Noen med erfaringer med Blu-ray-drev i sin HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Noen med erfaringer med Blu-ray-drev i sin HTPC?

Man skal vel være rimelig sprø for å kjøpe et Blu-ray-drev til 5000 til sin HTPC, men det er mange klin gærne folk her på forumet, så spørsmålet er:

Er det noen her som har testet dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vidt for så vidt... men synes det er for dyrt til å anbefales nå. Sett slik er HD DVD mer overkommelig i form av Xbox-saken til 1700.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    så vidt for så vidt... men synes det er for dyrt til å anbefales nå. Sett slik er HD DVD mer overkommelig i form av Xbox-saken til 1700.
    Ja, jeg vet det er dyrt. Det jeg lurte på, var om noen hadde erfaringer med hvordan det FUNGERTE når man først hadde et surrende i kassa si. Var det slik at du hadde testet dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det funker for så vidt, men krever sitt av maskinvaren. Evt. mulig at det er programvaren som ikke optimal ennå heller. Eneste avspillingsprogrammet foreløpig er vel Intervideo PowerDVD. WinDVD og Nero ShowTime skal vel komme i versjoner som støtter Blu-ray- og HD DVD-avspilling.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Joda, det funker for så vidt, men krever sitt av maskinvaren. Evt. mulig at det er programvaren som ikke optimal ennå heller. Eneste avspillingsprogrammet foreløpig er vel Intervideo PowerDVD. WinDVD og Nero ShowTime skal vel komme i versjoner som støtter Blu-ray- og HD DVD-avspilling.
    Er din erfaring at Blu-Ray krever mer av PC'en enn HD-DVD? Jeg har HD-DVD på min PC, og det flyter forsåvidt fint...

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at dette ikke er noe å vurdere enda. Jeg har dog ikke testet bd men hd-dvd. Funker veldig greit men det er alt for dårlig software enda. Powerdvd er eneste programmet pr i dag som takler dette og det er virkelig dårlig. Testet et slikt hd-dvd drev via htpc opp mot en standalone toshiba spiller. Toshiba spilleren var utrolig mye bedre!

Vent heller litt til prisene synker og det er bedre software på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes tråder på AVS Forum - Home med folk som faktisk har hardwaren og beskriver ytelsen.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det finnes tråder på AVS Forum - Home med folk som faktisk har hardwaren og beskriver ytelsen.

-k

Synes denne var litt krass...

Poenget mitt er at Powerdvd er et utrolig dårlig program uansett medie. Dvd, Hd-dvd eller blue-Ray ser dårlig ut uansett.

Jeg blir helt skremt hvor dårlig dette programmet er sammenliknet med mediaplayer, vlc eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Synes denne var litt krass...
    Det var overhodet ikke min intensjon å virke krass. Jeg så at RuneW reagerte på poster som beskrev meninger uten å ha prøvd det selv, og ville gi ham et tips til flere hands-on kilder :-)

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg velger å tolke svaret til knutinh som ekstra informasjon og ikke som en "slem" kommentar.

For det er vel lov å prøve seg her først, før man søker over dammen etter svar? Jeg har jo lite peiling på HTPC + HD så for alt jeg vet, kan det være sone-relaterte ting som gjør det relevant å stille spørsmålet i dette forumet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det var overhodet ikke min intensjon å virke krass. Jeg så at RuneW reagerte på poster som beskrev meninger uten å ha prøvd det selv, og ville gi ham et tips til flere hands-on kilder :-)

-k
    Jepp. Som jeg trodde ;-)

Men for å unngå misforståelser kunne du kanskje ha peket på en spesielt informativ tråd på avsforum?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jepp. Som jeg trodde ;-)

Men for å unngå misforståelser kunne du kanskje ha peket på en spesielt informativ tråd på avsforum?
    En god start ville være:
    Semi-Official BD and HD DVD on an HTPC Configuration/Playback FAQ - AVS Forum
    PowerDVD Ultra (HD-DVD and Blu-Ray) - AVS Forum

Blu-ray & HD DVD Areas - AVS Forum
    Home Theater Computers - AVS Forum

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er din erfaring at Blu-Ray krever mer av PC'en enn HD-DVD? Jeg har HD-DVD på min PC, og det flyter forsåvidt fint...
    Blu-ray har mulighet for mer kapasitet enn HD DVD. Dette igjen gir mulighet for å enkode filmer med høyere bitrate og samtidig få plass på mediet. Allerede ser man at det er visse forskjeller mellom utgivelser for hvor krevende de kan være.

Jeg har hatt for få titler til å teste med til å si noe direkte endelig...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest gjennom en god del av de trådene (på AVS) angående HD-DVD og Blu-ray drev i HTPC. Jeg må innrømme at jeg er litt frustrert over hvor mye søppel som oversvømmer trådene der. Dessuten er det ofte svært vanskelig å finne akkurat det en søker etter (mange tråder har ALT for mange innlegg) og sjelden folk tar seg tid til å svare på det en eventuelt spør om i en aktiv tråd. Det virker som de fleste brukerne kun er opptatt av å drive sin egen lille chit-chat.

Det jeg har klart å få meg meg er følgende;

1. Avspilling krever en del maskinkraft, men er mulig dersom man ikke er ekstremt kresen. 100% perfakt avspilling er også mulig, men krever mye tweaking. En bruker som heter Vern Diaz(?) er ganske flink på det området og bruker HTPC fremfor Crystalio 2.

2. PowerDVD 7.3 er ikke noe godt program. Det er klønetet og gir ikke optimalt bilde, bl.a. med feil i fargedekoding.

3. HD-lyd er kun støttet i form av analog 7.1 ut og det er en del diskusjon om hvorvidt man får utnyttet TrueHD og DTS MAster Audio eller om det som spilles av kun er core-stream. Personlig stoler jeg heller ikke på det som blir hevdet. Det er utrolig varierende kvalitet på dem som poster der! Det er langt fra alle som bruker projektor eller lignende. Bilde og lydkvalitet er tross alt meget subjektivt og noen sitter nok helt sikkert på 19" med logitech 5.1 surround. Greit nok, men ikke akkurat benchmark...

4. DD+ støttes ikke av AC3 filter, noe som gir hakking ved avspilling av standardlydsporet på HD-DVD.

5. Sone-problemer fikses trolig av AnyDVD HD, så det burde ikke være noe problem.

6. I WindowsXP er det begrenset med muligheter for avspilling av HD-DVD og Blu-ray. Trolig er det kun mulig å bruke PowerDVD. I Vista er det heller ingen andre muligheter enda (bortsett fra japansk WinDVD), men det kommer forhåpentligvis flere etterhvert. Dessverre er skjerm-driverne til Vista enda for dårlige og egner seg ikke til en 100% fullverdig avspillingsrigg. Lydmulighetene (7.1 analog) er bedre i Vista, men også her er det en del driver problemer.

Det var mine synspunkter. Det hade vært veldig fint om vi fikk noe her på forumet til å teste ut HTPC oppsett med HD-DVD og Blu-ray. Det er en del som har HD-DVD drevet, men blu-ray er det færre av... Jeg stoler rett og slett litt mer på innholdet på AVforum. Dessuten er det lettere å nå frem med spørsmål og kommentarer.

Edit: Rettet noen skrivefeil og tastefeil.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har lest gjennom en god del av de trådene (på AVS) angående HD-DVD og Blu-ray drev i HTPC. Jeg må innrømme at jeg er litt frustrert over hvor mye søppel som oversvømmer trådene der. Dessuten er det ofte svært vanskelig å finne akkurat det en søker etter (mange tråder har ALT for mange innlegg) og sjelden folk tar seg tid til å svare på det en eventuelt spør om i en aktiv tråd. Det virker som de fleste brukerne kun er opptatt av å drive sin egen lille chit-chat.

Det jeg har klart å få meg meg er følgende;

1. Avspilling krever en del maskinkraft, men er mulig dersom man ikke er ekstremt kresen. 100% perfakt avspilling er også mulig, men krever mye tweaking. En bruker som heter Vern Diaz(?) er ganske flink på det området og bruker HTPC fremfor Crystalio 2.

2. PowerDVD 7.3 er ikke noe godt program. Det er klønetet og gir ikke optimalt bilde, bl.a. med feil i fargedekoding.

3. HD-lyd er kun støttet i form av analog 7.1 ut og det er en del diskusjon om hvorvidt man får utnyttet TrueHD og DTS MAster Audio eller om det som spilles av kun er core-stream. Personlig stoler jeg heller ikke på det som blir hevdet. Det er utrolig varierende kvalitet på dem som poster der! Det er langt fra alle som bruker projektor eller lignende. Bilde og lydkvalitet er tross alt meget subjektivt og noen sitter nok helt sikkert på 19" med logitech 5.1 surround. Greit nok, men ikke akkurat benchmark...

4. DD+ støttes ikke av AC3 filter, noe som gir hakking ved avspilling av standardlydsporet på HD-DVD.

5. Sone-problemer fikses trolig av AnyDVD HD, så det burde ikke være noe problem.

6. I WindowsXP er det begrenset med muligheter for avspilling av HD-DVD og Blu-ray. Trolig er det kun mulig å bruke PowerDVD. I Vista er det heller ingen andre muligheter enda (bortsett fra japansk WinDVD), men det kommer forhåpentligvis flere etterhvert. Dessverre er skjerm-driverne til Vista enda for dårlige og egner seg ikke til en 100% fullverdig avspillingsrigg. Lydmulighetene (7.1 analog) er bedre i Vista, men også her er det en del driver problemer.

Det var mine synspunkter. Det hade vært veldig fint om vi fikk noe her på forumet til å teste ut HTPC oppsett med HD-DVD og Blu-ray. Det er en del som har HD-DVD drevet, men blu-ray er det færre av... Jeg stoler rett og slett litt mer på innholdet på AVforum. Dessuten er det lettere å nå frem med spørsmål og kommentarer.

Edit: Rettet noen skrivefeil og tastefeil.
    Tusen takk for denne svært informative informasjonen, LL!

Jeg har noen spørsmål angående infoen din:

2. PDVD7.3 er ikke perfekt, men er det noen alternativer som takler begge formatene?

4. Hva slags program er det du tenker på som er avhengig av AC3Filter? Jeg bruker PDVD7.3 for å spille av (tilsynelatende) DD+ og synes ikke det hakker noe...

6. Enig. Vista suger sideveis når det gjelder drivere..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]Tusen takk for denne svært informative informasjonen, LL!

Jeg har noen spørsmål angående infoen din:

2. PDVD7.3 er ikke perfekt, men er det noen alternativer som takler begge formatene?
    Jeg trodde at PDVD 7.3 taklet begge formatene. Er ikke 7.1 for HD DVD og 7.2 for Blu-ray, men 7.3 er nyeste som takler begge? Jeg er selv litt usikker. Jeg har ikke HTPC, men vurderer det kontinuerlig.

4. Hva slags program er det du tenker på som er avhengig av AC3Filter? Jeg bruker PDVD7.3 for å spille av (tilsynelatende) DD+ og synes ikke det hakker noe...
    Også her må jeg si meg litt usikker. Jeg har kun lest meg til disse tingene. Hakking ved avspilling av DD+ er en gjenganger. Det er mulig at det bare er ved noen bitrates og sikkert bare i noen oppsett. Har, som du forstår, ikke mulighet for å teste dette ut selv uten å gå til storinnkjøp.

6. Enig. Vista suger sideveis når det gjelder drivere..
    Sånn er det, men det vil vel ordne seg i løpet av et halt år eller noe slikt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis jeg var litt uklar. Når jeg skrev:

"2. PDVD7.3 er ikke perfekt, men er det noen alternativer som takler begge formatene?"

burde jeg ha skrevet:

"2. PDVD7.3 er ikke perfekt, men er det noen andre alternativer som takler begge formatene?"

Jeg og mener å ha hørt at 7.3 skal splille av begge formatene.

---

Problemet er at det er så få som kjører en "fullverdig" HTPC her på berget. Lurer på hva slags software de ferdige "dual HD format"-HTPCene kjører...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargedekodingen i PowerDVD blir bedre om man stiller det over til å bruke mediets originale fargeprofil. Standard er det satt på med "vivid" elns som gir merkelige farger i en del tilfeller.

Erfaringene som nevnes ellers stemmer med mine erfaringer i stor grad: foreløpig virker løsningene noe umodne, men jeg har god tro på at dette vil bli betraktelig bedre. Forløpig har man hatt en "høna og egget"-situasjon, og en del aktører har nok også vært opptatt med å få grunnleggende Vista-kompatiblitet på plass for sine produkter.

Når det gjelder AnyDVD HD har jeg forstått det slik at ACSS-beskyttelse kan "endre seg". Dvs. selv om den er brutt for filmene som er nå kan den endres på framtidige utgivelser og beholde kompatiblitet i henhold til spillerne ellers, men for at AnyDVD HD skal takle dem må programmet endres. Om det da bare er snakk om å løse noen koder på de nye platene og legge inn i programmet eller hva det er snakk om er jeg usikker på.

Spennende nå blir også hva ATI klarer å få til med R600 i henhold til dette. Nvidia generelt nå tror jeg har hatt styr nok med å fikse andre bug's i sine drivere spesielt i henhold til Windows Vista at dette kan ha gått på bekostninger av annen optimaliseirng.

Jeg skal se om jeg ikke får prøvd litt flere titler når det gjelder Blu-ray før jeg der uttaler meg videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •