/kobling av enheter). Mediaserveren min som står på nettverket er kjapp nok til alt av streaming (1080p) og nettverket er også bra.

Må hjernen i et LinuxMCE oppsett ta seg av alle mulige oppgaver?

Hvilke LinuxMCE oppgaver kan jeg da gi en epia 1ghz med la oss si 1Gb ram da?

Setter stor pris på at du deler ut av kompetansen din! :-D

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Må hjernen i et LinuxMCE oppsett ta seg av alle mulige oppgaver?

Hvilke LinuxMCE oppgaver kan jeg da gi en epia 1ghz med la oss si 1Gb ram da?
    Litt usikker på oppgavefordelingen egentlig, men har "fått inntrykk av" gjennom eksperimentering at Core gjerne trenger litt mer kraft enn selve "mediaspilleren".
    Nå har jeg brukt Core som "hybrid" dvs både server og mediaspiller samtidig (som du nevner du tenker på). og 1.7GHz greide å levere video og kjøre (SD) til 3 mediaspillere samtidig og lyd til en siste (PII 350MHz).
    MDene blir da nettverksbootet fra serveren så i prinsippet så kjører alle maskinene (5) på HDD på serveren (RAM på klienten), derav kravene tror jeg.

Serveren sørger for fordeling og kontroll av alle mediaspillere, jeg har ikke brukt noe husautomasjon, men serveren sysler også med dette. Det blir i det hele tatt en del flere oppgaver for serveren på dette systemet enn på ett Windows system, samtidig virker som nevnt klientene å være mindre kresne enn på ett windows system.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ett knippe linker

Ett knippe linker som kanskje kan gi deg litt informasjon.
    Fiire Engine REVIEW/SPECS!!
    Fiire Station 1" Review/Specs
    LinuxMCE on Wal-mart's $200 gPC, is it possible??? it really is affordable
    Hardware - LinuxMCE Wiki

Jeg syns minimum specs er litt 'lette', men det nevnes også omtrentlig hva de greier å gjøre med den enkelte spec.
    Og forskjellen på minimum og recommended er jo som kjent brukeropplevelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

La oss teste LinuxMCE

Da er jeg igang med en install av LinuxMCE

Virker _ikke_ som noe for vanlig dødelige..

Men skal ifall se om jeg får satt opp det relevante for video ifall.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •