"lydløs" ATX-PSU?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"lydløs" ATX-PSU?

Da jeg bygde HTPC i et LC16M-kabinett, gjorde jeg en grundig jobb for å få ned støynivået. Nå er det tilnærmet støyfritt (ikke hørbart fra 1.5m avstand), med unntak av vifta på PSU'n. Den summer slik at jeg hører den på kjøkkenet 8m unna. Jæ**ig irriterende.
    PSU'n er en NorthQ 4775-400, som påstås å være ultra silenct, me dstøynivå på 12-17db, Men den bråker altså alt for mye til at jeg kan ha PC'n stående på i stua uten å få klager fra damene i huset.

Kan noen hjelpe meg med alternative PSU'er som kan matche støynivået til resten av komponentene i kassa? Helst under 1000,-

Silverstone LC16M
    Gigabyte GA-965P-DS4
    2x Pabst 9db 80x80mm vifter
    Hauppage PVR150MCE
    Intel Core2Duo E6300
    1GB Corsair Ram
    Nec 47173 DVDRw
    Gainward Bliss 7600GT PCX Silent FX passivkjølt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MIST 500W, Seasonic S12, Corsair HX.

I realiteten ikke spesielt stor forskjell mellom disse. Har selv alle tre ;-) Seasonic har vel også kommet med ML12 som er modulær. De andre er også modulær. MIST er rimeligst sett i forhold til effekt, men man får Seasonic-modeller på f.eks. 380 og 430W. Corsair HX er produsert av Seasonic, men så vidt jeg kan forstå ikke helt lik Seasonics egne modeller (mulig det deler en del med nye ML12-serien da - ingen erfaring med den dog).

Hvilken prosessorkjøler har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    MIST 500W, Seasonic S12, Corsair HX.

I realiteten ikke spesielt stor forskjell mellom disse. Har selv alle tre ;-) Seasonic har vel også kommet med ML12 som er modulær. De andre er også modulær. MIST er rimeligst sett i forhold til effekt, men man får Seasonic-modeller på f.eks. 380 og 430W. Corsair HX er produsert av Seasonic, men så vidt jeg kan forstå ikke helt lik Seasonics egne modeller (mulig det deler en del med nye ML12-serien da - ingen erfaring med den dog).

Hvilken prosessorkjøler har du?
    Jeg bruker den som fulgte med prosessoren. Den er ikke en støykilde hos meg, selv når maskinen har stått på i flere timer, kjøres på full load, og har nådd topptemperatur.
    Jeg trodde ikke det var PSU'n som støyet til å begynne med, så jeg byttet ut vifter i kabinett, kjøpte vifteløst grafikkort, men det sluttet ikke å bråke før jeg fysisk stoppet PSU-vifta med fingeren. Da ble det stille...

SÅ da er det store spørsmålet om de du nevner er merkbart bedre på støy. Hvilken av dem vil du helt subjektivt si er den stilleste?
    Alternativet er å gå for Silverstone sin vifteløse (eller en annen vifteløs), og evt montere den på utsiden av kabinettet for bedre kjøling. (vet ikke hvordan jeg skal få til det, men det er evt verdt et forsøk.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem jeg flere ganger har opplevd med vifteløse PSU-er er at andre vifter i kabinettet måtte opp i hastighet. Ut i fra det jeg har blitt fortalt av kontakter i bransjen er feilraten også temmelig høy på det meste av vifteløse PSU-er, selv fra selskaper som har omtrent ingen feil på sine vanlige serier.

Nå står vel ikke PSU rett ved CPU/VRM i LC16, men nederst og med viften ut mot siden av kabinettet, så det er ikke sikkert at det i dette kabinettet vil ha den påvirkningen.

Kjører selv Silverstone sin 300W i en htpc. Svært stillegående system og har ikke merket problemer, men så er det også et ganske enkelt system med Sempron 3600+ og GeForce 6600. Fortron Source Zen har jeg bare noen ukers erfaring med og prøvd i to konfigurasjoner. Gjør i hvert fall jobben i PC-en den står i nå (Pentium D 840, Radeon X800, to disker, optisk) -- riktignok måtte jeg her stille opp CPU-viften litt for at ikke tempen skulle bli for høy under lengre tids belastning (f.eks. spill og enkoding). Dette da med en Akasa AK922 CPU-kjøler som burde være relativt effektiv: Untitled Document

Dette var i et Lian-Li-kabinett som har åpning over PSU. Uten denne åpningen tror jeg det har blitt ennå varmere i selve kabinettet.

Brukte en semipassiv NesteQ PSU i et system der Intels boxed-kjøler automatisk regulert av hovedkortet. Etter at PSU-vifta stoppet gikk det ikke så lang tid før man hørte boxed-kjøleren få høyere hastighet. Dette i et ellers ikke spesielt varmt system (Chieftec miditårn - husker ikke helt CPU, men tror kanskje det var en C2 E6700 eller X6800).

Jeg synes vel faktisk at Seasonic S12-en virker litt mer stille enn Corsair HX, men forskjellen er vanskelig å bedømme. Nå har jeg en tidlig versjon av MIST 500W -- de som selges i dag er litt andeledes, bl.a. med at de er modulære, men hvilke andre forskjeller det er vet jeg ikke. Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg direkte kan skille denne fra de andre. Mao, alle tre er svært stillegående.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til skepsisen mot 100% vifteløse strømforsyninger. Jeg tror derimot jeg har funnet et godt kompromiss. Jeg bruker denne, en Nexus NX-9003SFB, i min LC16M og er svært fornøyd med resultatet.

På denne strømforsyninga går vifta ved behov, og den har også en ekstern temperaturmåler som måler temp i kabinettet og styrer intensiteten på kabinettviftene deretter.

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter også skepsisen til vifteløst... Jeg har Corsairs 520W i Origen AE kabinett og denne poweren er den beste jeg noensinne har vært borti! Støynivået er svært lavt, og en "behagelig" frekvens som gjør den nesten ikke-hørbar. Eneste jeg har å utsette på den er at kablene er litt stive men "lavprofil" pluggene oppveier for dette, og det er veldig pent med bare sorte kabler som lett lar seg stikke vekk, må bare bruke litt strips... Uansett et kjøp jeg ikke angrer et sekund på, både støymessig og effektmessig! Ellers kan du bruke den du har og bare bytte ut vifta (pleier å være standard innfesting), isåfall anbefaler jeg toppmodellen til SilenX, har fire i et Chieftech maxi samt to i Origen AE i stua og de er stille... Det er heller ikke noe i veien for å ta ut viftekabelen i PSUen sammen med øvrig kabling og kjøre denne gjennom en annen viftestyring i stedet for direkte på 12V i PSU ( da fortrinnsvis med føler montert i PSU) for å dempe lyden ytterligere.

John2000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judaz
    Slutter meg til skepsisen mot 100% vifteløse strømforsyninger. Jeg tror derimot jeg har funnet et godt kompromiss. Jeg bruker denne, en Nexus NX-9003SFB, i min LC16M og er svært fornøyd med resultatet.

På denne strømforsyninga går vifta ved behov, og den har også en ekstern temperaturmåler som måler temp i kabinettet og styrer intensiteten på kabinettviftene deretter.

- Judaz
    Hvilken erfaring har du med tanke på innslag av vifta? går den ofte, og ved hvilke temperaturer og brukstid slår den inn?

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virkelig anbefale Hiper Type-R..500w HELT lydløs, en kan ta av strømkabler man ikke bruker RETT fra PSU Avtagbare power-ledninger er GENIALT for ryddighet og maksimal luftgjennomstrøm i kabinettet Den har også en cool-down etter at maskinen er slått av(HELT lydløs den også)..
    I korte trekk er dette en MEGET strømsterk og stabil psu som i tillegg er HELT lydløs! hva mer kan man ønske seg :P

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd ganske mange strømforsyninger opp gjennom årene og må si at den absolutt beste og mest stillegående jeg har vært borti (som ikke er vifteløs) er Seasonic S12. Har en på 380w i mitt LC16m. Det eneste aberet i det kabinettet er at de kablene man ikke har bruk for tar litt vel mye plass.

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Har prøvd ganske mange strømforsyninger opp gjennom årene og må si at den absolutt beste og mest stillegående jeg har vært borti (som ikke er vifteløs) er Seasonic S12. Har en på 380w i mitt LC16m. Det eneste aberet i det kabinettet er at de kablene man ikke har bruk for tar litt vel mye plass.

Hiper er IKKE vifteløs...MEN lyd-løs likevel
    Og som sagt....kabler man ikke bruker, kan kobles rett av psu med noen geniale tilkoblinger(noe a'la gamle coax-nettkabler) :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john2000
    Eneste jeg har å utsette på den er at kablene er litt stive men "lavprofil" pluggene oppveier for dette, og det er veldig pent med bare sorte kabler som lett lar seg stikke vekk, må bare bruke litt strips...
    En fordel med denne typen kabler er at de kan være fleksible i hvor "man legger kabel". Dvs. de er lettere å legge f.eks. under hovedkortet og ved siden av "ting" i enkelte kabinetter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R-M-I
    Kan virkelig anbefale Hiper Type-R..500w HELT lydløs, en kan ta av strømkabler man ikke bruker RETT fra PSU Avtagbare power-ledninger er GENIALT for ryddighet og maksimal luftgjennomstrøm i kabinettet Den har også en cool-down etter at maskinen er slått av(HELT lydløs den også)..
    I korte trekk er dette en MEGET strømsterk og stabil psu som i tillegg er HELT lydløs! hva mer kan man ønske seg :P
    Kjenner ikke 500W-modellen. Hadde "580W R-Type". Grei nok, men ikke helt "til htpc".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •